eigen bedrijf...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

eigen bedrijf...

gezien een discussie elders in de lounge::

waarom wil iedereen graag zeer professioneel bezig zijn, maar wil niemand meedoen met de regels die daar aan verbonden zijn???

mooi, in de garage een beetje hobbien, af en toe verhuren, beetje meefeesten, en dan komen de heren overheid, die een paar regels hebben opgesteld. Die hebben dat uiteraard niet voor niks gedaan, meestal omdat er elders al eens iets fors mis gegaan is. Maar die regels gelden dan wel voor een ander, en niet voor onszelf.

En dan gaan we met elkaar een potje staan janken, en zeuren over de belastingen, en milieuwetten.
    Ben ik nou de enige die probeert de zaken voor elkaar te hebben, heb ik een te hoog iq, of moeten alleen shell, dsm, akzo-nobel, en philips de zaken voor elkaar hebben, maar mag de kleine ondernemer blijkbnaar net aanklooien wattie wil, omdattie maar een kleine ondernemer is???
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

Puntje voor Mac.

Wie een hekel heeft aan regeltjes, administratie en andere verplichtingen: ga gewoon voor een baas werken...
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• johan L.
      • May 2001
      • 384

nou wat vaak gebeurt gerard, is dat sommige te weinig verdienen/klussen om het als bedrijf te registreren, ook had dit volgens mij te maken met het aantal uren dat je per week werkt.

Maar dan nog ben je verplicht ook al sta je niet ingeschreven om een deugdelijke boekhouding bij te houden. en dit ook te melden bij je jaaropgaaf van de belastingsdienst.

En deze mensen werken daarnaast gewoon nog voor een baas.

Net deed ie het nog.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

ik denk dat er wel een verschil gemaakt kan worden tussen "amateur" en "amateuristisch"

Ik krijg mijn band niet compleet zonder met (conservatorium)studenten en parttimers te werken. Maar er wordt WEL belasting en premies afgedragen over hun gage. Deze muzikanten zijn dus als je ons huurt beroepsmatig bezig EN amateur tegelijk. (Om even nadruk op te leggen: Er wordt dus niets met valse concurrentie gedaan want dit is net zo duur. Het is echter bijna onmogelijk een grote band niet part-time op de weg te houden. Iedereen moet er zowat muziekles bij geven, in andere bands spelen, sessies doen, festivals organiseren enz enz. of gewoon een "normale" parttimebaan/school bij doen.)

Voor mij is het dus belangrijker of aan alle voorschriften/ belastingen/ papierwerk wordt voldaan. Dan of iedereen die bezig is 100% fullprofessioneel is.

Ik zie vaak genoeg verhuurbedrijven die amateur DJ's inhuren voor hun verhuur sets bij klanten die dat niet zelf willen doen. Als dat bedrijf aan bovenstaande voldoet vind ik het zat om te zeggen dat ze professioneel bezig zijn. Ze ZIJN dan echter nog niet professioneel. Is dit te volgen?

kortom ik ben voor het verschil tussen "professioneel bezig zijn" en "amateuristisch" meer uit te diepen. Mac, jij doet er toch ook installatietechniek bij? Niets mis mee!
        lekker belangrijk!

Comment

• musicjohn
          • Aug 2001
          • 1102

Ik denk dat het knelpunt hier zit...

Veel jongens op dit forum en in deze branche zijn in de "hobby" sfeer begonnen. Sommige al zo jong als 13 of 14 jaar. En zo "af en toe" een disco'tje draaien voor familie, vrienden of klassenfeest was natuurlijk niets mis mee.

Maar dan begint je toko'tje bekendheid te krijgen... een naam. En opeens word je gevraagd door allerlei sportverenigingen, kleinere bedrijfjes en zelfs bruidsparen om voor hun de feestjes muzikale luister bij te zetten.

Vaak is het zo dat sportverenigingen en kleine bedrijven op z'n minst een kwitantie willen hebben voor de geleverde diensten en het bedrag wat ze daarvoor aan jou betaald hebben. Op het moment dat het zulke vormen aan neemt ga je je een aantal dingen afvragen. Eén van de eerste dingen is waarschijnlijk: "Shit, stel je voor dat de belastingdienst mij pakt".

Dus je wilt je zaakjes "goed" geregeld hebben. Eén van de meest voor de hand liggende opties is in zo'n geval een 1-mans bedrijfje oprichten. Vol moed ga je naar de KVK, en vol trots kom je er weer uitlopen als eigenaar van jouw nieuwe "officiële" bedrijf.

Tot nu toe is het enige wat er aan de hele situatie veranderd is, alleen maar het feit dat je een officiële totko hebt. Het aantal boekingen is er niet door gestegen, je ontvangt niet opeens 20 mensen per week over de vloer, je gaat niet opeens het millieu belasten, etc.etc.

Maar je krijgt opeens WEL al die heffingen. Dat is dus de waardering van de overheid naar jouw toe als dank dat jij niet langer in het "Zwarte Circuitje" willen blijven opereren maar keurig netjes, zoals iedere andere gerespecteerde nederlander, zijn belastingcentjes netjes af wil dragen.

Feitelijk is het dus een "NO WIN" situatie. Je wordt door de overheid van alle kanten gestimuleerd om niet zwart bij te klussen en het dus netjes op te geven, wat door de belastingdienst vaak gezien zal worden als het uitoefenen van een eigen bedrijf.

En probeer die knakkers er maar eens van te overtuigen dat het een "Hobby" betreft.

En daarmee heb je dus meteen de oorzaak te pakken waarom er nog zo ontzettend veel mensen zijn, (overigens in alle branches; zo ook timmerlieden, loodgieters, tuinmannen etc. etc.) die uit angst voor alle gevolgen van het opgeven van de inkomsten gewoon lekker zwart bij blijven klussen.

Ik denk dat dit het punt is wat er met alle posts in het vorige topic bedoeld werd.
          Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Vandaar dat 1 op de 3 zelfstandigen in Belgie in armoede leeft
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Kav
              • Oct 2002
              • 80

In België is het toch net nog een tikkeltje erger met dubbele heffingen e.d.?
              Op een gegeven moment moet je volgens mij gewoon een keuze maken tussen hobby (zwart), hobby (wit) met de daaraan verbonden gevolgen van veel belasting afdragen, of full-time eigen bedrijf waar je wel nog van allerlei voordeeltjes geniet terwijl je klein bent (vrijstellingen, startersaftrek, kleine-ondernemersregeling e.d.).
              Zelf heb ik naast mijn loondienst altijd alles zwart gedaan tot 2 jaar geleden, door omstandigheden leek het me beter om m'n bedrijfje in te schrijven en grotere klussen te gaan aannemen. Nu leef ik daarvan.
              Je moet het risico durven nemen om te groeien (en vooral in het begin, snel genoeg groeien zodat je direct als volwaardig ondernemer wordt gezien), helaas horen daar allerlei wetten en regeltjes bij, maar als het eenmaal lukt en je er goed van kunt leven; ben je er dan niet gelukkiger mee?
              Over een paar jaar is het ook wat harder doorbijten voor mij als de voordeeltjes weg gaan vallen, maar dat lijkt me een keuze die je maakt. Op het moment dat iemand niet met al die regeltjes e.d. geconfronteerd wil worden is de enige mogelijkheid denk ik gewoon om klein te blijven en grote klussen af te slaan.

If it ain't broke, fix it 'till it is!

Comment

• luc2366
                • Jul 2002
                • 1161

citaat:Ik zie vaak genoeg verhuurbedrijven die amateur DJ's inhuren voor hun verhuur sets bij klanten die dat niet zelf willen doen
                er zijn er niet veel (partikulieren) die een professioneel DJ willen betalen wat hij écht waard is -vandaar dat studenten/scholieren veel worden ingeschakeld, een bandje (hoe amateuristisch ook) zal steeds meer verdienen dan een DJ. Vaak zijn ze de prijs die ze vragen niet waard...
                Bij/voor mij draaien enkel mensen die de job onder de knie hebben en er zich minstens 100% voor inzetten. Ze worden dan ook voldoende betaald en is het hier qua 'personeel' geen duivenkot :-)

Comment

• som
                  • Nov 2002
                  • 787

wat ik mij afvraag is hoeveel mensen er op dit forum nou echt "professioneel" zijn en daar bedoel ik niet mensen mee die een goed product wegzetten maar mensen die 100% inkomsten uit de audio branche hebben.

ik ben benieuwd

met de groeten van leen
                  Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

citaat: een officiële totko hebt. Het aantal boekingen is er niet door gestegen, je ontvangt niet opeens 20 mensen per week over de vloer, je gaat niet opeens het millieu belasten,
                    en dan groeit de zaak een beetje, en voor je het weet heb je 15 opleggers met hout rijden. Maar een chaufeursdiploma hoeven we niet, een tacho of rijtijdenwet denken we niet aan, ( rijbewijs C is al een luxe...) roadies zijn mensen de 25 uur per dag mogen werken zonder behoorlijk eten of drinken, kortom, alle regeltjes die je bij shell of unielever moet volgen gelden lekker niet voor ons???

a het doel van een onderneming is winst maken ( bij wet verplicht!!!)
                    b deed je het allemaal voor wat groei, omdat een officieel bedrijf toch meer aanzien en dus meer klanten mag hebben
                    c we zijn allemaal in dat schuurtje begonnen, zelfs ampco en flashlight, voor de duidelijkheid.

enne waardering van de overheid naar jou toe????? leg me die volgorde maar eens uit, want volgens mij is de overheid van ons allemaal, en doet die dingen die we leuk en veilig en gezellig en gemakkelijk ervaren. En dar betalen we dan natuurlijk wel voor. Waarom mag een kastelein wel winst maken, en de stratenmaker niet????

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

of heb je asiel aangevraagd in spanje, john????

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

citaat:Geplaatst door som

wat ik mij afvraag is hoeveel mensen er op dit forum nou echt "professioneel" zijn en daar bedoel ik niet mensen mee die een goed product wegzetten maar mensen die 100% inkomsten uit de audio branche hebben.

ik ben benieuwd

met de groeten van leen
                        ben ik nummer 1?

Comment

• Daan Hoffmans
                          • Aug 2000
                          • 1225

Voor de duidelijkheid: belasting betalen doen we niet omdat we het leuk vinden. Het is omdat het moet, heel simpel.

Dus de verhaaltjes van "en dan doe je het netjes, en dan moet je dit en dat betalen" zijn van de verkeerde kant bekeken. Ik heb geen hekel aan overheid, maar heb een hekel aan zwarte bedrijfjes, de zogenaamde "marktverziekers", weet je nog? Want als die lui straks een ongeluk krijgen, staan ze ook gewoon in de rij voor een uitkering, zonder dat ze daar ooit een bijdrage aan hebben geleverd...
                          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• musicjohn
                            • Aug 2001
                            • 1102

citaatf heb je asiel aangevraagd in spanje, john????
                            Heb jij dit topic geopend om tegen mij te kunnen blijven zieken MAC? Of ben je gewoon stront jaloers dat ik met m'n reet in Spanje zit en hier een goeie boterham verdien?

Joh... wordt toch eens volwassen!

Mijn verhaaltje in dit topic was "algemeen" en had geen enkele betrekking op mijzelf.

Maar vooral lekker zo doorgaan, dan hangt hier morgen ook een slotje aan! [V]
                            Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Disco Service Apeldoorn
                              • Nov 2000
                              • 299

Ha die Daan,

Leuk dat Party professional als hand tekening.

Toch niet per ongeluk op mijn site gezien of wel

Niet voor niets zijn wij The Party Professionals ..............

Comment

Working...