afstellen Crossover

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • william hunt
    • Jan 2005
    • 10

afstellen Crossover

Hallo,

Zijn er eigenlijk bepaalde trucken om een crossover correct in te stellen of is dit meer op het gevoel af?

De crossover waar we het hier over hebben is een behringer CX2310
    waarop twee DAP versterkers aangesloten zijn, één voor de bassen (eminence kappa LF, 15" in glijbaantjes) en één voor de topkasten (Sphynx SP-W12-pro met twee Yamaha Piezo tweeterkes)
  • Bigfoot
    • Nov 2002
    • 151

Meestal gewoon op gevoel, terwijl je gebruik maakt vd gegevens van je luidsprekers/kasten....dus ik denk zo 100, 120, 140 hz misschien ook wel lager...

soms kan je ook beter even kijken welke versterker het snelst in de problemen komt en zo beetje bijregelen....
    Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

Comment

• william hunt
      • Jan 2005
      • 10

citaat:Geplaatst door Bigfoot
      soms kan je ook beter even kijken welke versterker het snelst in de problemen komt en zo beetje bijregelen....
      Je bedoelt dan welke versterker eerst clipt?

BTW thx voor de snelle reply

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 804

@ Bigfoot, das ook nie altijd waar e... stel dat je op je toppen een versterker hebt van 1000W, en op je subs een van 100W? wedden dat het truukje dan niet werkt?

@william: in de specs van je speakers staat het frequentiebereik. zorg dat je crossover frequentie ergens tussen de laagste frequentie van je tops en de hoogste van je subs zit... en dan de niveaus regelen tot je vindt dat het goed klinkt

Comment

• william hunt
          • Jan 2005
          • 10

de beide versterkers zijn ongeveer gelijk : 2x600 Watt en 2x450 Watt voor de toppen

Mjah moa van de luidsprekers weet ik da neit zo goed, die eminence speakers zitten in glijbaantjes ... enig idee hoe ge dat dan kunt uitrekenen?

En nog iets anders een mdx 400 is da beetje goed om daar nog tussen te steken of zoude da niet doen?

Comment

• Bigfoot
            • Nov 2002
            • 151

@poelmans: Helemaal gelijk..... maar ik ken weinig tot geen mensen die hun versterkers zo verdelen.... over het algemeen klopt het...
            @w.hunt idd clippen

Comment

• Bigfoot
              • Nov 2002
              • 151

wat weet je van de vermogens van je luidsprekers?
              wat is mdx400???

maar wat ik logisch vind
              600 w --> laag
              450 w --> hoog
              en luisteren totdat jij het lekkerste vind klinken, dat is belangrijker dan wat er als standaard wordt gezien voor zulke opstellingen...
              en kijken naar het clippen[)]

Comment

• william hunt
                • Jan 2005
                • 10

@bigfoot
                vermogens van de luidsprekers :
                Eminence (bass) 600 WRMS
                Sphynx (in de topkast) 160 Watt RMS (450 Watt max)

MDX400 is een 4 kanaals limiter van behringer

en das inderdaad zo : 600 Watt is onze sub versteker
                en de 450 Waat is de topkast versterker

Comment

• Bigfoot
                  • Nov 2002
                  • 151

Ik weet niet of je de amps gekocht hebt tegelijk met de aanschaf vd luidsprekers want dan had k gekozen voor een lichtere op top en een zwaardere op het laag... maarjah[^]

misschien lichtere amp op top kopen en die 2 X 450 voor monitoren ofzo...[?]

Limiter kan eigenlijk geen kwaad maar lijkt mij niet nodig, kan je beter zoeken naar een ander type....

Comment

• william hunt
                    • Jan 2005
                    • 10

@ bigfoot : thx voor de info, die 450 Watt versterker is zo zwaar gekozen omdat we van plan zijn die sphynxen met tijd nog te veranderen naar zwaardere speakerskes, maar daar was nu geen budget voor

Comment

• Bigfoot
                      • Nov 2002
                      • 151

ok your welcome
                      slotje door modje [?]

Comment

• Pino
                        • Jul 2002
                        • 390

15" glijbaatjes he,
                        weet dan dat de hoorn van de glijbaan goed werkt tussen pakweg 50 en 150 Hz.
                        't Is misschien interessant om de hoorn te "gebruiken" over z'n hele bandbreedte.
                        Ik heb zelf 4 stuks en schakel ze gewoonlijk aan de mono sub uitgang, die ik laat doorlopen tot 150 Hz. M'n toppen laat ik dan meestal gewoon full range lopen , ofwel, als het harder moet filter ik ze rond 150Hz(dan kan er meer vermogen naar mid en hoog van die topkast 12"/1") ; afhankelijk van de ruimte waarin we spelen. Wel een EQ tje meenemen om de pieken eruit te halen.
                        In uitzonderlijke gevallen laat ik de glijbanen zelfs doorlopen tot 200 Hz.
                        Let wel: uit één enkele glijbaan per kant komt niet echt sublaag. Meestal voldoen bij mij 2 stuks per kant (met 2 toppen erop), maar ik doe dan ook geen grote dingen. Zalen van +/- 300 personen zijn hiermee goed te doen.
                        Groetels,
                        Pino
                        Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• william hunt
                          • Jan 2005
                          • 10

@pino : schitterend, bedankt voor de info. Moa is er eigenlijk zoveel verschil tussel die sub uitgang en de low uitgang als ge ze gelijk zet?

Comment

• arie
                            • Feb 2003
                            • 550

glijbaatjes door laten lopen tot boven de 200hz kan heel goed wordt het geluid vaak alleen niet strakker van,wil je een goede strakke bas uit de glijbanen gebruik ze dan inderdaad niet hoger dan 140/150hz.gr arie

Comment

• Pino
                              • Jul 2002
                              • 390

Hangt er een beetje vanaf Arie, met een 2" hoorn en 2 15" glijbanen waarvan de speakers langs 1 kant zijn gemonteerd (speakers kort bij elkaar zodat ze zo hoog mogelijk koppelen) kan je zelfs een full range passief systeem maken. Filter dan op 1200 Hz, zolang er geen live bandje over speelt kan je zo behoorlijk hard gaan. Kan je er nog altijd een dubbele 18" onder leggen tot pakweg 100 Hz als je niet genoeg bas hebt. Glijbaantjes dienen dan als mid bas, die toch net iets verder doorkomen dan een gewone front loaded topkast van 2*15"/2". 't Is maar hoe je't bekijkt.
                              @ William: sub uitgang is mono, en in mijn geval is dat handig: ik werk met actieve toppen, waar zelf een hi pass filter inzit die werkt vanaf 150 Hz. Zo heb ik meer mogelijkheden om kleine of grotere setjes samen te stellen naargelang ik ze nodig heb.
                              Groetels,
                              Pino
                              Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

Working...