profi's of niet??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

profi's of niet??

dit week-end was ik in de AB-club omdat mijn bandje er speelde (ik mix de mannen, het zijn vrienden van mij, dus ja).
    Het ging om een soort talentenjacht van Brusselse bands, en dit was de finale.
    Nu heb ik enkele vragen waarop ik graag de reacties zou kennen:
    Ik mag zelf niet mixen, kan ik aannemen, het gaat om 8 groepen met 15 min speeltijd, dus alles moet snel, en liefst overal de basissettingen laten staan, daarenboven kunnen zij niet weten wie al die mixers zijn, dus ik begrijp goed genoeg dat ik niet aan de knoppen mag komen. (ik begeleid zelf ook een EAW-stack, dus liever geen prutsers in de buurt). Zegt de monitormixer: "jullie zijn beginnelingen, dus verwacht maar niet te veel". Ik denk: 'ok, doe dan gewoon de basics, die mannen zijn gewoon om zonder monitors te spelen, dus geen probleem".
    Tegen mij zegt diezelfde kerel: "mixers mogen zeker niet aan de knoppen komen, maar zeg maar wat je moet hebben".
    Wij zijn de eerste groep, en de enige bij wie soundchecken mogelijk was.

Het concert zelf:
    4 keer feedback op de monitors op een kwartier tijd (nee, de zanger hield zijn micro niet in de moni's).
    Ik vraag om een beetje laag-mid in de hi-hat: antwoord: doe ik niet, uit principe, in een hi-hat zit geen laag-mid.
    Ik: voor de tweede gitaar,... Mixer: ach jong, ik heb dat snel genoeg door.

gevolg:
    Als er geen laag mid in een hi-hat zit, ben ik doof.
    Drumset knonk perfect, teminste als je Cenine Dion als referentie neemt.
    Geen dynamiek in het optreden: gitaren die niet echt plakken op de basdrum (het gaat om hard-core)
    Publiek stoort zicht, net als muzikanten, aan de feed-back
    Niemand tevreden

nog enkele opmerkingen: keystone correctie op een projector is toch iets basic, maar niet in het paradepaardje van de belgische rockscene (vergeten of zo, ze wisten toch dat er projectie was).

Graag jullie reacties: is dit nu wel of niet professioneel?? Ik kan die mannen wel ergens begrijpen, maar heb het er echt moeilijk mee: ze worden betaald dus doe uw werk.!! Of zitten ze op zo'n niveau dat je kan begrijpen dat ze compleet gedemotiveerd zijn op die avond? Iemand meningen ervaringen? (zowel profi mixers die vrij podia moeten doen als beginners die daar moeten mixen/spelen aub)
    "En Go"
  • musicjohn
    • Aug 2001
    • 1102

Tsja, zoiets blijft altijd moeilijk. Echt professioneel vind ik het niet.

Maar vergeet niet dat de geluidstechnici een act kunnen maken of breken.

Zo zat ik me vorig jaar bij de eerste serie van Idols in nederland te ergeren aan de heren geluidstechnici. Bij de éne was de backing te hard en hadden ze de microfoon "droog" gezet, en bij (bijv.) Hind was alles gewoon perfect, goede balans tussen backing en vocal, mooie "plate" op de stem, goede EQ, enz.

Ja, zo kan ik als geluidstechnicus ook beinvloeden wie het mooiste klinkt.

Wat ik ermee wil zeggen is... wie weet, hadden de geluidstechnici bij jouw "talentenjacht" wel een voorkeur voor een bepaalde act en was het gewoon opzet om de overige acts minder goed te laten klinken.

Maar daar zal jij nooit achter komen.

Merry Christmas...
    Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Barthez
      • Dec 2003
      • 256

Wat gasttechnici van een (beginnende) band betreft, als die bij mij de indruk weet op te wekken dat hij weet waar ie over praat, mag ie wat mij betreft plaats nemen achter de mixer, hij is toch degene die de band kent en zeker bij zo'n korte speeltijd is het van belang dat het geluid snel goed klinkt.

Verder, als alle bands door ons zelf gemixt worden dan moet je daar wel je best voor doen om te zorgen dat het goed klinkt, dus vantevoren de monitorinstellingen doornemen met de band en uiteraard iig zorgen dat je monitors schoon zijn en er dus geen feedback optreedt.

Maar volgens mij gebeurt het wel vaker dat technici zich te goed voelen voor die beginnende de bandjes, en dus zo iets hebben van "laat maar lullen, ze kunnen het toch niet" [V]

Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Als je als geluidsman, en wel of niet verhuurder, met een band zoveel onvrede en ergenis weet optewekken, denk ik dat je nog niet helemaal of helemaal niet het vak beheerst.
        Verder kan ik de beweringen van Barthez onderschrijven.

m.v.g. Herman

Comment

• lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

heb je toevallig namen van die techniekers? Ik ken namelijk wat volk dat in de AB werkt. Maar ik weet dus niet of die ook iets te maken hebben met de club-acts...

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

In het begin kon ik het wel eens zijn met die gasten achter de tafel.
            Maar als je dan niet achter de tafel mag kopen, dan heb ik zoiets: luister dan wel naar de aanwijzingen.

Ze zitten er om alles te versterken en om ervoor te zorgen dat de versterking goed klinkt. Als ze hun doel verwaarlozen zijn ze de titel professioneel niet waard in mijn ogen!

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Neeltje,

Welkom in de wereld van de geluidsmensen die bandjes mixen.
              Het simpele feit dat die mannen in staat waren de microfoons van je drumstel aan te zetten maakt ze al klassen beter dan het gemiddelde. [}] Er zijn sinmpelweg vrijwel alleen slechte livemixers op de baan. De kans dat jij een functionerende treft met je onbekende band die in een "inpopulaire muziekstijl" speelt op een talentenavond is praktisch nul.

Hoe slechter ze zijn hoe minder ze zich van de band+personeel aantrekken. jammer maat, get used to it. [:X]
              lekker belangrijk!

Comment

• R. den Ridder
                • Sep 2000
                • 1500

en als je dat niet ziet zitten geef je desbetreffend persoon snel 75 euro en een hand consumptiebonnen en zeg dat hij verwacht wordt aan de bar...werkt vaak goed bij amateurs [:-)]

Comment

• lifesound
                  • Apr 2003
                  • 1052

citaat:
                  Er zijn sinmpelweg vrijwel alleen slechte livemixers op de baan.
                  bwa, in belgië valt dat wel mee lijkt mij. Maar het is wel zo dat de goede mixers elkaar bijna allemaal kennen

citaat:
                  De kans dat jij een functionerende treft met je onbekende band die in een "inpopulaire muziekstijl" speelt op een talentenavond is praktisch nul.
                  talentenavond voor groepen ...en techniekers ... hehehehe[8D]

Comment

• djkoen
                    • Nov 2002
                    • 85

Uhm, lijkt me niet echt prof. Maar het gebeurt ook anders hoor. Ik was laatst met een geluidsbedrijf mee geweest met technici. We hadden de Yamaha DM1000 bij (digitale mixer). En toen kwam er een engelse technici aan van de band en die moest mixen. Logisch natuurlijk, het moest allemaal snel en hij kent de band goed dus dat deden we gewoon! Die gast had nog nooit met een digitale mengtafel gewerkt dus dat schoot voor geen flikker op zeker niet als je compressors/gate's in wil stellen. Snapte hij nix van. Uiteindelijk hebben wij de band gemixt...

gr. Koen.
                    Sound Projects Master Blaster: Beetje vreemd, maar wel lekker.

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

citaat:Geplaatst door showband

[}] Er zijn sinmpelweg vrijwel alleen slechte livemixers op de baan.
                      Ik mag dan lichtnicht zijn, maar deze uitspraak slaat helemaal nergens op. Ik ben aardig in dit wereldje thuis en weet ondertussen dat sommige kunnen toveren, anderen gewoon goed zijn en er ook minder goede zijn.

Maar wat is jou referentiepunt? Ik hoop voor je dat je niet op de baan zit of geen livemixer bent, want dat maakt je hetzelfde als de rest.
                      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

dat bij een talentenjacht alles door 1 tech wordt gedaan komt wel vaker voor, dit onder het mom van iedereen ongeveer hetzelfde geluid dus gemakkelijker voor de jury om een oordeel te vellen.
                        eigenlijk niet helemaal eerlijk want een vaste tech kan (volgens mij dan)beschouwd worden als een bandlid.

maar als er dan een vaste tech is moet ie zijn werk wel goed doen!!

citaat:Geplaatst door showband

Neeltje,

Welkom in de wereld van de geluidsmensen die bandjes mixen.
                        Het simpele feit dat die mannen in staat waren de microfoons van je drumstel aan te zetten maakt ze al klassen beter dan het gemiddelde. [}] Er zijn sinmpelweg vrijwel alleen slechte livemixers op de baan. De kans dat jij een functionerende treft met je onbekende band die in een "inpopulaire muziekstijl" speelt op een talentenavond is praktisch nul.

Hoe slechter ze zijn hoe minder ze zich van de band+personeel aantrekken. jammer maat, get used to it. [:X]
                        showband ik vind het jammer dat je zulke slechte ervaringen hebt met tech's.
                        zoals kokkie het als stelde;er zijn goeden en minder goeden zoals op alle vakgebieden.
                        echter kan je dit simpel oplossen door er zelf eentje mee te nemen.
                        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Als een monitormixer zegt dat je niet teveel moet verwachten om welke reden dan ook (okee, behalve dan als de band echt alleen maar total crap produceert, ik bedoel van rotte appels kan de beste bakker nog geen lekker taartje bakken). Als die monitormixer zoiets zegt, dan zegt dat veel meer over hem dan over jouw bandje.

En verder zit er idd wel laag-mid in een hihat, maar ***zijdank zit er ook een EQ op je tafel en die gebruik ik in de meeste gevallen zeker om dat laagmid eruit te halen. Waar de f**k wil je dat voor hebben? Gaat alleen maar in de weg van de gitaren en zang zitten bij Hardcore! Wat dat betreft had die man gelijk.

Dat hij de band niet mixt zoals jij wéét dat de band hoort te klinken da's erg frustrerend zeker als je gelooft dat jij het wél zou kunnen. Maar in gevallen zoals dit heb je je te houden aan de regels van zo'n talentenjacht, battle of the bands, grote of kleine prijs, whatever!!

Al wil je dit soort dingen voorkomen, dan zal de band het gebruik van eigen technici moeten opnemen in het contract, maar met dit soort wedstrijden kun je er weinig aan doen vrees ik.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• musicjohn
                            • Aug 2001
                            • 1102

citaat:En verder zit er idd wel laag-mid in een hihat, maar ***zijdank zit er ook een EQ op je tafel en die gebruik ik in de meeste gevallen zeker om dat laagmid eruit te halen. Waar de f**k wil je dat voor hebben? Gaat alleen maar in de weg van de gitaren en zang zitten bij Hardcore! Wat dat betreft had die man gelijk.
                            Euhhhhhh... sorry, maar waar zit het laag-mid ???

LULKOEK !!!

Een Hi-Hat produceert geen frequencies onder de 3 kHz. Noem jij dat laag-mid ???

Indien zo, wat versta jij dan onder "laag-mid" ???

Mijn opvatting van frequencies:

20 Hz - 70 Hz = sub-laag
                            70 Hz - 350 Hz = laag
                            350 Hz - 1200 Hz = laag-mid
                            1200 Hz - 7 kHz = mid
                            7 khz - 14 kHz = high
                            14 kHz - 20 kHz = extreme high

PLEASE CORRECT ME IF I'M WRONG !!! PARDON MY IGNORANCE !!! WIE NOEMT ZICHZELF HIER PROFESSIONEEL ???

Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Barthez
                              • Dec 2003
                              • 256

Ik ga wat dit betreft volledig mee met de opvatting van musicjohn, en ik sla meteen ff een dwarsstraat in, want welke drummer wil in gsusnaam zn hi-hat op zn monitor???
                              ik moet de eerste nog tegenkomen []

voor mij is ckr op dit soort avonden wat monitor's betreft een basis van kick-snare op elke groep, en verder op elke groep vocalen en evt git/bas, maar hi-hat op de monitor, das voor mij een compleet nieuw verschijnsel, het kan best leuk zijn, maar dan l*llen we op het niveau van in-ear's, en daar hebben we het nou eenmaal niet over bij beginnende (talentenjacht) bandjes
                              Goed plan! ...doen we niet!

Comment

Working...