Het feestjesprobleem.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Het feestjesprobleem.

Nee, ik verzin die naam ook niet.
    'Feestjesprobleem' verklaard
    Laatste update: 9 april 2012 21:14 info
    AMSTERDAM – Er is nu een verklaring voor het feit dat men op feestjes zo goed kan luisteren naar één persoon, terwijl er veel ander geluid is.
    Foto: Thinkstock De wetenschappers gebruikten een robothoofd bij hun experimenten, en publiceerden deze maandag in
    PNAS

.
    Een lang gekoesterde vraag over feestjes was waarom mensen zo vaak hun hoofd bewegen als ze in gesprek zijn, en toch dat gesprek goed kunnen volgen.
    De kwestie is in de wetenschap bekend als het feestjesprobleem (‘cocktail party problem’).

Bewegen
    De vraag die de wetenschappers daarom wilden beantwoorden was: beweeg je je hoofd tijdens gesprekken op feestjes omdat er veel andere, afleidende input is voor je zintuigen, of beweeg je je hoofd juist om al die extra input te kunnen verwerken?
    Tien menselijke vrijwilligers werden in een kamer gezet en kregen een koptelefoon op, die geluiden doorgaf vanuit de kamer ernaast. Die geluiden werden daar opgevangen door een robothoofd, die zich draaide en oriënteerde aan de hand van omgevingsbeelden. De proefpersonen kregen ook omgevingsbeelden te zien die ze moesten volgen.
    Het bleek dat de proefpersonen zich beter konden concentreren op de geluiden uit de andere kamer als zij daarbij hun hoofd konden meebewegen.

Afleidingen
    Na de proeven concludeerde de Japanse onderzoekers dat mensen hun hoofd bewegen juist om een scheiding aan te kunnen brengen in de diverse afleidingen dat een feestje biedt, en de persoon waarmee ze aan het praten zijn.
    Het bewegen zorgt voor een tijdelijke ‘reset’ van geluiden die binnen komen, en na het resetten kan de gewenste stroom er beter uit gefilterd worden. Dit resetten moet op een feestje met snel veranderende geluiden vaker gebeuren, wat het vele hoofdbewegen verklaart.

Ik vind het altijd verwonderlijk in wat voor omgeving sommige een gesprek kunnen voeren. In drukke restaurants of kroegen waar het publiek al veel geuid maakt en de muziek het gepraat net overstemt kan ik degene naast of tegenover me amper verstaan. De rest hoor ik wel maar dringt niet door. Als je dan om je heen kijkt zie je verschillende grote groepen door elkaar heen praten en iedereen lijkt elkaar te verstaan. De ambulance buiten, een muziekje met overheersende snare, piepjes van de kassa, sissende frituurpan, ik hoor het allemaal terwijl de mensen om mij heen deze geluiden nooit opmerken. Maar praten in een rumoerige omgeving wil niet lukken. Als je dan een gehoortest doet blijkt alles prima in orde te zijn, zeker 'voor jouw leeftijd'. Wie herkent dit bij zichzelf?
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Ik snap geen bal van het artikel, maar dat komt volgens mij vooral door het totaal onbegrepen 'cocktail party problem'. Dat heeft namelijk helemaal niks met bewegende hoofden te maken maar met isolatie van het geluid wat je gesprekspartner voortbrengt.

Het probleem wat je zelf ondervindt heb ik ook wel eens last van. In een herrie-omgeving kan ik moeilijk verstaan wat andere zeggen, maar (helemaal met oordoppen in) kan ik iemand waar ik niet eens naar wil luisteren wel op 2 meter verstaan. Raar.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Ons gehoor, of beter; ons brein, is heel goed in staat belangrijke informatie uit geluid te filteren.
      Voer maar eens een gesprek met iemand in een lawaaiige omgeving terwijl het gesprek via een microfoon tussen jou en je gesprekspartner in wordt opgenomen.
      Het gesprek gaat min of meer probleemloos maar de opname is één grote kakofonie van geluid omdat de opname apparatuur niet in staat is te filteren.
      Is het geluidsniveau heel hoog dan werkt die filterfunctie niet goed meer en zijn we dus slecht in staat relevante info uit het geluid te halen.
      Doe je nu op maat gemaakte oordoppen in dan werkt die filterfunctie weer helemaal en kun je weer prima een gesprek voeren.
      Daarbij is het dan ook nog eens zo dat iemand dan best hard in je oor kan praten waardoor het waargenomen verschil in geluidsdruk het makkelijker maakt om diegene te verstaan.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hansound
        • Apr 2006
        • 832

Originally posted by MusicXtra
        Ons gehoor, of beter; ons brein, is heel goed in staat belangrijke informatie uit geluid te filteren.
        Voer maar eens een gesprek met iemand in een lawaaiige omgeving terwijl het gesprek via een microfoon tussen jou en je gesprekspartner in wordt opgenomen.
        Het gesprek gaat min of meer probleemloos maar de opname is één grote kakofonie van geluid omdat de opname apparatuur niet in staat is te filteren.
        Is het geluidsniveau heel hoog dan werkt die filterfunctie niet goed meer en zijn we dus slecht in staat relevante info uit het geluid te halen.
        Doe je nu op maat gemaakte oordoppen in dan werkt die filterfunctie weer helemaal en kun je weer prima een gesprek voeren.
        Daarbij is het dan ook nog eens zo dat iemand dan best hard in je oor kan praten waardoor het waargenomen verschil in geluidsdruk het makkelijker maakt om diegene te verstaan.
        Jij weet ook alles he...

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Originally posted by jadjong
          De ambulance buiten, een muziekje met overheersende snare, piepjes van de kassa, sissende frituurpan, ik hoor het allemaal terwijl de mensen om mij heen deze geluiden nooit opmerken. Maar praten in een rumoerige omgeving wil niet lukken. Als je dan een gehoortest doet blijkt alles prima in orde te zijn, zeker 'voor jouw leeftijd'. Wie herkent dit bij zichzelf?
          Ja, dat herken ik wel, bij mij heet dat ADD Dat heeft onder meer als gevolg dat het "filter" waar MusicXtra het over heeft niet of niet zo goed werkt als bij anderen.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

vind een ruimte vol pratende mensen het vreselijkste geluid wat er is... kan er echt helemaal lijp van worden.
            luister nog liever naar roze ruis..
            sta je met een is a song writer voor paar honderd man met soundcheck op dbtje of 80 em met volk in de hut met je richting van 95 a 100 db om boven het gekakel uit te komen.
            kan met met veel gekakel om me heen ook totaal niet concentreren op de mix.
            soms heb ik dan de neiging om uit frustratie da master ff omlaag te halen, misschien dat ze dan stoppen met kakalen
            en daarom zou ik nou eens willen dat mensen tijdens een concert hun bek houden.
            heb me vaak zat tijden werk/als bezoeker van een concert kapot geergerd aan die als maar kakelende mensen. maar is typsich iets nederlands volgens mij.
            heb wel vaker mee gemaakt dat buitenlandse artiesten helemaal geschokt waren dat er zo door hun optreden werd heen gekakeld.
            in het theater of in het concertgebouw word je toch ook geacht je waffel te houden waarom in de popzalen dan niet?
            was laatst keer als bezoeker naar concert in een popzaal en daar waren bordjes opgehangen of je stil wou zijn. en de artiest stopte zelf een keer met spelen omdat er weer een paar belegen wijven luidkeels stonden te brallen.
            doe dat lekker aan de bar in een cafe a.u.b
            Last edited by daviddewaard; 12-04-12, 01:07.
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

Originally posted by sparky
              Ja, dat herken ik wel, bij mij heet dat ADD Dat heeft onder meer als gevolg dat het "filter" waar MusicXtra het over heeft niet of niet zo goed werkt als bij anderen.
              Bij mij heet dat ook add, met exact dezelfde symptomen,met als topper het totaal niet kunnen ontlopen van (tv)reclames.
              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Gitarist 62
                • May 2006
                • 278

Heel herkenbaar... Kan onmogelijk een gesprek voeren in een grote groep babbelende mensen... Ook waarschijnlijk ADD. Is dat en pré voor een geluidsman? Ieder onderdeeltje in de mix horen is weer het voordeel
                ~Clearsound~

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by daviddewaard
                  in het theater of in het concertgebouw word je toch ook geacht je waffel te houden waarom in de popzalen dan niet?
                  was laatst keer als bezoeker naar concert in een popzaal en daar waren bordjes opgehangen of je stil wou zijn. en de artiest stopte zelf een keer met spelen omdat er weer een paar belegen wijven luidkeels stonden te brallen.
                  doe dat lekker aan de bar in een cafe a.u.b
                  Ook vele optredens in tenten / zalen zijn vaak niet meer als "achtergrondmuziek" voor mensen die een avondje uit zijn. De muziek is dan niet het belangrijkste, maar hun avondje uit. Als de band erg goed is schuift de lijn in de zaal waar ze nog aandacht krijgen, als het erg belabberd is staat zelfs de rij voor het podium merendeels met hun rug er naar toe. Maar heb wel mee gemaakt dat bands tot bijna achterin nog de "tent" op zijn kop kregen.

Ook behoorlijk grote dingen als de heren van amstel of guus meeuwis (philips stadion) vallen hieronder...

Comment

Working...