profi's of niet??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Barthez
    • Dec 2003
    • 256

en ik moet zeggen, dat is helaas, want doe mij alsjeblieft ieder bandlid een een in-ear setje, het liefts een d&b M2 (of evt een Max15) voor zn flikker om wat druk op te bouwen en geef mij een afluistergroep; dan zijn die beginners blij, en heb ik ook nog een leuke avond

(dan zet ik alleen kick en snare op mn afluistermonitor, en doe mn oordoppen in , is vaak toch het enige wat strak klinkt)
    Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Kokkie en Som,

Het stuwmeer aan mixers bestaat uit 2 tot 6 Kw setjes op bruiloften en partijen met een incidenteel festivalletje. Ga me nou niet met droge ogen lopen uitleggen dat het gros van de mixers in NL daar iets van bakken. Net zo goed dat de massa van de muzikanten in bands niet eens ooit het punt haalt dat ze een PA kunnen huren laat staan dat ze een snars snappen van hoe zo een set werkt. In het voorbeeld van de starter van de topic staat er dus een nieuwbakken band in een klein zaaltje waar de PA waar de geluidsmensen voor zo een avondje ook waarschijnlijk hobbiïsten zijn. Dan hoef je echt niet te denken dat je veel kans hebt dat het iets gaat worden met het geluid hoor.

ja Som een eigen mixer is leuk maar er moeten ook wel butgetten zijn. Dus dat kan niet altijd. En als je niet mag mixen, dan mag je dat niet. Klaar uit. En dat is vreemd genoeg vrijwel alleen bij slechte mixers. Die zal namelijk niets meer erbij leren zodra ie alleen nog maar zelf mixt.

Zijn er veel forummers die met hier serieus gaan beweren dat er zo enorm veel kundige mensen in de amusementswereld ronlopen? DJ's, organisatoren, muzikanten, technici terwijl dit forum verstopt zit met "ik haat al die beunhazen/idioten" topics... [?]
      lekker belangrijk!

Comment

• Barthez
        • Dec 2003
        • 256

citaat:Zijn er veel forummers die hier serieus gaan beweren dat er zo enorm veel kundige mensen in de amusementswereld ronlopen? DJ's, organisatoren, muzikanten, technici terwijl dit forum verstopt zit met "ik haat al die beunhazen/idioten" topics...
        Ze zijn er wel, je moet ze alleen goed zoeken blijkt wel weer

Maar er zijn iig veel te veel mensen die wel eens een plaatje hebben gedraaid op een 2 kanaals mixertje over een 2x 600W PA'tje, en er van overtuigd zijn dat ze dan profi geluidstech's zijn [V]
        Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

citaat:Geplaatst door showband

Kokkie en Som,

Het stuwmeer aan mixers bestaat uit 2 tot 6 Kw setjes op bruiloften en partijen met een incidenteel festivalletje. Ga me nou niet met droge ogen lopen uitleggen dat het gros van de mixers in NL daar iets van bakken. Net zo goed dat de massa van de muzikanten in bands niet eens ooit het punt haalt dat ze een PA kunnen huren laat staan dat ze een snars snappen van hoe zo een set werkt. In het voorbeeld van de starter van de topic staat er dus een nieuwbakken band in een klein zaaltje waar de PA waar de geluidsmensen voor zo een avondje ook waarschijnlijk hobbiïsten zijn. Dan hoef je echt niet te denken dat je veel kans hebt dat het iets gaat worden met het geluid hoor.

ja Som een eigen mixer is leuk maar er moeten ook wel butgetten zijn. Dus dat kan niet altijd. En als je niet mag mixen, dan mag je dat niet. Klaar uit. En dat is vreemd genoeg vrijwel alleen bij slechte mixers. Die zal namelijk niets meer erbij leren zodra ie alleen nog maar zelf mixt.

Zijn er veel forummers die met hier serieus gaan beweren dat er zo enorm veel kundige mensen in de amusementswereld ronlopen? DJ's, organisatoren, muzikanten, technici terwijl dit forum verstopt zit met "ik haat al die beunhazen/idioten" topics... [?]
          [u] </u>

Lekker Belangrijk
          Je vind het toch niet erg dat ik je handtekening ff mee gequote heb?
          En het is toch: 'Ik ben beter dan de rest en ik haat al die beunhazen/idioten.
          Maar uiteindelijk is iedereen gelijkwaardig en zijn we alleen op een ander niveau met hetzelfde bezig. Probeer dat te waarderen!
          Als ik als Lichtnicht op een setje zit en d'r komt zo'n bruiloften en partijen bandje dat met mijn licht aan de gang moet denk ik ook vaak dat ik het veel mooier kan maken. Maar hij weet wel precies alle bruggetjes, breaks en solo's. Als die die allemaal op tijd tikt ziet die show er strak uit, ondanks dat het mooier kon. Maar ja, zo iemand gaat meestal toch uit met programeren van wat hij normaal met zijn wat simpelere of kleinere aantallen lampjes doet.

Leer waarderen.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

citaat:Geplaatst door kokkie
            Leer waarderen.
            Als het weer eens heel slecht is. (let op heeeel slecht voor de rest houd ik mijn smoel) Dan gebruik de volgende volgorde :
            -Voorzichtig vragen.
            -hintje laten vallen.
            -Opmerken dat er iets toch echt aan de hand is.
            -peilen of er iets van is aangekomen.
            -concrete suggestie met indien gewenst de onderbouwing. ("als het blijft piepen is het niet goed" is de meest voorkomende )
            -eisen dat er iets gebeurd.
            -Zaalhouder inlichten wat de oorzaak is van de ellende. Dat wij het willen oplossen maar dat het niet mag. en dan maar weer met slecht geluid staan.

Let op dat ik bij nieuwe mixers / bedrijven altijd duidelijke priklijsten e-mail enkele weken van te voren, een week van te voren opbel en de situatie en alle spullen doorspreek. De boel moet dus duidelijk zijn. Als er problemen/tekorten blijken neem ik zelf goede monitors en of microfoons ed mee. En desnoods help ik met opbouwen soundcheck en geef de hele avond hints. Zo heb ik al heel wat DJ's door hun eerste PA klus heengered zonder problemen.
            Ik ga echter NIET zonder toestemming aan PA materiaal zitten.
            Ik doe soms reparaties aan de defecte apparatuur van technici die dan uiteindelijk bij de mix nog steeds weigeren iets voor waar van me aan te nemen.

Nog in december gehad: Heren hadden hun zaalsysteem uit fase neergezet. Ze wilden hun zaalstacks geen centimeter draaien want "dan gaat het podium feedbacken" Het stond echter al de hele vijf kwartier lange soundcheck te feedbacken wat ze niet onder controle kregen. Na een half uurtje hadden ze aan muzikanten gevraagd als ze het erg vonden of op hun monitors de zang niet te horen zou zijn omdat het de hele tijd zo feedbackte. Toen de soundcheck uiteindelijk door de zaalhouder na anderhalf uur werd afgekapt omdat de gasten binnenkwamen gingen ze al hun microfoons SM58 beta vervangen door gewone SM58. Waarmee ze dus alsnog de soundcheck onnodig maakten. Overigens waren er twee microfoons, een koor en een sax, die aan het eind van de avond nog steeds niet in de zaal aanstonden. (ben wezen luisteren) Een monitor had een kapot snoer en werkte dus niet. Tussendoor toen ik dat meldde werd er gezegd dat dat niet waar was. Toen ik er een zowat aan zijn oren ernaartoe sleepte ging hij pas luisteren. Hij draaide daarna aan het snoer waarna er contact in gemaakt werd. Dat was het dan."moet je die kabel niet vervangen?" "nee hij doet het toch" en na vijf minuten optreden viel hij weer uit en heeft het niet meer gedaan.

Dit is een duurbetaalde installatie die elke maand een vaste boeking heeft. Voor een behoorlijke zaal. +/-600 man. Ik kan andermans werk waardere. Maar dit is de NORM in Nederland. echt waar! Beunhazende DJ's verpesten het voor een feest en zichzelf. Maar als band ben je direct afhankelijk van wat sommige zalen binnensjorren. Er zit dus een grens aan waardering en geduld. Bij mij hangt die van de attitude van de mixer ter plaatse af. Ik ga er nog steeds elke keer met een open blik naar toe. En het gaat nog steeds 8 van de tien keer niet goed.

Ik kan hier een lijstje geven van onbekende mixers in deze regio die kunnen toveren en veel beter mixen dan ik ooit zal kunnen. Terwijl geen grote act ze ooit zal zien. Een ervan was nota bene gitaarroadie bij Kane. Terwijl hij fantastische zaalmixen maakt. Maar nogmaals. Deze thread ging om een bandje die weinig ervaring had en obscure muziek maakt. Ik stel dan dat je vrijwel geen kans hebt een goede mixer tegen te komen. Dat is niet omdat ze er niet zijn. Maar dat is omdat die toch meestal een stapje betere avonden mixen. Je gaat ze dus voorlopig niet tegenkomen.
            lekker belangrijk!

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

citaat:Geplaatst door showband

Kokkie en Som,

bij mij mag een gastmixer altijd mixen , en als je diep in je geheugen graaft weet je dat ook
              zoals ik al stelde een tech kan een onderdeel van de band zijn,
              ooit kreeg ik een bandje waarbij tom holkenburg het geluid deed,
              en zeker is zeker er is niet 1 andere tech die kan wat tom kan.
              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Zeg Music"...And on the second day I created sound!"John, dit is nu al de tweede keer deze maand dat je laat merken dat je mond een stuk groter is dan je daadwerkelijke verstand van audio!!. (De vorige keer daar kon ik niet op reageren omdat het topic op slot ging, ik heb het einde van die discussie niet meegemaakt en geloof dat ik daar blij om mag zijn, maar ik zal je dit zeggen, als jij mij voor gek verslijt als ik het over faseverschuiving in EQ's heb, zegt dat heel wat meer over jouw oren, vaardigheden en kennis dan over de mijne!!) Men neme een standaard rockband en komt vrij vroeg in de soundcheck aan bij de hihat, waarom is het zo John, dat ik dit ding hipass, laag eruit draai en laagmid eruit draai en dat iedereen die een zo'n band fatsoenlijk mixt dat op min of meer dezelfde manier doet? Doen we dat omdat dit signaal geen informatie beneden de 3K bevat zoals jij zegt? Tuurlijk ligt het grootste gedeelte van de energie boven deze frequentie. Maar er zit nog vanalles onder hoor! Flink wat zelfs! Okee een groot gedeelte daarvan is niet afkomstig van de hihat zelf, maar van alle rommel eromheen. Neem eens een hihat direct uit de tafel op en run een analyse in wavelab, moet jij eens kijken wat daar allemaal zit!! En dan heb ik het natuurlijk niet over een hatje uit een doosje, want die is al mooi schoongepoetst!! Als ik het goed begrijp John, verdien jij je centjes als One-man-band, alle respect voor hoor, maar hoevaak mix jij nou eigenlijk écht bandjes, met échte instrumenten. Ik doe dat zeker 70 keer per jaar en dat mag je ook best een klein beetje respecteren.

Fijne kerst nog he!

Zo, sorry mensen, maar dat was echt even nodig. Iets meer on-topic. Mijn werkgebied zijn de nederlandse podia, van Jongerencentra in boerengaten tot en met Nighttown en Melkweg aan toe. De kwaliteit van technici daar is erg wisselend, ik ben de meest geweldige mensen tegengekomen, maar dit weekend kwam ik bijvoorbeeld in een tent waar de monitors niet waren uitgefloten, waar mensen de bassdrum van een trashband niet goedkregen (gek he? als je hem voor de ketel laat liggen)Aan de ene kant was het wel handig hoor, mijn band speelde als tweede en ik hoefde mijn mix noggeeneens terug te draaien want die stond er nog!! Terwijl die andere band toch een totaal anders gestemde drumkit en totaal andere gitaarsounds had, ik het zelfmeegenomen effectenrack had uitgeschakeld en ja, ook dat zat nog aangesloten. Well het geluid was er bij die band ook naar. Ik heb tijdens de soundcheck van die band toch maar een klein handje toegestoken, het was echt té erg. Maar er lopen dus ook veel goede mensen rond. Maar dit zijn dan ook vaak mensen die veel mixen, geen discoboeren die toevallig een mengtafel hebben, wat je helaas wél op bruiloften ziet.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

reacties verwijderd: flamen doe je maar richting je kerstkaarsen!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Shit, dat ik me zo verlaag en laat gaan zeg, op kerst nog wel.
                    Sorry mods, als jullie de hele boel wegknippen vind ik dat meer dan okee, Ik mail hem de volgende keer wel, sorry

EDIT

Is al gebeurt zie ik
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• musicjohn
                      • Aug 2001
                      • 1102

Nog eens proberen dan... op een ietwat "onschuldige" manier.

Sparky, je zou het topic even helemaal goed moeten lezen. Je zult dan tot de conclusie komen dat neeltje geschreven heeft:
                      citaat:Ik vraag om een beetje laag-mid in de hi-hat
                      Dus... wat laag-mid er in draaien.

Dan moet ik de techneut gelijk geven als 'tie zegt: "doe ik niet, uit principe, in een hi-hat zit geen laag-mid".

Vervolgens kom jij met:
                      citaat:John, dit is nu al de tweede keer deze maand dat je laat merken dat je mond een stuk groter is dan je daadwerkelijke verstand van audio!
                      Sorry hoor, maar wie ben jij helemaal om mij op het matje te roepen?

En om vervolgens nog eens met rotte vis te gaan smijten met voorbeelden uit oudere ge-lockte topics waaop niemand zich meer kan verdedigen vindt ik echt min van je.

Ook jij een fijne kerst nog he!

Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

...Zucht...
                        Okee John, zoals ik al zei, draai bij een bandje maar eens wat 500-800 Hz in de hihat en je zult horen dat er wel wat zit. Of run een analyse in wavelab van een onge-EQde hat, met het blote oor zou je het overigens ook gewoon moeten horen, het heeft zeker niet de overhand, maar het is aanwezig en ja ik knip het weg. Wie ik ben kun je in mijn profiel vinden. Overigens heb ik die techneut in mijn reactie ook gelijk gegeven, lees maar terug. In dat gelockte topic kon ik niet meer op jouw beweringen reageren, dus deed ik het hier. En nu moet het afgelopen zijn met dit kinderachtige gedoe!

Comment

• musicjohn
                          • Aug 2001
                          • 1102

Klopt Sparky, er zit heel wat "rommel" onder de 3kHz. Maar deze is inderdaad niet afkomstig van de Hi-Hat zelf. Daarom filter ik ook altijd alles onder ca. 2kHz eruit.

De kracht van een hi-hat zit tussen de 7 en de 13 kHz.

Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

De kracht van een hi-hat zit tussen de 7 en de 13 kHz.

En laten we het daar dan over eens zijn:-)

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

kijk...met wat toelicfhting op eerder reacties zijn we het zomaar mnet elkaar eens!

tijd voor een John Lennon plaatje: and give peace a change...over een plat opgenomen origineel gesproken :-)
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• musicjohn
                                • Aug 2001
                                • 1102

Zo ken ik je weer !!! [^]
                                Greetzzz... [;)]

John

Comment

Working...