Wie is bekend met "Sena" ??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #16
    De preciese uitleg is iets groter.

    Sena is voor de uitvoerende bij draaibeurten en vermenigvuldiging. Als je dus een eigen plaat thuis draait waar "publiek" bij is. Dan zouden de uitvoerenden op die plaat rechten horen te krijgen.

    Om het heel extreem te zeggen gaat de sena er van uit dat de muzikant die op de opname staat (jij dus) aangesloten is bij de sena. Als iemand (jij dus) met het raam open die opname staat af te draaien dan is er iemand (jij dus) bezig met een van die draaibeurten. En dan zou jij dus geld aan de sena horen te betalen die er weer de rechthebbende (jij dus) mee uitbetaald. (natuurlijk wel na aftrek van dermate veel onkosten dat 80% van de rechthebbenden onder een lonend bedrag blijven. Anders zou het veel werk worden. Dat geld gaat in dat geval zonder moeite rechtstreeks in potten)

    Ik stel het nu erg extreem natuurlijk. Maar volgens de letter van de wet is het werkelijk zo geregeld in dit land. De buma en stemra zul je trouwens veel eerder last mee krijgen dan met de sena. Easyjet schijnt goedkope tickets te hebben [}]

    een werkelijk geval: De buma heeft ooit in een actie tourincars aangehouden. Elke bus waar bandjes in de autoradio gedraaid werd of de radio aanstond kreeg een enorme naheffing. Ook al was het een kindertapeje van een passagier om zijn kleine stil te houden....
    lekker belangrijk!

    Comment

    • DeMennooos
      • Aug 2000
      • 1416

      #17
      Aha, daarom gooi ik die brieven met dat vieze rode logo altijd in de versnipperaar.
      Als eens gekeken wie in het bestuur van de zakkenvullers zit?

      Ik ken een redelijk groot bedrijf wat om de SENA kosten tot nihil te reduceren alle werknemers een eigen kantoor heeft gegeven of kantoren tussen part timers heeft gedeeld en alle kantoren een eigen radio heeft gegeven. Heeft ze wat oorlog met de SENA gekost, maar nu besparen ze ook het nodige.
      Greetz,

      DeMennooos

      Stagehands are the infantry of show business

      Comment

      Working...