Theateragent en theaterbureau

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reflection
    • Mar 2002
    • 413

Theateragent en theaterbureau

ik moet dus voor school een soort opdracht maken waar in staat wat de taken en functies van een theateragent en een theaterbureau zijn.

heeft iemand enig idee, bureau kan ik me iets bij denken; bureau dat personen, decors enzo verhuurt,en inplant.. als je iets weet in leuk verhaaltje of kort maar krachtig.. graag.
    Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc
  • musicjohn
    • Aug 2001
    • 1102

Hahaha... da's bijna een onmogelijke opdracht.

Tussen wat theaterbureaus zouden moeten betekenen voor de artiest / act en wat ze daadwerkelijk doen ligt een wereld van verschil.

Kort samengevat: Wat ze zouden moeten doen lijkt me voor de hand liggend, en wat ze in werkelijkheid doen is op hun luie reet zitten in afwachting van de telefoon die gaat. Daarna prijzen ze een act aan en vullen hun zakken door de artiest / act veel te duur te verkopen, waardoor ze de betreffende artiest / act ook nog eens uit de markt prijzen.

Helaas is mijn tijd en deze ruimte op het forum ontoereikend om text en uitleg te geven. Ik wou dat ik tegenover je zat en je eens één en ander kon vertellen. Ik ben er van overtuigd dat menig doorgewinterde artiest mijn bevindingen zal bevestigen.

Oja... nog zo een lachertje... EXCLUSIVITEIT !!!

Ze willen ook graag dat jij, als artiest of act zijnde, je exclusief aan hun bind. Dat houdt in dat jij geen werk van andere artiestenbureaus aan mag nemen. Daar moet je overigens bij de meeste ook nog eens voor tekenen.

Aan m'n reet. Ik zeg altijd: "Da's goed, ik wil best tekenen, maar dan wil ik dat jij een garantie tekent waarin staat dat jij mij minimaal 8 optredens per maand verzorgt.

Gek hé, er is er nog nooit één geweest die daar voor te porren was !!!

Vroeger was dat wel anders. Een artiestenbureau ging op pad en deed hun best om werkt voor je te zoeken. Vonden ze werk voor mij, dan betekende dat "brood" voor hun. De percentages lagen toen op 15 tot 20% van mijn gage.

De laatste jaren heb ik het meegemaakt dat de artiestenbureaus voor hun "bemiddeling" meer vroegen als mijn totale gage voor de avond. Soms tot wel 150% van mijn gage. Kijk, dan zakt mijn broek af. En vervolgens wordt je door het artiestenbureau gebeld met: "Ja, het is erg stil op het moment. Mensen vinden live muziek kennelijk te duur". Ja, vindt je het gek ???

Je mag rustig weten dat ik voor mijn act, voor een 5 uur durend optreden, inclusief 4 masten met lichteffecten, rookmachine, 3,5 Kilowatt geluidsinstallatie "slechts" € 450,00 ex. BTW vroeg. Maar als zo'n artiestenbureau mij dan probeert te verkopen voor € 1350,00 ex. BTW... vind je het gek dat mensen dat te duur vinden en ik dus geen werk heb?

Met andere woorden, de artiestenbureaus van tegenwoordig: WEG ERMEE !!!

Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

In mij ogen is de kortste uitleg:
      "een theateragent runt een theaterbureau"

(vergelijk met: een politieagent bel je op het politiebureau... )

Theaterbureau's bemiddelen tussen theaters en de gebruikers hiervan. Dit is erg breed. Dat kan betekenen dat ze alleen een pauzeact leveren bij een galaopening. Maar kan ook betekenen dat ze de tent afhuren en tot aan de publiciteit aan toe deze volprogrammeren, bemannen en zelfs de subsidieaanvragen doen.

Het lijkt soms alsof theaterbureau's meer werk verrichten voor hun percentage dan "gewone" organisatiebureau's/artiestenmanagements...
      lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Hallo John,
        bespeur ik enige frustratie?
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• musicjohn
          • Aug 2001
          • 1102

Dat kun je wel zeggen Rinus.

Maar ik denk dat jij wel weet wat ik bedoel! [^] Ik zou met jouw onder het genot van een paar biertjes of whisky'tjes een aardig boompje over dit onderwerp op kunnen zetten. En trouwens niet alleen dit onderwerp. Jij bent een doorgewinterde "Rot in't vak" en ik denk dat jij heel wat leuke gezellige verhalen hebt over "vroeger" toen theater, geluid en licht nog echt leuk waren en een totale presentatie bepaalden. De tijd dat een "operator" in een bioscoop de totale sfeer bepaalde door 'zijn' manier van presenteren; de hoeveelheid licht op het witte doek door de "carbon arc" net iets korter op elkaar te branden of het amperage even een tikkeltje op te voeren. En dan de change-overs iedere 18 minuten. Ja, ook dat heb ik jaren gedaan! En het leuke is dat mensen naar 'mijn' bioscoop kwamen om een bepaalde film te zien, alleen al om de presentatie. Maar ook op dit vakgebied behoort dit allemaal tot de "nostalgie"... vergane glorie
          Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Maar dat wil niet zeggen dat ik het nu niet meer leuk vind.
            Alleen, nu alles bedrijfsmatiger is geworden, is het cowboy-achtige er vaak wat af. We kunnen niet zelf bepalen waar we de koeien heen drijven. En we hoeven/mogen ook geen 22/24 meer te werken.
            Aan de andere kant is dat ook niet erg, want de business is nu ook niet meer gevestigd in schuren en stallen.
            En je kan er nu redelijk goed van eten - als je goed bent in je vak.
            Maar doordat het allemaal professioneler is geworden lopen er nu ook wel veel bijgoochems rond die echt geen enkele reet van deze business en het leuke eraan snappen, maar vaak wel breed lopen te blahblah-blaten en hun zakken lopen te vullen.
            Is in alle geledingen van de samenleving hetzelfde.
            ("Is er leven op Pluto, kun je dansen op de maan?
            Is er een plaats onder de sterren waar ik heen kan gaan?")

Maar het is altijd leuk om die gasten voor schut te zetten - en de ballon door te prikken - als de gelegenheid zich aandient.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• musicjohn
              • Aug 2001
              • 1102

citaat:Is er een plaats onder de sterren waar ik heen kan gaan?
              Jazeker... BELGIE !!!
              citaat:Maar dat wil niet zeggen dat ik het nu niet meer leuk vind
              Nee, dat beweer ik ook niet. Maar het gezellige, intieme, knusse van vroeger is iets wat (helaas) nooit meer terug zal komen.
              citaat:Maar doordat het allemaal professioneler is geworden lopen er nu ook wel veel bijgoochems rond die echt geen enkele reet van deze business en het leuke eraan snappen, maar vaak wel breed lopen te blahblah-blaten en hun zakken lopen te vullen... Maar het is altijd leuk om die gasten voor schut te zetten - en de ballon door te prikken - als de gelegenheid zich aandient...
              Ja, [^] dat heb je maar al te goed !!!
              Greetzzz... [;)]

John

Comment

Working...