Hoe noem je dan de plaats achter de back-drop waar de back-line wordt klaargezet om tijdens de change-over geplaatst te worden (een intelligent klinkende zin). Het is niet Back-stage, want het is On-stage...
om voor eens en vooraltijd t eens te worden ofnie
Collapse
X
-
Tiemen, daar heb je zo weer wat..
het is formeel wel op het verhoogde vlak (podium, toneel, Bühne, stage), maar niet op de scene, het speelvlak, binnen de coulissen, afstopping enz.
Bij klassieke theaters heb je zoiets als een achtertoneel, meestal een wat lager deel dan de toneeltoren, waar wel techniek kan (klaar-)staan, maar buiten het zicht van de mensen in de zaal.
Dus 'on-stage' maar 'off-performance' zeg maar, want met onstage wordt meestal ook het vlak van de scene aangeduid, en 'off-stage' het visueel daarbuitenvallende gedeelte ...
We hebben nog een lange weg te gaan voordat we voor alle posities en handelingen heldere woorden hebben weten te vinden.
Ik zou het van jouw opmerking ook niet 1-2-3 weten, maar zal eens vragen aan een aantal maatjes die nog wel eens een festival draaien, of er een part begrip voor bestaat, of dat er gewoon iets gezegd wordt als 'behind the backdrop' of 'upstage of the backdrop'....
Wat gebruik ik toch vaak mijn moedertaal in deze business.
Weet iemand iets van de franse up- en down-stage. Ik had toch wel reacties van de Belgen onder ons verwacht want die hakken toch vaak met beide bijltjes! En beseffen niet hoe bevoorrecht ze daarmee (kunnen) zijn!
Het Franse taalgebied erbij mee kunnen nemen is een markt van ca. 60 miljoen erbij (incl. beetje Zwitseland en Canada!)
De Nederlandstalige markt houdt echt op met 22 miljoen (want van de 16 miljoen, is er een kleine half miljoen die deze taal niet eens machtig is, en het Sud-Afrikaans zal wel snel uitsterven.)
De Duitser hebben met zo'n 100 miljoen nog de dikste vinger in de Euro-pap!
En dat vliegdekschip voor de Europese kust dankt veel van zijn dominantie aan het feite dat er over de grote plas ook 'Engels'wordt gesproken'
Hisselökke!!!!!een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment

Comment