het in serie zetten van speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ-BJ-sl
    • Jul 2004
    • 172

het in serie zetten van speakers

ik heb toen ik 12 ofzo was eens zelf topkastjes gemaakt maar het probleem is dat de speakers die ik toen had liggen en nu daarin heb zitten 4ohm zijn.
    opzich niet zon probleem
    maar wel als je weet dat er in die kast een soort V zit dus heb ik 2 stukken front in die kast met in ieder vlak een speaker en een hoorntje en het resultaat is dat ik dan aan een impedantie van 2ohm per kast kom
    er staan 2 kasten per kant die ik wil linken maar de versterkers van Dap spelen alleen op 4 en 8 ohm (de paladium reeks )
    ik heb vandaag wel examen gehad van parrallel en serie kringen op wisselspanning dus ik ken al de formules wel maar aangezien dat ik de waarde van L de spoel dus niet heb kan ik de vervangings L niet berekenen en ik wil de 2 kasten samen toch op 4 ohm hebben ze zitten nu parrallel maar in serie geeft dat d8 ik ook weer 2 ohm of ben ik daar mis in
    of is er misschien een andere manier om ze op 4 ohm te krijgen[?][?]

zucht, topic gemoved naar beginners-forum.
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Wat DenB Bedoelde was :

Of het mogelijk is om speakers die per 2 een impedantie van 2 ohm geven om te zetten op 1 of andere manier naar 4 ohm. Maar aangezien ik 2 kasten per kant gebruik en deze met elkaar wil linken dus zou er dan impedantie van 8 ohm per topkast moeten zijn . Dit omdat de versterker die erachter zit (paladium reeks van DAP ) alleen 4 en 8 ohm aankan..

Comment

• Freek Fokker
      • Aug 2003
      • 495

Ja dat kan, de 2 speakers in een kast in serie zetten. Krijg je netjes 8 ohm per kast.
      SR20DET

Comment

• DJ-BJ-sl
        • Jul 2004
        • 172

ja ok MAAR geeft dat dan geen problemen met de stroom en de spanning[?]
        want de eigenschappen van een serie en een parrallel kring zijn verschillend
        en hoe zit het dan met die hoorntjes, moet ik die ook in serie zette of gewoon de 2 10"-kes in serie en dan de hoorntjes erachter[?]

Comment

• timmel
          • Sep 2004
          • 111

Als ik het goed begrijp dan heb je 4 kasten van 2 ohm. Ofwel zet je 2 kasten per kant in serie, dan krijg je 4 ohm, ofwel zet je de 2 woofers in een kast in serie (nu staan ze in parallel) en dan krijg je per kast 8 ohm. Als je nu 2 kasten per kant parallel aansluit op je versterker krijg je 4 ohm per kant. Het zou wel kunnen dat de laag/hoog verhouding in het laatste geval veranderd maar of dit veel is moet je maar zelf eens beluisteren. Succes
          niet genoten is altijd mis

Comment

Working...