clipled

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj truss
    • Dec 2004
    • 89

clipled

ik heb net een nieuwe versterker aangeschaft (vx700).
    in de handleiding saat dat de clipleds af en toe mogen aangaan .
    maar wat is af en toe ? is het erg als de leds branden op de beat ?

en als ik op mijn mengpaneel 0db uitstuur en de ingangs gevoeligheid van mijn versterker opendraai zodat ik net niet in de clip ga. haal ik dan het maximum uit de versterker ? (ook zet ik de master van mixer helemaal open)
    the only feeback we want is the audience\'s
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

in principe zouden ze niet teveel mogen aangaan.

Maar om net iets meer eruit te halen mogen de clipleds elke bassslag een heel kort tikje geven.

Bij actief gecrossoverde systemen (basskasten op een apparte versterker die ook enkel de bass doorkrijgt door een crossover) wordt dit veel gedaan voor de bassen: clippende bassen vallen minder op dan clippend hoog, dus daar kan een beetje int rood gegaan worden zonder het opvalt, om zo net iets meer power te hebben...

In ieder geval: die clipleds duiden vervorming aan... Dus laat die leds enkel flikkeren als je weet wat je doet. Pas vooral op dat je je speakers zo niet opblaast: een versterker van 100W kan zo een speaker van 200W opblazne: uiteindelijk stuur je gelijkstroom naar je speaker

Comment

• VERVALLEN

Hey Truss,

Op dit forum is echt al enorm veel zeer goede uileg gegeven van clippen. Even de zoekfunctie aanklikken en zoeken op clip - clippen -clipping en U zal versteld staan wat lectuur je te lezen gaat krijgen.

Veel succes!

Clip is kort en bondig: vervorming uitsturen naar de boxen, dus dan wordt het AC signaal een DC signaal. En boxen kunnen geen DC verdragen!
      Steeds opletten met clip dus! Enkel op de bas beat even een pinkje kan echter geen kwaad. Let wel ... blijven branden van de leds mag NOOIT!!!

De clip leds zetten ze niet voor niets in het 0 he (rood).
      ROOD licht in het verkeer = net hetzelfde als in de drive in. Stoppen , limiet bereikt!

Verder veel plezier!

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

citaat:Geplaatst door Poelmans

uiteindelijk stuur je gelijkstroom naar je speaker
        citaat:Clip is kort en bondig: vervorming uitsturen naar de boxen, dus dan wordt het AC signaal een DC signaal.
        Nee he, niet weer!!! wanneer verdwijnt dat fabeltje nu eens een keer, omdat de toppen van de golven afgehakt worden gaan ze opeens niet meer door de nul heen zeker!!!??? Ik ga er niet verder op in, er is een search...
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Bastisito
          • Sep 2004
          • 185

Op een ander forum drukken ze dat zo mooi uit:
          Clippen = Je kunt steeds hoger springen, totdat je een keer tegen het plafond knalt (clippen).
          Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 804

sparky: ze gaan wel door nul heen hoor, maar niet in een schuine kromme maar in een rechte, vertikale lijn! (das nu eenmaal een blokgolf)

Er bestaat zoiets als een RMS (effectieve, equivalent aan gelijkstroom) waarde e? die is berekend op basis van de crest factor van een SINUS: muziek is opgebouwd uit een hele reeks sinus golven van verschillende frequentie en niets meer.

Stel nu dat we in theorie onze gain oneindig opendraaien. Je versterker zal onnoemelijk clippen! en de sinus ongeveer net boven en onder 0 afsnijden. resultaat: een blok-golf. Hiervan is de crestfactor dus 1 en de effectieve waarde gelijk aan de topwaarde...

Aangezien een versterker eigenlijk geen effectieve waarde heeft, maar wel een topwaarde (maar die effectieve wordt berekend uit de dissipatie van de transistor en de crestfactor van een sinus), zal de topwaarde bij een blok hetzelfde zijn, maar bij een blok wel de effectieve waarde gelijk aan de topwaarde!!!

Dus: je versterker zal oververhitten en in veiligheid gaan (hij kan de ontwikkelde warmte niet meer dissiperen), en de spreekspoel van je luidspreker zal een RMS waarde gelijk aan de topwaarde van de versterker te slikken krijgen, dus die fikt ook op. (dit is ongeveer Prms * 1,41421).

Dit is ongeveer hetzelfde als bij gelijkstroom, vandaar dat iedereen het heeft over gelijkstroom, alleen is het eigenlijk een blok...

En nog iets over die rechte vertikale lijn die een blok maakt bij het veranderen van de polariteit: Heb je na de bron van het clippen nog een crossover (bijvoorbeeld een versterker clipt en stuurt een speaker met passieve Xover aan) dan zal die crossover die vertikale sprong naar je tweeter sturen (je kan een blok opbouwen uit allemaal sinusjes, en juist dat deel bevat zeer hoge frequenties met extreem hoog vermogen), dus die gaat er ook aan...

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

psies!
              wat zou er gebeuren als we dat dan weer op die clipled aansluiten?enig torpedo-effect?
              knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

Dus: je versterker zal oververhitten en in veiligheid gaan (hij kan de ontwikkelde warmte niet meer dissiperen), en de spreekspoel van je luidspreker zal een RMS waarde gelijk aan de topwaarde van de versterker te slikken krijgen, dus die fikt ook op. (dit is ongeveer Prms * 1,41421).

Das niet helemaal waar, het is 1,41xVrms en niet Prms....
                dat is dus 2xPrms
                nou dan gaat het wel roken hoor[8D]

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 804

@dokterdB: dan zou ik me uit de voeten maken want dan explodeert de boel

Comment

• Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 804

citaat:Geplaatst door dokter dB

Das niet helemaal waar, het is 1,41xVrms en niet Prms....
                    jep das waar, maar als we de rms waarde van een sinus tegen die van een blok zetten dan klopt de verhouding wel
                    Maar idd, zo klopt de vgl niet

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

overigens zal het met de disspatie in de versterker wel meevallen bij volledig clip, we zijn immers digitaal gegaan.[8D][8D][8D]
                      De stroomhuishouding zal wel boven de dimensionering uitkomen...

Comment

• dj truss
                        • Dec 2004
                        • 89

nu heb ik net een feestje achter de rug en nu viel het mij op dat die 200w versterker minder luid klonk dan mijn vorige 100w versterker(lm400 van limit)
                        het viel mij vooral op dat de bas weergave goed was maar de hoge tonen minder . nu heb ik wel in de specs gezien dat de s/nratio van de 100w &gt;95db is en vaan de 200w &gt;85db kan dit er iets mee te maken hebben ? en kan ik het probleem hoge-lage tonen oplossen met een equalizer
                        the only feeback we want is the audience\'s

Comment

Working...