Versterker vraag berekening

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VERVALLEN

Versterker vraag berekening

Beste collegas en techniekers qua geluid...

Ik zit met een probleempje voor onze drive in show.

Wij hebben 2 boxen van JBL namelijk de TR-125 topkastjes.

Via de manual van de kastjes heb ik deze gegeven gevonden:

Nominal impedance: 8 ohm
    Power capacity: Continous pink noise: 225W
    Peak pink noise 900W
    Frequenty range: 50Hz to 16kHz (-10dB)
    Sensitivity: 99dB SPL
    Crossover frequency: 2.2kHz

Deze boxen (2 stuks) moeten worden aangesloten op een versterker in stereomodus. Dus per kanaal 1 box @ 8 ohm impedancie.

Nu is mijn vraag ... Welke vermogen van versterker moet ik hebben op 8 ohm impedancie / kanaalsvermogen?

Iemand dat verstand heeft van deze technische bepalingen / berekeningen?

NOTA: De versterker mag de boxen NIET kunnen opblazen
    Onze mengtafel staan nooit in het rood te branden (geen oversturing door gains teveel open te zetten)

Is dit vermogen goed en geschikt?

Versterker XLS-602 Crown Audio

met vermogensgegevens:

Graag jullie mening / hulp aub.

Alvast zeer bedankt,

Frank
  • Klaaske
    • Jun 2003
    • 571

Hoi,

Hij zit enig zins in de marge van half,tot eens zo veel vermogen wat het rms-vermogen is van de speaker. Ik zou nog even kijken naar de Crown XLS-402, 1 type hoger als de 202.

Een speaker van dergelijke kwaliteit zou eens zoveel cleane wattjes aankunnen. Hierover is héél veel info te vinden in verschillende topics die je kunt vinden in de zoekmachine, gebruik hem dan ook, anders staat hij daar ook maar voor Jan L*l
    <font size=\"1\">
    Groeten,
    Jaap
    <b>
    -[GSXke :)]-
    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• NiekR
      • Sep 2004
      • 80

Als ik het zo bekijkt lijkt mij dat de crown die je net voorstelde (de xls 602) wat te zwaar. Het zijn speakers van 8 Ohm, dus versterkers die tot 2 Ohm gaan hoeven eigenlijk niet. Maar als je toch op zoek bent naar een klasse-a merk, zou ik je de Crown CE-1000 aanraden (2x275W, 8 Ohm). Deze is echt ongelofelijk betrouwbaar en heeft voldoende in huis om uit je JBL's te halen wat erin zit. Ook zit er 3 jaar garantie op, maar dat heb je toch niet nodig...
      Groeten+ succes!

Niek
      Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

Daar is al zooooooo veeeeel over gezegt op het forum (probeer zoek functie)
        Maar goed. De vuist regel is: bij een ver sterker moet je 1,5 keer het vermogen van je speakers hebben. Dus je heb speakers van BV 200 watt dan moet je er ongeveer 300 watt op zetten.
        Dit ik heb ik al paar keer gelezen op het forum.
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• NiekR
          • Sep 2004
          • 80

Ja, goed, de versterker moet die capaciteit wel hebben. Maar toch zou ik dan niet ook het volle vermogen gaan gebruiken! Het is toch per speaker verschillend wat ze kunnen hebben of welke versterker er het beste bij past.
          Maar over het algemeen heb je bij JBL speakers merken (van versterkers) als Crown, QSC, Crest, JBL zelf... In die richting moet je gewoon proberen/passen/meten. Desnoods ga je naar een dealer toe met je speakers, dan kun je ter plekke testen!
          Ik blijf toch bij de Crown CE-1000 als aanrader, omdat deze ook enorm veel reserve heeft...
          Grt,

Niek

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door NiekR

Als ik het zo bekijkt lijkt mij dat de crown die je net voorstelde (de xls 602) wat te zwaar. Het zijn speakers van 8 Ohm, dus versterkers die tot 2 Ohm gaan hoeven eigenlijk niet. Maar als je toch op zoek bent naar een klasse-a merk, zou ik je de Crown CE-1000 aanraden (2x275W, 8 Ohm). Deze is echt ongelofelijk betrouwbaar en heeft voldoende in huis om uit je JBL's te halen wat erin zit. Ook zit er 3 jaar garantie op, maar dat heb je toch niet nodig...
            Groeten+ succes!

Niek
            Maar ik gebruik 8 ohm en die 602 versterker kan ik nieuw aan zeer promo prijsje verkrijgen.
            Is deze echt te zwaar voor m'n speakers?
            XLS-402 zou deze niet een beetje te licht zijn?

Wat is eigenlijk het verschil tussen:

Power capacity: Continous pink noise: 225W
            Peak pink noise 900W

Versterker 1.5x vermogen

1.5 x 225W
            OF
            1.5 x 500W (con pink X2 omdat ge met divers frequenties zit in muziek)
            OF
            1.5 x 900W ???

Ik geraak er echt nieet aan uit en de zoekfunctie ... geen resultatan voor mijn types van vermogen

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

De JBL TR-125 heeft een continue vermogen van 225 W, oftewel 225 Wrms. Het/de piek (of peak)vermogen/belastbaarheid is één van de minste interessante gegevens van een speaker en wordt doorgaans enkel gebruikt om te misleiden of om op te scheppen.

Zelf heb ik de JBL TR-125 altijd op een 250 Wrms (@ 8 ohm)versterker gehad. Ze kunnen echter makkelijk wat meer verdragen, 1,5 x de rms-belastbaarheid is een goede keuze. De Crown XLS is wat dat betreft een prima versterker, met het juiste vermogen.

Bovendien heb je op die manier meteen een redelijk goede versterker, waar je de prestaties van een aantal budgetversterkers mee onstijgt. En bovendien kun je er in de toekomst makkelijk mee uitbreiden aangezien de versterker heel wat meer dan 2x 370 Wrms in zijn mars heeft.

Mvg Johan

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door Rademakers

De JBL TR-125 heeft een continue vermogen van 225 W, oftewel 225 Wrms. Het/de piek (of peak)vermogen/belastbaarheid is één van de minste interessante gegevens van een speaker en wordt doorgaans enkel gebruikt om te misleiden of om op te scheppen.

Zelf heb ik de JBL TR-125 altijd op een 250 Wrms (@ 8 ohm)versterker gehad. Ze kunnen echter makkelijk wat meer verdragen, 1,5 x de rms-belastbaarheid is een goede keuze. De Crown XLS is wat dat betreft een prima versterker, met het juiste vermogen.

Bovendien heb je op die manier meteen een redelijk goede versterker, waar je de prestaties van een aantal budgetversterkers mee onstijgt. En bovendien kun je er in de toekomst makkelijk mee uitbreiden aangezien de versterker heel wat meer dan 2x 370 Wrms in zijn mars heeft.

Mvg Johan
                Beste Rademakers, het continous vermogen is de helft van het RMS vermogen schreef de dienst PA mij van Key Music.

Volgende tekst is een kopie van de mail:

In deze reeks is inderdaad een versie lager maar ik zou u toch de Crown XLS602 aanraden. Er zijn verschillende redenen. Eerst en vooral is het vermogen op 8Ohm van deze versterker van 20Hz tot 20Khz ongeveer 350W. Als we de specificatie bekijken van uw luidsprekers dan lees ik in de manual 225W bij Pink Noise, d.w.z. een signaal waar elke frequentie even sterk doorkomt. Muziek bevat natuurlijk niet alle frequenties even sterk dus krijgen we een stijging van het vermogen. Dit noemen we dan het muziek vermogen, wat volgens een vuistregel het dubbele is van het Pink Noise vermogen dus bekomen we maximum 450W muziek vermogen. De maximum peak mag 900W zijn op de luidspreker, volgens vuistregel het dubbele van het muziek vermogen is, dus zitten we met de Crown XLS602 mooi binnen dit bereik, deze versterker levert een constant vermogen van 350W met weeral een vuistregel bekomen we dan 700W dat deze peak kan leveren. Deze versterker zit dus goed kwestie van continu vermogen en maximum peak vermogen zit ook nog binnen de grenzen van de luisprekers.

Een 2de zaak die ook wel belangrijk is. Toekomstig bekeken wil je misschien nog een extra paar luidsprekers aansluiten om meer geluidsdruk te krijgen. Dan moeten we het vermogen bekijken op 4Ohm van de versterker. Een simpel optel sommetje brengt ons dan op 2x225W = 450W pink noise vermogen. Op 4Ohm levert de versterker 600W dit vermogen bevindt zich iets boven het pink noise vermogen. Als we weer op muziek vermogen kijken kunnen deze luidsprekers samen gemakkelijk 600W vermogen aan. D.w.z. dat dus elke luidspreker 300W vermogen krijgt continu op muziek. Wat dus geen enkel probleem is voor deze luidsprekers.

Als je voor het model lager zou opteren zit je op een vermogen van 250W muzikaal met deze versterker. Dat is dus eigenlijk nog iets te zwak voor de luidsprekers om ze optimaal te benutten. Waardoor je misschien weer de versterker snel tegen het klippen aan zal sturen.

Heeft deze mens van de PA-afdeling nu gelijk, of niet?

Is de XLS-602 te zwaar voor die boxen Rademakers indien ze volledig zouden openstaan?

Bedankt al voor je goede uitleg.

Frank

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:Heeft deze mens van de PA-afdeling nu gelijk, of niet?
                  Yep.

citaat:Is de XLS-602 te zwaar voor die boxen Rademakers indien ze volledig zouden openstaan?
                  Zorg er ten alle tijde voor dat de versterker niet gaat clippen. Clippen is in veel grotere mate gevaarlijk voor de luidsprekers, als het langdurig toevoeren van meer als de rms-belastbaarheid.
                  Open de gain zover dat je de cliplampjes net niet ziet oplichten en draai de gain dan nog een stukje verder terug.

Op het mengpaneel altijd op 0dB uit sturen (er branden dan geen rode ledjes). Collega-dj's zullen echter vaak wel in het rood draaien, iets wat sowieso, maar zeker in dat geval uit den boze is.
                  Het beste is om niet in het rood uit te sturen, doe je dit wel [V], draai dan de gain een stuk verder terug.

Te hoog uitsturen op het mengpaneel is zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen, aangezien het niet alleen gevaarlijker is voor je luidsprekers, maar ook de geluidskwaliteit negatief beïnvloedt.

Het belangrijkste instrument om vast te stellen hoe ver je versterker open kan, blijft echter je gehoor.
                  Zodra een versterker in de buurt van clippen komt, gaat de geluidskwaliteit hoorbaar achteruit, vooral de tweeters gaan schel/aggresief klinken.

Het beste gebruik je natuurlijk een combinatie van deze twee technieken, waarbij je de techniek die het minst toegevoerde vermogen indiceert, als juist aanhoudt.

citaat:het continous vermogen is de helft van het RMS vermogen
                  In dit geval:

rms-belastbaarheid x 4 = programbelastbaarheid x 2 = piekbelastbaarheid x 1

Een andere naam voor programvermogen is muziekvermogen. Met continue muziekvermogen wordt ook het programvermogen bedoeld.
                  Staat er enkel continuevermogen, dan wordt het rms-vermogen bedoeld.

Je kunt luidsprekers over het algemeen 1,5 tot 2 keer de rms-belastbaarheid aan vermogen geven. Welke factor je gebruikt is afhankelijk van de kwaliteit van de luidsprekers. In het geval van de JBL TR-125 is een factor 1,5 aan te raden. Dus 1,5 x 225 Wrms is 337,5 W aan versterkervermogen.
                  Dat de XLS-602 ietsje meer levert is geen probleem.

Kanttekening: Luidsprekers hebben geen vermogen, maar een belastbaarheid. Versterkers leveren wel vermogen. Luidsprekers nemen het enkel op.

Mvg Johan

Comment

• VERVALLEN

Dus zeer kort samengavat:

continu vermogen X 2 is het RMS vermogen
                    RMS vermogen x 2 is het piekvermogen (niet belangrijk)
                    En versterker kiezen op RMS vermogen.

Bedankt voor uw hulp Johan!

Comment

• NiekR
                      • Sep 2004
                      • 80

Maar Martin, ik bekijk het net nog eens even van boven af aan:

"Wij hebben 2 boxen van JBL namelijk de TR-125 topkastjes."

Nu lees ik hier dat je ze niet fullrange wilt gaan aansturen, klopt dat? Aangezien de meeste energie in het laag zit, en je dat naar de sublaag speakers stuurt, heb je dit niet nodig voor de tops. Tenminste, dat lijkt mij dan overbodig...

Dan zou je een hele andere berekening moeten maken, wil je de versterker tot aan de clip uitsturen.

Ik kan er helemaal naast zitten, maar volgens mij moet je hier wel degelijk rekening mee houden...

Groet,

Niek

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

citaat:continu vermogen X 2 is het RMS vermogen
                        Nee
                        citaat:RMS vermogen x 2 is het piekvermogen
                        Nee
                        citaat:En versterker kiezen op RMS vermogen.
                        Ja, maar rekening houdende met de kwaliteit van de luidsprekers, pas je een vuistregel toe, die doorgaans tussen de 1,5 á 2 keer ligt.

Lees het nog eens een keertje door, rms-vermogen is NIET hetzelfde als program.

Als je de TR-125's als topkastjes gaat gebruiken, dan kun je er over het algemeen minder vermogen instoppen, als dat je ze fullrange gebruikt.

Mvg Johan

Comment

• VERVALLEN

De kasten worden fullrange gebruikt. Dus gewoon 2x TR-125 op een versterker in stereo modus.
                          Dus aan elke lant van de drive in 1 x TR-125 op statief.

Comment

• VERVALLEN

Continous pink noise = RMS vermogen?

Dus versterker 225W x 1.5 = 337.5W @ 8 ohm / kanaal?

Dus 370W te veel?

Waarom spreekt die van de PA afdeling dan van 2x 225W enzo, en niet van 1.5 ?

2x Continous pink noise vermogen = muziekaal vermogen?

[:I]Waarom ist zo ingewikkeld [:I]

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

citaat:Continous pink noise = RMS vermogen?
                              Tadaa!

citaatus versterker 225W x 1.5 = 337.5W @ 8 ohm / kanaal?
                              Dus 370W te veel?
                              Zie mijn antwoordt reeds:
                              citaatat de XLS-602 ietsje meer levert is geen probleem.
                              citaat:Waarom spreekt die van de PA afdeling dan van 2x 225W enzo, en niet van 1.5
                              Die van de PA-afdeling gebruikt de standaard vuistregel. Hierbij wordt er eigenlijk van uitgegaan dat alle luidsprekers continue 2x de rms-belastbaarheid kunnen hebben (= program = muzikaal vermogen).
                              Helaas zijn niet alle luidsprekers van een dermate kwaliteit, dat deze vuistregel opgaat. Er zijn zelfs luidsprekers waar deze vuistregel helemaal niet opgaat.

Afhankelijk van de kwaliteit pas je de vuistregel dus een beetje aan. Dat doet de persoon van de PA-afdeling overigens ook, maar omdat deze niet verder op het waarom in gaat, komt het een beetje krom over.

De XLS-602 zal prima volstaan (maar lees het topic nog eens een keertje door).

Mvg Johan

Comment

Working...