multikabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bram
    • Jan 2005
    • 15

multikabel

Is het mogelijk om via 1 kanaal op de multikabel een stereo signaal te sturen?

Of is dit signaal in zo'n geval te gevoelig voor storingen?

Zit nl met een tekort op mijn multikabel. Er een extra mengtafel voor toetsen er bij schakelen is geen optie.

• Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Kan wel, dan ga je ongebalanceerd, en is de kans op reutel, brom en fax-geluiden aanmerkelijk groter.

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

keyboard stereosignaal? Ze hebben ook mono-uit (voor zover ik ze heb gezien, allemaal). Net zo makkelijk!

Waarom heb je stereo nodig bij een keyboard?

Als het om microfoons bij een akoustische piano gaat: zie de post van Mac (kan ook maar onder speciale voorwaarden). Bovendien zijn er voor schrale prijzen al superkleine lijn en/of microfoonmixers verkrijgbaar (ongeveer ter grote van een DI-box), dus lijkt me ook niet de moeite om te doen.

Comment

• Bram
        • Jan 2005
        • 15

Idd mono aanlsuiten van een stagepiano is geen probleem; hoor je toch niet.

Stereosignaal nodig voor lesliebox van hammond xb1

Hmm qua brom/ruis is het over die lengte niet echt aan te raden dus. Zal eens kijken wat ik eventueel kan inpluggen op een klein appart mixertje.

Comment

• Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

Als je het stereo uit wil sturen zal je toch altijd worden gedwongen om het op 2 apparte kanalen op je foh mixer binnen te laten komen... Dus een submixer is geen optie voor de hammond, tenzij ie 4 uitgangen heeft (synth erbij ofzo). Maar je zal altijd 2 kanalen van je multi moeten gebruiken als je het stereo wil uitsturen.
          De groeten => Micha

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

citaat:Geplaatst door Ibvee

Als je het stereo uit wil sturen zal je toch altijd worden gedwongen om het op 2 apparte kanalen op je foh mixer binnen te laten komen... Dus een submixer is geen optie voor de hammond, tenzij ie 4 uitgangen heeft (synth erbij ofzo). Maar je zal altijd 2 kanalen van je multi moeten gebruiken als je het stereo wil uitsturen.
            valt best mee.
            1 probleem zat m in de kabel, niet in de tafel, we gaan dus uit van voldoende kanalen op de tafel
            2 je kunt met een verloopje de 2 gebalanceerde signaaldraadjes van 1 kanaal splitsen in 2 ongebalanceerde signaaldraadjes, en er dus 2 ongebalanceerde kanalen L+R over sturen. Maar dan wordt de kans op brom en reutel veel groter.

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

citaat:Geplaatst door **************

citaat:Geplaatst door Ibvee

valt best mee.
              1 probleem zat m in de kabel, niet in de tafel, we gaan dus uit van voldoende kanalen op de tafel
              2 je kunt met een verloopje de 2 gebalanceerde signaaldraadjes van 1 kanaal splitsen in 2 ongebalanceerde signaaldraadjes, en er dus 2 ongebalanceerde kanalen L+R over sturen. Maar dan wordt de kans op brom en reutel veel groter.
              3 je kan van stereo gewoon mono maken m.b.v. zo'n klein mixertje. Ook nog een DI tussen, zodat het ook daadwerkelijk wordt gebalanceerd... Kan je bron nog op een microfoonkanaal worden geschoven ook! (Als ik het goed heb... correct me if I'm wrong.)

Comment

• Bram
                • Jan 2005
                • 15

Hmm ik zorg voor de onduidelijkheid zie ik al.

Extra tafeltje om tussen toetsen te plaatsen is geen optie. Wil alle signalen van de verschillende toetsenborden los binnen krijgen.

Gezien de reacties is het niet aan te raden om een ongebalanceerd signaal te gaan gebruiken. Zit te denken om een extra tafeltje te gebruiken waarop ik de drums ga combineren. Zo heb ik wel voldoende inputs op de multi over.

Bedankt voor de tips, ben weer wat wijzer

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

ook een manier om kanalen te besparen ( kan alleen bij gelijke mic's) : de toms bij elkaar op 1 kanaal gooien, of de overheads, of percussie, ofzo.

vroeger (froagah...) had ik zo de hele first showband op 22 kanalen staan, puur door kanalen te dubbelen die bijna hetzelfde klonken.

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

citaat:Geplaatst door **************

ook een manier om kanalen te besparen ( kan alleen bij gelijke mic's) : de toms bij elkaar op 1 kanaal gooien, of de overheads, of percussie, ofzo.

vroeger (froagah...) had ik zo de hele first showband op 22 kanalen staan, puur door kanalen te dubbelen die bijna hetzelfde klonken.
                    Doe ik ook wel. Paartje trompetten en paartje trombones kunnen zo op 2 kanaaltjes ipv 4 Wel zelfde type mike gebruiken per paartje natuurlijk

Paul
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Wautah
                      • Mar 2005
                      • 32

Ik denk dat de simpelste oplossing gaat zijn om een extra microfoonkabel aan je multi vast te tapen... dat is toch wat makkelijker.

Het splitsen lijkt me geen goed plan aangezien bij ongebalanceerd door een multi mag je egt gaan hopen dat men in het publiek zijn mobiele telefoon uit heeft staan... De kans op die storing is zeer groot.

De groeten

Comment

• niesten
                        • Aug 2004
                        • 115

Wij hebben binnenkort soortgelijk probleem 32 kanaals mixer, maar slechts 27 paren op de multi (waarvan er nog 6 voor front en monitors afgaan). Band heeft echter 26 kanalen nodig. Met kanalen combineren en wegstrepen bleven het nog altijd teveel kanalen.
                        Gewoon een 30m stagesnake van 8 kanalen gekocht. (Kost toch nix en kan vaker van pas komen. Alleen snake op kleine producties of samen met multicore op grote producties).
                        Dus eigenlijk dezelfde oplossing als Wautah, alleen dan een extra snake ipv een extra mic kabel :-) langs de multi...

Groeten,
                        Roger
                        Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• Bram
                          • Jan 2005
                          • 15

Gisteravond wat kanaaltjes gaan combineren.

Heb gekozen om toms (3 st) te combineren. Dit scheelt weer een aantal kanalen waardoor mijn kanalen probleem (voorlopig) uit de lucht is.

Stagesnake erbij is een handige oplossing maar voor mijn toepassing voldoet de multi nu; gebruik hem alleen bij mijn eigen band voor kleine optredens. Voor de grotere optredens huren wij altijd een complete set in.

Comment

• Boi
                            • Apr 2004
                            • 541

Je kan inderdaad voor een kleine bezetting de drums met 2 overheads en een kick nemen, scheelt een aantal kanalen op je kabel en tafel en wat mogenlijk is je kan 2 monitors op 1 kanaal asym. sturen, dit heeft geen invloed op storing mits deze aders midden in je multi kabel lopen en het mooiste is als de kabel zelf ook afgeschermd is en aan de tafel geaard is. Op deze manier heb je gauw 4 kanalen over. Een stereo line signaal kan je natuurlijk altijd over 1 kabel laten lopen, line signalen zijn meestal asym. vooral direct line out's van keyboards en gitaar amp's e.d.
                            succes
                            Boi
                            groetjes

___
                            Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

citaat:Geplaatst door Boyz_PC

dit heeft geen invloed op storing mits deze aders midden in je multi kabel lopen en het mooiste is als de kabel zelf ook afgeschermd is en aan de tafel geaard is.
                              mooi, we dachten al zoiets,

heer boi, gelieve geen onzin te verkopen, daar hebben we er al genoeg van gezien alhier. Multi, per kanaal geaard, of serieaarding???
                              enne : kooi van wie ook weer...???

evenzogoed dank

Comment

Working...