Faithless, Ahoy rotterdam vorige week vrijdag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Originally posted by djspeakertje
    Dat heb ik niet gezegd, maar er wordt gesuggereerd dat bij veel grote shows timecode wordt gebruikt, waarmee je eigenlijk zegt dat de LJ's niet goed zijn, want in mijn ogen kan een goede LJ juist goed maat houden en de opbouw van de muziek doorzien, waardoor hij/zij een goede show neer kan zetten.
    Er is een verschil tussen een LJ die 50 wapperaars in een discotheek laat knipperen van 22:00 tot 07:00, en een lichtoperator die een exact uitgestippelde show doortikt OF door laat tikken door SMPTE. Maakt geen van beiden beter dan de ander, maar is wel een heel verschil.

Dat de LJ die ik ken drummer is komt hem vast van pas, maar niet-muzikanten kunnen ook geweldige timing hebben hoor! Als je hem cues geeft en momenten waarop je die terug wilt zien zie je ze gewoon terug.
    Jahoor. Je ziet ze terug. Maar NIET altijd op EXACT het goede moment (ieder mens maakt fouten), en een muziekshow met gemiddeld 25 standen per nummer + alle knippertjes is fysiek maar vooral mentaal voor een operator flink zwaar. Al helemaal als je dat dag in, dag uit moet doen. Waarom zou je dan niet voor SMPTE kiezen (als er toch al een sequencer meeloopt)?

Ik ben zelf geen lampje, maar een goede LJ heeft toch geen cues nodig van een manager ofzo? Die is zelf toch creatief genoeg om een passende show te maken die iedereen mooi vindt?
    Wellicht een keer nuttig voor je om met een lichtontwerper/LD en met een operator mee te lopen om het verschil te ondervinden. Uiteraard zijn er combinaties van de 2 in 1 persoon mogelijk, maar tijdens een show bezig zijn met het "plaatje" (voor vaak ook nog eens DVD opname/TV) EN met het doordrukken van je stapel met cues is absoluut een ware uitdaging.
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• mhsounds
      • Sep 2009
      • 933

Nou doe ik het toevallig beide, ik werk in een club 2 dagen per week en ga ook met bands mee.

De club is qua cues veel minder intensief, je draait een show van 6 uur dus je hebt een hoop chasjes die leuk hun ding doen.
      Op de knalmoment of knalnummers pak je dan uit, voor de rest vind het publiek het prima als het gewoon wappert en knippert.

Bij bands maak ik gebruik van cuelists waarin ik het nummer in grote lijnen uitzet.
      Daarnaast tik ik dan gewoon de andere dingen erbij, veel locaties geen tour dus geen tijd voor een timecode show helaas.
      Je show word er beter van, je kan het ingewikkelder maken als dat je live tikt ik heb nog niemand gezien die met 10 vingers 20 cues tegelijkertijd instart!

my 2 cents.

mvg Mark

Last edited by mhsounds; 28-12-10, 19:11.
      Freelance Light and Video |
      Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• JeroenVDV
        • Mar 2004
        • 963

Originally posted by mhsounds
        ik heb nog niemand gezien die met 10 vingers 20 cues tegelijkertijd instart!
        Dat doe ik toch met regelmaat met 1 vinger. Lang leve macro's en (delay)timing..

Comment

• mhsounds
          • Sep 2009
          • 933

Live show tikken bij dj's denk ik 20 ~ 10 seconden vooruit, daarin schrijf ik niet snel een macro

Ook bij bands niet, iets met luxe van veel kunnen programmeren maar dan gebruik je toch al snel een cuelist naar mijn idee...

Comment

• JeroenVDV
            • Mar 2004
            • 963

Originally posted by mhsounds
            Live show tikken bij dj's denk ik 20 ~ 10 seconden vooruit, daarin schrijf ik niet snel een macro

Ook bij bands niet, iets met luxe van veel kunnen programmeren maar dan gebruik je toch al snel een cuelist naar mijn idee...
            In mijn geval gaat het om (live) televisie, dan zijn macro's onmisbaar.

Comment

• mhsounds
              • Sep 2009
              • 933

Maar met genoeg tijd om te programmeren over het algemeen

Comment

• PeterZwart
                • Jan 2008
                • 402

En dan ben ik nu inmiddels wel benieuwd wie van jullie de nieuwe licht operator is geworden van Faithless!

Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

voor echte faithless technici moet je bij de EO zijn.

vroeger had george michael nog wel eens faith.

lekker belangrijk!

Comment

• rene.derksen
                    • Feb 2004
                    • 649

Ik heb het filmpje niet eens gezien, maar wat wordt er toch een hoop bullshit verteld...
                    Lichttechnici die in de muziek zitten, beter zijn (er zijn ook hele slechte muzikanten...)
                    Lichttechnici die effiecenter zonder smpte kunnen werken als met... (knap als jij in enkele seconde zoveel macro's, cue's, standen etc. Kunt verwerken)...

Je bent gewoon een slechte, goede of top operator/lj/ld... Ieder zijn niveau, net als in elk ander vak. En dat niveau krijg je door te leren, veel gevoel en een misschien een stukje talent. En niet anders...
                    Licht is altijd zwaar.

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

[QUOTE=rene.derksen;565748]
                      Lichttechnici die effiecenter zonder smpte kunnen werken als met... (knap als jij in enkele seconde zoveel macro's, cue's, standen etc. Kunt verwerken)...

Zo snel dat ik daardoor in de club tot 2x toe een vastlopende lichttafel heb gehad
                      Hoe snel typ jij op je toetsenbord? ik in ieder geval snel en nog sneller op lichttafels waar ik veel mee werk...

SMPTE is helaas niet haalbaar in clubs als er geen budget voor is (tijd, vooraf overleggen met dj's)
                      Met een goed ingerichte lichttafel en weten waar alles staat kom je heel ver, tuurlijk niet zo strak als timecode dat beweer ik niet.

Je bent gewoon een slechte, goede of top operator/lj/ld... Ieder zijn niveau, net als in elk ander vak. En dat niveau krijg je door te leren, veel gevoel en een misschien een stukje talent. En niet anders...

Amen

Comment

• rene.derksen
                        • Feb 2004
                        • 649

Effiecienter was misschien het verkeerde woord, stond immers op dat tijdstip ook in een bepaalde club waar timecode niet erg handig is. Maar you get my point....
                        Licht is altijd zwaar.

Comment

• mhsounds
                          • Sep 2009
                          • 933

Originally posted by rene.derksen
                          Maar you get my point....
                          Offcourse I did

Comment

• dubaifrank
                            • Sep 2008
                            • 35

Ok voor iedereen die het wil weten Andy Hurst is de designer/operator van Faithless! en als jullie hem dan echt zo slecht vinden stuur je hem toch gewoon een mailtje ( http://www.ahlightingdesign.co.uk/ )
                            Sorry hoor maar hoe kun je een totale show beoordelen op 1 clipje!!

grt-jes
                            Frank Schotman
                            AED Distribution

***without Lights it just Radio***

Comment

• dubaifrank
                              • Sep 2008
                              • 35

o ja en Faithless is een complete " Busking " show geen timecode of midi alleen de catalyst word getriggerd door de clicktrack
                              Frank Schotman
                              AED Distribution

***without Lights it just Radio***

Comment

Working...