De muzikaliteit van techneuten...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Ignorance is bliss...
    Tim

Comment

• Hans van Demen
      • Oct 2011
      • 113

Speel geen instrument, kan geen noot lezen , ben totaal A-muzikaal , kan ook niet dansen, heb geen gevoel voor ritme !

Kan wel lullen , ouwehoeren , en stel me altijd netjes voor : Hallo Ik ben Hans, hoe is het ? Waar mag ik hem inprikken.....

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Originally posted by Hans van Demen
        Hallo Ik ben Hans, hoe is het ? Waar mag ik hem inprikken.....
        Ehhh.........
        Heerlijk die stilte

Comment

• Olaf DuffhuĆ«s
          • Oct 2000
          • 2477

Ik vind 'm briljant...:-)
          Olaf Duffhuƫs

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Het beroerde van muzikanten is dat ze nog erger zijn dan kasteleins. En die kunnen dus al echt alles veel beter, sneller en goedkoper.

Je mag ze dan ook vooral niet vertellen dat het stukje Akkerman in Silvia gestolen is van Bernstein - America/westsidestory, en al helemaal niet als Thijs van Leer in de buurt is.

Verder gewoon leuk hun ding laten doen, vaak ben jij de enige die met een salaris naar huis gaat....

Comment

• NesCio01
              • May 2010
              • 1987

Ik denk dat muzikant zijn zeker meerwaarde heeft
              voor de geluidstechnicus, omdat ik ervaar dat ik daar zelf
              te kort schiet. Maar ja, ik kijk dan ook enkel naar boven.

Ik ben vrijetijds drummer en heb een enkel slagwerk diploma.
              Hiernaast kan ik muziek lezen, maar geen noot benoemen.

In live sessies merk ik niet veel van deze achtergrond,
              hoewel ik het rete irritant vind als een toetsenist met z'n
              linkerhand de bassist in de weg zit.

T.b.v. opnamen merk ik het voordeel zeker, maar dan
              schiet ik wel te kort, omdat ik niet de taal van de echte
              muzikant spreek. Dat het vals is of dissoneert hoor ik wel,
              maar dat de bas in F en de toets in Fis speelt, dat mis ik, helaas.

Met een producer bij een opname is het ook niet echt nodig.
              Dan is er zeker wel een voordeel dat ik muziek lees, je praat dan mee
              in die taal en bij inprikken kun je maat, dal signo of capo vermelden
              en hoef je niet enkel op de (tijd)display af te gaan......

grtz

Nes
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Ik heb zeven jaar piano gespeeld (en piel hier en daar nog wel eens op die zwarte/witte toetsen) maar mijn hard lag ooit bij het drummen/slagwerk. Jaren in een klassiek jeugdorkest gespeeld in Den Haag waarbij pianolessen wel weer bleken aan te sluiten bij de xylofoon en soortgelijke slagwerkinstrumenten. Mij komt het wel erg van pas dat ik in mijn jeugd dit heb gedaan en (waarschijnlijk) mede de oorzaak is dat ik vooral in deze hoek zit qua geluidstechniek. Ik ken veel soorten instrumenten, klank en hun eigenschappen. Bladmuziek of complete conductor partituren lezen, geen enkel probleem.

Toch ken ik collega's die prima mixen neerzetten zonder enige achtergrond van het zelf musiceren. Moeten kunnen vind ik het dan ook zeker niet. Persoonlijk merk ik wel dat ik makkelijker communiceer als het muziektechnisch wordt ten opzichte van die collega's zonder deze kennis.

Comment

• Studio111
                  • May 2010
                  • 22

Toch grappig vast te stellen dat de meeste hier drummers zijn. Is dat het bewijs dat van de muziekkanten de drummers toch de beste techniekers zijn?

Comment

• timmetje
                    • Dec 2012
                    • 424

Je kan ook stellen dat drummers de slechtste muzikanten zijn...
                    Tim

Comment

• drbeat
                      • Jun 2012
                      • 671

Ik zal dat nooit roepen dat drummers het beste zijn in mixen.. Wel zie ik bij veel bandjes dat vaak de drummer ook in het menselijke en zakelijke de leidersrol op zich neemt...altans das mijn ervaring.

Ik zelf drum..heb in het verleden ook trompet gespeeld en heb door de bandervaring en gepingel met gitaren ook het gehoor welke accoorden kloppen ja en nee en welke het dan wel moet zijn bij twijfel of fouten...

En dat helpt wel maar werkt me ook wel eens tegen omdat je heel critisch bent naar je medemuzikanten. Niet erg als je elkaar dan aanvult en de critiek opbouwend brengt en naar elkaar luistert.

Als een muzikant zijn instrumenten voor elkaar heeft helpt dat enorm...hoe vaak ik al bij een beginnend gitaristje zijn gitaargeluid heb aangepast en zijn versterker heb afgesteld zijn niet op twee handen te tellen... net als bij toetenmannen...
                      Ik heb in het verleden vaak genoeg een compressor op die gasten gezet omdat ze die geluiden en vollumes niet op orde hebben...drastisch maar noodzakelijk om het een beetje in toom te houden...

Ik zelf heb meer gehad aan mijn sociale vaardigheden dan aan mijn muzikale achtergrond..

Ik durf wel te stellen dat je kunde achter de mengtafel op 1 staat en daarna je sosiale vaardigheden en natuurlijke overedingskracht op mensen...hier door krijg je tijdens een gig een natuurlijke vertrouwensband en stel je mensen die toch al gespannen zijn tot rust..

Als ik de muzikanten zowel technisch als mentaal goed ondersteun op een avond dan vragen ze me gegarandeerd terug..

Maar das mijn ervaring....
                      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• timmetje
                        • Dec 2012
                        • 424

Probleem is dat technici vaak geen verstand hebben van muziek, en muzikanten niet van techniek. Om die twee goed bij elkaar te brengen moet je inderdaad goede sociale vaardigheden hebben.

Overigens denk ik dat sociale vaardigheden wel op 1 staan, en mixkunsten op 2. Een goede techneut die niet met mensen kan omgaan zal niet snel het vertrouwen van de muzikanten winnen. Een sympathiek persoon vergeef je sneller zijn fouten dan een klootzak...
                        Tim

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Ik denk dat de mix en de sociale vaardigheden een gedeelde eerste plek krijgen, en de muzikale vaardigheden een tweede of derde plek. Als je namelijk niet zo goed kunt mixen maar sociaal wel heel goed bent krijg je alsnog de klus niet. En mocht je die klus per ongeluk toch krijgen, dan krijg je hem waarschijnlijk geen tweede keer, omdat de mix niet goed genoeg was.

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

overigens heb je ook best domme muzikanten...

lekker belangrijk!

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Dat valt niet eens meer in de categorie dom, dat komt meer in de buurt van "onder invloed" of "levensbeƫindiging"? Van 12 meter hoogte springen doe je niet zomaar. Die 12 meter geloof ik ook niet helemaal trouwens, maar 8 Ɣ 10 meter is nog steeds een hoogte waar je mij niet vanaf ziet springen.

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Wat zou die gesnoven hebben?
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...