profi's of niet??
Collapse
X
-
Sja, is natuurlijk voor een groot gedeelte afhankelijk van de muziekstijl, bij de wat zwaardere muziek waar ik meestal mee werk is dit wel het gebied dat ik gebruik aangezien er voor de rest geen plek voor is, is niet erg hoor integendeel, lekker fris. Al doe ik een ouwelullenband of een bluesrock-achtig iets laat ik er wel meer mid in ja.
En om dan toch weer wat meer on-topic te komen; Hardcore punk is snelle muziek, met weinig open ruimtes en mét stevig overstuurde gitaren en ook jij wilt het laag-mid van je hihat
-iets wat deze dus wel degelijk bevat- waarschijnlijk toch echt niet niet horen! Okee, mischien was het wat al te crispy naar je zin, maar dan is het nog steeds [u]mid</u> wat erin [u]terug</u>gedraaid wordt.
Die tech had dat ook zelf wel mogen bedenken. Maar mischien was hij al een flinke poos aan de slag en had hij er goed de pest in omdat'ie met voornamelijk crappy bands moest werken en had hij helemaal geen zin om na te denken over wat een vriendje van de band (want DAT is hoe hij jou waarschijnlijk zag!) bedoelt met "meer laag-mid in de hihat" Dat kan ik dan ook weer begrijpen, tenminste, als de mix goed is.
En dan tenslotte, zij waren degenen die de cash vingen die avond en dus zijn zij de pro's, leuk of niet leuk, zo simpel is het.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Nogmaals, ik heb er begrip voor dat ik niet achter de tafel mocht staan. Het gaat om duur materiaal en dat kan je makkelijk naar de kloten spelen.
De ab is trouwens vergelijkbaar met de 013, het gaat om een van de meest profi-zalen die er in belgië te vinden zijn. (EAW 850 front, yamaha pm 3500, mooie rackjes en alles erop en eraan, enkel de grootste namen zijn in de programmatie terug te vinden), dus laat die vergelijkingen met de gemiddelde discoboer maar achterwege.
Ik deed (of wou toch doen) frontgeluid, en de moni's stonden te piepen, dus dat heeft niets met die hi-hat te zoeken.
Hardcore is snel en vol, daarom net moet je de drum een beetje leeg houden, zodat plaats overblijft door gitaren en bas. Mijn mix gaat dan ook vooral uit van basdrum: deze overstemt alles. Hi-hat en snare worden daaronder gemixt, en bijde worden vrij laag gehouden in de eq-ing. Door het beperkte volume laten zij dus genoeg plaats over voor zang en gitaren. Hierdoor is de drum dus niet volledig in balans, maar het geheel klinkt wel zeer hecht, en normaal gezien gedefigneerd. Die kerel had daarenboven bas en laag-mid dichtgetrokken op de tafel, en ik vroeg hem om er toch iets in over te laten: ik vroeg dus niet om bd's bij te geven boven de 0 db, maar om -12 te veranderen in -6db.
Het gaat mij dan ook meer om het gedrag van die mensen (niet willen afwerken) en ik vraag of dat professioneel gedrag is. Ik weet allessinds dat als ik zelf zoiets begin te doen, en ik betrap mezelf erop, dat ik dan maar beter kan stoppen met mixen."En Go"Comment
-
trouwens, op een talentenjacht ga ik echt niet komen aandraven als gastmixer hoor...
En op de festivals die ik doe als "house engineer", zal ik NOOIT een gastmixer weigeren zijn/haar groep te mixen.
En doet hij/zij het slecht, klinkt het echt nergens naar, dan is dat zijn/haar zaak. Ik ga echt geen tips staan geven.
En als de organisatie (ja, dat is al gebeurd) komt zeggen van over te nemen omdat het te slecht klinkt, dan weiger ik.
Inderdaad. De technieker is de extra muzikant van de groep. Net als een slechte zanger(es), zal een slechte technieker ervoor zorgen dat de groep nergens nog welkom is.
En wie zijn wij om de plaats van de zanger(es) te gaan innemen als die vals zingt....Comment
-
Aha, jij legt de kit dus compleet onder alles (behalve de bas mag ik aannemen)interessant...
Er zit dan niet al teveel laag maar wel een aardige hoeveelheid hoog in de gitaren?
Ik kan me voorstellen dat dat werkt.
Maar wat doe je dan met je overheads?Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
overheads zijn heel helder, meestal door met een underhead de ride nog te isoleren (deze mag op gelijk niveau met de hi-hat): alles dus duidelijk hoorbaar, heel helder, maar aangezien de gitaren op de basdrum moeten plakken ga ik echt niet de hele drum op de voorgrond zetten. Dan kom je inderdaad in de problemen, en krijg je een chaos waarin je alles om de beurt op de voorgrond gaat proberen te zetten, wat dan weer niet lukt.
Kick en symbalen (buiten ride): lekker aggressief, kort met een vleugje galm (inidelay kort), zelfde niveau als stem
rest van de drum: voornamelijk helder, duidelijk, ( snare, hi-hat en ride helder, maar met laag-mid, of ja: mid, toms vrij veel attack, maar zeker ook inhoud) volume echter niet op de voorgrond, komt samen met gitaren en bas in 1 mix, zodat dit de 'fond' vormt: een strak geluid met voldoende laag (basgit), en middentonen (gitaren, heel aanwezig in het laag-mid). Bij een gitaarsolo gewoon de gitaren naar boven duwen (headroom)
Bedoelde resultaat: een strakke heldere mix waarbij de zang (nu ja,...) verstaanbaar is, en vooral veel aan presance haalt, versterkt wordt door de symbalen (buiten ride), terwijl de gitaren, bas en drumkit voor een duidelijke ritmiek en zware ondertoon geven. Zo kan je een mooie balans maken waarin plaats is voor alle instrumenten, en de groep ook als groep klinkt, terwijl alle instrumenten an sich misschien niet in balans met zichzelf klinken, maar het geheel sterk en strak wordt.
Ik heb dan ook de naam gekregen (net als de groep) om zeker niet om ter luidste te gaan (wat veel voorvalt bij hard-core etc), maar wel een lekkere strakke mix neer te zetten, waardoor we veel meer luisterbaarheid en transparantie halen."En Go"Comment
-
aaaaaah ... de mackie ...citaat:Geplaatst door neeltje
life-sound: front was "mackie" of "mekke" of iets in die aard, moni's was een lange met kort haar (kan geen betere beschrijving geven, sory)
Neem het van mij aan ... diene mens wet wat em doet .... héél goed zelfs!
Diene mens heeft jobs gedaan waar wij alleen van kunnen dromen! En ik mag dan al niet klagen wat betreft niveau van jobs...
De monitor's .... hmmm ... lijkt mij nie de Ruben te zijn....nie direct een ander idee!Comment
-
Kan ik me helemaal in vinden !!! [^][^][^]citaat:En op de festivals die ik doe als "house engineer", zal ik NOOIT een gastmixer weigeren zijn/haar groep te mixen.
En doet hij/zij het slecht, klinkt het echt nergens naar, dan is dat zijn/haar zaak. Ik ga echt geen tips staan geven.
En als de organisatie (ja, dat is al gebeurd) komt zeggen van over te nemen omdat het te slecht klinkt, dan weiger ik.Greetzzz... [;)]
John
Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>--->>> HIER <<<---</b>Comment

]
Comment