Het niveau in de Nederlandse popzalen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lala
    • Sep 2008
    • 370

Het niveau in de Nederlandse popzalen

Ik ben net een paar dagen klaar met de Nederlandse clubtour van een internationaal bekende Nederlandse artiest. Hierbij was ik de lichtman. Daarbij diverse zalen aangedaan in dit land, en dat stelde mij toch een beetje teleur.

Naar mijn mening ligt het niveau vrij laag in deze zalen. Qua apparatuur is het allemaal wel redelijk, maar mensen hebben geen flauw idee van hoe het in elkaar zit. Een aantal voorbeelden zijn diverse zalen waar mac250`s hangen, maar waarvan de snelheids modessen niet op elkaar afgestemd zijn. Zo beweegt een deel snel, een ander deel langzaam. Zo kunnen een deel wel snelle gobowisselingen aan, een ander deel niet. Nog een voorbeeld. Een nieuw poppodium in het zuiden van het land, maar waar geen klote klopt. Ik had al van collega`s begrepen die vlak na de opening daar zijn geweest, dat er een storing in het podiumgrid zat. Af en toe flitsen de ledparren naar wit. Nu ben ik daar, ongeveer 2 maanden na opening, zit die storing er nog in. Om bij die zaal nog maar te zwijgen over de aankopen die ze daar gedaan hebben. Een theatertafel in een rock'n'roll-omgeving? Kansloos.

Dan het personeel. Diverse malen heb ik de huisoperators, die het voorprogramma deden knipperen (ja, knipperen), verschillende dingen uitgelegd op tafels die er al jaaaaren liggen. Een shortcut laten zien op een hog3 tel ik niet mee, want daarvan kun je niet alles weten. Maar als ik operators laat zien dat je op een pearl ook kunt instellen dat shapes reageren op een fader, en dat er geen 6 cirkels geprogrammeerd hoeven te worden, dat gaat mij te ver. 'Ja, zo doe ik het al jaren, ik wist niet dat dat kon'... Zucht! En dan ook het gevoel voor timing, sfeer, muziekkennis... Ver te zoeken! Op het moment dat je een rustig stukje muziek hebt, dan snapt mijn Oma nog dat je dan niet met veel dingen moet knipperen! Heel leuk dat een zaal met vrijwilligers werkt, maar misschien kunnen ze de volgende keer een freelancer inhuren, want dit is voor niemand leuk.

Zo, en nu ben ik mijn frustraties kwijt! Ik weet niet of dit het juiste subforum is, dat laat ik over aan de modjes. En nu ga ik bovenstaande gewoon weer vergeten en gaan we vrolijk door met de volgende projecten...
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by Lala
    Heel leuk dat een zaal met vrijwilligers werkt, maar misschien kunnen ze de volgende keer een freelancer inhuren, want dit is voor niemand leuk.
    Als het vrijwilligers waren dan hoop ik, dat je tegen hun anders gereageerd hebt als dat je hier doet. Deze mensen zorgen er wel voor dat dit soort podia er nog zijn, als ze altijd, en voor alles mensen in moeten huren, dan krijgen ze dat gewoon niet meer bij elkaar verdient. Misschien wel op de avond dat jij daar bent met die internationaal bekende artiest, met een uitverkochte zaal, maar dat zal niet altijd zo zijn.

So get used to it, en blijf ze helpen, dan word je misschien nog eens ingehuurd, als er voor een keer een paar centjes zijn.

Comment

• Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

Originally posted by DJ Antoon
      Als het vrijwilligers waren dan hoop ik, dat je tegen hun anders gereageerd hebt als dat je hier doet. Deze mensen zorgen er wel voor dat dit soort podia er nog zijn, als ze altijd, en voor alles mensen in moeten huren, dan krijgen ze dat gewoon niet meer bij elkaar verdient. Misschien wel op de avond dat jij daar bent met die internationaal bekende artiest, met een uitverkochte zaal, maar dat zal niet altijd zo zijn.

So get used to it, en blijf ze helpen, dan word je misschien nog eens ingehuurd, als er voor een keer een paar centjes zijn.
      Euhm..... in die popzalen wordt tonnen aan DURE materialen geduwd...maar een persoon met verstand van zaken om de spullen A engsinds te beheren, B de "vrijwilligers" enige uitleg te geven hoe om te gaan met de spullen en ermee te leren werken is er niet?

Waarom kun je als leek wel aan de gang bij poppodia, spelen met de meest "" dure" apparatuur terwijl wanneer je bij een Baas begint je ook onderaan de ladder moet beginnen! Misschien wel omdat het zwaar gesubsidieerde plekken zijn! Volgens mij gaat er dan structureel iets verkeerd.

Ik heb niets tegen vrijwilligers, zeker niet,... hebben meestal grote inzet.. Ik heb wel wat tegen de zwaar gesubsideerde projecten, op alle vlakken! Van kunstwerk tot poppodium, speldagen, parken enz Wij betalen dat met zn allen,..Heel regelmatig komt er weinig van terrecht.. duurt het een tijdje en gaat over de kop... Jammer weg geld!
      Maar dat is meer een politieke kwestie!

Hulde aan de vrijwilligers.. Nog meer Hulde aan de ervaren technici die ook de moeite nemen om het een en ander uit te leggen.
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• drbeat
        • Jun 2012
        • 671

Dit soort podia zijn voornamelijk voortgekomen uit politiek en publiek geld. Geld moet dan ook op en mag weer niet gebruikt worden voor een avondje uitleg.
        En vaak zijn de medewerkers eendagsvliegjes die na een jar of 2 weer stoppen.

Heb er wel altijd leuke klusjes gehad met leuke muzikanten.

Enne, veel gemeenten zijn op dit soort podia veel aan het bezuinigen en waar vroeger nog een betaalde beheerder of directeur aan het bewind stond zullen er nu voorzitters van de gebruikmakende stichtingen ed er voor nop de septer gaan zwaaien...

Geloof mij dan wordt het een heel ander verhaal.....dan blijft er maar weinig over van de meeste podia....altans, uitzonderingen daar gelaten..
        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Hoewel ik niets van/over "licht" weet (behalve wat de gewichten ervan zouden zijn),
          sluit ik me wel enigzins aan bij Lala en drbeat.

Veel van de popzalen / poppodia draaien op vrijwillgers
          (ik ben zelf ook zo begonnen in het tijdperk van de kleitablet en de houten kraspen).

Maar er is tegenwoordig wel geld voor spullen en panden (de miljoenen konden niet op)
          en voor een of meer full-time krachten
          (en recepties en borrels voor "Het Bestuur" en de "Raad van Toezicht" en meer van dat soort uitvreters...)

Dat je dan licht of geluid laat doen door vrijwilligers zonder een echte kennis van het materiaal
          brengt reacties zoals die van Lala teweeg.

Dat er blijkbaar geen geld kan worden gereserveerd om die vrijwilligers zelfs maar een basis van rigging-kennis bij te brengen,
          kan alleen maar omdat de betaalde krachten en besturen eigenlijk ook veredelde vrijwilligers zijn,
          die geen kennis van zaken hebben, maar wel hun "plannings-poen" of "presentie-cent" meepakken.
          We wachten op gewoon op het eerste poppodium-rigging-ongeluk?
          Dan schrikt iedereen zich weer te pletter, en moet het plotseling allemaal wel goed geregeld worden...

Net als met dat ongeluk in de klimhal in Rotterdam
          waar die leerling van het Grafisch Lyceum bijna dood kon vallen, en nu iedereen elkaar de schuld geeft.
          Nu kan er daar in de directie plotseling wel nagedacht worden?
          en wordt er wel geld vrijgemaakt om dingen goed te gaan regelen?
          (ten koste van die 'broodnodige' studiereis van bestuur of directie naar China, Brazilie of Thailand???)

Kortom:
          in dit landje laten we het eerst bureaucratisch + graaikundig volkomen uit de hand lopen
          (politie, onderwijs, gezondheidzorg, ruimtelijke ordening, bouw-en woingtoezicht, corporaties, openbaar vervoer enz enz)
          tot het een totale janboel is.
          En dan gaan we nadenken over hoe het beter kan.
          Het is nu de beurt aan de theater en poppodium sector om dit lot te ondergaan.
          Het AV+podium onderwijs is al vele jaren een (melo-)drama...
          Vele honderden/honderden pagina's vol aan nietszeggende wollige beroepscompentetiedossiers,
          waar elke onkundige leraar ook wel weer een (lege zinloze) draai aan kan geven.
          Afgelopen week weer een cursusgroep gehad met een man of 4 a 5 die dat konden beamen.

De "Verborgen Werkloosheid" zit hier keurig weggewerkt in de buurookraatsie.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Lala
            • Sep 2008
            • 370

Originally posted by DJ Antoon
            Als het vrijwilligers waren dan hoop ik, dat je tegen hun anders gereageerd hebt als dat je hier doet.
            Tuurlijk blijf ik vriendelijk. Maar ondertussen baal ik als een stekker. Ik probeer een goede show weg te zetten, maar op deze manier word het je toch een beetje tegen gewerkt. En daar hou ik gewoon niet van....

Comment

• R. den Ridder
              • Sep 2000
              • 1500

Tuurlijk blijf ik vriendelijk. Maar ondertussen baal ik als een stekker. Ik probeer een goede show weg te zetten, maar op deze manier word het je toch een beetje tegen gewerkt. En daar hou ik gewoon niet van....
              same here, mijn beperkte ervaringen in meerdere podia die toch echt in het landelijk club en/of vlakke vloercircuit zitten zijn eigenlijk altijd negatief, vrijwilligers gedragen zich helaas vaak alsof ze de man (of vrouw) zijn, heel de middag zitten prullen met de lichttafel, maar als je vervolgens vraagt of een paar spots een tikkie omkunnen omdat je nog wat filmlicht moet bijhangen is er ineens een heel belangrijke andere klus, flightcasewielen smeren enzo.
              Op het moment dat dan de deuren opengaan zie je vervolgens tot de hoofdact begint alleen maar 100 variaties op de shapegenerator van een pearl.

Ik vind oprecht dat we in nederland eens moeten leren dat vrijwillig niet betekend dat je geen verantwoordelijkheden hoeft te nemen. als je in een zaal werkt/hobbiet met een begroting van een ton (of het veelvoud daarvan) mag daar best eens een functioneringsgesprek tegenover staan. je zou zelf graag genoeg moeten willen leren, anders doe je het ook niet vrijwillig, dus die vlieger van "er is geen budget" gaat in mijn ogen niet op.

Comment

• Lala
                • Sep 2008
                • 370

Mooiste vond ik nog dat er een 'technicus' was, die een uur heeft geprogrammeerd op een pearl expert, en er alleen wat par-dingetjes instonden. Ik heb mijn show in 45 minuten geprogrammeerd en zag gewoon dat de bewegingen in de moving heads mijn programmering was. Volgende keer maak ik er een aparte show van. Dat ze zelf maar leren programmeren...

Comment

• mrVazil
                  • Mar 2010
                  • 330

misschien moet je het eens omgekeerd bekijken dan, misschien zit er voor jullie experts nog een leuke bijverdienste in om eens een BETAALBAAR seminarie te organiseren. Ik snap dat freelancers en mensen die fulltime in dienst zijn van een bedrijf de dure seminaries kunnen inbrengen als beroepskosten, maar voor een vrijwilliger zijn 99% van alle cursussen onbetaalbaar, en het overige 1% waardeloos.

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Ik werk zelf (in de vrije uurtjes) als vrijwilliger in een poppodium en deel jullie ervaring gelukkig niet.
                    Het klopt dat mensen zonder enige ervaring bij een poppodium aan de slag kunnen, als iemand zich aanmeld voor de techniekploeg bij ons zal er eerst een kennismakingsgesprekje met ons hoofd techniek plaatsvinden. Dit om de voorkennis van de persoon te kunnen inschatten.
                    Standaard zal iedereen zonder enige kennis uitsluitend als stagehand beginnen, onder toeziend oog van een of meerdere ervaren stagehands.

Later kan iemand doorgroeien naar een positie die hem of haar interesseert, bijvoorbeeld licht: de persoon zal dan eerst eens tijdens een show meekijken/meelopen met de lichttechnicus van dienst en daarna meerdere malen door een ervaren lichttechnicus worden ingewerkt om vertrouwd te raken met de apparatuur. Pas als ons hoofd techniek ervan overtuigd is dat iemand probleemloos zelf een show kan draaien en de verantwoordelijkheid daarvoor kan dragen, zal hij dat toestaan.

Ik weet dat er bij ons zeer veel ervaren mensen werken, en die mensen willen hun kennis ook overdragen. Van de bezoekende gezelschappen hoor ik dan vrijwel altijd uitsluitend positieve geluiden over onze vrijwilligers (velen (meestal buitenlandse acts) zijn zelfs verbaast als ze horen dat mensen dit als vrijwilliger doen).

Jammer om te horen dat het er bij sommige andere poppodia slechter aan toe gaat.

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Originally posted by mrVazil
                      misschien moet je het eens omgekeerd bekijken dan, misschien zit er voor jullie experts nog een leuke bijverdienste in om eens een BETAALBAAR seminarie te organiseren. Ik snap dat freelancers en mensen die fulltime in dienst zijn van een bedrijf de dure seminaries kunnen inbrengen als beroepskosten, maar voor een vrijwilliger zijn 99% van alle cursussen onbetaalbaar, en het overige 1% waardeloos.
                      Betaalbaar?
                      Bedoel je dat ik dan mag komen opdraven voor minder dan het loon van de eerste de beste automonteur of loodgieter?
                      Terwijl "de inkoper van het onderwijs" mij bendadert om "een goed stuk onderwijs" "neer te zetten"?
                      [ letterlijke citaten uit een telefoongesprek met zo'n uitknijper ]

Eruit met zulke fratsenmakers zou het eerste moeten zijn.

Daarna al die bonusdirecties en prive-geld-zwendelaars-met-bouwcorrupties een rotschop (en voor de rechter!),
                      en dan alle uitvreters met de politieke vriendjes+bijbelangen en recht-wat-krom-is-praat.
                      Vervolgens kunnen er zeker 3000 bureuacraten voor de klas worden gezet
                      om ze te laten merken dat ze geen idee hebben waar ze over lullen (en pakken papier over vol schrijven).
                      Maar door hun gepruts wel een forse post aan het extra belonen van betere leraren onmogelijk maken.

Vandaag is het rapport over de zwijnenstal bij de Amarantis-onderwijsmoloch bekend geworden.
                      Toeval???
                      (er is elke maand haast wel een melding over dat soort van onderwijs wantoestanden)

En het vreemde is dan ook nog dat ik mensen ken die ergens als vrijwilliger werkten
                      en ijverden voor het binnenhalen van een cursus door het poppodium...
                      (Geheel in te richten op de aanwezige techniek van dat poppodium,
                      met kosten die meestal maar een fractie van die binnengehaalde apparatuur zijn)
                      En wanneer die vrijwilligers daar dan niet in slaagden
                      na en paar jaar zelf -en op eigen kosten- die cursus alsnog wel gingen doen.

@ hugo:
                      ik vrees dat jouw situatie tot de uitzonderingen behoort die de regel bevestigen.
                      Last edited by rinus bakker; 01-12-12, 22:38.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

De ervaring van Hugo ken ik. Ik werk ook regelmatig (deels vrijwillig) bij een bekend poppodium en ook bij ons is er een inwerktraject.
                        Of je nou 38 jaar ervaring hebt of een XLR niet van een speakon kan onderscheiden, je begint met minimaal 2 inwerkdiensten. Ook met ervaring is dat fijn, weet je een beetje hoe en wat.
                        Er zijn bij ons mensen die met nul kennis binnenkwamen maar de passie voor geluid hebben (en dat zal voor licht ook wel gelden). Die zijn nu gewoon zelfstandig bezig na een lang inwerktraject. Hierdoor kan kwaliteit gewaarborgd worden, voor ons best belangrijk. We hebben vele internationale bands en acts, die wil je op z'n minst een beetje kwaliteit kunnen bieden en dat lukt prima!
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• RenéE
                          • Oct 2006
                          • 291

Mooiste vond ik nog dat er een 'technicus' was, die een uur heeft geprogrammeerd op een pearl expert, en er alleen wat par-dingetjes instonden. Ik heb mijn show in 45 minuten geprogrammeerd en zag gewoon dat de bewegingen in de moving heads mijn programmering was. Volgende keer maak ik er een aparte show van. Dat ze zelf maar leren programmeren...
                          Van reacties als deze gaan mijn nekharen dan weer overeind staan. Ik snap best dat er soms wat frustraties zijn en ik weet uit eigen ervaring als vrijwilliger dat er af en toe een aardig niveauverschil zit tussen vrijwilligers. Maar JIJ bent de professional, dat is jouw toegevoegde waarde toch? Dan moet je hier in mijn ogen boven staan en je realiseren dat wat jij vraagt (een handjevol professionals) gewoon niet mogelijk is met de bedragen die er verdiend worden (of soms zelfs toegelegd) op zulke avonden. Die vrijwilliger is dan toch wel de laatste persoon waar je je op zou moeten gaan afreageren?

Ik vind het toch altijd wel weer grappig om te zien dat dankbaarheid van internationale acts over het algemeen toch wat hoger ligt. Omdat ze in hun ogen in een gespreid bedje belanden en omdat ze zoveel meer prijs stellen op het feit dat er mensen aan het werk zijn met hart voor de zaak en niet een of andere ongeïnteresseerde (semi-)professional. Dat is de andere kant van het verhaal. Zijn we eigenlijk in Nederland, ook als professionele licht- en geluidstechnici, niet ontzettend verwend met ons popcircuit?
                          Last edited by RenéE; 02-12-12, 20:01.

Comment

• Lala
                            • Sep 2008
                            • 370

Dude. In alle jaren dat ik nu bezig ben, heb ik heel veel tijd gestoken in het leren van lichttafels, wat lampen kunnen, en nog veel meer dingen. En dat allemaal zodat ik goed mijn werk kan doen, en dus goed mijn boterham kan verdienen. Mag ik dan pissig zijn als ik dingen terug zie die ik geprogrammeerd heb, wat ik niet in 5 minuten achter de tafel staan heb geleerd, in een show die niet van mij is? Als ze nu toevallig precies hetzelfde geprogrammeerd hadden, dan is er niets aan de hand, maar mijn programmering gebruiken, daar ben ik gewoon niet van gediend! Gewoon het feit dat iemand iets gebruikt, dat niet van hun is, zonder te vragen, dat maakt mij pissig. Hadden ze gevraagd of ze misschien een pan effectje, tilt effectje of een cirkeltje mochten gebruiken, dan is er niets aan de hand. Maar bewegingen die ik met de hand heb moeten programmeren, dat wil ik gewoon niet terug zien als ik nog mijn show op moet voeren!

Comment

• daviddewaard
                              • Mar 2008
                              • 627

Dude. In alle jaren dat ik nu bezig ben, heb ik heel veel tijd gestoken in het leren van lichttafels, wat lampen kunnen, en nog veel meer dingen. En dat allemaal zodat ik goed mijn werk kan doen, en dus goed mijn boterham kan verdienen. Mag ik dan pissig zijn als ik dingen terug zie die ik geprogrammeerd heb, wat ik niet in 5 minuten achter de tafel staan heb geleerd, in een show die niet van mij is? Als ze nu toevallig precies hetzelfde geprogrammeerd hadden, dan is er niets aan de hand, maar mijn programmering gebruiken, daar ben ik gewoon niet van gediend! Gewoon het feit dat iemand iets gebruikt, dat niet van hun is, zonder te vragen, dat maakt mij pissig. Hadden ze gevraagd of ze misschien een pan effectje, tilt effectje of een cirkeltje mochten gebruiken, dan is er niets aan de hand. Maar bewegingen die ik met de hand heb moeten programmeren, dat wil ik gewoon niet terug zien als ik nog mijn show op moet voeren!
                              lekker colegiaal ben jij zeg! hoop dat je heel ver komt met je arrogante "ik ben hier de ster van de avond " attitude
                              misschien moet je overwegen patent aanvragen op jou geprogrammeerde cue's.
                              jij hebt het vak ook ooit moeten leren van een ander en jij hebt vast ook wel eens kunstjes afgekeken
                              je mag blij zijn dat die vrijwilliger al al het licht voor je heeft ingehange en de tafel heeft gepatcht enz, en niet zo neerbuigend doen.
                              heb echt een grafhekel en technii met een additude af zij de belangrijkste zijn, wat ik kan je verklappen dat je dat niet bent!!
                              je maat een show met z'n allen of je nou de vrachtwagen rijd, staat te prikken op het podium, f.o.h of liichttechtneut bent iedreen is even belangrijk.
                              en spullen/ kennis delen is geen slechte eigenshap!
                              als ik geluid doe voor een hoofdact en heb eigen efffecten bij me mag de techneut van de zaal die het voorprogramma doet die gewoon gebruiken!
                              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

Working...