Letterlijk: Rihanna zet concertzaal in vuur en vlam

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

Letterlijk: Rihanna zet concertzaal in vuur en vlam

Zangeres Rihanna heeft een concert in Dallas, in de Amerikaanse deelstaat, voortijdig moeten stopzetten.
    Er brak zowaar brand uit boven het podium. Hoewel de vlammen snel werden gedoofd, moesten de fans toch naar huis.
    "DALLAS! We hebben het podium in brand gezet vanavond! Letterlijk! Ik baal zo ontzettend, want ik had het zo naar mijn zin met jullie! Ik moet een keer terug komen!", reageerde de zangeres na afloop.

iemand enig idee wat er hier in de fik is gegaan? Blijkbaar iets van het intelligent (of een node of booster)? vanaf 0.40 zie je wat movingheads volledig flippen en atomics random flashen...

EDIT: nog eentje, hieruit blijkt dat het pyro aan de oorzaak van de brand lag:
    Last edited by DJ_matthias; 10-07-11, 17:11.
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!
  • mvdwerff
    • Sep 2010
    • 144

Ziet er toch best heftig uit, er flippen een aantal kopjes en ook een aantal strobes, maar dan kan ook zijn doordat kabels aan het doorfikken zijn.
    Ik denk toch een overbelaste / foute kabel en als er dan een doekje boven hangt kan het goed fout gaan...

Overigens hulde dat het publiek zo rustig blijft!
    Mark van der Werff
    Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

hier zit een hoop leermoment aan.

1) je ziet hoe lang het duurt voor je aan een evacuatie gaat beginnen. Het publiek zal eerst toekijken terwijl de golden minutes verstrijken.

2) wederom blijkt : besparen op rigging is geen goed plan. Als je de truss aan een paar punten hangt en een punt bezwijkt heb je dan backup? Dit soort temperaturen zijn al teveel voor structurele integriteit van aluminiumdelen. Het geheel blijft hier keurig hangen. Dus applausje voor de rigger.

3) de dodelijkste component is rook. De mensen bovenin zijn in groter gevaar dan ze zich realiseren. De ladders zakken wel. Maar de mensen bovenin niet.

4) het zaallicht gaat laat aan, er zijn geen omroepers die melden "Beste mensen we moeten wat doen. blah" Een plan de kampanje

5) er is ***dank een gebrek aan brandstof voor het vuur. Je ziet hoe snel het vuur zich uitbreid. Als er meer brandbaar goed was geweest had in de tijd van dit filmpje de fik gigantisch geweest. En vooral was de rookontwikkeling een killer geworden.

overigens in nighttown heb ik een zelfde situatie als publiek gezien bij tower of power in de nineties. Hete PARREN tegen doek vooraan het toneel. Beginnende fik.

Zo een moment is echt heel onwezenlijk. Alles staat mij nog goed bij. Ik ging gelijk in regelneefmode vanaf moment 1. Ik heb mijn vrienden gelijk gemeld. "jongens als er ontruimd wordt rent iedereen naar de nooduitgangen. Dat gaan wij niet doen! Let op, op mijn signaal gaan we naar het toneel, klimmen er op. en lopen in een keer door naar die achteruitgang daar. En iedereen blijft los van elkaar doorlopen tot ie buiten is. Dan ontmoeten we elkaar bij de vebo voor een headcount"
      lekker belangrijk!

Comment

• RenéE
        • Oct 2006
        • 291

Originally posted by showband
        hier zit een hoop leermoment aan.

1) je ziet hoe lang het duurt voor je aan een evacuatie gaat beginnen. Het publiek zal eerst toekijken terwijl de golden minutes verstrijken.
        Zoals je bij punt 5 zegt lijkt het er op dat de brand geïsoleerd blijft door een gebrek aan brandstof in de nabijheid. Dit kan een goede reden zijn voor een weloverwogen besluit om de evacuatie niet meteen in te zetten maar deze even uit te stellen zodat er beter gecoördineerd kan worden.

2) wederom blijkt : besparen op rigging is geen goed plan. Als je de truss aan een paar punten hangt en een punt bezwijkt heb je dan backup? Dit soort temperaturen zijn al teveel voor structurele integriteit van aluminiumdelen. Het geheel blijft hier keurig hangen. Dus applausje voor de rigger.
        Als een punt bezwijkt door brand zou dat vanaf het begin van de brand in ieder geval zo lang moeten duren dat de mensen daaronder ruimschoots te tijd hebben gehad om weg te wezen. Dat het hier uiteindelijk in z'n geheel netjes blijft hangen is mooi meegenomen, maar kunnen we dat eisen?
        3) de dodelijkste component is rook. De mensen bovenin zijn in groter gevaar dan ze zich realiseren. De ladders zakken wel. Maar de mensen bovenin niet.
        Het scheelt wel dat zo'n rig maar op de halve hoogte van het stadion hangt en het een enorme ruimte is. Ik denk dat mensen op de bovenste tribunes er eerder last van hebben.

Mooi kut trouwens voor de lampenboer dat ze zo te zien naar de poederblusser gegrepen hebben. Op dat moment gaat het er natuurlijk om dat die brand geblust wordt (one way or another) maar ik kom het vaker tegen dat er van tevoren beter over het type brandblusser nagedacht had kunnen worden.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Inderdaad een goede rigging job
          - en haast een pleidooi voor een ETCP - pyrotechnician certification.
          Het Great White pyro accident met meerdere doden is ook nog niet vergeten.

Ik denk dat de volgspotters in de truss zich ook niet op hun gemak gevoeld hebben.
          Maar vrees dat van hun SSVR (spot seat voice recorder) de banden nooit vrijgegeven worden.
          Er was tenslotte ook geen crash landing.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Lala
            • Sep 2008
            • 370

4) het zaallicht gaat laat aan
            Meestal is het zaallicht apart geschakeld. Eer dat de juiste persoon de melding heeft gekregen en het aanzet, tja... dat kan eventjes duren.

Comment

• qvt
              • Oct 2009
              • 721

Originally posted by Lala
              Meestal is het zaallicht apart geschakeld. Eer dat de juiste persoon de melding heeft gekregen en het aanzet, tja... dat kan eventjes duren.
              +1 Een arena is geen cafe waar je zo achter de bar de tl's aan kan klikken
              There is no substitute for imagination

Comment

• DJ_matthias
                • Jun 2005
                • 620

toch... het vuur is al zichtbaar bij het begin van het filmpje, hierna duurt het nog 1min25 eer het zaallicht aangaat!

1min25 waarin niemand degelijk kan zien wat er brand, wat er nog gevaar dreigt, wat de ernst van de situatie is en hoe men degelijk kan ingrijpen.

Je ziet de operator nog pogingen doen om een kop in de buurt zoeken die de plaats des onheils kan uitlichten, zodat iemand toch kan gaan blussen.
                Ook het publiek wordt er niet onmiddellijk attent op gemaakt dat er toch iets gaande is. Als het zaallicht aangaat, weet men meestal wel direct dat er iets deftigs mis is en kan men zich misschien al maar voorbereiden om naar de nooduitgang te gaan.

ps: cnn sprak over een stoel die in brand stond, dan zou de pyro echt wel slecht gericht zijn...
                we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• qvt
                  • Oct 2009
                  • 721

In het geval van een arena kan is het zeker niet onwaarschijnlijk dat er gasontladingslampen gebruikt worden om alles te verlichten, deze hebben een "opwarmtijd" die afhankelijk van de gebruikte lampen wel een minuut kan zijn.
                  There is no substitute for imagination

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Originally posted by DJ_matthias
                    ps: cnn sprak over een stoel die in brand stond, dan zou de pyro echt wel slecht gericht zijn...
                    Als het echt om een volgspotter stoel zou gaan
                    dan heeft die man gedacht dat men het niet in de gaten zou hebben
                    als hij op die hoogte (tussen de rookmachines) een sjekkie zou wegpaffen?
                    Om vervolgens zijn peuk uit te drukken op een 'pyro-slinger' die ook door/over die truss liep?
                    Alles kan.
                    Maar de berichten zijn (zoals gewoonlijk in dit prille stadium) weer tegenstrijdig / onduidelijk.

Wat ik me afvraag wat voor spul er in / op de truss lag
                    dat zo kan branden als een fakkel met een forse wolk aan rook,
                    en daarna weer (zo maar ?) uit kan gaan.
                    Als een cable-gang (het ader-isolatie materiaal zou dat toch niet mogen doen?) eenmaal fikt,
                    is er altijd een aansluitende meter die ook net zo zou kunnen fikken....

Comment

• chippie
                      • Jul 2006
                      • 528

Als we een gig doen heb ik altijd wel een brandblusser in de buurt staan en daar bedoel ik mee 1m. Tot op heden nog geen last gehad en ik wil dat ook zo houden. Maar wat ik hier zie duurt mijn inziens wel erg lang voor er reaktie is. Niet goed bezig. Commentaar van de filmer wij hebben vrij kaarten of zoiets en ik kan dan niet meer terugkomen als het gecanceled zou worden. Als dat je enige bekommernis is dan stel ik mij toch vragen.
                      IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• Lala
                        • Sep 2008
                        • 370

Ik kan het niet heel duidelijk zien op het filmpje, hoe het grid loopt. Geen idee of de volgspotters in die truss zitten, of een totaal andere truss. Maar je kunt nog zo dicht bij je een brandblusser hebben, eer dat iemand zijn klimtuig aan heeft, omhoog geklommen is met brandblusser (of touw, zodat ze hem later omhoog halen met het touw), en bij de juiste plaats geklommen is (met brandblusser in de hand)... Ja, dat duurt eventjes.

Ik denk dat de crew in dit geval juist gehandeld heeft om dit zsm op te lossen. En de oorzaak..... Dat is even afwachten...

Comment

• CoenCo
                          • Feb 2005
                          • 230

Comment

• dj-inkognito
                            • Jun 2011
                            • 416

Originally posted by Lala
                            Ik kan het niet heel duidelijk zien op het filmpje, hoe het grid loopt. Geen idee of de volgspotters in die truss zitten, of een totaal andere truss. ..........................................En de oorzaak..... Dat is even afwachten...
                            "a crew member said a spark might have set a followspot operator’s seat ablaze on the pyro truss. The operator was able to quickly abandon the chair before flames engulfed it."

ja dus....

mischien toch zoals rinus al eerder zij "een peukie" roken? haha
                            Last edited by dj-inkognito; 12-07-11, 14:13.
                            "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Wow
                              Hopen dat hij - en in elk geval zijn lichtcompany - goed verzekerd is.
                              Want in de USA betekent dit maar een ding: "see you in court!"
                              12000 kaartjes + alle andere kosten terugbetalen.
                              En die rigger had een voorzienige blik om over dat zwakke alu-punt
                              al op voorhand een trussbridle te plaatsen.

Comment

Working...