Het niveau in de Nederlandse popzalen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

@David: Lala heeft wel een punt. Als de huistech in jouw rackje begint te trekken zonder dat gevraagd te hebben blijf je toch ook niet staan kijken wat ie er van bakt? Communicatie is een van de belangrijkste dingen in ons vak (in bijna elk vak overigens), en er kan en mag bij mij heel veel, maar alleen als dat netjes gevraagd is. Dat doe ik zelf namelijk ook altijd.

@Hugo: Hier in het Oosten is het fijn voor elkaar wat podia betreft, bij de buren in Hengelo is het ook dik voor mekaar, en in Oldenzaal (stadstheater De Bond) doen ze het ook helemaal met vrijwilligers (op Hoofd Techniek na dan), en het is altijd voor elkaar.

Het vervelendste is niet een muzikant die jou wegcijfert omdat je alleen de vrachtwagen inpakt, maar de "collega" die dat doet. Vooral omdat iedereen ooit zo begonnen is. Als je niet onderaan bent begonnen heb je óf heel veel mazzel gehad, of hoor je niet thuis in je functie...

Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• RenéE
      • Oct 2006
      • 291

Originally posted by Lala
      Dude. In alle jaren dat ik nu bezig ben, heb ik heel veel tijd gestoken in het leren van lichttafels, wat lampen kunnen, en nog veel meer dingen. En dat allemaal zodat ik goed mijn werk kan doen, en dus goed mijn boterham kan verdienen. Mag ik dan pissig zijn als ik dingen terug zie die ik geprogrammeerd heb, wat ik niet in 5 minuten achter de tafel staan heb geleerd, in een show die niet van mij is? Als ze nu toevallig precies hetzelfde geprogrammeerd hadden, dan is er niets aan de hand, maar mijn programmering gebruiken, daar ben ik gewoon niet van gediend! Gewoon het feit dat iemand iets gebruikt, dat niet van hun is, zonder te vragen, dat maakt mij pissig. Hadden ze gevraagd of ze misschien een pan effectje, tilt effectje of een cirkeltje mochten gebruiken, dan is er niets aan de hand. Maar bewegingen die ik met de hand heb moeten programmeren, dat wil ik gewoon niet terug zien als ik nog mijn show op moet voeren!
      Oké, met deze verduidelijking erbij kan ik je standpunt wat beter begrijpen. Als jij speciale dingen hebt, qua lampen of qua programmering, dan is het gewoon niet de bedoeling dat het voorprogramma daarmee vandoor gaat. Maar als een geheel eigen show proggen de oplossing moet zijn voor zo'n (eenmalig?) probleem in plaats van een verbetering in communicatie dan wordt het een vrij ongezellige business vrees ik....

Comment

• Lala
        • Sep 2008
        • 370

Originally posted by daviddewaard
        lekker colegiaal ben jij zeg! hoop dat je heel ver komt met je arrogante "ik ben hier de ster van de avond " attitude
        misschien moet je overwegen patent aanvragen op jou geprogrammeerde cue's.
        jij hebt het vak ook ooit moeten leren van een ander en jij hebt vast ook wel eens kunstjes afgekeken
        je mag blij zijn dat die vrijwilliger al al het licht voor je heeft ingehange en de tafel heeft gepatcht enz, en niet zo neerbuigend doen.
        heb echt een grafhekel en technii met een additude af zij de belangrijkste zijn, wat ik kan je verklappen dat je dat niet bent!!
        je maat een show met z'n allen of je nou de vrachtwagen rijd, staat te prikken op het podium, f.o.h of liichttechtneut bent iedreen is even belangrijk.
        en spullen/ kennis delen is geen slechte eigenshap!
        als ik geluid doe voor een hoofdact en heb eigen efffecten bij me mag de techneut van de zaal die het voorprogramma doet die gewoon gebruiken!
        Hoor je mij zeggen dat de vrachtwagen/buschauffeur niet belangrijk is? Dat de prikker niet belangrijk is? Dat de monitorman of FOH niet belangrijk is? Nee hoor. Want al deze mensen zijn uiterst belangrijk. Als de samenwerking over het algemeen prettig loopt, dan leg ik de technici ook dingen uit. Dat zeg ik ook in mijn eerste post. Maar ik mag dat ondertussen best triest vinden.

Als ik licht doe voor een hoofdact, en ik zou eigen licht mee nemen, dan is het niet de bedoeling dat dat ook door het voorprogramma word gebruikt. Dan had ik me de moeite ook kunnen besparen, want ik heb dan niets unieks meer die avond. Nu had ik deze tour geen eigen licht mee, maar heb ik in overleg met de hoofdact besloten dat ik een aantal dingen programmeer die je niet zo snel ziet als het speciaal geprogrammeerd word. Ik heb als voorbereiding op de tour er toch vrij veel tijd in gestoken om uit te zoeken hoe ik het op verschillende tafels moet programmeren, met de gehele timing erbij. Dan zie je het in het voorprogramma al verschijnen, tof hoor!

Qua communicatie. Ik overleg met de technici voor het voorprogramma, of ze niet alles uit de kast willen trekken. Liefst geen stroboscoop gebruiken, of maar beperkt. Dat is iets wat nooit een probleem is. Moet ik er ook bij gaan vertellen dat ze van programmering af moeten blijven? Ik dacht dat dat een stukje fatsoen was. Even voor de duidelijkheid. Dit zijn allemaal incidenten, er zijn ook zalen geweest waar het allemaal prima was! Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat het allemaal al top verliep. De mensen werkten allemaal heel goed mee met de get-in, alle hulp bij van alles, goede prikkers etc etc. Een half uur voordat de deuren open gingen was de huistechnicus nog het een en ander aan het programmeren. Opeens kwam hij in alle haast de kleedkamer in gevlogen, of ik even mee kon komen. Er was 1 van de 8 moving heads die spontaan een pan-storing heeft gekregen. Hij had al allerlei dingen geprobeerd, maar kreeg het niet opgelost op afstand. We hebben samen er nog naar gekeken, maar kregen het niet opgelost, en we kwamen gewoon niet meer fysiek bij die lamp, want hoop instrumenten er onder enzo. Ik zei al dat het geen probleem was, maar de huistechnicus voelde zich echt schuldig en heeft misschien wel 20 keer zijn excuses aangeboden dat ik het op het laatste moment met 2 lampen minder moest doen. Nou, doordat alles al zo prima was verlopen, ben ik echt niet de moeilijkste. Als het een klote dag was geweest, dan had ik ook best kunnen zeggen dat ze het maar op moesten lossen. En dan was het in principe niet mijn probleem hoe ze er aan hadden moeten komen...

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Zo heb ik ooit een opdrachtgever de de kW's stond te tellen ( "54 kW licht leveren, staat in mijn contract") door een opper-roadie z'n eigen zaal uit zien vloeken. (" jongens, inpakken, en zoveel mogelijk deurposten raken met de cases.. Wij hebben vanavond betaald vrij!)"

Wees blij dat je al werk hebt. Al die bedrijven die omvallen donderen niet omdat ze het zo druk hebben... En die dinsdag klussen in de jeugdcentra maken de marge, niet de zaterdag klussen...

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Conclusie:
            1) Het is echt niet overal kl0te. Er zijn goede en ook slechte clubs (of scholen).
            2) Het niveau van de popzaal hangt samen met het niveau van de betaalde krachten, (en de directies en besturen van scholen).
            3) Zodra er subsidie loskomt gaat dat meestal alleen naar gebouwen en spullen .... en meestal niet naar kennisopbouw van de vrijwilligers (cq leraren).
            Dat laatste is dan wel een tikkie vreemd omdat er bijna altijd wel geroepen wordt hoe belangrijk die groep van mensen is.

(Daarmee dan gelijk implicerend dat het vooral gaat om een vorm van veredelde slavenarbeid.)
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

een probleem met vrijwilligersorganisaties is ook dat het in golven gaat.

Rond de examenperiodes zijn de goed ingewerkte mensen even weg. Op het kerstgala is er mankracht tekort enz.
              Begin oktober zijn de nieuwe aanmeldingen duidelijk en gaat de inwerkperiode beginnen, einde seizoen werpt het zijn vruchten af.

De geweldig functionerende enthousiaste ploeg die zich vormt vanaf de brugklasgroep. Die hun hele middelbare schooltijd enthousiast lerend een super efficiente zaal op kan leveren. Die ervaren gasten vormen een kliek en gaan samen studeren dus vertrekken vaak als hele ervaren groep in een keer. Die de jaren ervoor weinig hulp nodig hadden....Dus meestal een zeer onervaren zaalploeg achterlaten.
              Enz

Als je in vrijwilligerzaaltjes WIL langskomen als beroeps? Dan is DIT je realiteit. Deal with it!
              lekker belangrijk!

Comment

• R. den Ridder
                • Sep 2000
                • 1500

Wat in het theater/bandjes/feesttenten/whatever circuit geld is in mijn ogen: jij helpt mij, ik help jou.
                Dat kan dus betekenen dat je terwijl je eigenlijk alleen een discobarretje weg moet zetten uiteindelijk met een sloot truss loopt te sjouwen voor de collega, die zelfs misschien wel jouw klus heeft gekregen. dit omdat de show nu eenmaal door moet gaan. de keer daarop is het andersom. die attitude merk ik bij gelukkig 90% van alle personen, of ze nu sleepkever zijn van een lokaal bedrijf, of opperbobo bij een wereldspeler als PRG.

Het merendeel van die 10% die deze houding niet hebben zijn helaas vaak te vinden in het circuit. (da's mijn ervaring, dus geen vaststaand feit). te vaak al een deur horen dichtslaan omdat het koud op het podium was terwijl je je bus juist aan het laden bent, in plaats van even die ene lichtkar die nog binnenstond die naar buiten geduwd word. ik heb liever een tech die zich moet excuseren omdat van de nog 24 werkende dimmerkringen er 3 zijn uitgebrand omdat die ouwe strand act6 dimmers echt katsversleten zijn en hij met zijn soldeerbout het niet bij kan houden met repareren dan een fantastische zaal met perfect onder contract geservicede spots waar de huistech vooral druk is met een rocknroll attitude. allebei niet goed; maar qua persoon drink ik liever koffie met die eerste.

en qua programmering; die is altijd, altijd, creative content in mijn ogen. dus van geprogrammeerde standjes van anderen blijf je af mits besproken dat het okay is ze te gebruiken. als iemand een echte goede operator is, heeft hij zijn eigen show op een stick bij.

Comment

• kewa
                  • Nov 2005
                  • 43

Vrijwillig maar niet vrijblijvend was altijd het motto in het plaatselijke poppodium waar ik ooit begonnen ben. Ergens kan ik me wel vinden in de topicstarter, namelijk dat het niveau af en toe niet denderend is. Maar zolang er een goede goodwill is men prima meewerkt hoor je mij niet klagen. Liever van stront slagroom maken dan andersom (tenzij het een verjaardag betreft; appelkruimelvlaai of slagroomtaart bij voorkeur). Afgelopen maand met 2 bandjes mee geweest en heel het land door gereisd. Wetend waar ik vandaan kom (excuseren wanneer van de 24 dimmers er 2 kapot gaan tijdens opbouw/show) maak ik liever mijn handen vuil om in een zaal als De Piek in Vlissingen net die paar extra dimmerkanalen te genereren met een huistech die zich voor 110% in zet dan in de grotere gerenommeerde zalen waar de attitude vaak zo arrogant is als maar zijn kan; oh, dus jij bent een bandje? Wees blij dat je hier mag spelen en zeur niet. (deze keer was dat helemaal prima in orde overigens, mede dankzij het kennen van de huistechnici).

Zolang men maar meedenkt/werkt naar het uiteindelijke resultaat ben ik een blije bezoekende tech. De ervaring leert wel dat goed van te voren en tijdens de productie communiceren 99% van de ellende kan voorkomen. Dat en gewoon de mouwen opstropen en (mede) aan de slag gaan.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Originally posted by showband
                    (....) is ook dat het in golven gaat.

Dan is DIT je realiteit. Deal with it!
                    Dat het in golven gaat
                    - het is net al met de economie;
                    Dan heet De Grote Golf (waar we nu ook weer inzitten) "Kondratiev"

Of de trek in drop - dat gaat ook in golven: salmiak, Engelse, jujubes enz....
                    Of de IJstijden (pakweg 20 keer in de laatste 3,5 miljoen jaar)

Maar je hebt absoluut een sterk punt,
                    (en weer een vorm van (poppodium-)mismanagement aan het licht gebracht.)
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

Het is niet overal kommer en kwel.
                      Ik werk als freelancer als 13 jaar in een poppodium/jongerencentrum.
                      Ik heb vele techniekvrijwilligers zien komen en weer zien gaan, maar we hebben
                      altijd (ook nu) een goed bezet team gehad die zelfstandig kan draaien.
                      Daarbij beschikken we ook over een zeer professionele licht- en geluidsinstallatie.
                      Ik ben dan ook zeer trots op het team aldaar.
                      Heerlijk die stilte

Comment

• Lala
                        • Sep 2008
                        • 370

Dat is 1 ding wat ik inderdaad ook wil duidelijk maken. Het is niet overal ellende. Het zijn alleen de frustraties over de slechtere die ik hier neergekwakt heb.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

don't get mad, get even...
                          Na een dikke 10 jaar op dit forum rondgehangen te hebben kom ik eigenlijk geen slecht klinkende bandjes meer tegen. Ik durf te stellen dat, onder andere ongeveer misschien eventueel tezijnertijd mede dankzij mijn kleine bijdrages hier, het algemene niveau in klank behoorlijk omhoog gegaan is. Dat kan natuurlijk ook voor licht gaan gelden. Leef je uit.

(alhoewel ik er absoluut geen probleem mee heb dat het voorprogramma mijn galminstellinkjes, eq-instellinkjes, en processorinstellinkjes gebruikt. Ik lever een installatie op, op een bepaald niveau. Als de klant mij daarvoor betaalt ben ik blij. Als iemand anders die installatie mag gebruiken van die klant, leef je uit. Auteursrechtcl op moving-head-bewegingen hebben niet mijn sympathie. Of je neemt je eigen tafel mee, patcht je programma ff om, en houdt alles voor jezelf).

Comment

• qvt
                            • Oct 2009
                            • 721

Leuke discussie, maar ook zo ongeveer zonder einde..

Ik ben zelf ook regelmatig werkzaam in een poppodium waar studenten meelopen, sommige gasttechnici zijn dan vanaf de eerste moment kritisch.. En dan nemen ze ook niets aan van de locals, iets waar diverse gasttechs al mee op hun bek zijn gegaan.. Maar dat is weer een ander verhaal!

Maar van alle andere locaties, poppodia, feestzalen, cafe's en dergelijke heb ik nog nooit meegemaakt dat er een showstop/cancel is geweest, ik was wel altijd op pad met eigen gereedschap en tools om te kunnen aanpassen op de lokale situatie. En de aanpassingen die af en toe nodig zijn ook deels gewoon onderdeel van het werk.

Waar ik persoonlijk niet tegen kan zijn arrogante mensen en mensen die te lui zijn om ook maar iets te doen, dan doe ik het liever alleen.. Deze mensen vind je trouwens zowel als het tourende gezelschap als tussen de locals.
                            There is no substitute for imagination

Comment

• daviddewaard
                              • Mar 2008
                              • 627

Originally posted by MacGyverSounds
                              don't get mad, get even...
                              Na een dikke 10 jaar op dit forum rondgehangen te hebben kom ik eigenlijk geen slecht klinkende bandjes meer tegen. Ik durf te stellen dat, onder andere ongeveer misschien eventueel tezijnertijd mede dankzij mijn kleine bijdrages hier, het algemene niveau in klank behoorlijk omhoog gegaan is. Dat kan natuurlijk ook voor licht gaan gelden. Leef je uit.

(alhoewel ik er absoluut geen probleem mee heb dat het voorprogramma mijn galminstellinkjes, eq-instellinkjes, en processorinstellinkjes gebruikt. Ik lever een installatie op, op een bepaald niveau. Als de klant mij daarvoor betaalt ben ik blij. Als iemand anders die installatie mag gebruiken van die klant, leef je uit. Auteursrechtcl op moving-head-bewegingen hebben niet mijn sympathie. Of je neemt je eigen tafel mee, patcht je programma ff om, en houdt alles voor jezelf).
                              helemaal mee eens..
                              allen kom ik af en toe nog wel tech tgen die zowel met de grotere/kleine acts mee komen met een flinke bos winterpenen in hun oren die er geen brood van kunnen bakken
                              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• R. den Ridder
                                • Sep 2000
                                • 1500

Sterker nog.. zo is het al. alleen niet als je je opstelt als een hork. Vraag het netjes en je mag mijn hele questack leegtrekken, het zou ik het bedienen moeten zitten hoe iets er echt super uit ziet, mits het maar gevraagd wordt, of ik het aanbiedt. dat stukje is meestal onderdeel van een gezellig gesprekje tijdens het proggen of load-in.

Maar wanneer ik me de hele tijd genegeerd/gekleineerd/whatever voel door een huistech voor wie zijn attitude belangrijker is dan zijn professionele opstelling, vergeet dan maar dat hij aan mijn werk komt.

Comment

Working...