TE luid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljanton
    • Sep 2003
    • 373

Nou ga zo door en op je 40ste hoor je niks meer
    En dan moet het nog harder

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Originally posted by jaksev
      Bij mij kan het altijd niet hard genoeg, hoe harder hoe beter!
      Ik begrijp dit heel erg goed, hard is wel leuk. Maar aan de andere kant begrijp ik er niks van. Waarom is harder beter? Voor je gehoor niet, voor je stem niet, voor de band/artiest niet en voor je publiek niet. Eigenlijk zijn die geluidslimieten van 98dB(a) nog niet eens zo gek...

Voorbeeldje: afgelopen weekend monitors gedaan op een klein festival. Verschillende bandjes, verschillende genre's. Sommige lekker hard, andere rustig aan, een enkele idioot hard. We hadden een limiet van 98dB(a) maar daar ging het bandje dik overheen... met alleen de backline! PA stond uit (enkel zang) en toch op 25m een dikke 115dB(a) voor elkaar krijgen...
      Ok, nou was het stevige Metal, maar toch.

Los daarvan: weet je hoeveel artiesten al hardhorend zijn?! Zangeresjes van amper 20 jaar vinden twee EV PX1152M monitors achter een CP2200 die in de clip draait niet hard genoeg gaan, en dan is het enkel eigen zang. Komop zeg!
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Nou, ik heb met grote regelmaat echt een mooie sound kunnen neerzetten waar ik maar 95 dB of zo mocht spelen en ben ook regelmatig tekort gekomen omdat er een limiet van 100 dB gold. Punt dat ik wil maken is dat dB's alleen erg weinig zeggen... je moet het helemaal in de context van de situatie zien. Als je binnen in een of ander k@tzaaltje staat, mag je vaak blij zijn als je onder de 105 dB kan blijven... en dan heb je inderdaad alleen nog maar wat zang, kick en bas op je PA staan !!!

Zelfs open-air vind ik het nogal aan de situatie liggen hoe hard het optimale volume is... Als de mensen komen en betalen voor de muziek, merk ik dat ik vaak zo rond de 100-102 eindig. Bij gratis toegankelijke festivals oid, waar ook kindertjes en zo naartoe komen, doe ik het dan vaak automatisch al wat rustiger aan... Wat ik eerder al zei: op een gegeven moment ontwikkel je een gevoel voor volume. Dit houdt trouwens niet in dat ik niet soms denk: "Goh, toch best wel zacht/hard en dan mijn master VCA wat naar boven/beneden schuif".

Soms vind ik echter dat gemeentes (of soms zelfs organisatoren) niet reeel met limieten omgaan, je geeft goedkeuring voor live-muziek, of je geeft dit niet.... maar dan dusdanig belachelijke eisen gaan stellen dat het eigenlijk onmogelijk wordt om er nog iets goeds van te maken vind ik onbegrijpelijk. Als iemand naar mij toe komt voor de show en een uitleg geeft zoals Draad die net noemt (iedereen vind het altijd een te gekke band, maar achteraf klaagt wel iedereen dat het veel te hard was... kun je hier misschien rekening mee houden?), dan zal ik er alles aan doen om het volume op een acceptabel niveau te krijgen... aan de andere kant moeten de mensen ook niet gaan zeuren als dat niet lukt...

Ik had ooit een festivalletje in Hilversum waar ik op FOH 95 dB mocht draaien. Het podium stond in een tent, met achter de tent nog een delaytje voor de mensen die verder weg op het plein stonden. FOH stond 10 meter van het podium en alles kletterde natuurlijk alle kanten op... rond de 95/ 96 dB aan podiumgeluid op FOH... mmm.... ik heb dus vrijwel geen ruimte om mijn geluid op het podiumgeluid te leggen. Ik wordt daar de HELE tijd bestookt met opmerkingen dat het te hard is en sta me het licht uit de ogen te mixen om er nog iets (verstaanbaars) van te maken... komt 3 nummers voor het einde de organisator de delay harder zetten, want hij vond het allemaal erg zacht... dan zakt je je broek toch af, niet?
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by ruurd
          Acht, wat is te luid. Uiteindelijk gaat het om het aantal DBa's.

Een goede mix kan best hard zijn in DBa, maar als een slechte mix op minder DBa's draait kan het harder klinken dan de 'goede' mix.

Heb je ook metingen?
          Het gaat niet om de dBa´s, het gaat om wat het publiek wil. Veel dBa´s is gewoon een kwestie van geld, Veel geld en je koopt spullen die hard gaan.Wat het publiek wil is een kwestie van vakmanschap.

Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Originally posted by speakertech
            Wat het publiek wil is een kwestie van vakmanschap.

Speakertech
            ?????
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

Originally posted by speakertech
              Het gaat niet om de dBa´s, het gaat om wat het publiek wil. Veel dBa´s is gewoon een kwestie van geld, Veel geld en je koopt spullen die hard gaan.Wat het publiek wil is een kwestie van vakmanschap.

Speakertech
              dit zijn hele wijze woorden vind ik

Er zijn overigens dus ook bandjes en muzikanten die de voorkeur hebben voor een FOH mixer die hun bandje hard(er) mixt, en daarom dus ook met zo iemand blijven werken. Ongeacht de mix. Als het maar opvalt tussen de rest.
              Ik heb me daar absoltuut ook schuldig aan gemaakt vroeger, (en misschien soms nog steeds )

Ik ben erachter gekomen dat er veel meer mogelijkheden zijn om verschil te maken. En dat begint op het podium. en daarna komt er nog je mix, systeemtechniek/filosofie, type show, type publiek, type opdrachtgever, lokatie, en vooral ook communicatie.

Juist techneuten die zich veel met de muzikanten bemoeien, en dus ook meer als zeurkous worden gezien, zijn heel erg gedreven bezig om het beste eruit te halen.... en doen dat niet door dingen hard te zetten.

Als er ergens een limiet is, probeer ik me daar naar alle redelijkheid aan te houden. Ik vind het nl best goed dat die limieten er zijn gekomen. ze zijn aleen soms wat laag. Of verkeerd/lullig gemeten (maar dat word allemaal ook steeds beter).
              Als de limiet te laag is probeer ik van tevoren goed te communiceren, om van tevoren te kijken wat eruit te halen is. en ik ga niet op de lokatie ruzie lopen maken met iedereen. Daar heeft echt niemand wat aan.

Maar ik verbaas me er soms over, dat je met zon lage limiet een prima show kunt doen.
              Ik verbaas me er ook over hoe blij de lokale meetambtenaar is als je je er werkelijk aan houd, een teken dat veel techneuten toch continu eroverheen gaan.

Ik denk dat met de komst van deze limieten de functie van systeemtech nog belangrijker is geworden.
              Wat ik wel eens zie is dat men denkt dat als er maar 94 dB mag worden gemaakt, er ook maar weinig PA hoeft te worden ingehuurd.
              Het tegendeel is waar.
              Als je genoeg PA hebt, en PA-hoogte (incl genoeg processing voor infills/frontfills etc) kan je best een werkbare situatie creeren op bijv. 94 dB. Met weinig PA heb je gewoon teveel dB-verloop en te weinig controle. dat word m gewoon niet.
              Een heel laag podium met veel publiek en dikke jassen wil ook wel helpen
              knoppen en waarden :)

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Originally posted by dokter dB
                Juist techneuten die zich veel met de muzikanten bemoeien, en dus ook meer als zeurkous worden gezien, zijn heel erg gedreven bezig om het beste eruit te halen.... en doen dat niet door dingen hard te zetten.
                Ook dit zijn wijze woorden en kan ik mij erg goed in vinden. Ik ben meestal de tech die niet zo moet zeuren vooraf maar achteraf wel complimenten krijg dat ze blij waren met de tips en dit mee gaan nemen.

En verder, wat is te luid?
                Stond afgelopen zaterdag met een 85 koppig orkest met o.a. veel koperblazers en slagwerk. Koper en slagwerk is van zichzelf al hard bij een orkest van dit formaat, zelfs als ze pianissimo spelen. Daar moet de rest zoals zang, etc. wel in balans bijgezet worden. Oftewel koper en slagwerk gingen puur op eigen kracht en akoestiek van de zaal maar kan je vertellen dat dat al erg hard ging.

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Originally posted by dokter dB
                  [...] Juist techneuten die zich veel met de muzikanten bemoeien, en dus ook meer als zeurkous worden gezien, zijn heel erg gedreven bezig om het beste eruit te halen.... en doen dat niet door dingen hard te zetten. [...]
                  Word !! Couldn't agree more !! Ouwe zeurkous ...

Originally posted by vasco
                  [...] En verder, wat is te luid?
                  Stond afgelopen zaterdag [...] maar kan je vertellen dat dat al erg hard ging.
                  Precies... had het al in eerdere posts aangehaald, dus dat vind ik zeker ook: context, context, context...elke situatie is anders en soms moet je gewoon eigenlijk iets te hard/ zacht draaien om het in die situatie te laten werken... zelfs al heb je er op het podium al alles aan gedaan om het beter te maken, want daar moet het inderdaad beginnen (ik ben ook zo'n 'zeurpiet'... athans, dat probeer ik te zijn ... maar muzikanten zijn je er wel dankbaar voor, want het wordt gewoon beter!)
                  Last edited by berolios; 08-10-08, 13:33.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

Originally posted by berolios
                    Ouwe zeurkous ...
                    ik zeg altijd gewoon op alles "dat is wat je wil" of anders "dat is niet wat je niet wil"

Elke handeling is in essentie terug te brengen tot een van de twee stellingen. Dat dekt dus de volledige lading van ons leven.
                    knoppen en waarden :)

Comment

• Shark
                      • Aug 2007
                      • 208

Lang geleden voor mij dat ik nog echt uitging naar lokale (tent) fuiven.
                      Toen stond de muziek soms wel knallend hard op bepaalde momenten!

Nu laatst nog eens weggeweest naar diezelfde fuiven en kon ondertussen al praten op een gewoon tempo, dus niet meer roepen. Er is al veel verbeterd (ofwel ben ik gewoon doof geworden van de vorige edities )

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by vasco
                        En verder, wat is te luid?
                        Stond afgelopen zaterdag met een 85 koppig orkest met o.a. veel koperblazers en slagwerk. Koper en slagwerk is van zichzelf al hard bij een orkest van dit formaat, zelfs als ze pianissimo spelen. Daar moet de rest zoals zang, etc. wel in balans bijgezet worden. Oftewel koper en slagwerk gingen puur op eigen kracht en akoestiek van de zaal maar kan je vertellen dat dat al erg hard ging.
                        True, ik heb het een keer meegemaakt in een piepklein zaaltje, dat we voor een coverband een PA bij hadden en we continu maar harder moesten. De drummer sloeg al niet erg hard, maar elke keer dat er een crash viel klapte de hele mix weer in elkaar. Dan kun je bij gaan regelen totdat je een ons weegt, maar het enige wat je ermee doet is met je geluidsdruk het publiek tegen de bar aan duwen.

Zelfde verhaal gehad met een gothic-zangeres. Mevrouw ging van zichzelf al op 100-105dB op FOH terwijl ze niet over de PA zong, onze schuiven stonden al potdicht. Wat wil je er dan als FOH tech aan doen als je maar 90dB mag maken?
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3148

Ik heb wel eens meegemaakt dat het bandje met 130dB backline stond te blazen en ook pertinent weigerde deze omlaag te schroeven (ik mocht maar 100dB). Dus alle kanalen dicht, op de vocals na (om ze niet geheel weg te laten vallen), toen maar buiten gaan staan, omdat ik niet in die herrie wil staan... Komt de bedrijfsleider naar buiten: "Klinkt goed, hè!"

Comment

• SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

Originally posted by jurjen_barel
                            Ik heb wel eens meegemaakt dat het bandje met 130dB backline stond te blazen en ook pertinent weigerde deze omlaag te schroeven (ik mocht maar 100dB). Dus alle kanalen dicht, op de vocals na (om ze niet geheel weg te laten vallen), toen maar buiten gaan staan, omdat ik niet in die herrie wil staan... Komt de bedrijfsleider naar buiten: "Klinkt goed, hè!"
                            Idem hier... hardje Rotterdam (naast de koopgoot) en natuurlijk: Controle.

Jawel.. 106 dB. Dus de ambtenaar komt naar me toe en begint me de les te lezen en lastig te doen (vegunning bleek max 90 dB en onversterkte muziek te vermelden). Vervolgens in "overleg" met de organisatie de master eens dicht gezet . Dat er zoveel herrie van het podium kwam (ruim 100 dB) had de inspecteur niet verwacht. Gevolg is dat het hele feest netjes is afgelast (het laatste wat ik mocht doen was een mic open gooien voor de aankondiging dat alles afgelopen was).

Voordeel: vroeg naar huis.
                            Nadeel 1: niet bevordelijk voor de feestsfeer (maar ja, wie gaat nu overdag een band neerzetten met een vergunning tot 90 dB. De generator stond al 87 dB te produceren).
                            Nadeel 2: met dank aan die @^!# Rotterdamse politie ook nog een keurige prent omdat ik buiten laad-los tijden stond te laden.
                            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• peterkuli
                              • Nov 2002
                              • 113

nu.nl/gezondheid | Jongeren onderschatten gehoorschade

Comment

• Dirk Wijnen
                                • Dec 2006
                                • 189

Afgelopen woensdag, zijn we met een aantal vrienden uitgeweest in een discotheek hier in de buurt,
                                Er waren iets van 3 zalen open, overal stond de muziek hard behalve stond er geen set buiten bij de rokersruimte. Die vrienden en ik die er allemaal zijn geweest hebben nu nog steeds oorsuizingen neemt wel langzaam af maar het het is gewoon belachelijk dat er nergens een ruimte is waar het niet zo gruwelijk hard stond alleen buiten maar als het zo koud buiten is dan sta je er ook liever niet met je t-shirtje.

Op sommige momenten stond je echt met de vingers in je oren!

En zeker in deze branche, je verdient je geld met je oren, het zelfde als een schilder die zijn armen heeft gebroken.
                                Volgende keer gaan zeker de oordoppen mee!
                                Last edited by Dirk Wijnen; 26-12-08, 16:55.
                                Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

Working...