Veiligheid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Percy
    • Jan 2005
    • 80

Veiligheid

Bij ons op school in de Technische Toneelcommissie willen we het allemaal een beetje professioneler gaan aanpakken. Tot nu toe hebben we constant alles gehuurt bij een of ander bedrijfje, maar nu ik hier zo over het forum gelezen heb, vraag ik me af of dat nog wel zo verstandig is. We bevestigen het licht aan een grid van stijgerpijpen. Omdat we ons licht in de zaal hebben hangen, boven het publiek. Vroeg ik me af hoe nu precies zit met de regels rond beveiliging. Ik heb voor de duidelijkheid ff een foto van de 4bars die we normaal huren.

Als je kijkt zie je dat er geen vaste stekkers aan zitten (gewoon aangeschroefde stekkers) en dat er maar 1 klem op zit om het vast te hangen. Daarnaast zitten er geen safty's bij. Hoe zit het hier precies mee?
  • luc2366
    • Jul 2002
    • 1161

stabiel zal het zooitje niet hangen met 1 klem maar deze kunnen wel 250Kg hebben -dus da's 't probleem niet.
    Een safety kan je erbij vragen als je gaat inhuren OF er gewoon een hoopje van indoen - 't kost de wereld niet (en als je 't pro wil gaan aanpakken...)
    Ook de stekkers lijkt me geen probleem bij indoor-gebruik

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Luc, je vergist je, ik zal het even nazoeken, maar volgens keuringsnormen moet elektrische aparatuur voorzien zijn van aangeperste stekker, dit geld alleen voor aparaten, dus niet aankomen met het verhaal, aan een verlengsnoer zit dat ook niet.. maar ik zal ff kijken of ik het kan vinden..
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Davy Gabriels
        • Aug 2002
        • 819

citaat:maar volgens keuringsnormen moet elektrische aparatuur voorzien zijn van aangeperste stekker, dit geld alleen voor aparaten
        En wat doe je dan als je parren koopt, en er zit een stukje kabel aan maar geen stekker? Ze weggooien?

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

Raar maar waar... je hebt gelijk, is raar, en ik doe het zelf ook niet hoor, zet er rubber stekkers aan (zwarte uiteraard).. het zij gezegend. Maargoed, het ging hier even over Echt volgens de regeltjes, dus heb ik het even medegedeeld.
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

ander verhaal, ik vindt het wel erg overdreven om die parren per 2 t-bars zo'n vervoersrack te geven pfff, denk dat t rack meer weegt dan die parren

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

Tja,

Die barren hebben 1 ophanging. Dus moet je een safetey kabel om die bar heen doen om die bar te saven aan de ophangiung, voor het geval de ophanging het begeeft.
              Hoe sterk moet die safetey zijn? je weet het gewicht van die bar, lekker strak om de bar en je grid heen scheelt valsnelheid berekenen...
              en iets te zwaar uitgevoerd kan geen kwaad

Wie op deze foto kan zien dat die coupler een wll heeft van 250 kg ...die mag van mij in het guinesbook of records!
              Ik ken die couplers in wll van 500-250 en 125...wat dit is...don't shoot me...

Parren met een aangegoten stekker, dream on...

Verder: meest veilige is om die parren in hun rek te laten hangen, weet je zeker dat er niets mis kan gaan....ja bij iemand over z'n tenen rijden
              Verder zal je dus een RIE moeten maken, een watte??? een risicoanalyse!!!!
              best leuk hoor...je verdiepen in de risico's die je nu eigenlijk neemt...

Het in kaart brengen van de risico's, het beperken van de risico's en het evalueren van de genomen risico's....
              Vreten hoop mensen brood van...jammere is dat het nog veel te weinig gebeurt bij de mensen die (denk ik dan) onbewust toch risico's nemen.

Comment

• Iko
                • Feb 2002
                • 766

citaat:Geplaatst door ralph
                Parren met een aangegoten stekker, dream on...
                Was t maar zo'n feest , woensdag nacht 68 stekkers met ze 2 aanzitte schroeve.... Belachelijk [B)]

Comment

• SjoerdOptLand
                  • Jul 2003
                  • 261

Over die aangegoten stekkers... kan iemand mij verlichten over welke norm dat voorschrijft? Volgens mij is er niets mis met fatsoenlijke (rubber) aanschroef-stekkers.

Groetjes,
                  Sjoerd

Comment

• Bastisito
                    • Sep 2004
                    • 185

Mijn parretjes hebben aangegoten stekker hoor [:P]
                    Tis dan wel Showtec
                    Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door Bastisito

Mijn parretjes hebben aangegoten stekker hoor [:P]
                      Tis dan wel Showtec
                      Mijn par cans (par 56) van het merk showtech waren geleverd met lampsocket, draad en aangegoten stekkers. De aangegoten stekkers hebben geen dienst gedaan. Meteen de kniptang erin, en hartin stekkers gemonteerd waar deze snoeren in moesten komen.
                      Zelf (persoonlijke mening)heb ik echt een afschruwelijke HEKEL aan zo'n aangegoten stekkers. Is bij slecht contact ook niet te repareren he! [V] Geef mij maar aanschroefstekkers met degelijke trekontlastingen, en een bolleke soldeertin + boutje!

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 804

kan het niet dat het gaat over apparaten zonder aarding? Die hebben zoiezo strengere isolatienormen

Comment

• som
                          • Nov 2002
                          • 787

citaat:Geplaatst door Poelmans

kan het niet dat het gaat over apparaten zonder aarding? Die hebben zoiezo strengere isolatienormen
                          zoiets ja,
                          volgens mij geld dit alleen bij dubbel geisoleerde apparaten,
                          schroef stekkers zonder randaarde zie je ook (haast) niet meer.
                          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• SjoerdOptLand
                            • Jul 2003
                            • 261

citaat:Geplaatst door LJ-Martin
                            Geef mij maar aanschroefstekkers met degelijke trekontlastingen, en een bolleke soldeertin + boutje!
                            Wak! Ga jij die draden eerst vertinnen en dan vastschroeven? Dat is dus heel erg gevaarlijk (zoek maar even op het forum). Je hoort het met hulsjes te doen, aankrimpen en dan vastschroeven.

@Poelmans: met PARren was er inderdaad wel iets met dubbele isolatie als ze niet geaard zijn, maar hoe dat precies zit weet ik niet (op de uni krijg je niet zoveel over normen en installatietechniek, jammer als je het mij vraagt).

Groetjes,
                            Sjoerd

Comment

• Poelmans
                              • Feb 2004
                              • 804

idd, soldeertin kan smelten door de stroom!

@Sjoerdoptland: die normen ziet alleen de beroepselektrieker op school (BSO opleiding dus )
                              Van iemand van de unief verwachten ze dat ie zelf in staat is om een kopietje van het (belgische) AREI (hoe noemt de nederlandse variant?) te lenen in de bieb/te kopen/te pikken om hem vervolgens voor het slapen gaan eens door te nemen en erna als naslagwerk te kunnen gebruiken geef toe dat je er normaal nauwelijks mee in contact komt, ware het niet dat we hier een bende freaks zijn dat toch ons broek vuilmaakt door op podiums rond te kruipe ed.

Comment

Working...