koppeling subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Art of Noize
    • Dec 2004
    • 38

koppeling subs

Hoi,
    Ik worstel met de volgende vraag:
    Stel ik werk met 1 sub met 2 tops, dus aan 1 kant 1 sub met 1 top en aan de andere kant 1 top. Als ik nu besluit om een sub toe te voegen dus aan elke kant een sub, hoe werkt dit dan uit met de toename in db's?
    Ik ben geneigd te zeggen dat het vermogen (afgezien van beperkende factoren mbt versterker) wel toeneemt dus je krijgt 3 db extra.
    Maar er treedt geen dB-winst op door koppeling omdat de subs geen verbinding maken.

Klopt deze redenering?

dank,
    Art
    \'t is de kunst om van herrie muziek te maken, of was het nu andersom
  • gaffer
    • Nov 2004
    • 118

Art,

De regel is:

Een verdubbeling van versterker vermogen is 3 Db winst.
    Dus stel,100 watt versterker vermogen op 50 Db,nog 100 watt erbij=53 Db.
    De sub die je erbij zet heeft niet direct invloed op het aantal Db's maar meer in spreiding en geluidsdruk in de zaal.

Tenminstte,dat is wat ik denk,misschien heb ik het wel helemaal mis maar dat is mijn logica en praktijk ervaring.

Groeten Gaffer.

Comment

• Art of Noize
      • Dec 2004
      • 38

Hoi Gaffert,
      wat jij zegt over versterkervermogen wist ik idd ook.
      Maar als jij zegt dat de extra sub invloed heeft op de geluidsdruk in de zaal is er dus ook een invloed op het aantal dB's.
      Maar is die toename in geluidsdruk hetzelfde bij gestackte subs als bij subs die laten we zeggen 3 meter uit elkaar staan?
      Er is dan geen directe koppeling tussen de subs onderling (wel via de ondergrond, maarja..) dus lijkt me dat niet waarschijnlijk.

groet, Art

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Bij verdubbeling van het aantal luidsprekers krijg je inderdaad 3 dB extra door verdubbeling van het vermogen. Een verhoging van 3 dB is waarneembaar, maar niet meer dan dat.
        Echter, de luidsprekers zullen ook koppelen, deze koppeling geeft een extra 3 dB verhoging bovenop de 3 dB verhoging door verdubbeling van het vermogen, in totaal dus 6 dB. 6 db verhoging is duidelijk waarneembaar. Als vuistregel geldt dat ze dit alleen doen bij een onderlinge afstand die gelijk is aan, of kleiner als, een kwart golflengte.

De maximale frequentie waarop gekoppeld wordt bij een bepaalde afstand tussen de luidsprekers bereken je als volgt:

343/3/4 = 28,5 Hz

343 is hier de snelheid van het geluid in meters per seconde, 3 is in dit geval de afstand tussen de luidsprekers (in mtr), 4 vanwege het feit dat er gekoppeld wordt tot op een kwart golflengte.

Als je de luidsprekers op 3 mtr van elkaar plaatst, koppelen dus alleen de frequenties beneden de 28,5 Hz. Deze frequenties laat je toch niet door je luidsprekers weergeven en zodoende zul je enkel 3 dB krijgen door verdubbeling van vermogen.

Plaatst je de subs direct naast elkaar, waardoor er bijv een onderlinge afstand is van 0,8 mtr dan krijg je als volgt:

343/0,8/4 = 107,2 Hz

Zijn de subs bijv. gecrosst op 80 Hz, dan zullen alle weergegeven frequenties koppelen en geven de subs 6 dB extra.

Bij een onderlinge afstand tussen de subs die valt tussen een kwart en een halve golflengte zullen sommigge frequenties nog min of meer koppelen maar sommigge niet, of negatief.

Mvg Johan

Comment

• Art of Noize
          • Dec 2004
          • 38

Bedankt Johan,
          jouw uitleg is me volkomen duidelijk.

Dus als ik dan met laten we zeggen met totaal 2 subs en 2 toppen werk.
          Dan is het het efficientst als de 2 subs aan 1 kant gestackt zijn samen met een top en aan de andere kant alleen de top (...ziet er natuurlijk wat vreemd uit..). Voor de spreiding van het laag zou het niet uit moeten maken.
          Of vergeet ik nu iets?

groet, Art

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

je kan de subs dan ook gewoon in het midden stacken.... en een top links en rechts zetten...

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Subs in het midden stacken is in ieder geval beter als geheel links of rechts stacken.

Iets waar je wel rekening mee moet houden, is dat het geluid "niet uit elkaar valt". Als je sub op bijv. 120 Hz crosst en je zet het topje steeds een stukje verder weg, dan zul je op een gegeven moment de bas duidelijk van de sub horen komen (en het mid/hoog van de top).
              Het geluid is dan uit elkaar gevallen.

Dit gebeurt dus als je de afstand tussen de topjes en het stackje te groot maakt. Hoe lager je crosst, hoe groter de afstand tussen top en sub kan zijn voordat het geluid uitelkaar valt.

Zowiezo is het als je twee subjes hebt nog niet echt interessant om te stacken. De 3 dB winst die je hiermee behaalt valt weer weg tegen de betere spreiding die 1 sub per kant geeft.

Iets waar je beter op kunt letten, is dat je de subs (en toppen) zoveel mogelijk tegen de muur zet of zelfs in een hoek. De geluidsdrukwinst die je hiermee behaalt t.o.v. de subs vrij van de muur is vergelijkbaar met stacken. Waarmee je dus twee vliegen in 1 klap slaat.

Mvg Johan

Comment

Working...