Copyright / Auteursrecht, Silent Disco / Stille Disco

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zen
    • Sep 2012
    • 3

Copyright / Auteursrecht, Silent Disco / Stille Disco

Hoi

Ik wil met regelmatig Silent Disco (Stille Disco) gaan organiseren (de apparatuur wil ik gaan huren)

Is er iemand die weet of ik de naam Silent Disco of Stille Disco in m'n reclame uitingen mag gebruiken ivbm copyright / auteursrecht ?
    Ben namelijk benieuwd of ik bovenstaande naam wel mag voeren.

Bij voorbaat dank!

Zen
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Google is your friend......
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• daviddewaard
      • Mar 2008
      • 627

silent disco kom ik vaak tegen op festivals en is volgens mij een geregistreerde merknaam.
      wellicht is de naam silent dikso iets?
      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

als je de spullen huurt bij de eigenaar van de merknaam is er niets aan de hand.

nog behoefte aan een geluidsarme band?
        lekker belangrijk!

Comment

• Roeltej
          • May 2001
          • 761

Originally posted by showband
          nog behoefte aan een geluidsarme band?
          Nieuwe luchtgitaren gekocht?
          Vitality Show

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Om toch nog even on-topic te reageren:

en

Oftewel geregistreerd als merknaam in Europa en de Benelux. Wellicht dat je van de eigenaar een licentie kunt verkrijgen voor het voeren van deze naam.
            Het voorstel van daviddewaard zul je in ieder geval niets aan hebben, aangezien deze teveel gelijkenis vertoont met de geregistreerde naam.

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

nee, de oude even met het simson setje geplakt!
              lekker belangrijk!

Comment

• BJD
                • Oct 2007
                • 771

Gewoon proberen? Volgens mij krijg je pas gedonder als je na een claim de naam blijft gebruiken.

Originally posted by showband
                nee, de oude even met het simson setje geplakt!
                Kun je me dat eens uitleggen hoe je dat doet? Ik heb met 3 gitaarlichters mijn buitengitaar van mijn binnengitaar proberen te scheiden, maar ik krijg hem niet los.

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Zolang er geen verwarring kan ontstaan voor klanten tussen dat wat jij aanbied (wij organiseren een silent disco!) en wat de eigenaar van de merknaam aanbied (een compleet concept) is er eigenlijk vrij weinig aan de hand.
                  De kreet 'silent disco' op een poster mag gewoon.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Originally posted by BJD
                    Kun je me dat eens uitleggen hoe je dat doet? Ik heb met 3 gitaarlichters mijn buitengitaar van mijn binnengitaar proberen te scheiden, maar ik krijg hem niet los.
                    Gewoon, met 4. En wel even de lucht eruit laten van te voren!
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Zen
                      • Sep 2012
                      • 3

Veel dank voor alle reacties!!

Ik begrijp uit de on-topic posting van hugovanmeijeren dat Silent Disco geregistreerd is als merk door 433FM en het lastig gaat worden om een Silent Disco te organiseren buiten de rechthebbende eigenaar.

Dat is balen zeg!, voor zover ik weet mag je de naam Silent Disco dan niet gebruiken in je reclame uitingen, niet op een poster maar ook niet op een website, een licentie aanvragen is voor mij geen optie.

Hoewel . . . .
                      - Is er niet alleen het logo (als beeldmerk) geregistreerd ? ?
                      - Silent Disco lijkt mij een algemene naam die gewoon gebruikt mag worden, wanneer je een Disco organiseerd en de naam Disco gebruikt in je reclame uitingen mag dat toch ook!

Hopelijk kan iemand nog een keer z'n Disco bol over m'n vraagstelling laten schijnen,

Bij voorbaat dank!

Zen

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

volgens mij is " stille drivein" of "Koptelefoondisco" geen probleem.
                        waarom wil je per se de naam kopieren van die mensen? Dat schiet toch niet op?

crazy piano's is ook een trademark.
                        Maar booming piano's, duelling piano's, double piano's enz enz kan daar keurig naast
                        Met twee piano's populaire muziek spelen is alles behalve met copyright beschermbaar.
                        (gevleugelde vrienden iemand? )
                        lekker belangrijk!

Comment

• hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

Originally posted by Zen
                          - Silent Disco lijkt mij een algemene naam die gewoon gebruikt mag worden, wanneer je een Disco organiseerd en de naam Disco gebruikt in je reclame uitingen mag dat toch ook!
                          Dat het wellicht een algemene naam is, impliceert niet automatisch dat je deze naam ook ongestoord mag gebruiken, het is namelijk wel een geregistreerde merknaam. (Het Baby-Dry Arrest heeft uitgewezen dat ook algemene namen als merknaam geregistreerd kunnen worden en daarna een zekere bescherming genieten).

Wat je misschien wel zou kunnen beargumenteren (en als ik zo even op internet rondkijk dan lijkt dit zelfs gewoon het geval te zijn), is dat er sprake is van merkverwatering. De rechthebbende verliest dan vrijwel al zijn mogelijkheden om 'zijn' merk nog langer te beschermen.
                          Ik heb even voor je rondgezocht en zie de volgende aanwijzingen:
                          - 'Silent Disco' wordt als algemene benaming gebruikt voor een disco met koptelefoons, en staat in een belangrijk Brits woordenboek als zodanig omschreven: http://oxforddictionaries.com/defini...silent%2Bdisco
                          - Op de website van de rechthebbende staat dat: "Silent Disco by 433FM.com has made the concept so famous that it has become a common noun for all dj shows with wireless headphones." Oftewel ze geven zelf toe dat het een algemene benaming is geworden voor dit fenomeen.

Op basis van bovenstaande denk ik dat iedereen dit concept probleemloos onder de naam 'Silent Disco' kan aanbieden, aangezien de rechthebbende op de merknaam zelf geen moeite lijkt te doen om de naam verder te beschermen.

Groeten Hugo

Comment

• Zen
                            • Sep 2012
                            • 3

Hugo veel dank voor de relevante info ! ! !

Ik begrijp van je dat ik "vrijwel zeker geen problemen ondervind om de naam Silent Disco te gebruiken in m'n reclame uitingen", dit is niet alleen voor mij positief maar ook voor geluid en licht verhuurbedrijven en vele andere bedrijven.
                            ik mag aannemen aan dat je geen aandelen hebt in 433FM die het merk Silent Disco geregistreerd heeft en ik als nog een vette claim tegemoet zie :-)

Zen

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Nee hoor, gewoon het toepassen van mijn studie waarbij Bedrijfsrecht een onderdeel vormde.

Groeten Hugo

Comment

Working...