Stroomstoring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

citaat:Geplaatst door ronny

1. dat over 50 jaar de fosiele brandstoffen op zijn...
    2. eindelijk eens aandacht schenken aan al die alternatieve energiebronnen,
    3. die we gratis kunnen krijgen, maar die nu vooral tegengewerkt worden door die rijke oliesheiks
    4. En dan spreek ik nog niet van de vooruitgang op gebied van alternatieven voor vervoer.
    5. iemand die over 50 jaar ook nog graag normaal wil leven
    1. misschien de aardolie - tenminste dat zeiden ze ook al in 1915, en in 1970 (=over 30 jaar, was toen het verhaal). Alleen bij Shell wordt het wat penibel.
    Maar steenkool zit er nog voor ca. 450 jaar in de bodem. Dus komen er weer kolengestookte auto's .
    2. 'al die' welke dan zoal? wind bijvoorbeeld heeft heel wat beperkingen, en wordt nu ook zwaar gesubsidieerd.
    3. gratis? kosten die windmolens niks? en het onderhoud eraan? ik rijd bijna dagelijks wel ergens langs een windmolenpark, maar er staan er altijd tussen de 5-10% stil (stuk? onderhoud?) en soms staat alles stil = geen wind! of te harde wind!
    Dat van die Oliesheiks geloof je toch zelf niet, die zijn daar echt niet slim genoeg, en onderling veel te verdeeld voor.
    Oliebaronnen OK, de directies en grootaandeelhouders van de "7 Sisters" hebben er wel belang bij om hun rendement op de investeringen zo gunstig mogelijk te maken. De oliemaatsachappijen lachen nu in hun vuistje. (En Meneer Zalm trouwens ook, want het aardgas is kwa prijs gekoppeld aan de olie. Dus de belastingkassa accijns+btw ratelt ook weer flink!)
    4. spreek daar nou eens wel over. Make my day!
    In de periode 1965-1970 had je van die futurologen die voorspelden dat we in het jaar 2000 in overdekte steden zouden leven en een soort vliegende schotel ipv een auto zouden hebben. En dat allemaal nucleair gestookt. Allemaal mis. Een de fax, de PC en het mobieltje hebben ze nooit voorzien.
    Net als de bijgoochems die een jaar of 5-10 geleden weer een gouden toekomst voor de Zeppelins voorzagen. Ook mis.
    Ik ben benieuwd naar jouw futuritische blik.
    5. Over 50 jaar moet je in elk geval wel Chinees leren spreken. Maar dat is dan heel normaal geworden hoor.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DJEM
      • Jul 2004
      • 254

Probleem bij de bron aanpakken? Wat zitten wij dan op een energie verstokend forum te praten over energie snuivende apperatuur, wel soms ook nog gevoed word door onredabelle aggregaten, welk per kw een stuk meer vervuilen dan het stopcontact....?
      Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• driesmees
        • Apr 2003
        • 1076

Back ontopic:
        voor de geïnterreseerden heb ik nog een leuk schema dat eens de spanning te hoog word, de hele groep eruit keilt... niet moeilijk hoor
        hier ff een vbtje:

Heel simpel te maken,
        de weerstand moet 30k zijn, en de zenerdiode moet als waarde 250V hebben, dan vliegt alles eruit eens het boven de 250V gaat,(je kan er ook eentje nemen van 270V, als je wat meer wilt hebben)
        De zekering die erop staat mag je ervan tussen maken.
        De beveiliging werkv voor de hele groep, en niet enkel voor wat erna komt...
        in totaal rond de 5 € schat ik...
        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• MSSS
          • Jul 2003
          • 365

interessant, voor 5 pleuro je spullen beveiligen. Heb je dit zelf ook al toegepast?Oftewel je bent er zeker van dat dit goed werkt?
          oleole ik heb EV :)

Comment

• Rock On
            • Jan 2004
            • 250

Dit schema is nu gemaakt voor een 5V toepassing, en een gelijkspanningsbron... Dus bij een spanning van 250Vtt klapt de zekering er al uit; da's 180Veff!!! Niet handig lijkt me...
            En daarnaast kun je het complete schakelingetje wegdonderen als hij heeft ingegrepen. Die tthyristor legt echt wel het loodje als hij een 16 of 32A te verwerken krijgt.
            "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

Daarom dacht ik het volgende uit, ipv kort te sluiten naar de nulleider, gewoon kortsluiten naar de aarde,
              dan valt alles al uit bij 300mA en nie bij een gigantische kartsluitstroom.
              Het is wel gevaarlijk om de aarde als actieve leider te gebruiken maarja, alles is gecaarlijk als er meer dan 250V op het net staat hé
              Ook het verbruik is echt leuk, als je een spanning hebt onder de 250V gebruiokt de boel <1mA...
              Kheb het nog niet kunnen testen, maar in mijn crocodile clips werkt het toch perfect.
              kzal het eens bouwen en mijn bevindingen geven?
              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2139

@rinus:

Mijn enigzins negatieve posting was gewoon een hoop sarcasme bijeen. Gezien jouw levenservaring kan je natuurlijk een veel betere kijk geven op die "problemen" waar ze al jaren over leuteren.

maar geef toe zolang er nog grof geld verdient kan worden met fossiele brandstoffen zullen mogelijke alternatieven toch wel tegengewerkt worden.

ka windmolens en co ok tis ook niet je dat. en zeker niet de oplossing.
                Je theorie over de steenkool. Mag het waar zijn, heb ik alvast werk dicht bij huis. Het zit hier namelijk nog vol in de grond, weliswaar zo een 800m diep. En dan te bedenken dat ze hier de mijnen hebben gesloten jaren geleden.

Toekomstig vervoer: mij zal je zeker niet horen zeggen dat we nog in in een vliegende schotel gaan rondvliegen[], maar ik denk wel dat het realistischer is om te zeggen dat ons toekomstig vervoer toch niet meer met de gekende brandstoffen van nu zal zijn. Of alleszins in veel mindere mate.

En van dat chinees dan: zo als het er nu uitziet ga je wel eens heel snel gelijk kunnen krijgen.

conisuja[)]
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

met dat schammatje blijf je zekeringen vervangen ,

en die triac gaat net zo gemakkelijk mee,
                  maar de negatieve kant van de sinus gooit die zener er niet uit, dus je moet m al spiegelen, kortom : heel fijn bedacht weer.

Comment

• DJEM
                    • Jul 2004
                    • 254

Bovendien zal het niet of nauwlijks werken... schema is voor gelijkdstroom en ik trouwens geen zener diode voor 230v.
                    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• jerre
                      • Jun 2003
                      • 286

@tiemen: die grensovergangen hadden niks met dit probleem te maken, wat 'k 'r mee wilde aantonen is dat dit voor problemen aan 't zorgen is (nederland en denemarken draaien bijna volledig op kernenergie van frankrijk). ze zijn nu aanpassingswerken aan het doen (http://www.elia.be/capacity/nederlands/8_7.htm#grens), maar belgie is een transportland van elektriciteit geworden.
                      Wat ik doe op doel, voor de moment ben ik toezichter op doel 1/2 en in opleiding tot blokleider (operator, bediening van het spel).

@mac: 'k zal eens zien of 't artikel over die wkk's nog vind, maar vrees er een beetje voor. Dat we op laag vermogen draaien ligt gedeeltelijk aan het koelwater, maar ook aan de lage vraag. In geval van nood (als 'r meer elektriciteit nodig is) kunnen we nog met andere middelen koelen om toch terug meer vermogen te maken, maar het is niet nodig dus zakken we gewoon.
                      nu gij en dan ikke weer

Comment

• Barthezz80
                        • Aug 2004
                        • 365

citaat:Geplaatst door MSSS

Iemand woensdag nog aan het klussen geweest in overijssel? Zo ja zijn de spullen nog heel gebleven?
                        dit naar aanleiding van: http://www.nu.nl/news.jsp?n=376597&c=10
                        Het zal je maar gebeuren opeens je spullen overleden.
                        Zijn jullie hier tegen verzekerd? Ik weet het eigenlijk niet...zal het eens nakijken.
                        het zal je maar gebeuren, al je goeie ampjes, en andere apparatuur naar de kl**te!
                        ik zou daar niet blij van worden, ondanks het feit dat je het geld terug krijgt!
                        Bart

Comment

• denkomieken
                          • Jan 2004
                          • 111

over dat schemaatje. waarom gebruik je geen solid state relais op je toevoerlijnen en maak je een schemaatje die dus bij oversspanning, laat ons zeggen vanaf 250V, de 24v stuurspanning van je solid state relais wegneemt en zo de toevoerlijnen opent zodat de spanning naar je kostelijk en gekoesterd materiaal verbreekt. Dan om de starten gebruiken we een manuele start om alles terug power te geven. Niet echt goed voor de amps maar liever dat dan ze binnendoen voor herstelling.
                          ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

citaat:Geplaatst door jerre
                            1. ... nederland en denemarken draaien bijna volledig op kernenergie van frankrijk.
                            2. ... maar belgie is een transportland van elektriciteit geworden.
                            Hoi Jerre,
                            1. Dat is wel heel erg boude uitspraak, en die kun je nooit hardmaken.
                            als Nederland gemiddeld voor 10% op Franse atoomstroom draait heb je het wel gehad denk ik. Wat doen al die centrales dan her en der in Nederland? Maar jij kent de feiten en cijfers beter. Laat ze horen en vermeld de bron.
                            De Denen zijn nu juist die Vikingen die hun vele zeilen voor vele molens hebben ingeruild, en binnen Europa het grootste aandeel van windenergie verkrijgen.

2. Er is toch een Europees electrisch koppelnet - zodat de Italianen bij een grote storing de Zwitsers de schud kunnen geven enz.
                            Maar energie-transportlanden zijn wel allemaal in heel Europa geworden: stroom, olie en gas ...
                            alles 'vliegt, raast of ruist' links en rechts & boven of onder je langs ...
                            (en ontploft zo heel af en toe een keertje!)
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Controller
                              • Apr 2002
                              • 745

maar je kan toch ook je set beveiligen tegen stroompieken met een power stabilisator?

die zoek ik eigenlijk iemand enig idee waar ze te koop zijn en geen ***svermogen kosten.

Comment

• Bigfoot
                                • Nov 2002
                                • 151

[u]Beetje offtopic</u>
                                citaat:Geplaatst door rinus bakker

citaat:Geplaatst door jerre
                                1. ... nederland en denemarken draaien bijna volledig op kernenergie van frankrijk.
                                Hoi Jerre,
                                1. Dat is wel heel erg boude uitspraak, en die kun je nooit hardmaken.
                                als Nederland gemiddeld voor 10% op Franse atoomstroom draait heb je het wel gehad denk ik. Wat doen al die centrales dan her en der in Nederland? Maar jij kent de feiten en cijfers beter. Laat ze horen en vermeld de bron.
                                De Denen zijn nu juist die Vikingen die hun vele zeilen voor vele molens hebben ingeruild, en binnen Europa het grootste aandeel van windenergie verkrijgen.
                                Ik dacht laat ik er ook even wat over zeggen... aangezien ik 3 maanden geleden, nog een betoog over groene energie heb moeten schrijven. (zal ff niet beginnen over grijze stroom die als groene stroom wordt verkocht)En een bron nog vers in me geheugen...

Waar haalt Essent de elektriciteit vandaan?
                                Van de elektriciteit die Essent in 2001 verkocht was 8,19 procent ingevoerd uit het buitenland. De rest, 91,81%, werd door Essent zelf geproduceerd.

Ik heb nu als voorbeeld genomen Essent... Maar Essent zal niet veel schelen met andere aanbieders....En als je het artikel leest is volgens Essent het deel Kernenergie uit de import erg klein.

Dus Rinus ik ben het helemaal met je eens!

Groetjes Jeroen
                                Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

Comment

Working...