Opslag perikelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Opslag perikelen

Ongetwijfeld iets wat meerderen hier zullen herkennen, de zoektocht naar veilige opslagruimte voor je spulletjes. Zeker wanneer je klusjes iets uitgebreider worden dan huiskamer of klaslokaal feestjes wordt opslagruimte al snel een probleem.

Zo ook bij mij, tijd om naar iets handigers op zoek te gaan dan halve schuur en een torentje kisten onder de trap.

Wat natuurlijk belangrijk is, is bereikbaarheid en reisafstand. Nabij Utrecht (Driebergen) wonen en een opslag in Den Bosch is niet handig.
    Utrecht ken tal van self-storage opslagmogelijkheden als shurguard, maar dat is best wel prijzig. 12m3 (ongeveer 2x2x3) kost je pakweg 95,- per maand (ex btw), dat is best duur.
    Box-inn in Veenendaal was ook een optie waar voor hetzelfde zo'n 70,- per maand neergeteld moet worden, ook niet heel goedkoop.
    Voor wat grotere bedrijfsjes zijn dergelijke kosten peanuts. Ik haal ze er wel uit, maar het is en blijft best wat geld voor erg weinig vloeroppervlak, iets wat ik met zware spullen belangrijker vind dan het aantal kubieke meters die vooral in de hoogte bereikt worden.

Dus dan maar denken en creatieve oplossingen proberen te verzinnen.
    Een stel concullega's gebruikt de opslagloods van een ouder voor opslag. Een eerste poging om daar ook een hoekje te huren leek hoopvol, totdat het bouwbedrijf besloot een hoogwerker (of zoiets) en een stapel rijplaten aan te schaffen voor zijn bouwbedrijf. Toen was er geen ruimte meer.

Een ander ideetje betrof de aanschaf van een 20ft zeecontainer. Dat kost zo'n 700,- voor aanschaf, al goedkoper dan een jaartje Box-inn en wel 3x zoveel ruimte, alleen waar zet je zo'n ding neer? Het parkeerterrein om de hoek zou een mooie plek zijn...
    Een speurtochje op o.a. antwoordvoorbedrijven.nl en de website van de gemeente leerde mij over precariobelasting, een belasting die je betaald wanneer je gebruik maakt van openbare ruimte. Deze belasting wordt niet in elke gemeente geheven, maar bij ons sinds november 2009 wel. Met ruim 41,- per m2 per jaar zou zo'n grapje (als de gemeente al een vergunning verleent uiteraard) op 600,- per jaar uitkomen. Goedkoper dan een opslag.

Het idee kwam toen in mij op die container elders te stallen. Een buurgemeente heft geen precariobelasting, maar je waardevolle spullen zomaar ergens in een container neerzetten is niet heel veilig natuurlijk.
    Ongeveer 1,5km verderop zit een grote bedrijfshal met een nog groter stuk beton er naast (totaal oppervlak ruim 14.000m2), dat zou een prima plek zijn. Een halve minuut Google bracht me bij een advertentie over deze ruimte. De buitenruimte wordt verhuurt vanaf 350m2, dat is een beetje veel, maar er was ook ruimte in het pand beschikbaar tegen 55,- per m2 per jaar, wat een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld Box-inn.
    Enkele mailtjes richting de makelaar maakte echter duidelijk dat ze niet op mij als kleine huurder voor pakweg 10m2 zitten te wachten, dat levert blijkbaar te weinig op dus wordt je verteld dat ze niks voor je hebben. Doorvragen hoe dat zat gaf ook geen resultaat.
    Zo meteen ga ik daar gewoon even langs, kijken of ik met iemand een babbeltje kan maken en misschien op een andere manier iets voor elkaar kan krijgen, want de locatie is prima en zover ik weet staat die hal praktisch leeg. Een hoekje van 3x3m afschermen met wat hekwerk achtig spul moet dan toch mogelijk zijn...

Ik weet dat ik nogal veel voor weinig wil, maar blijkbaar is er wel wat mogelijk, alleen de manier hoe is nog niet helemaal gevonden.
    Zijn er hier andere kleinschalige bedrijfjes zoals ik die hier een handige oplossing voor bedacht en/of gevonden hebben (of hun frustraties willen uiten)?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Wat je zou kĂșnnen doen in zo'n situatie is de krachten van een aantal kleine bedrijfjes in de regio bundelen en met een aantal ondernemers dus een grotere ruimte huren. Van daaraf deel je de kosten.

Je hebt dan als voordeel dat je ook regelmatig met je collega's in contact blijft, apparatuur die je eventueel bij wil huren redelijk bereikbaar is, en je ook een TD on-site zou kunnen maken.

Nadeel: Je moet zoiets natuurlijk niet als elkaars grootste concurrenten gaan doen.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Je spullen in een zeecontainer buiten zetten is niet echt heel handig. Er zijn van die wagens waarmee je binnen een minuut de complete container op kan laden en weg kan rijden.
      Los daarvan moet je ook nog nadenken over condensvorming, in zo'n container kan het gewoon gaan regenen en daar kan apparatuur over het algemeen niet best tegen. Ik weet niet hoe het in de omgeving van Driebergen is gesteld met de boeren maar hier in mijn omgeving (Breukelen) zijn heel veel boerderijen met heel veel schuren en loodsen. Veel van die boerderijen verhuren die loodsen voor stalling van caravans tegen heel redelijke prijzen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

Ik lees dat je een stukje zoekt van zn 6m2? Kun je dan niet beter een flinke aanhanger aanschaffen? Deze zien te stallen op een veilige plek? Heb je meteen goed vervoer... 6m2 is niet veel, kan mij dus erg goed voorstellen dat je niet gemakkelijk een plekje kunt huren in verzamelgebouwen.

Je zult dan inderdaad naar een garage, loods bij de particulier moeten zoeken.
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Originally posted by MusicXtra
          Je spullen in een zeecontainer buiten zetten is niet echt heel handig. Er zijn van die wagens waarmee je binnen een minuut de complete container op kan laden en weg kan rijden.
          Klopt en daar ben ik me van bewust. Hier in de buurt zie ik dat echter niet snel gebeuren, daarbij zou de container bijna onder mijn raam staan, net even een meter of 10 naar rechts.
          Overigens is het niet heel lastig om de punten waar zo'n wagen 'aankoppeld' tijdelijk onklaar te maken.

Originally posted by MusicXtra
          Ik weet niet hoe het in de omgeving van Driebergen is gesteld met de boeren maar hier in mijn omgeving (Breukelen) zijn heel veel boerderijen met heel veel schuren en loodsen. Veel van die boerderijen verhuren die loodsen voor stalling van caravans tegen heel redelijke prijzen.
          Daar ben ik nu inderdaad naar aan het kijken en contact proberen te leggen.

6m2 is wel krap, ik heb liever ietsje meer (9 a 10m2). Op zich zou dat ook in een grote loods prima moeten kunnen, een hoekje van 3x3 is zo afgeschermd met wat plaatmateriaal en ook dat kost niet veel.
          Een aanhanger heb ik aan gedacht, maar dat wordt dan best een grote bak (mag ik zelf niet mee rijden zolang ik enkel B heb), een serieuze investering en aangezien ik nooit alles nodig heb ook een beetje overbodig.

In ieder geval bedankt voor de ideeën

Comment

• allyouare
            • Aug 2009
            • 20

renevah, als je wat hebt gevonden, ik hoor het graag.
            ik ben nu ook uit mijn kamer, schuur en aanhanger gegroeid en mijn ouders zijn daar niet erg blij mee. en dat idee met caravan staling, dan word het waarscheinlijk eerst een heel lang overleg met de boer

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Bij mij hetzelfde probleem.
              Ik ga binnenkort een houten geĂŻsoleeerde garage van 4 X 7 meter plaatsen.
              Hierin ga ik vloerverwarming plaatsen en voor de reparatieafdeling een elektrische oliekachel. Door alles zelf te doen kan ik binnen 5K blijven. Blijft veel geld maar soms moet je wat en het is goedkoper als huren.
              In de toekomst komt er een occasie keteltje in met een aantal radiatoren maar dan moet er eerst weer wat verdiend worden.

Had een leuke plek gevonden voor een redelijke huurprijs maar moest minimaal 100m2 huren.
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Originally posted by allyouare
                renevah, als je wat hebt gevonden, ik hoor het graag.
                ik ben nu ook uit mijn kamer, schuur en aanhanger gegroeid en mijn ouders zijn daar niet erg blij mee. en dat idee met caravan staling, dan word het waarscheinlijk eerst een heel lang overleg met de boer
                Zit jij hier in de buurt dan?
                Hoeveel denk je ongeveer nodig te hebben? Gaan we gewoon gezellig bij elkaar zitten

Comment

• allyouare
                  • Aug 2009
                  • 20

haha, ik woon in odijk, dicht bij utrecht.
                  en gezellig bij elkaar zitten word nog lachen :P

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Een caravanstalling is niet altijd een geschikte plaats voor het opslaan van elctronische componenten.
                    Maar zeer zelden zijn deze ruimtes verwarmd en/of volledig waterdicht.

De boer heeft doorgaans wel een stalletje vrij, houdt er aub rekeni ng mee dat wanneer deze boer nog een veestapel heeft dat de condities in een stal anders zijn dan in een magazijnopslag.

Heb moeten gniffelen over de opmerking:
                    Klopt en daar ben ik me van bewust. Hier in de buurt zie ik dat echter niet snel gebeuren, daarbij zou de container bijna onder mijn raam staan, net even een meter of 10 naar rechts.
                    Overigens is het niet heel lastig om de punten waar zo'n wagen 'aankoppeld' tijdelijk onklaar te maken.
                    Ben jij altijd thuis, of ben je ook wel eens niet aan het toezien op je spullen/werken/stappen/concertje/verjaardag?

Goede beveiliging is zeker bij zeecontainers een must.
                    Gelukkig is dit ook goed uit te voeren, tegenwoordig al heel betaalbaar is een in de zeecontainer ingebouwde GSM module.
                    Wel jammer dat je je spullen dan al kwijt bent...

Opslagruimte van dit formaat is duur, je gaat op de meest onmogelijke tijden gebruik maken van de opslagruimte, dat zal zeker bij de verhuurder een rol spelen.

Bovenstaande niet als 'doemdenker' maar meer om aan te geven wat er bij mij als eerste te binnen schiet wanneer iemand over dit onderwerp begint.

Tip: netwerken bij bekenden, navraag in vriendenkring naar mensen die een bedrijfsruimte hebben levert wonderbaarlijk vaak nuttige input op.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Zijn er geen garageboxen in de buurt te huur?
                      Een stal waar nog vee in staat is niet verstandig, de lucht in zo'n stal is nogal zuur waardoor echt alles gaat oxideren.
                      En als je de aankoppelpunten van een container makkelijk onklaar maakt kun je ze volgens mij ook makkelijk weer bruikbaar maken.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Ik heb nog geen contact met de (volgens mij melkveeboer) kunnen krijgen, maar aan de foto's te zien is het een aparte loods waar geen vee in staat. Gezien de bende die vee geeft ga ik daar ook niet aan beginnen

Garageboxen zijn er wel, maar de locaties zijn niet veilig, je kan daar op gemak de deur uitzagen met een nagelvijl, uitgebreid dineren, met een stevig achtergrond muziek inladen en rustig wegrijden zonder dat iemand het gaat merken... lijkt me geen strak plan.

Comment

• rene.derksen
                          • Feb 2004
                          • 649

Hier in de buurt (omgeving eindhoven) zijn er verschillende champignonnenkwekerijen met lege hallen, er heeft er zelfs eentje z'n hal opgedeeld in meerdere ruimtes en overal roldeuren, gezamenlijk GWL+data. Deze hallen zijn optimaal geisoleerd, dus zelfs zonder verwarming is het goed uit te houden.

Wellicht dat zoiets dergelijks daar in de buurt ook te vinden is ?
                          Licht is altijd zwaar.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                            • Jun 2010
                            • 640

ik heb ook lang gezocht maar nu ook wat gevonden...
                            je moet gewoon goed zoeken en je niet laten verleiden door citybox edg...
                            ik zit vanaf januari in bij een garagist die een gedeelte van zijn loods aan mij gaat verhuren.
                            zelf zet ik er een wand tussen en die word rondom geisoleerd edg tegen het stof enz enz. voordeel is dat ik ook gelijk een werkplaats heb waar ik rommel kan en mag maken dus sta altijd lekker droog alles is aanwezig...

en alles voor de schandalig lage prijs van slechts 150 euro voor het geheel!
                            kortom, koopjes bestaan maar je moet veel geduld hebben

Comment

• timedriver
                              • Sep 2010
                              • 144

Ik heb zelf gedurende een jaar alle zaken (aanhanger + shows) opgeslagen gehad in twee garageboxen op 100 meter van mijn huis. Toch was ik totaal niet gerust op de situatie.

Ten eerste waaide de wind er dwars door heen (verhuurder die wel de lusten wilde, maar niet de lasten), de vloer was totaal niet vlak (Betontegels) en voor de garage was de vloer dusdanig verzakt dat ik de aanhanger er bijna alleen in kreeg, als ik hem er met de bus in reed. Ik kon merken dat het er ontzettend vochtig was, alles wat enigszins kon roesten was er namelijk al vrolijk mee begonnen.

Gelukkig vond ik op het bedrijventerrein waar ik doordeweeks de uren doorbreng een opslagruimte. Totaal 150M2, 6 meter hoog, volledig geisoleerd (incl. de roldeur) en een mooie gevlinderde vloer en ook nog eens achter een hek. Door de loods te delen met mijn vader, die graag wat aan oldtimertjes klust, heb ik voor weinig een prachtige opslag.

Maar een garagebox zou ik niet graag aan beginnen, iemand die kwaad wil, heeft de garagedeur er waarschijnlijk sneller uitgetrokken, dan dat jij kunt knipogen.
                              I am a Timedriver!

Comment

Working...