Grafisch lyceum

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lykle
    • Dec 2003
    • 63

Ik weet niet hoe ik kan weizigen in een vorige edit, daarom typ ik er maar iets bij:

Het komt nu over alsof er alleen maar theorie wordt gegeven. Dit is niet het geval. Ik denk dat de verhouding theorieraktijk ongeveer 60%:40% is. Het is wel zo dat als je van de opleiding afkomt voorlopig voldoende theoretische kennis hebt maar nog niet voldoende praktische.
    Veel studenten werken dan ook naast de opleiding als oproepkracht bij een theater in de buurt.

Ciao,

lykle

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

citaat:Geplaatst door speakerfreak

trouwens rinus wordt wel gesproken over jou op school:P door vincent jansen
      Dan hoop ik toch wel dat dat een beetje positief is?

Trouwens Vincent had de moed om gewoon een rigging-cursus te volgen.
      Ik doe zoiets ook als ik het idee heb dat ik ergens meer van wil weten.
      En een mens kan nooit genoeg kennis hebben.
      Dat kunnen erkennen is de eerste stap.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Maar in een theorie opleiding die pretendeert je enige bouwkundige en mechanica-kennis bij te brengen,
        maar studenten kennelijk het verschil tussen een IPE en HE-staalprofiel niet kan bijbrengen, terwijl ze er vrolijk allerlei berekeningen aan moeten doen... daar gaat iets mis!
        Zouden het parkeerdek van het VanderValk-Hotel in Tiel en de ToneelToren-van-Hoorn soms ook ooit door een OTT-er zijn ontworpen?
        Laat mensen de eerst die profielen, de materialen enz kunnen onderscheiden voordat je ze eraan leert te rekenen.
        Rekenen kun je ook uitbesteden als je aan de constructeur kunt uitleggen wat er aan materiaal zit en wat je ermee wilt!
        Nu is het allemaal een klein beetje of op zijn best maar half-half. Generalisten kunnen alleen maar generaliseren, en bij diepgaande vragen zwijgen of problemen overgaan tot een "generaal pardon".
        Wel heel erg Nederlands: we lullen (vergaderen) allemaal heel erg veel, maar driekwart van de aanwezigen weet vaak eigenlijk niet eens waar het allemaal over gaat.

Comment

• Drive inn tnt
          • Sep 2003
          • 1082

Als het goed is ga ik ook naar het grafisch lyceum Rotterdam. Ik ga dan de opleiding Audiovisueel technicus doen.
          Maar ik vraag me dan af: is het wat? Zijn er mensen die deze opleiding doen?
          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Hallo Tim,
            waarom ga (als het goed is?) je die opleiding doen als je kennelijk geen idee hebt
            "of het wat is"?
            is jouw redenatie er een geweest van:
            "Je moet toch wat doen" of ben je ook wel gemotiveerd om iets van een vak op te steken.

Comment

• Eddo
              • Nov 2003
              • 11

citaat:Trouwens Vincent had de moed om gewoon een rigging-cursus te volgen.
              Ik doe zoiets ook als ik het idee heb dat ik ergens meer van wil weten.
              En een mens kan nooit genoeg kennis hebben.
              Dat kunnen erkennen is de eerste stap.
              Kijk !! daar ben ik het nou ook mee eens!! heb ik ook gedaan! en beviel prima ( bedankt nog he rinus!!)

En voor iedereen die twijfelt, of moeilijk kan kiezen voor school:

Uit eigen ervaring, weet ik dat als je iets echt wil, alles kan!
              ( zoals als broekie, een cursus bij rinus doen ) Zolang je maar inzet hebt, en enigsins gezond verstand hebt! want dat leer je niet op een lyceum[V]

Eddo

Comment

• Drive inn tnt
                • Sep 2003
                • 1082

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Hallo Tim,
                waarom ga (als het goed is?) je die opleiding doen als je kennelijk geen idee hebt
                "of het wat is"?
                is jouw redenatie er een geweest van:
                "Je moet toch wat doen" of ben je ook wel gemotiveerd om iets van een vak op te steken.
                Nee ik denk dat je me verkeert begrijpt of ik ben onduidelijk.
                Ik bedoel is het een goede school en de mensen die er op zitten zijn die tevreden?
                Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

citaat:Geplaatst door Drive inn tnt

Als het goed is ga ik ook naar het grafisch lyceum Rotterdam. Ik ga dan de opleiding Audiovisueel technicus doen.
                  Maar ik vraag me dan af: is het wat? Zijn er mensen die deze opleiding doen?

Ik heb tegelijk de cursus gedaan met Vincent, en hij leek me een zeer sympathieke docent. Heb een aantal studenten van de opleiding mee gehad op klussen voor Hof Audio, en was zeer te spreken over de ervaring van deze mensen ! Leren doe je dit vak echter in de praktijk, en het hangt volledig van jouw instelling / interesses af, hoe/wat je leert op zo'n opleiding.

grtz en suc6 met de studie

AJB
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• dabassman
                    • May 2003
                    • 172

Het is een leuke school. Ik doe dan zelf theatertechniek. En Vincent Jansen is mijn mentor. We leren echt heel veel we zijn nu ook bezig met wholehog dus het is echt interesant. In het begin dacht ik echt waar ben ik aan begonnen. Want had zelf namelijk al erg veel ervaring met showtjes. Dus als je dan uitgelegd krijgt wat een lichttafel doet heb je zoiets van o nee he. Maar nu zijn we twee periodes verder en begint het heel gaaf te worden. Jansen heeft de cursus bij Dhr Bakker gedaan omdat hij ons daar ook wat over wil vertellen. Het enige nadeel van het grafisch lyceum is dat je vakke hebt die je eigenlijk neit nodig heb. (voor in het theater of op producties) Maar zoals ik zei een leuke en erg gezellige school.
                    Groete Bas
                    Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Het punt dat je nu aangeeft Bas, is meteen het grootste probleem van alle opleidingen theatertechniek... Studenten leren omgaan met een Wholehog ?!?!?!? Waarom in vredesnaam ?? 95% heeft geen idee wat belichten is, hoe dmx werkt, wat een parameter is enz... In de beroepspraktijk zal geen van de studenten direct aan het werk gaan met een hog... Zinloze informatie dus ! Veel te hoog gegrepen allemaal.

Leer de studenten alle basis-onderdelen, en laat ze zich vervolgens ontwikkelen in de praktijk...
                      Arvid Buit

Comment

• Drive inn tnt
                        • Sep 2003
                        • 1082

citaat:Geplaatst door AJB

Ik heb tegelijk de cursus gedaan met Vincent, en hij leek me een zeer sympathieke docent. Heb een aantal studenten van de opleiding mee gehad op klussen voor Hof Audio, en was zeer te spreken over de ervaring van deze mensen ! Leren doe je dit vak echter in de praktijk, en het hangt volledig van jouw instelling / interesses af, hoe/wat je leert op zo'n opleiding.

grtz en suc6 met de studie

AJB

Met instelling en interesse zal het wel goed komen.[^]

Ik ga in iedergeval naar de opendag
                        Vette boksuh meneer

Comment

• DJ_Robin
                          • Jul 2001
                          • 610

@ AJB ,

Ik vind deze opmerking niet geheel juist:
                          citaat: Het punt dat je nu aangeeft Bas, is meteen het grootste probleem van alle opleidingen theatertechniek... Studenten leren omgaan met een Wholehog ?!?!?!? Waarom in vredesnaam ?? 95% heeft geen idee wat belichten is, hoe dmx werkt, wat een parameter is enz... In de beroepspraktijk zal geen van de studenten direct aan het werk gaan met een hog... Zinloze informatie dus ! Veel te hoog gegrepen allemaal.
                          citaat:Leer de studenten alle basis-onderdelen, en laat ze zich vervolgens ontwikkelen in de praktijk...
                          Deze opleiding leert je juist wel de basis , vooral omdat Vincent Jansen zelf ook veel in het (muziek)theater heeft gewerkt weet hij veel van het belichten.
                          Zo krijg je o.a hoe je een goed totaal moet maken met verschillende soorten spots ; 3 en 5 punts belichting ; het gebruik van kleuren bij bepaalde emoties , personen , kleding ; wat is DMX en hoe werkt het ; en ik denk dat daar de basis kennis van een wholehog , en de compulite spark (word ook de basis van uitgelegt) een goede bijdrage kan zijn om tijdens het werk al een stapje voor te zijn en je makkelijker in het gebruik ervan binnenrolt.

m.v.g
                          EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

citaat:
                            Zo krijg je o.a hoe je een goed totaal moet maken met verschillende soorten spots ; 3 en 5 punts belichting ; het gebruik van kleuren bij bepaalde emoties , personen , kleding
                            Haal ondersteuning uit een boek en niet de wijsheid. Dat is de enige manier waarop creativiteit gewaarborgd blijft.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• dabassman
                              • May 2003
                              • 172

Het is echt niet dat we gelijk aan die hog begonnen zijn ofzo. Natuurlijk hebben we eerst basis-onderdelen gehad. Maar we krijgen nu hog omdat dat waarschijnlijk een toekomst wordt. En de ondersteuning is echt niet uit een alleen maar wijsheid maar ook veel uit boeken. En door wie zijn die boeken geschreven. Door mensen die er veel verstand van hebben.
                              Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!

Comment

• AJB
                                • Jul 2003
                                • 2289

Daar verschillen de meningen dan dus wel sterk over, want ik durf met zekerheid te zeggen dat voor 95% van de studenten, een hog helemaal geen toekomst is... Deze computer wordt uitsluitend ingezet op grote klussen met grote moving-light rigs, en daar rol je als pas afgestudeerde leerling nou eenmaal niet zomaar in ! Veel studenten zullen terecht komen in een vast theater, als ondersteunend belichter o.i.d. De Compulite tafels vind ik om die reden WEL relevant voor een theatertechniek school, met als simpele reden dat deze tafel in vrijwel elk theater is terug te vinden. Wholehogs zijn gemaakt voor grote hoeveelheden moving-lights, en ff reeel; daar werken de studenten voorlopig niet mee. Nu wil het feit dat als je een tafel leert, en er vervolgens 3 maanden niet mee werkt, je bijna alles weer vergeten bent... Zinloos dus ! Ik ervaar van veel studenten (niet alleen rotterdam) dat men een weinig realistisch toekomstbeeld heeft... DAT is iets om als school aan te werken misschien...

Arvid Buit

Comment

Working...