Bioscoop opstelling met dolby??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xtreme18
    • Aug 2005
    • 53

Bioscoop opstelling met dolby??

forumers,

binnenkort willen wij bij ons op de zaak met de collegas een keer gezellig een filmpje kijken op een beamerschermpje
    (Barco HD 14)
    Uiteraard komt hier het 1 en ander aan geluid bij, maar nu is mijn vraag;

met wat voor apparaat of iets of oplossingen zijn er om een dolby geluid uit je dvd speler (of computer of noem het maar op) naar mijn versterkers te krijgen?

Het is de bedoeling dat we de volgende opstelling krijgen;

2x Lacoustics 8XT links voor
    2x Lacoustics 8XT rechts voor
    2x Lacoustics 8XT center
    2x Lacoustics 8XT links achter
    2x Lacoustics 8XT rechts acter
    4x Lacoustics SB118 als sub

Ik hoor graag jullie oplossingen!!!
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Kijk even of je een sjieke Dolby voorversterker of geïntegreerde versterker met pre uits kunt roggelen. De processing (decoderen bitstream, tijd en speakersize) doe je dan in die versterker.

Er zijn ook dvd spelers met dedicated analoge outputs. Weet alleen niet of je dan makkelijk levels kunt regelen.

Comment

• Xtreme18
      • Aug 2005
      • 53

Ik hoor net dat ee ncollega een computer met blu ray heeft, en een dolby kaart. Hierop zitten 3 minijack aansluitingen (links, rechts 2x en sub, center..

dan kan ik elke kanaaltje apart aansturen (mono) via mijn mengtafel via de groepjes naar een versterker waarmee we het output level kunnen regelen!

Comment

• gertgeluid
        • Dec 2006
        • 520

Ga je ook eventjes netjes calibreren?

Trouwens, ik zou één topje per kanaal gebruiken. De 8XT's zijn 100 graden. Dat combineert niet zo lekker.

Denk ook even aan het uitspeelniveau. Voor zover ik het me kan herinneren (en voor zover de shitload aan verschillende bronnen op internet het allemaal net even anders doen) moet een pink noise (TPDF) signaal van -18dBFS worden uitgespeeld op 82 dB SPL (c) slow per kanaal, maar de surround kanalen dan weer op 79... Zolang je de gain structuur gelijk houdt, kun je met het meten van één kantje al een eind komen.

En voor zover die beamer niet al een takkeherrie maakt: denk ook even aan de PC...

En leg voor ze zekerheid even wat lijntrafo's klaar, maar pas op met je ground lift. Die kan er wel eens voor zorgen dat het helemaal niet gaat werken, afhankelijk aan welke zijde (primair, secundair) de lift wordt gemaakt.

Met andere woorden: ga even op tijd testen.
        Last edited by gertgeluid; 24-01-12, 21:07. Reason: Toch best ingewikkeld.

Comment

• freek
          • Aug 2008
          • 238

gert heeft in de basis gelijk. de truuk is dat er 3 db verschil moet zitten tussen je surround en je LCR (links centre rechts). Als ik een bioscoop zaal moet level-en met een officiële dolby cinema processor dan zet ik zowel links, centre en rechts apart alledrie op 85 Db. Surround links en surround rechts allebei op 83 dB (uiteraard met pink noise en slow gemeten). wil je helemaal het geluid ervaren zoals in de bioscoop, dan hier nog een paar tips.
          LCR alledrie full range. Sub onder de 50Hz houden (is bij film ook geen sub maar LFE, Low Freq Enhancer) Filter je surround af op 250 Hz met ik geloof 12 dB per octaaf(weet niet zeker, moet ik ff opzoeken). En je moet je surround nog enigzins delay-en maar dat heeft te maken met de afstand tussen de linker en rechter speaker en de afstand vanaf je doek tot aan de laatste surround speaker. Als je de maten weet kan ik het wel even voor je invoeren in de processor, dan rolt er vanzelf een delay tijd uit. (moet toevallig morgen 3 processoren aanpassen voor het filmfestival in rotterdam)
          Dit zijn grofweg de dolby normen in de bioscoop. vraag niet waarom, ik heb ze ook niet verzonnen, maar hierop worden wel de dolby mixen gemaakt.

Succes.

Comment

• freek
            • Aug 2008
            • 238

oja, check wel even of je bluray wel dolby digital heeft en geen DTS, anders kun je het boven staande vergeten. Maar wat de DTS specs zijn voor cinema weet ik echt niet meer, wordt al heel lang niet meer gebruikt.

En oja deel 2, check uiteraard even wat de latency is van je projector. Volgens mij zit de barco ongeveer op 1 frame. Dus al je kanalen even 40 msec delay-en om de boel weer lipsync te krijgen.
            Last edited by freek; 24-01-12, 22:22. Reason: oja deel 2

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

ik heb wel een glas / spDif naar 6x/8x discreet gebalanceerd liggen hier.
              met alle dolby en dts etc erop en eraan.
              Soundwebje oid erachter, en je bent er al.

discreet uit een spelertje halen gaat m niet worden, de rears en centers zijn op een vreemde manier uit elkaar getrokken. Faseoptellingen en aftrekkingen enzo.,
              ik meende dat RearLeft - L-120R, en RearRight = R-120L.
              Daarna wordt er nog heftig ge-eq'd.Rear = LPF op 6k, etc etc.
              Last edited by Gast1401081; 25-01-12, 06:02.

Comment

• jop
                • Jun 2002
                • 92

De goedkoopie dvd spelers bij de blokker hebben alle uitgangen los op cinch
                Powerd by MB-Audiosystems

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by jop
                  De goedkoopie dvd spelers bij de blokker hebben alle uitgangen los op cinch
                  lijkt vaak zo, maar dan blijkt het toch echt ouwerwets beeld ( RGB) te zijn.

Comment

• freek
                    • Aug 2008
                    • 238

Originally posted by MacGyverSounds
                    lijkt vaak zo, maar dan blijkt het toch echt ouwerwets beeld ( RGB) te zijn.
                    Wat is nieuwerwets beeld dan? blijft toch ook gebaseerd op RGB? OF je moet doelen op de XYZ colorspace, maar die tref je voorlopig nog niet aan op bluray of dvd.

Comment

• freek
                      • Aug 2008
                      • 238

Originally posted by MacGyverSounds
                      discreet uit een spelertje halen gaat m niet worden, de rears en centers zijn op een vreemde manier uit elkaar getrokken. Faseoptellingen en aftrekkingen enzo.,
                      ik meende dat RearLeft - L-120R, en RearRight = R-120L.
                      Daarna wordt er nog heftig ge-eq'd.Rear = LPF op 6k, etc etc.
                      Volgens mij haal je prologic en dolby digital (SRD) door elkaar. Prologic is inderdaad gemaakt op van 2 kanalen een soort van semi-surround te maken dmv van de 3 kararteristieken van een sinus. (amplitude, freq en fase.) bij dolby digital staan er daadwerkelijk 6 audiotracks geschreven en dit is prima weer te geven op een goedkope dvd speler, zolang deze inderdaad 6x cinch uit heeft. De vraag is natuurlijk wel of de geïntegreerde D/A converters nou zo goed klinken, maar daar gaat het hier niet over.

Comment

• Lynx
                        • Nov 2010
                        • 94

Voor een klein theatertje welke af en toe Films draait, gebruik ik een Panasonic DMP-BDT300 Blu-Ray speler met 7.1 analoge outputs. (we gebruiken maar 5.1)
                        Deze outputs gaan naar een Yamaha 01v96 welke standaard al 5.1 aan kan en netjes uitstuurt via de L+R en de omni's. Je hebt dus 6 schuiven om volumes te regelen. L, R, C en Sub worden via een soundweb geregeld en surround L+R zonder processor direct de amp in.
                        In de 01v kan je nog met tijden spelen.

Dit werkt voor ons doel (1 a 2x per maand een film) uitstekend. En de prijs valt mee omdat de meeste apparatuur al aanwezig was in het theater.

Er zullen vast oplossingen zijn die beter klinken maar die kosten ook meer. En zodra de tijden goed in de 01v staan kan iedere lomperik dit aansluiten.

Comment

• freek
                          • Aug 2008
                          • 238

@Lynx,
                          Welk filmhuis werk je dan? Ik ben wel benieuwd.
                          Het klopt dat de afgelopen tijd de dolby processoren uit de cinema lijn erg prijzig waren. Volgens mij kost een nieuwe CP650 nog steeds rond de 12.000 euro.
                          Maar tegenwoordig is er een nieuwe processor voor filmhuizen die alleen digitaal draaien. De CP750. Deze is stukken goedkoper, en misschien erg leuk voor jullie als toekomstige upgrade. Toevallig al bezig met de nieuwe digital cinema norm?

Comment

• Lynx
                            • Nov 2010
                            • 94

@freek,

Het is meer een Cultureel Centrum waar af en toe eens een film wordt gedraaid. Deze huren wij bij een speciaal bedrijf die ook gelijk zorg draagt voor de rechten. Zomaar een film uit de videotheek mag je niet aan het publiek vertonen.
                            Wij draaien vanaf blu-ray of dvd en een flinke beamer. Geen speciale projector o.i.d. We draaien niet eens echt full HD.

Het decoderen van de audio gebeurt in de Blu-Ray speler zelf. Geen dure Dolby of DTS processor. Simpel, goedkoop en voor ons meer dan voldoende. Uiteraard zijn er betere en mooiere oplossingen maar nogmaals, we draaien maar 1 a 2 keer per maand een film.

Comment

Working...