'klappen' sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • davy1607
    • Nov 2004
    • 10

'klappen' sub

Bij mij op het werk staat een EV sub met daarin 2 keer 18 inch in. Input power = 1000 watt. Nu is het zo dat de subkast af en toe een knal geeft. Dit gebeurd sporadisch, maar nu willen we toch weten wat dit is. We hebben gisterenmiddag dus staan luisteren en proberen. Maar het blijft een vreemde zaak.

De knal/kraak is het beste te omschrijven als het geluid van een mengpaneel dat je uitzet als je versterker aanstaat. Zo een soort plop. Deze plop ontstaan bij verschillende volumes. Nu staat de versterker in brug en dan gebeurd het wel eens. Vaak komt het op een moment dat je het niet verwacht. Op een moment dat er niet veel bas is ofzo. Het is niet dat ie op het ritme van de bas knalt. Nu hebben we het ook geprobeerd op een kanaal, dus maar 450 watt max. Dan gebeurd het dus ook soms.
    We zijn erachter dat het uit de onderste sub komt, deze klinkt ook net wat anders dan de bovenste. De bovenste geeft een iets mooiere diepere bas met wat meer druk De onderste doet dit iets minder en geeft ook iets meer kick lijkt het wel.
    We hebben de kabel naar de box toe ook al vervangen (er ligt nu een 2keer6 mm tussen).

Nu komen ze binnenkort van het bedrijf kijken en luisteren waarvan hij gekocht is. Weten jullie nog dingen waar dit aan kan liggen, of wat we nog kunnen proberen. Zo kan ik mezelf ook wat beter in dekken als die lui die komen kijken met termen gaan gooien enzo. Dus niet dat ze zeggen van sub is goed, je moet alleen niet zo hard draaien met dat ding.

Nu staat ie naar mijn mening echt niet zo hard. Je hoort gewoon dat ie nog veel harder kan. Ik heb wel eens een subkast van Turbosound gehoord (2 keer 15 inch) en die ging bij vol vermogen echt een stuk harder en creerde een druk waarbij je kleding letterlijk aan het wapperen was.
  • showband
    • May 2001
    • 4516

Vergeet ook niet te kijken of je eindversterker geen kapotte componenten heeft. Ook kunnen er kapotte condensators in de box zijn scheidingsfilter zitten.

Dan zou het wel eens daarvandaan kunnen komen.

lekker belangrijk!

Comment

• bewap
      • Jun 2002
      • 239

En kijk ook eens of dat de groep waar de versterker op zit schoon is, dus bijvoorbeeld geen rookmachines en dergelijke. Want deze apparaten kunnen behoorlijke ploppen veroorzaken op audio apparatuur omdat deze grote piek vermogens kunnen trekken van het stroomnet. En dit gebeurt meestal op willekeurige momenten.

Comment

• Mr. Poef
        • Sep 2004
        • 5

Ik ga voor de rookmachine, hebben/hadden er ook last van in het jeugdhuis, rookmachine op andere faze en probleem was weg.

Comment

• davy1607
          • Nov 2004
          • 10

Ik zal dit een onderzoeken, maar weet niet of hier het probleem ligt. Het geluid komt namelijk maar uit 1 woofer, op behoorlijk volume (maar niet op topvolume zeg maar) Toen we dit testte stond voor de rest, op een paar gewone lampen alles uit. Je hoort ook echt een verschil tussen de 2 woofers. Misschien het scheidingsfilter, dat de woofer op de een of andere manier ook hoge tonen krijgt die hij niet kan verwerken? Hij staat wel achter een een bepaalde subuitgang van het mengpaneel. Maar omdat ie anders klinkt (meer kick, dan die mooie echte diepe bas van de bovenste) zal ik dat van het scheidingsfilter zeker voorleggen.

Comment

• dj bj
            • Jun 2003
            • 67

Ik neem aan dat het om de RX 218 sub gaat. Ik heb gehoord dat je deze weleens kan horen klappen bij hoge belasting. De RX 118 heeft daar geen last van. Het heeft waarschijnlijk te maken met het type speaker. De RX 118 zit een duurdere speaker in die daar geen last van heeft. Tja heb het ook alleen van horen zeggen bij de dealer, dus heb ik gekozen voor de Rx 118.

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

euh wanneer jij klappen hoort bij een speaker waar veel vermogen opstaat, zou ik toch wat minder vermogen gaan geven. Dan laat je namelijk die metalen ring die rond je spoel zit tegen je magneet aan klapperen...

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• davy1607
                • Nov 2004
                • 10

Neej het is niet die RX218. Het is er eentje uit de Eliminator series. Zie link:

http://www.fullcompass.com/Products/pages/SKU--47257/

Niet echt een van de slechtere. Hij is zelfs 4000 watt max power. In het discocafe waar ik werk (niet al te groot 220 personen is maximale capaciteit) zou je verwachten dat deze sub letterlijk het dak eraf kan blazen.

Als ik minder vermogen geef dan komt dat klappen inderdaad niet voor. Het vind af en toe plaats als ik 200 watt RMS of meer instuur. Uit de vermogens van deze box moet dat dus veel en veel meer kunnen zijn. Dit hoor en merk je ook, zie mijn posts hierboven. Ik zou zeggen dat de versterker die op deze kast staat (dynacord S900, 1300 watt 4 ohm gebrugd) helemaal open moet kunnen.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:Hij is zelfs 4000 watt max power
                  Die opmerking getuigd niet bepaald van kennis van zaken.

De max. Power wordt meestal gegeven, indien de marketing afdeling behoefte heeft aan grote getallen. De bruikbaarheidsfactor is echter nul komma nul.

Heb je de speaker zelf al onderzocht?

Mvg Johan

Comment

• davy1607
                    • Nov 2004
                    • 10

Neej heb ik niet. Er wordt binnenkort na gekeken. Zoals in mijn eerste post in dit topic heb ik gezegd probeer ik een beetje info te verzamelen. Dan weet ik waar die mannen het over hebben. Met die 4000 watt(1000rms)wou ik alleen maar zeggen dat het gek is dat ie klapt op een versterker van 1300 watt (rms is onbekend) die nog maar voor de helft openstaat.

Comment

• Freek Fokker
                      • Aug 2003
                      • 495

citaat:Geplaatst door davy1607

een versterker van 1300 watt (rms is onbekend) die nog maar voor de helft openstaat.
                      1300 = rms, en 'voor de helft openstaan' is al net zo niet-bruikbaar.

We horen liever tot hoeveel min-dB je instuurt, afgelezen op de versterker. Mocht dat kunnen.

Ik denk dat die driver gewoon tegen zn X-dam aan zit. Dat die driver dat met zo weinig vermogen er op al doet, kan betekenen dat ie gewoon stuk is. Gedeeltelijke kortsluiting in de spoel bijvoorbeeld.
                      SR20DET

Comment

• davy1607
                        • Nov 2004
                        • 10

Hoe kan ik dat zien? hoeveel min-Db ik instuur? Dan zal ik dat eens bekijken.

Comment

• Freek Fokker
                          • Aug 2003
                          • 495

Op je mengtafel heb je als het goed is een VU meter, daar staat ergens bovenaan een 0 naast.

Als je zover uitstuurt, en de gains op de amp zijn 'Full Clockwise' gedraaid, zou de versterker zijn maximale vermogen moeten leveren.

Alleen waarschijnlijk liggen die niveaus nog wat uit elkaar. En zal je even moeten kijken wanneer de limit leds op de versterker gaan knipperen, dit kan bij meer of minder dan 0 dB op de mengtafel zijn, en ook dan levert de amp zijn max vermogen.

Als je dan 3 dB zachter instuurt, zal de versterker nog maar de helft geven. Dus geen 1300w@4ohm maar 650w, bij -6dB is dit nog maar 325w en bij -10dB 130w.

Ik zou de driver gewoon even nameten, meet je minder dan 5 ohm dan issie waarschijnlijk stuk.
                          SR20DET

Comment

Working...