Grootte van het membraan

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ikbenroy
    • Jul 2004
    • 8

    #1

    Grootte van het membraan

    Hallo iedereen,

    Ik hoor en lees weleens over een groot of een klein membraan bij een mic. Maar wat is nou het verschil (behalve dat de ene blijkbaar groter is dan de andere) ???

    Alvast bedankt!
  • VERVALLEN

    #2
    Ik vind dit geen zinnige vraag eigenlijk. En ik weet niet waarom je dit wil weten.

    Een micro bevat een kristal of soort membraan ja. Maar dat zal wat schelen van merk tot merk en type tot type.

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

      #3
      citaat:Geplaatst door ikbenroy
      Is er nou niemand die mij hierbij kan helpen!? [xx(]
      .... misschien ben ik niet de enige die zich afvraagt:

      - wat is een membraan? [:I]
      - waar zit het in de mic? [:I]
      - wat doet het? [:I]
      &
      - waar hoor je en lees je er dan over.. [?]
      en
      - waarom stel je die vraag daar dan niet direct en doelgericht? [^]

      dit zouden redenen kunnen zijn waarom het al drie
      (3!, [}] three!, [B)] trois!, tres!, drei!, .... ) [:0]
      hele dagen [8] stil gebleven is na de gestelde vraag.[)]
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • sound-vision
        • Oct 2004
        • 14

        #4
        Bij condensatormicrofoons onderscheiden we grootmembraan en kleinmembraankapsels. Kleinmembraan kapsels klinken vanwegen hun geringe gewicht en dito afmeting zeer neutraal maar ook ietwat kil. Grootmembraankapsels klinken duidelijk warmer. Deze kapsels worden vaak van een omschakelbare richtingkarakteristiek voorzien. Daarddor wordt de prijs echter een stuk hoger en omdat ze in mechanisch opzicht ook wat kwetsbaarder zijn worden deze microfoons bij voorkeur in de studio gebruikt en niet op het podium. Microfoons met een omschakelbaare richtingskarakteristiek zijn doorgaans als dubbelmembraan microfoon geconstrueerd en hebben daarom extra leiding nodig. deze microfoons kunnen niet meer via een 3 pollig XLR kabel worden aangeloten en zijn doorgaans voorzien van een eigen voedings apparaat

        Comment

        • Freek Fokker
          • Aug 2003
          • 495

          #5
          [mierenneukmodus]Ik ken ook al geen "membraan" Rinus, wel een "membraam[/mierenneukmodus]

          edit: zou het niet zo kunnen zijn dat ze allebei bestaan?
          google geeft bij membraan toch meer hits, en er word wel hetzelfde bedoeld.
          SR20DET

          Comment

          • SjoerdOptLand
            • Jul 2003
            • 261

            #6
            Ik weet vrij zeker dat de enig juiste spelling van dit woord membraan is. Het wordt vaak fout gespeld als membraam omdat het verschil bij het uitspreken niet goed hoorbaar is. Merk ook op dat de hits op Google bij het zoeken op membraam een stuk minder academisch zijn dan bij het zoeken op membraan.

            Groetjes,
            Sjoerd
            Last edited by SjoerdOptLand; 14-04-09, 15:16.

            Comment

            • jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

              #7
              citaat:Geplaatst door Freek Fokker

              [mierenneukmodus]Ik ken ook al geen "membraan" Rinus, wel een "membraam[/mierenneukmodus]
              He mierenneuker... doe t dan goed! Woordenboek zegt ook 'membraan'


              Ff een simpele uitleg:
              citaat:- wat is een membraan?
              Dat dunne 'vlies' in de microfoon.
              citaat:- waar zit het in de mic?
              Binnenin. Waar het geluid het beste langskomt.
              citaat:- wat doet het?
              Het gaat trillen! Geluid is een trilling van de lucht. Het membraan gaat meetrillen en vertaalt die trilling naar een electrisch signaal.

              Comment

              • Freek Fokker
                • Aug 2003
                • 495

                #8
                ik had ff geen zin om het woordenboek erbij te pakken, en als ik echt wou mierenneuken had ik het wel zonder [mierenneukmodus] [\mierenneukmodus] neergezet

                Maar ik dacht ook dat het membraam was, maar ja, niet dus
                SR20DET

                Comment

                • ikbenroy
                  • Jul 2004
                  • 8

                  #9
                  Hartelijk dank, sound-vision!



                  citaat:Geplaatst door LJ-Martin

                  Ik vind dit geen zinnige vraag eigenlijk. En ik weet niet waarom je dit wil weten.

                  Een micro bevat een kristal of soort membraan ja. Maar dat zal wat schelen van merk tot merk en type tot type.
                  [1] Het doet er toch niet toe waarom ik het wil weten? Mogen er pas antwoorden gegeven worden als je weet waar ik het voor nodig heb ofzo?

                  [2] Waarom vind jij dit geen zinnige vraag dan?



                  citaat:Geplaatst door rinus bakker

                  - waarom stel je die vraag daar dan niet direct en doelgericht? [^]
                  Omdat ik hier duidelijkere reactie verwacht en gelijk respons kan geven. Wanneer ik tegen mijn catalogus ga praten niet

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

                    #10
                    Hallo roy,
                    waarom zulke hooggespannen verwachtingen van dit forum?
                    er zijn (zelfs) niet-academici bij, die dan ook nog eens voorbarig reageren.

                    Van Freek zou ze toch geen serieus antwoord verwachten. Want al is zijn reactie nog zo snel, de woordenboeken achterhalen hem wel. Sorry hoor Freek, maar jij begon!

                    De forumdeelnemers zijn hier allemaal geheel vrijwillig, onbezoldigd en met het nodige plezier aanwezig (hoop ik toch)
                    en als jij al drie dagen na een posting/vraag ongeduldig begint te doen,
                    ja, dan kan het zijn dat dat ongeduld subtiel onderuit gehaald wordt .
                    En als jij "wel eens hoort of leest" over die kleine en grote nenbranem, waar is dat dan?

                    Hier op het forum?
                    Of ergens anders, waar 'de echte experts' dat issue dan kennelijk behandelen...
                    vandaar mijn opmerking over 'doelgericht'?

                    En in een catalogus kun je IDD lezen ,
                    maar als je daar ook wat van kunt horen, dan kun je vast ook wel terug gaan praten!
                    Je bent toch niet chêk!
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • ikbenroy
                      • Jul 2004
                      • 8

                      #11
                      citaat:Geplaatst door rinus bakker

                      Hallo roy,
                      waarom zulke hooggespannen verwachtingen van dit forum?
                      er zijn (zelfs) niet-academici bij, die dan ook nog eens voorbarig reageren.

                      Van Freek zou ze toch geen serieus antwoord verwachten. Want al is zijn reactie nog zo snel, de woordenboeken achterhalen hem wel. Sorry hoor Freek, maar jij begon!

                      De forumdeelnemers zijn hier allemaal geheel vrijwillig, onbezoldigd en met het nodige plezier aanwezig (hoop ik toch)
                      en als jij al drie dagen na een posting/vraag ongeduldig begint te doen,
                      ja, dan kan het zijn dat dat ongeduld subtiel onderuit gehaald wordt .
                      En als jij "wel eens hoort of leest" over die kleine en grote nenbranem, waar is dat dan?

                      Hier op het forum?
                      Of ergens anders, waar 'de echte experts' dat issue dan kennelijk behandelen...
                      vandaar mijn opmerking over 'doelgericht'?

                      En in een catalogus kun je IDD lezen ,
                      maar als je daar ook wat van kunt horen, dan kun je vast ook wel terug gaan praten!
                      Je bent toch niet chêk!
                      Dat is het punt juist. Omdat de mensen hier het vak met plezier uitoefenen en vaak ook niet echt een relevante opleiding hebben gevolgd. Hierdoor kan alles in leek-taal uitgelegd worden, omdat het op die manier ook door hunzelf geleerd is. En omdat iedereen graag hulp wil bij dingen die ze niet snappen en iedereen onwetend is geweest, lijkt het me logisch dat ze anderen ook graag helpen. Ik heb dat zelf wel, als iemand mij iets vraagt op school wat ze neit snappen en ik wel, dan leg ik het met plezier uit, want ik weet hoe het was om het niet te snappen en hoe vervelend dat was. Daarom stelde ik deze vraag hier. Maar als dan aan de zinnigheid van mijn vraag getwijfeld wordt, dan snap ik het hier niet meer hoor...
                      Maargoed, als ik het helemaal bij het verkeerde eind heb, dan hoor ik het graag!

                      Comment

                      • Pieter Huijgen
                        • Sep 2003
                        • 766

                        #12
                        Over wat de afmetingen van een membraam precies te maken hebben met de frequentiekarakteristiek van een microfoon e.d. is te lezen in een uitgave van Pro Audio+Visie. Als ik [u]tijd</u> heb zal ik het eens opzoeken.

                        Wat ik wel zo uit mijn hoofd kan zeggen is het volgende:

                        Zolang een memraam ten opzichte van geluidsgolven oneindig klein is, gaan de golven er dwars doorheen en vindt er geen kleuring van het geluid plaats. Op het moment dat de golflengte groter is dan de diameter van het membraam zullen de geluidsgolven er omheen moeten waardoor dus een verandering in de frequentierespons ontstaat.

                        De afmeting van het membraam zal dus gevolgen hebben voor de frequentiekarakteristiek van een microfoon.
                        Lid van het Front tegen zijlicht

                        Comment

                        • sound-vision
                          • Oct 2004
                          • 14

                          #13
                          jongens laten we het ontopic houden dat gezeur over zin en geen zin en de verwachtingen van dit forum hoort hier niet echt thuis

                          dank u voor uw aandacht

                          Comment

                          • Freek Fokker
                            • Aug 2003
                            • 495

                            #14
                            Ik ben nooit echt goed geweest tegen woordenboeken, ik ben sterker met iets te bijdehandte opmerkingen. Excuses...
                            SR20DET

                            Comment

                            Working...