Wat voor versterker past t best bij mn boxen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joeweaver
    • Jun 2004
    • 26

Wat voor versterker past t best bij mn boxen?

Hej iedereen,

Ik heb 2 boxen van 500 watt (8ohm) van HQpower, en een 2x100 watt@4ohm / 2x65watt@8ohm (ax200) versterker van jbsystems. Ik heb de boxen beschadigd (inmiddels gerepareerd) toen ik ze de clip injaagde op een feestje van mn zusje... ik hoor van veel mensen dat de grootste boosdoener mn "lichte" versterker is. Nu zit ik te denken om een nieuwe aan te schaffen, alleen ik weet niet precies wat voor 1 het beste bij mn boxen past enz. Ik zat zelf te denken aan de ax700 van jbsystems (deze is 2x200 watt op 8ohm en 2x300 watt op 4 ohm).

Kunnen jullie me wat advies geven?

Alvast bedankt
    Chance Favors the Prepared Mind...
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

citaat:Ik heb 2 boxen van 500 watt (8ohm) van HQpower
    Die 500 Watt is dat continue, program of piek?

Het beste kun je een versterker nemen die op 8 ohm ca. 1,5 maal het aantal Wrms van je speakers levert en deze absoluut niet de clip injagen.

Mvg Johan

Comment

• Joeweaver
      • Jun 2004
      • 26

die 500 watt is piek

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Dat was te verwachten van HQPower .
        Wat is het rms-vermogen?

Mvg Johan

Comment

• DJ.T
          • Nov 2002
          • 1502

RMS zou dan 125 moeten zijn als ik het goed heb.
          125 RMS, 250 Program, 500 Piek?
          We're ready to party, are you?

Comment

• NiekR
            • Sep 2004
            • 80

Bij deze speakers is een te lichte versterker niet goed, maar een te zware ook zeker niet.
            Je kunt je het niet veroorloven om deze boxen even iets meer vermogen te geven dan ze aankunnen, dus zou ik een versterker adviseren met een gelijkwaardig vermogen.
            Ervanuitgaand dat het vermogen 125 rms, 250 program en 500 max is, moet je niet beginnen met een versterker van 2x500W.
            Met 2x250W (bij 8 Ohm) kom je dichter in de buurt en met dit vermogen zijn veel versterkers te vinden tegen een aardig prijsje (je kunt het zo duur maken als je zelf wilt)!
            Ik wil je ook nog even het advies meegeven eerst goed te testen thuis, zodat je ook echt weet wat je tijdens een optreden wel of juist niet kunt doen. Het beste kun je dan het vermogen steeds iets opschroeven( dit doe je dan met de versterker helemaal open, de cd-fader van het mengpaneel op 0 dB en dan de masteruitgang steeds iets verder open) en goed op de speakers blijven letten. Als ze rare geluiden maken of gek gaan doen (overdreven grote uitslag van de conus of 'schreeuwende' tweeter) moet je zeker stoppen.
            Succes ermee en laat het even weten!
            Groetjes,

Niek
            Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• Joeweaver
              • Jun 2004
              • 26

Oke bedankt!
              Ik denk dan dat ik de ax700 (2x200 watt @ 4ohm) van jbsystems ga kopen, en trouwens er stond op de achterkant van mn speakers max. power 500 watt, als dat er staat hebben we het tog over piek?

Comment

• NiekR
                • Sep 2004
                • 80

Ja, max. power staat er niet voor niet bij. Als je er dan meer 'power' in stopt, zullen de speakers het waarschijnlijk niet overleven...
                Ik zou je nogmaals willen zeggen de speakers met versterker eerst goed te testen voordat je ermee 'on the road' gaat. Tijdens feestjes kan het snel gebeurd zijn als je niet goed weet wat de grens van de speakers/versterker is (maar dat heb je nu al eens meegemaakt geloof ik...).
                Grt,

Niek
                Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:er stond op de achterkant van mn speakers max. power 500 watt, als dat er staat hebben we het tog over piek?
                  Niet per defenitie. Veel budgetmerken gebruiken een afwijkende manier om de belastbaarheid van de speaker aan te geven. Bijv. 300 Wrms, max. 500 W.

De max. belasting is in dat geval wel altijd hoger als de speaker in kwestie kan serieus kan hebben. In dit geval zal de rms-belastbaarheid in de buurt van de 200 W liggen.
                  In dat geval zou je inderdaad op zoek kunnen gaan naar een versterker van 200 á 250 Wrms @ 8 ohm (per kanaal).

Je zou je huidige versterker eventueel kunnen bruggen (op één luidspreker), om zo te testen hoe de HQPower zich houdt bij 200 Wrms.

Mvg Johan

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door Rademakers

citaat:Ik heb 2 boxen van 500 watt (8ohm) van HQpower
                    Die 500 Watt is dat continue, program of piek?

Het beste kun je een versterker nemen die op 8 ohm ca. 1,5 maal het aantal Wrms van je speakers levert en deze absoluut niet de clip injagen.

Mvg Johan

Beste Rademakers,

Ik denk aan deze post van jou te zien dat ge veel kent van de vermogens van versterkers. Ik zoek een versterker voor mijn boxen (zie topic "versterker berekening gevraagd" bij newbies).

Ik heb mijn gegevens van speakers vermeld.

Kan jij me zeggen wat RMS vermogen is dan aub? En welke versterker "ideaal" zou zijn?

Graag reactie in mijn topic aub.

Vriendelijke dank,

Frank

Comment

Working...