Martin MX-1 ? Hoe aan te sluiten ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • borimirov
    • Sep 2004
    • 2

Martin MX-1 ? Hoe aan te sluiten ?

Hello,

Zou iemand mij stapsgewijs even kunne uitlegge hoe ik een mx-1 op een titan-48 lichtorgeltje kan doen werken ?

titan heeft 2 dmx-outs
    mx-1 in 6/7 channel modus (opengooien en jumpers veranderen)

Vat ik dit goed samen:

MX-1 stroom naar dimmerkast
    via 1 schuif op de titan is nu MX-1 aangesloten ...

Moet ik dan nog een extra dmx kabel tussen titan en Mx-1 leggen om 6 andere parameters via titan-48 te besturen ...
    dus : dmx out 2 ----> dmx in MX-1

alvast superbedankt
    ^_^
  • Ideedeluxe
    • Sep 2002
    • 84

Ik ben geen lichtwonder, maar ik denk niet dat je MX-1 het leuk gaat vinden als je hem gaat dimmen. De meest geschikte werkwijze lijkt mij:

Scan aan het gewone stopcontact.
    DMX lijn naar de Titan controller.

Iemand anders kan je vast goed uitleggen hoe je de scan precies moet programmeren op de titan controller.

John
    When I think back on all the crap I learned in Highschool, it\'s a wonder I can think at all !!

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

Van je scan naar een stopcontact met VASTE spanning
      Vanuit je tafeltje met een DMX-lijntje (XLR) naar je scan toe, en een terminator in de andere kant.
      Dimmer thuislaten als je m niet nodig hebt.

klaar Ik weet niet of je op dat tafeltje kunt patchen, anders de scan nog op de tafel patchen waar je m wilt hebben, en natuurlijk het adres op de scan goed instellen (dipswitches?).

Comment

• VERVALLEN

MX-1 scan aansluiten op een VASTE 230V voeding. Dus geen dimmeruitgang!!!!
        Je elektronische schakelingen in de scan kunnen stuk gaan bij 't dimmen, omdat deze er niet voor gemaakt zijn!!!

Na je aansluiting op je net zal de scan zijn 0-punten zoeken, even lawaai maken en na enkele seconden in stand by staan.
        Enkel je ventilator zal waarschijnlijk draaien.

Schakel de spanning terug uit. Zet uw DMX dipswitchen in de gewenste stand (startadres waarom de scan moet BEGINEN met reageren.

Indien deze goed staat (bijv. kanaal1), dan dien je de scan terug voeding te geven tot deze weer stand by staat.

Nu kan ja vanaf je dmx tafel kanaal 1---> kanaal 6/7 gaan bewegen , de scan zal reageren per fader zal hij iets anders doen. Dit kan zijn bewiging pan, beweging tilt, snelheid pan, snelheid tilt, kleur&gobo gelijktijdig (1 wiel in de mx1)
        shutter, lamp on / off, ...

Voor juist te weten welk kanaal wat gaat aansturen --> check even de manual van je scan)
        Reageert de scan NIET op je dmx kanalen, dan moet ge een fasewisseling doen bij dmx.
        Dit wil zeggen een kabeltje maken (kort) van pin 1 naar 1 (grond)
        van pin 2 naar pin 3, en van pin 3 naar pin 2

Martintoestellen werken op tegenovergestelde DMX.

Indien de scan nu reageert op je dmx, dan moet ge zelf enkel nog uitzoeken hoe je uw dms programmakes kan aanmaken en opslaan.

Normaal moet ge met deze info in staat zijn de beginselen te ontdekken.

Succes alvast,

Frank

Comment

• borimirov
          • Sep 2004
          • 2

helaba !

superbedankt voor de info, ... ik zal de adviezen eens uitproberen
          ^_^

Comment

• Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

citaat:Geplaatst door LJ-Martin

Voor juist te weten welk kanaal wat gaat aansturen --> check even de manual van je scan)
            Reageert de scan NIET op je dmx kanalen, dan moet ge een fasewisseling doen bij dmx.

Allang niet meer, Martin werkt met perfect normale DMX tegenwoordig; en het lijkt me dan ook erg sterk dat dat problemen gaat opleveren. No flame intended.

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door (iCe)

Allang niet meer, Martin werkt met perfect normale DMX tegenwoordig; en het lijkt me dan ook erg sterk dat dat problemen gaat opleveren. No flame intended.

Sorry maar de martin DMX ligt steeds in invertie tov andere merken.

Comment

• Truss-aap
                • Mar 2004
                • 16

Mijn mx 1 werkt standaard op dmx en martin protecol

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door Truss-aap

Mijn mx 1 werkt standaard op dmx en martin protecol
                  Martin protocol niet fasedraaien, DMX op standaard DMX tafel pin 2 en 3 wisselen.

Ale ik moet dat toch met mijn dmx tafel doen.

Comment

• Dave
                    • Jan 2001
                    • 757

Vreemd, bij de nieuwe Martins (die volledig aan de DMX-standaard voldoen) zou dit niet meer mogen. Heb het ook niet meegemaakt bij een mix van martin en andere merken lampen. Wel bij de 518's, maar niet bij de MX1 en de MAC2K
                    U x I = Boem.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

Sorry maar de martin DMX ligt steeds in invertie tov andere merken.
                      Een aantal jaren geleden wel ja, onze 518s moet je ook fasedraaien inderdaad. Maar de huidige modellen hebben dit geen van allen meer omdat Martin de standaard heeft erkend, en nu dus DMX toepast als alle andere bedrijven.
                      De MX-1 werkt net zo; op Martin protocol weet ik niet, maar DMX is gewoon recht-toe recht-aan en niet anders.

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

Martin MX1 werkt gewoon op DMX512, niets bijzonders met fases, wie dat beweert heeft nog nooit een MX1 van dichtbij gezien!

FF bij de les blijven aub...
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• roadman
                          • Aug 2007
                          • 2

Probleem martin MX1 scan

Dag iedereen,

We hebben 6 martin MX1 scans, maar we zitten met een probleempje. 2 van de 6 scans reageren slechts op een signaal van onze showtime. De overige vier reageren niet op een signaal van de controller.

Wanneer we ze apart uittesten krijgen we hetzelfde resultaat: 2 die perfect werken, de rest geeft geen enkel signaal...

Wat kan hiervoor de verklaring zijn? Wanneer we ze alle zes aansluiten op een MC1 controller geven ze allemaal signaal.

Alvast bedankt!

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

1. kennis van adressering kan een probleem zijn.
                            oplossing hiervoor: RTFM, behoeft geen verdere uitleg

2. kennis van programmeren van je "showtime" ( wft is een showtime???)

3. bekabeling....

en, maar ik acht de kans gering gezien de vraagstelling...

4. een defect in 4 van je scans.

edit: leek me al sterk dat er niet een onderwerp over bestond....even samengevoegd!
                            Last edited by moderator; 08-08-07, 17:08. Reason: samenvoeging, handig die zoekfunctie :-)
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• roadman
                              • Aug 2007
                              • 2

Adressering normaal geen probleem...als het bij de rest lukt, waarom zou het bij die andere vier dan ook niet lukken? Ik heb de handleiding eerst doorgenomen hoor .

Een showtime is een Martin MC Showtime controller, en ideaal om MX1/MX4 mee aan te sturen. Dat controllertje doorloopt verschillende shows...

Kabels zijn ook geen probleem. Deze werken allemaal.

Greetz

Comment

Working...