Wie is bekend met "Sena" ??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JBL-QSC-DBX
    • Apr 2003
    • 381

    Wie is bekend met "Sena" ??

    Hallo collega's

    Kreeg vandaag een mooie envelop in de bus, gericht aan ons bedrijf. Afzender Sena, oftewel, "Stichting ter exploitatie van naburige rechten" Zie ook http://www.sena.nl

    Deze aardige mensen willen graag van ons weten hoe en watvoor muziek wij gebruiken binnen ons bedrijf. Ik zal in het kort de vragen even voorleggen die zij ons stellen, (middels een compleet vragenformulier!) en wat mijn antwoord daarop zou zijn:

    - Zoiezo alle gegevens als naam, adres, etc, etc
    Kan ik wel beantwoorden
    - In ons bedrijf wordt muziek ten gehore gebracht door middel van: radio/cd/tv/cassette/computer/enz
    Ten eerste, werken van huis uit, dus geen bedrijfsruimte? Thuis betalen we kijk en luistergeld
    - In de supermarkt/warenhuis/showroom met een oppervlakte van:....(m2's)
    n.v.t.
    - In de verkoopruimte met aantal fte's:.... (aantal fte's)
    geen verkoopruimte, dus wederom n.v.t.
    - Enz, enz, enz,

    Ik heb al geen zin meer om het allemaal neer te typen hier. Het komt er dus op neer dat men exact wil weten hoe wij in ons bedrijf muziek ten gehore brengen, via muziek in showroom, op website, bedrijfskantine, ja, zelfs op het personeelsfeest.

    Dit alles met maar een reden, om er weer een prijskaartje aan te kunnen hangen.

    Voor de duidelijkheid; wij zijn een drive-in show en brengen dus ontzettend veel muziek ten gehore. We doen dit zonder bedrijfsruimte van huis uit, dus geen muziek binnen bedrijf. Is het nu zo dat degene die het feest geeft verantwoordlijk is voor het afdragen van de benodigde belastingen voor muziekrechten (Buma/stemra)????

    Snap er nu weinig meer van, zijn er meer mensen die deze brief gehad hebben, en hoe zou ik hier mee om moeten gaan?

    Groeten, Joris
    Timescape.nl
  • BAJ productions
    • Jul 2003
    • 587

    #2
    buma stemra moet worden af gedragen door uit bater. dus de gene die het feest geeft

    groetjes,
    Bas

    Comment

    • ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

      #3
      moeten?
      Dat doe ik op de wc...

      Je doet er verstandig aan in de overeenkomst die je afsluit met de (rechts)persoon die jou inhuurt een eenvoudige regel op te nemen dat de zaaleigenaar/opdrachtgever gehouden is alle benodigde premies inzake buma/stemra af te dragen.

      De meeste horeca gelegenheden hebben een jaarcontract . Enige organisaties die wel eens illigaal werken zijn tentfeesten van een niet bij de buma/stemra aangesloten/aangemelde organisatie.

      Je doet er verstandig aan de stemra te melden dat je uitsluitend dienste verleend waarbij jouw contractant de partij is die voor de afdracht zorgt.

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        Ik heb even de site van Sena bezocht en dit lijkt mij overeen te komen met wat hier in Belgie Billijke Vergoeding heet. Als jij zelf geen muziek maakt in je eigen gebouwen die anderen kunnen horen (voor jezelf mag je wel gratis luisteren) dan hoef jij die mensen niets te betalen maar je klant moet dat weerom WEL! Sena is dan het broertje van de buma/stemra. Sena betaalt de artiesten en producers en buma/stemra betaalt dan de toon- en tekstdichters.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • Martijn Tacken
          • Dec 2002
          • 59

          #5
          FTE is een maatstaf voor het aantal mensen dat je in dienst hebt, fte staat dan ook voor full time werknemer (employee). Daarbij is een 0,6FTE iemand die 3 dagen in de week (part time) werkt. Zo tel je alle waardes van je werknemers bij elkaar op en krijg je de FTE waarde. Hoe hoger de FTE, (dus hoe meer mensen je in dienst hebt) hoe hoger de afdracht aan SENA die je geacht wordt te betalen, je "speelt/draait" namelijk muziek voor je mensen.

          Gr,

          Martijn
          The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

          Comment

          • JBL-QSC-DBX
            • Apr 2003
            • 381

            #6
            Duh... dat begreep ik ook wel, dat is ook compleet uitgelegd. Maar ik heb géén bedrijfspand, heb geen bezoekers van mijn bedrijf, heb geen muziek op mijn website, houd geen personeelsfeesten, en voor de muziek die ik thuis aan heb staan, radio of tv betaal ik toch al kijk en luistergeld!? Heb geen zin om dubbel te gaan schokken, denk dus dat ze gewoon het formuliertje geretourneerd krijgen eventueel met een klein begeleidend schrijven dat ik niet ga betalen.
            Timescape.nl

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              invullen met allemaal nulletjes, dan maar.

              Comment

              • JBL-QSC-DBX
                • Apr 2003
                • 381

                #8
                Ik krijg wel wat tips nu, maar zijn er ondertussen niet meer bedrijven die ooit zoiets gehad hebben? Wij zijn nu "pas" 3jaar een bedrijfje, neem aan dat er wel meer eigen bedrijven hier op het forum zitten??
                Timescape.nl

                Comment

                • Joost van Ens
                  • Jan 2001
                  • 628

                  #9
                  Natuurlijk ken ik de sena, betaal ze dan ook keurig elk jaar alhoewel ze het van mij persoonlijk wel af mogen schaffen. Maar ik kom er niet onderuit, omdat ik naast licht en geluidverhuur ook nog een (klein) horecabedrijfje heb.

                  Gewoon doen wat mac zegt, invullen met 000

                  en niet ergens perongelijk een 1 invullen.

                  zeer grote kans dat je er nooit weer wat van hoort. Of je moet je bedrijf uit gaan breiden met kantine ofzo natuurlijk.

                  groetsels

                  Comment

                  • dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

                    #10
                    ik heb een vakje ingevuld, dat er op geen enkele wijze muziek ten gehore word gebracht. (kantoor aan huis). heb ook geen radio oid.
                    Dit is niet helemaal waar omdat ik ook thuis mastering doe en eigen live recs mix. Soms gebruik ik wel eens een bestaande cd als referentie, en luister ik in principe daarnaar. Maar dat is mijns inziens vrij. en zo niet dan zou elke opname/mix studio ook moeten betalen, dat gaat een beetje ver... dan zou je over het luisteren naar je eigen creaties sena moeten betalen.
                    knoppen en waarden :)

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      citaat:Geplaatst door dokter dB

                      dan zou je over het luisteren naar je eigen creaties sena moeten betalen.
                      Dat moet in veel gevallen ook.
                      Net zoals het feit dat ik allerlei rechten moet betalen om mijn eigen liedjes te kunnen opnemen. Volgens de buma/stemra/sena ben je in principe altijd met muziek bezig die ZIJ beheren. Zo niet dan vinden zij het toch niet de moeite om jou je geld terug te geven. Heel vervelend.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

                        #12
                        hmm vrij zuigend,

                        ik ben lid van buma voor eigen produktionele dingen..

                        bovenstaande zou betekenen dat ik hoe langer ik bezig ben met een eigen mix, hoe meer ik moet betalen.... beter gaan ze niet langskomen
                        gelukkig heb ik trouwens ook geen deurbel, wel net ff een knuppel achter de deur gezet
                        knoppen en waarden :)

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          citaat:Geplaatst door dokter dB


                          Verder mag iedereen naar muziek luisteren, buma/sena vrij, mits je de originele lp/cd maar hebt. Ook huisgenoten/kinderen vallen hier onder, anders zou je je kinderen namelijk niet eens meer een boek mogen voorlezen voor het slapengaan.
                          er moet natuurlijk staan :
                          Verder mag iedereen naar [u]zijn eigen </u>muziek...

                          nogmaals : het gaat over muziek naar derden, die geen muzikant, en geen cd-koper zijn. Zit die derde bij jou thuis (huiselijke kring) : geen probleem. Zit die derde bij jou in de sportkantine : dokken.

                          Comment

                          • showband
                            • May 2001
                            • 4524

                            #14
                            Maar als je je raam openzet zodat voorbijgangers het zouden kunnen horen. Of als je geld vraagt in je homestudio en er dus klanten komen luisteren is het eigelijk volgens de wet al claimbaar door de buma e.d.

                            En er zijn gevallen geweest die minstends net zo kleinzielig waren waarbij het toch écht tot een vordering kwam.
                            lekker belangrijk!

                            Comment

                            • dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

                              #15
                              citaat:Geplaatst door showband

                              Maar als je je raam openzet zodat voorbijgangers het zouden kunnen horen.
                              hmm ik heb ook maar een knuppel achter het raam gezet


                              maar ff zonder gekheid, ik draai in principe niks qua radio etc in mn kantoorruimte. Ik geef de ruimte niet op als bedrijfsruimte, dus eigenlijk is het prive waar ik wat apparatuur heb staan die ik beroepsmatig gebruik. Als de sena geld van me wil omdat ik mn eigen mixen daar aan het maken ben en dus ook aan het beluisteren, ga ik in een ander land wonen, op mn erewoord.
                              knoppen en waarden :)

                              Comment

                              Working...