clipping sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin S.
    • Jun 2004
    • 38

clipping sub

hallo,

Ik heb na wat lezen i.v.m clipping gezien dat clipping het gevaarlijkste is voor tweeters...

betekent dit dan dat ik subs kan laten clippen en da ze er minder snel kapot van gaan als een top?

want had ook iets gelezen dat een tweeter 75%warmte produceert en een sub 97% en daardoor beter tegen clippen kan.

Kevin
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Om je vraag te beantwoorden eerst nog een keer wat er gebeurt bij clippen: het sinus-vormige signaal is ineens niet meer mooi rond, maar de amplitudes zijn plat en met hoeken...

Die hoeken vinden speakers niet leuk, ongeacht wat voor speaker het is.
    Inderdaad zullen piezo-tweeters als eerste sterven, maar uiteindelijk zullen bas-speakers extra hard slijten.

(tenminste: zo heb ik het geleerd )

Comment

• Daan Hoffmans
      • Aug 2000
      • 1225

citaat:Inderdaad zullen piezo-tweeters als eerste sterven
      Piezo's zal nu juist wel meevallen, zit geen spoeltje in ofzo...
      Verder compressiedrivers zullen inderdaad eerder de geest geven, maar uiteindelijk is het voor beide speakers niet goed. En dat niet alleen wat betreft het wel of niet overleiden van deze speakers, maar ook voor de klank.
      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• VERVALLEN

Zoals RALPF al zoveel keer zei ...

clippen vermijden!! Rode leds zijn geen sfeerverlichting!!!

Comment

• Barthezz80
          • Aug 2004
          • 365

citaat:Geplaatst door LJ-Martin

helemaal mee eens!

ik probeer zelf ook altijd clippen te mijden, het is een teken van:
          -of ondervermogen van je versterker
          -of echte slechte kwaliteit/laagvermogens speakers op een goeie hoogvermogensversterker

maar je hebt allemaal weleens een zaal die 'zoo' groot is dat je hetzelfde resultaat wilt krijgen en dezelfde impact en dynamiek als in een iets kleinere zaal dat (ik) hem persoonlijk dan wel een klein beetje moet laten clippen af en toe, maar het zijn bij mij nooit permanent rood-verlichte ledjes iig, gewoon een heel klein beetje rood oplichtent af en toe!
          maar dat zal iedereen wel eens hebben op vol vermogen met een grote opdracht!
          Bart

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door Barthezz80

citaat:Geplaatst door LJ-Martin

helemaal mee eens!

ik probeer zelf ook altijd clippen te mijden, het is een teken van:
            -of ondervermogen van je versterker
            -of echte slechte kwaliteit/laagvermogens speakers op een goeie hoogvermogensversterker

maar je hebt allemaal weleens een zaal die 'zoo' groot is dat je hetzelfde resultaat wilt krijgen en dezelfde impact en dynamiek als in een iets kleinere zaal dat (ik) hem persoonlijk dan wel een klein beetje moet laten clippen af en toe, maar het zijn bij mij nooit permanent rood-verlichte ledjes iig, gewoon een heel klein beetje rood oplichtent af en toe!
            maar dat zal iedereen wel eens hebben op vol vermogen met een grote opdracht!

Zeer lichtjes in clip gaan kan geen kwaad, maar zoals ik al zei ... ze dienen niet tot extra verlichting, want zo sloop je de speakers die eraan hangen.

Comment

• Kevin S.
              • Jun 2004
              • 38

Ok ik begrijp het.

Ik had ze eerst aan de Radon 900 hange en op 85% gingen ze ongeveer in de clip maar heb hem nu eens aan de palladium gehange en merk dat deze hem wel aan kan op 100%. Ik denk dat hij de lage tonen beter aan kan. En heb mijn K112 nu op radon 900 en die kan nu ook op 100% zonder clip dus allemaal opgelost!

Klopt het trouwens dat de ene versterker beter is in laag en de andere weer wat beter in hoog?

Kevin

Comment

• Barthezz80
                • Aug 2004
                • 365

citaat:Geplaatst door Kevin S.

Ok ik begrijp het.

Ik had ze eerst aan de Radon 900 hange en op 85% gingen ze ongeveer in de clip maar heb hem nu eens aan de palladium gehange en merk dat deze hem wel aan kan op 100%. Ik denk dat hij de lage tonen beter aan kan. En heb mijn K112 nu op radon 900 en die kan nu ook op 100% zonder clip dus allemaal opgelost!

Klopt het trouwens dat de ene versterker beter is in laag en de andere weer wat beter in hoog?

Kevin
                ik denk niet echt dat de ene eindtrap beter in(bv.)bas is dan de andere, ik denk dat dit meer met kwaliteit van de versterker en daarbij weer de dempingsfactor etc.. te maken heeft.

het is wel een feit dat basluidsprekers meer vermogen nodig hebben dan hogetonen luidsprekers waardoor een versterker met veel vermogen automatisch meer geschikt is voor bas terwijl een laagvermogensversterker(niet te laag)het ook prima doet voor de hoge tonen

mvg,

Bart
                Bart

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaatf echte slechte kwaliteit/laagvermogens speakers op een goeie hoogvermogensversterker
                  Het maakt een versterker niet uit, welke kwaliteit luidsprekers er aan gehangen worden. Ook een speaker met een lage belastbaarheid zal een versterker niet eerder doen clippen.
                  Een versterker clipt alleen als het uitgestuurde vermogen te veel wordt.

citaat:ik denk niet echt dat de ene eindtrap beter in(bv.)bas is dan de andere
                  In het laag zit over het algemeen veel minder dynamiek als in het hoog.
                  Versterkers die een onderbemeten voeding hebben (budgetversterkers) vallen hiermee door de mand, aangezien het gemiddelde vermogen voor het laag veel hoger ligt en dus uitstijgt boven hetgene dat de voeding kan leveren.

Mvg Johan

Comment

• Kevin S.
                    • Jun 2004
                    • 38

Dus dit wil eigenlijk gewoon zeggen dat de palladium meer kan leveren dan de Radon?

Kevin

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door Kevin S.

Dus dit wil eigenlijk gewoon zeggen dat de palladium meer kan leveren dan de Radon?

Kevin
                      Deze zal idd een betere interne voeding beschikken die de zware bassen aankan.

Comment

• NiekR
                        • Sep 2004
                        • 80

Sowieso is de Palladium serie qua dynamiek verbeterd ten opzichte van de Radon serie. Ik heb zelf een Palladium 1200 op het laag (Beyma, 18G50) en het laag vanaf 35 Hz pakt ie goed op. Een Radon heeft daar wat meer moeite mee, want dan ook weer komt door een minder ruime voeding.
                        Ik heb echter ook een Dap P1800 (oudere serie) met een ommundig grote/zware voeding die echt heel wat aankan en toch niet snel vol aan het clippen is. Maargoed, het gewicht is ook 30-35 Kg (geschat) en hij is intern gezekerd op 20(!) ampère...
                        Maar waar het over ging: Meestal zijn nieuwere reeksen versterkers verbeterd ten opzichte van de 'oudere' en dat omvat ook het gedeelte dynamiek...
                        Groeten,

Niek
                        Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

Working...