Ongetwijfeld iets wat meerderen hier zullen herkennen, de zoektocht naar veilige opslagruimte voor je spulletjes. Zeker wanneer je klusjes iets uitgebreider worden dan huiskamer of klaslokaal feestjes wordt opslagruimte al snel een probleem.
Zo ook bij mij, tijd om naar iets handigers op zoek te gaan dan halve schuur en een torentje kisten onder de trap.
Wat natuurlijk belangrijk is, is bereikbaarheid en reisafstand. Nabij Utrecht (Driebergen) wonen en een opslag in Den Bosch is niet handig.
Utrecht ken tal van self-storage opslagmogelijkheden als shurguard, maar dat is best wel prijzig. 12m3 (ongeveer 2x2x3) kost je pakweg 95,- per maand (ex btw), dat is best duur.
Box-inn in Veenendaal was ook een optie waar voor hetzelfde zo'n 70,- per maand neergeteld moet worden, ook niet heel goedkoop.
Voor wat grotere bedrijfsjes zijn dergelijke kosten peanuts. Ik haal ze er wel uit, maar het is en blijft best wat geld voor erg weinig vloeroppervlak, iets wat ik met zware spullen belangrijker vind dan het aantal kubieke meters die vooral in de hoogte bereikt worden.
Dus dan maar denken en creatieve oplossingen proberen te verzinnen.
Een stel concullega's gebruikt de opslagloods van een ouder voor opslag. Een eerste poging om daar ook een hoekje te huren leek hoopvol, totdat het bouwbedrijf besloot een hoogwerker (of zoiets) en een stapel rijplaten aan te schaffen voor zijn bouwbedrijf. Toen was er geen ruimte meer.
Een ander ideetje betrof de aanschaf van een 20ft zeecontainer. Dat kost zo'n 700,- voor aanschaf, al goedkoper dan een jaartje Box-inn en wel 3x zoveel ruimte, alleen waar zet je zo'n ding neer? Het parkeerterrein om de hoek zou een mooie plek zijn...
Een speurtochje op o.a. antwoordvoorbedrijven.nl en de website van de gemeente leerde mij over precariobelasting, een belasting die je betaald wanneer je gebruik maakt van openbare ruimte. Deze belasting wordt niet in elke gemeente geheven, maar bij ons sinds november 2009 wel. Met ruim 41,- per m2 per jaar zou zo'n grapje (als de gemeente al een vergunning verleent uiteraard) op 600,- per jaar uitkomen. Goedkoper dan een opslag.
Het idee kwam toen in mij op die container elders te stallen. Een buurgemeente heft geen precariobelasting, maar je waardevolle spullen zomaar ergens in een container neerzetten is niet heel veilig natuurlijk.
Ongeveer 1,5km verderop zit een grote bedrijfshal met een nog groter stuk beton er naast (totaal oppervlak ruim 14.000m2), dat zou een prima plek zijn. Een halve minuut Google bracht me bij een advertentie over deze ruimte. De buitenruimte wordt verhuurt vanaf 350m2, dat is een beetje veel, maar er was ook ruimte in het pand beschikbaar tegen 55,- per m2 per jaar, wat een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld Box-inn.
Enkele mailtjes richting de makelaar maakte echter duidelijk dat ze niet op mij als kleine huurder voor pakweg 10m2 zitten te wachten, dat levert blijkbaar te weinig op dus wordt je verteld dat ze niks voor je hebben. Doorvragen hoe dat zat gaf ook geen resultaat.
Zo meteen ga ik daar gewoon even langs, kijken of ik met iemand een babbeltje kan maken en misschien op een andere manier iets voor elkaar kan krijgen, want de locatie is prima en zover ik weet staat die hal praktisch leeg. Een hoekje van 3x3m afschermen met wat hekwerk achtig spul moet dan toch mogelijk zijn...
Ik weet dat ik nogal veel voor weinig wil, maar blijkbaar is er wel wat mogelijk, alleen de manier hoe is nog niet helemaal gevonden.
Zijn er hier andere kleinschalige bedrijfjes zoals ik die hier een handige oplossing voor bedacht en/of gevonden hebben (of hun frustraties willen uiten)?
Zo ook bij mij, tijd om naar iets handigers op zoek te gaan dan halve schuur en een torentje kisten onder de trap.
Wat natuurlijk belangrijk is, is bereikbaarheid en reisafstand. Nabij Utrecht (Driebergen) wonen en een opslag in Den Bosch is niet handig.
Utrecht ken tal van self-storage opslagmogelijkheden als shurguard, maar dat is best wel prijzig. 12m3 (ongeveer 2x2x3) kost je pakweg 95,- per maand (ex btw), dat is best duur.
Box-inn in Veenendaal was ook een optie waar voor hetzelfde zo'n 70,- per maand neergeteld moet worden, ook niet heel goedkoop.
Voor wat grotere bedrijfsjes zijn dergelijke kosten peanuts. Ik haal ze er wel uit, maar het is en blijft best wat geld voor erg weinig vloeroppervlak, iets wat ik met zware spullen belangrijker vind dan het aantal kubieke meters die vooral in de hoogte bereikt worden.
Dus dan maar denken en creatieve oplossingen proberen te verzinnen.
Een stel concullega's gebruikt de opslagloods van een ouder voor opslag. Een eerste poging om daar ook een hoekje te huren leek hoopvol, totdat het bouwbedrijf besloot een hoogwerker (of zoiets) en een stapel rijplaten aan te schaffen voor zijn bouwbedrijf. Toen was er geen ruimte meer.
Een ander ideetje betrof de aanschaf van een 20ft zeecontainer. Dat kost zo'n 700,- voor aanschaf, al goedkoper dan een jaartje Box-inn en wel 3x zoveel ruimte, alleen waar zet je zo'n ding neer? Het parkeerterrein om de hoek zou een mooie plek zijn...
Een speurtochje op o.a. antwoordvoorbedrijven.nl en de website van de gemeente leerde mij over precariobelasting, een belasting die je betaald wanneer je gebruik maakt van openbare ruimte. Deze belasting wordt niet in elke gemeente geheven, maar bij ons sinds november 2009 wel. Met ruim 41,- per m2 per jaar zou zo'n grapje (als de gemeente al een vergunning verleent uiteraard) op 600,- per jaar uitkomen. Goedkoper dan een opslag.
Het idee kwam toen in mij op die container elders te stallen. Een buurgemeente heft geen precariobelasting, maar je waardevolle spullen zomaar ergens in een container neerzetten is niet heel veilig natuurlijk.
Ongeveer 1,5km verderop zit een grote bedrijfshal met een nog groter stuk beton er naast (totaal oppervlak ruim 14.000m2), dat zou een prima plek zijn. Een halve minuut Google bracht me bij een advertentie over deze ruimte. De buitenruimte wordt verhuurt vanaf 350m2, dat is een beetje veel, maar er was ook ruimte in het pand beschikbaar tegen 55,- per m2 per jaar, wat een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld Box-inn.
Enkele mailtjes richting de makelaar maakte echter duidelijk dat ze niet op mij als kleine huurder voor pakweg 10m2 zitten te wachten, dat levert blijkbaar te weinig op dus wordt je verteld dat ze niks voor je hebben. Doorvragen hoe dat zat gaf ook geen resultaat.
Zo meteen ga ik daar gewoon even langs, kijken of ik met iemand een babbeltje kan maken en misschien op een andere manier iets voor elkaar kan krijgen, want de locatie is prima en zover ik weet staat die hal praktisch leeg. Een hoekje van 3x3m afschermen met wat hekwerk achtig spul moet dan toch mogelijk zijn...
Ik weet dat ik nogal veel voor weinig wil, maar blijkbaar is er wel wat mogelijk, alleen de manier hoe is nog niet helemaal gevonden.
Zijn er hier andere kleinschalige bedrijfjes zoals ik die hier een handige oplossing voor bedacht en/of gevonden hebben (of hun frustraties willen uiten)?
Comment