Copy Control op CD's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marcel
    • Aug 2000
    • 163

Copy Control op CD's

In de strijd tegen het illegaal copieëren van cd's zijn er een aantal platenmaatschappijen die hun CD's uitrusten met het zogenaamde Copy Control systeem.

Opzich begrijpelijk dat de industrie maatregelen probeert te nemen tegen het zelf branden en omzetten in mp3's, maar naar mijn mening slaan ze met dit systeem volledig de plank mis. Het grote nadeel van Copy Control is dat men afgestapt in van de in 1980 geintroduceerde philips standaard voor compact discs. Gevolg hiervan is dat de beschermde cd's in veel afspeel apparatuur volledig dienst weigeren. Met name auto cd players, en dvd spelers hebben grote moeite met Copy Control.

Ik denk dan ook dat de invoering van deze Copy Control het illegaal downloaden, en zelf branden van cd's eerder in de hand werkt, dan dat het illegaal verspreiden van muziek tegen gaat. Waarom zou ik immers een kleine 20 euro uitgeven voor een CD die op veel apparatuur niet afgespeeld kan worden, terwijl ik het ook gratis kan downloaden, branden op een cd van 25 cent, en daarna overal mee kan afspelen? De muziek industrie snijdt zichzelf dus in de vingers met deze beveiliging. Nogmaals, dat ze proberen het kopieëren tegen te gaan, dat snap ik wel, maar nu straffen ze juist de mensen die NOG wel cd's kopen.

De beveiliging opzich stelt trouwens ook niets voor. Net nog een mooie copy gemaakt van een zogenaamd beveiligde cd, gewoon met de standaard Nero 5 software. En, in tegenstelling tot het origineel, kan ik de copy WEL afspelen op m'n DVD speler.

Wat is jullie mening/ervaring met de kopieër beveiliging van de diverse platenmaatschappijen ?

Marcel
    You don't need eyes to see, you need vision.
  • goldsound
    • Jan 2003
    • 429

Copy Control heeft al voor veel ergernis gezorgd op mijn werk, hier bleek namelijk dat "oudere" Marantz apparatuur deze niet kon lezen. Dit tot ergernis van vele klanten.
    Ook is er geen modificatie mogelijk zodat dit probleem verholpen kon worden.

Ik heb wel vernomen dat Marantz hiervoor een rechtzaak heeft aangespannen.
    Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Een bekende van me wilde een akai portable CD spelertje kopen. Bleek dat deze al zijn recente legale CD's niet afspeelde en zijn gebrande wel.

En dit probleem was in de winkel met alle akai spelertjes en CD's uit de winkel te constateren door de eerst ongelovige verkoper. [B)]

Kon die vrolijk heel zijn winkelvoorraad portable akai spelertjes terug gaan sturen.
      lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

In elk geval ook een manier om de graaiers tot staan te brengen.
        Als je hoort wat die 'zielige directeuren' van die 'arme' plantenmaatschappijen verdienen....
        daar hoor je die heren nooit over.
        Ik ben geen voorstander van er maar op los jatten,
        maar dat illegaal copieren is wel in de hand gewerkt door het schandalige "corporate greed behaviour" van de dominante mannetjes van die maatschappijen.
        Het afknijpen, uitpersen en weggooien van bijna elke artiest is een fenomeen dat niet alleen door het publiek verzonnen/veroorzaakt is.
        Dus zoals altijd: waar er eens gedreven en gepassioneerde mensen waren, kwamen de uitzuigers om de (grote) bakken geld eraan te verdienen.
        En die vinden na elke uitgemolken artiest wel weer een nieuw-nieuwer-nieuwst & hot-hotter-hotst vetcoolgaafste opvolger.
        En de artiesten die wel buitensporig veel zijn gaan verdienen doen dit meestal ook maar een paar jaar,
        en "dan is't weer beurt..." en moet JLo maar weer zelf in haar tepels knijpen...
        Of ga je als artiest gewoon weer zelf de blauwe MM's ertussen uit zoeken.

Elke industrie helpt zichzelf om zeep.
        Over 25 jaar vragen kinderen aan je:
        "Wat was dat nou met die MP3 spelers?" En "Wat was dat nou, een CD"?
        Tenslotte lach je je nu ook een breuk als je een film ziet uit 1983
        waarin er veel omhaal gemaakt wordt over de hoofdrolspeler die verstand heeft van "kompjoeturs",
        en waarin je dan een monochroom schermpje ziet draaien met een tekstverwerker eronder.

Wat nou MP3 spelers? Over 10 jaar heb je van dat soort dingen die passen in een oordop
        en je kunt ze draadloos voor een prikkie uploaden via elke pc of palmtop.
        Gneh gneh, en die earplugplayers raak je dan telkens kwijt - ***-die-kleine-kleredingen-toch-ook.
        Copy control is een achterhoede gevecht van een uitstervende gedateerde technologie.

De muziek wordt in de toekomst voor een flink deel gratis - maar is dan wel vergeven van de reclame.
        Zo is het met radio en tv gegaan, en met internet gaat het dezelfde kant op.
        Tenslotte laten veel grote acts zich ook sponsoren (of zou Mick Jagger echt in een VW-Golf rijden en wil hij dan graag 'sharen' met anderen) terwijl die het echt niet meer 'nodig' hebben.
        De moraal:
        Mensen stammen dus niet af van apen, maar van rupsen. Want ze hebben nooit genoeg.
        En na het ene stadium volgt er altijd weer een andere in de cyclus.
        Ook het bijna-monopolie van Microsoft is niet voor eeuwig.
        Net zoals Ferrari de hete adem van de andere renstallen alweer gaat voelen.
        En we over 50 jaar allemaal verplicht worden om Chinees te leren.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Rock On
          • Jan 2004
          • 250

Amen Rinus.

Er zit blijft bij de verkoop van CD's ergens heeeeel veel aan de strijkstok hangen, en dat is echt niet bij de artiest. Nu zijn er veel artiesten die tegen kopieren zijn, begrijpelijk, maar ik zou het kewl vinden als zij eens gingen leten uitzoeken waar die strijkstok aan het zwaaien was. Ik heb gisteren twee CD's gekocht die ik via een analoge kabel in mijn MP3 speler moet laden. Met alle signaalverlies van dien.
          "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Drive inn tnt
            • Sep 2003
            • 1082

Ik vind het eigelijk wel raar dat copy control. De fabrikanten zien de klanten als loeders die "hun" cd's toch maar copieeren. Dit heeft ze weer een bak geld gekost om dit te verzinnen en te introduceren. Als ik hun was zou ik de cd's gewoon een stuk goedkoper maken dan ben je van een stuk gezeik af qua branden etc.
            Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

Applausje voor Rinus... prachtig!

Maar weer even on-topic:
              Ik heb overigens een CD-verkoper een tijdje terug horen zeggen dat ie helemaal niet minder CD's verkoopt als vroeger, maar dat mensen thuis gewoon meer muziek hebben. Dat is toch iets heel anders...
              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

1) als ik een eigen beheer CD maak in een oplage van 500 stuks inclusief de liveopname en artwork enzovoort. En deze voor €10,- bij optredens verkoop verdien ik er per verkochte CD meer aan dan borsato per CD krijgt.... (echt waar)

2) dit soort systemen gaan uit dat de gewone gebruiker in principe een crimineel is. Maarals ie de weg weet kan hij weer verder als consument. Maar elke misser kost geld.

lekker belangrijk!

Comment

• DeMennooos
                  • Aug 2000
                  • 1416

Tja illegale downloaders.
                  Snap nog steeds niet waar de hele CD industrie zich druk over maakt.
                  Uit onderzoeken, die voor een deel door hunzelf zijn gefinanciert, is toch duidelijk gebleken dat het meerendeel van de thuiskopieerders en downloaders de CD anders toch niet gekocht zou hebben.

En zeg nou zelf, het meerendeel van de CD's die je zelf download zou je zelf toch ook niet hebben gekocht als je hem niet had kunnen downloaden.

Daarnaast, de strijkstok is erg lang en er kan veel aan blijven hangen.
                  Ruim 10 jaar geleden lagen de kosten voor het maken van een CD ergens rond de fl. 12,50. De retailers pakten er een te verwaarlozen marge op en toch kosten de CD's toen al een 30, 40 en 50 piek. Artiesten moeten het niet hebben van de CD verkoop, tenzij ze ook de tekst- en muziekschrijver zijn. Het produceren van de CD en het marketen ervan door de labels drijft de prijs aardig omhoog. Want ook het persen van een zilveren plaatje is, bij de aantallen waarin de CD van een populaire artiest wordt geperst, op de verkoopprijs van een CD te verwaarlozen.

Het is ook niet voor niets dat Ome Herman na zijn Arcade verhaal nu op een mega-landgoed in Laren woont. Dat heeft ie niet voor elkaar gekregen omdat ie zo'n aardige jongen is. Maar omdat wij zo aardig waren een hele berg van zijn schijfjes te kopen.

Het enige wat de industrie doet is heel hard schreeuwen om hun eigen bonussen veilig te stellen, die net als in alle andere takken van sport tering hoog liggen.
                  Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• Controller
                    • Apr 2002
                    • 745

Tja Menno,

in Nederland is het downloaden nog niet illegaal maar volgens de wet legaal,

Dat je het dan laat horen aan het publiek dat is dan weer illegaal,
                    ---

Ik denk dat dit zo'n zelfde discussie wordt als "mag ik mijn gekochte CD/DVD omzetten in MP3 en dan met bv BPM Studio/PCDJ/MixVibes daarmee gaan draaien?

Comment

• Dj Jasper
                      • Apr 2003
                      • 82

Ik maak altijd een reserve kopie, en douw die in een plastic mapje, omdat ze daar nogal wat minder beschermd in zijn, dus een reservekopietje. Dat kan dus ook niet meer[xx(]

Comment

• Orbis
                        • Feb 2004
                        • 217

sorry maar ik heb een rotsvast principe: DONT COPY MUSIC, kopieren donwloaden, ik vind dat je jezelf geen muzikant kan en mag noemen als je dat doet...amen.

lees anders deze brief maar eens door die Kris Wauters, van Clouseau, een belgische band, heel erg bekend, wss in nederland ook wel, schreef ivm downloaden en kopieren:

Dag iedereen,

Zelden zoveel reacties gehoord als na de uitzending van het programma "Nachtwacht", waar ik met ex-cultuurminister Bert Anciaux in de clinch ging over het voorstel van zijn partij Spirit om het downloaden en kopiëren van muziek te legaliseren in ruil voor een heffing op blanco CD's. Later daarover meer. Eerst wil ik graag even de situatie schetsen zoals ze nu is - in mijn ogen, tenminste.

Op dit moment zit de hele muziekbusiness in een grote crisis, die rechtstreeks te maken heeft met het wereldwijde downloaden en kopiëren. Kleine platenfirma's gaan falliet of worden opgeslokt door grote "majors", wereldwijd vallen ontslagen. EMI (onze platenfirma) maakte vorig jaar wereldwijd een verlies van meer dan 300 miljoen Euro! In België tekent dat probleem zich nog wat scherper af : kleinere platenzaken bestaan nog nauwelijks of kunnen maar met moeite het hoofd boven water houden. Grote platenmaatschappijen tekenen geen nieuwe bands of artiesten meer omdat de investeringen (met opnamebudgetten voor de studio-opnames van een CD, voor twee of drie videoclips, met promo- en marketingkosten enzomeer) in een kleine markt als België niet meer verantwoord zijn (vandaag zijn 15.000 verkochte exemplaren van een CD van een nieuwe artiest een gigantisch succes). Een probleem dus, als je nu 15 jaar oud bent en barst van écht muzikaal talent : over drie jaar vind je nergens nog een platencontract.

Maar ook voor groepen als Clouseau zijn de gevolgen desastreus. Begin november brachten we onze CD "En Dans" op de markt, met een nooit gezien succes : de plaat kwam op nummer 1 binnen in de CD-hitparade en bleef daar 11 (elf!) weken staan, tot na nieuwjaar. Dat moet zowat de natte droom zijn van elke platenbaas : de eindejaarsverkoop is namelijk ver-schrik-ke-lijk belangrijk voor een platenfirma, want dan kopen de mensen het meest. Wel, na die elf weken had EMI welgeteld 57.846 exemplaren van "En Dans" verkocht. Simpel opzoekwerk leerde hen dat een soortgelijke prestatie (diezelfde 11 weken op één) zes, zeven jaar geleden goed zou geweest zijn voor een verkoop van 200.000 tot 250.000 exemplaren. Nu is het dus ongeveer één vierde tot één vijfde daarvan. Ik denk niet dat die daling helemaal te wijten is aan het kopiëren en downloaden, volgens mij ligt de platenindustrie ook gewoon een beetje op zijn gat, net zoals de rest van de wereldeconomie. Maar EMI schat dat er toch minstens 100 à 150.000 exemplaren van "En Dans" illegaal in omloop zijn. En ik heb geen reden om daaraan te twijfelen, eigenlijk. Na zoveel jaar concerten spelen, promotie-optredens doen enzomeer, leer je goed de impact van een CD in te schatten. Bij "En Dans" hebben we een beetje hetzelfde gevoel als bij "Oker" : de plaat is echt door iedereen gekend! Gelukkig maar, zou ik zeggen, of er zat géén volk in het Sportpaleis... Maar gedurende het hele jaar 2002 hebben we overal waar we kwamen in totaal een paar honderdduizenden mensen zo goed als élk woord van élk liedje horen meezingen, òòk de woorden van liedjes die niet op single verschenen waren en die niet of nauwelijks op de radio waren gedraaid. De mensen kénden de plaat, wat me overigens heel gelukkig maakt, iedereen heeft graag dat zijn werk in de smaak valt! Maar, zoals ik al zei : geen reden om de cijfers die EMI noemt in twijfel te trekken.

Nu hebben Koen en ik natuurlijk weinig reden om te klagen : we spelen bij Clouseau en dat moet zowat de populairste band zijn bij het grote publiek in Vlaanderen. Daar hebben we 15 jaar hard voor gewerkt en het bezorgt ons onnoemelijk veel vreugde! Maar als je vaststelt dat minstens de helft van je inkomen uit CD-verkoop gestolen is, dan ben je niet blij, geloof me. Het is ondankbaar om vanuit mijn positie te klagen, dat besef ik maar al
                        sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Was er een maand geleden geen onderzoek door een Duitse universiteit dat bewees dat downloaden juist de verkoop bevordert?

Tegelijk vind ik, maar dat is een persoonlijke mening, dat het ondertussen wel moet kunnen om te downloaden omdat de muziekindustrie met zijn lobbywerk al veel te veel heeft bereikt:
                          - Belasting op lege CD's (en ze willen zelfs harde schijven gaan belasten!)
                          - Billijke vergoeding van artiesten tot in het absurde toe: de billijke vergoeding dient om artiesten een kleine bijdrage te betalen als hun nummer wordt gehoord (via radio, TV, ...) MAAR als je live een artiest boekt en hem dus ook DIRECT betaalt dan moet je toch nog over zijn optreden billijke vergoeding betalen? Hallo inhalige muziekindustrie?
                          - De billijke vergoeding wordt via een netwerk van VZW's met telkens hun hele hoop administratie en personeel geind en dan hier in Belgie nog via Dunn & Bradstreet Outsourcing (een van de duurste Outsourcing bureaus). Waar denk je dat het grootste deel van de billijke vergoeding naar toe gaat: inderdaad naar de administratie, de VZW's en D&B. De artiest krijgt weerom een kruimeltje.
                          - Sabam, in Nederland Buma/Stemra dacht ik, staat in voor de betaling aan de auteurs als nummers van hun hand gehoord worden (radio, TV, ...). In Nederland is er al eens een relletje geweest over hun peperdure kantoren en in Belgie is het ook een en al marmer. Als je dan eens kijkt wat er overblijft voor de auteur...

Het gaat in de muziekbusiness net zo slecht als overal maar zij proberen via slinkse omwegen steeds weer afschrikmaatregelen en extra belastingen in te voeren (en het lukt ze nog ook!) om zeker vooral hun gigantische winsten vrij te stellen (Cfr. Michael Moore: dat het zo slecht gaat in de economie is omdat de rijksten steeds maar meer en meer willen tot in het buitensporige toe). Als je echt zo je klanten langs alle kanten erop legt en ze als misdadigers gaat beschouwen dan moeten ze niet klagen dat de klanten hun respect voor de platenmaatschappijen gaan verliezen, ze als uitzuigers gaan zien
                          en daarom minder wroeging krijgen om te gaan downloaden. We betalen immers al genoeg.

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Orbis
                            • Feb 2004
                            • 217

daar ben ik het dan weer mee eens, over sabam ga je mij ook geen goede woorden horen zeggen, het is inderdaad maar al te belachelijk dat je voor een festival eventjes 5000 euro aan hen moet betalen terwijl je goed genoeg weet dat de artiesten daar in totaal misschien 500 euro van krijgen (en dan bedoel ik 10 artiesten samen).
                            sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

O.K. ON THE RECORD:

IK BEN AL 22 JAAR IN BANDS ACTIEF EN HEB GEEN MEDELIJDEN MET DE ARTIESTEN EN PLATENMAATSCHAPPIJEN.

1) Ik betaal al jaren kopieerheffing op onbespeelde casettes en CD's om mijn eigen werk op te zetten. Die kan ik niet terugkrijgen.

2) Platenmaatschappijen brengen al jaren voor het grootste deel van hun catalogus reissues uit die in de tijd van de elpees zijn opgenomen. én terugverdiend. Die platen kosten evenveel als nieuw opgenomen werk. terwijl ze veel van die artiesten TOEN al niet betaalden. 'Mr Tambourineman" McGuinn heeft nog nooit een cent ontvangen van al die miljoenen van de Byrds hoor. En Roger Fogarty die met creedence Clearwater revival nog steeds duizenden dollars verdient voor de company. Heeft niet alleen nooit een cent ervan gezien. Hij is ooit nog succesvol aangeklaagt door de platenmaatschappij omdat een nieuw eigen nummer teveel leek op een oud eigen nummer van hemzelf! Waar hij de rechten door vuile truucks nooit van heeft kunnen exploiteren.

Kortom: WIE raakt WELK geld nu kwijt?

3) Kunnen de forumleden al die enorme rijen artiesten herrineren die voor de malaise dan zogenaamd wél een kans kregen? Nee? Dat komt omdat in de gouden tijden toen de CD net opkwam er ook al complete nationale artiestenstallen bij het vuilnis werden gezet. En zeker niet meer werden getekent.

Nogmaals er is geen artiest die in dit land meer verdient aan een verkocht plaatje als de Lee Towers en klein orkest. Die ZONDER de traditionele platenmaatschappijen eigen beheer doen.

Ik ben volgens die clouseau figuren misschien geen muzikant. Maar weet wel dat ze het belangrijkste stuk van het verhaal niet vertellen.
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...