TE luid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljanton
    • Sep 2003
    • 373

TE luid

Hallo,

Misschien is hier al een topic over geweest, maar
    ik vind tegenwoordig, en eerder/vroeger ook, dat er gewoon
    te hard word gespeeld,... gisteravond nog op een feest
    geweest waar een drive in stond en hij speelde echt te hard.
    Vaak op sportpaleis concerten ook, zo erg dat mijn oog letterlijk
    in mijn oogkast trilde en er lucht achter zat.
    Ik heb nog maar 1 of 2 geluidstechnicussen tegengekomen die
    niet te hard speelden met een bandje maar dat is echter uitzondering.
    Dit is geen aanval op de dj's of geluidsmensen, maar horen jullie
    zelf niet dat het te hard staat? ik ga nooit meer weg zonder
    gehoorbescherming en probeer altijd zover weg mogelijk te staan
    van de speaker, maar dan nog soms en zeker in discotheken doet
    het zelfs nog pîjn met gehoorbescherming. Wat vinden jullie ervan?
    of ben ik gewoon iemand met gevoelige oren?

Greetzz Ljanton
  • ruurd
    • Sep 2005
    • 95

Acht, wat is te luid. Uiteindelijk gaat het om het aantal DBa's.

Een goede mix kan best hard zijn in DBa, maar als een slechte mix op minder DBa's draait kan het harder klinken dan de 'goede' mix.

Heb je ook metingen?

Comment

• Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

heb hier al eindeloze en oeverloze discussies gezien van dj's en hun favo kleurtje rood ooit (en nee dit is niet bedoelt op alle dj's)
      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• ljanton
        • Sep 2003
        • 373

hmmm metingen
        zal ik daar dan aan beginnen?
        daarbij, dj's die het 'in het rood gaan' kicken vinden
        of gewoon te luid spelen o zo leuk vinden...
        ik dacht dat de dj/technicus zijn installatie in functie moest stellen
        van de op dat moment van kracht zijnde situatie, en niet
        blijven doorblazen als de zaal leegloopt of 5 man extra binnenkomt
        en algauw veel harder gaat spelen...

greetzz

Comment

• Funmaker
          • Jun 2006
          • 922

doorgaans spelen dj's op hun gevoel en als ze vinden dat het niet hard genoeg gaat... dan knippert dat wel eens rood ja...
          Hold on a second, relax and listen...

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Wel ik moet zeggen dat het verbeterd is hier. Dit jaar nog nergens geweest waarvan ik dacht dat het veel te luid stond. Het waren wel bijna allemaal dingen die georganiseerd werden in samenwerking met de gemeente en waar er goede afspraken werden gemaakt i.v.m. geluidsoverlast. Goede afspraken is in dit geval: een geluidsniveau dat zeker voldoende was voor het evenement en toch niet al te veel geluidsoverlast betekende voor de anderen.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• ljanton
              • Sep 2003
              • 373

Er zijn enkele evenementen in het Antwerpse, op de grote Markt
              in het verleden geweest, waarbij er constant een dB meter
              aan de FOH mixer lag en ze niet boven het wettelijke gingen,
              Maar dan liep het ook vol van blauw op de straat/evenement
              Toen stond er niks te hard en was alles goed hoorbaar.
              Tegenwoordig zie ik veel mensen in de disco met gehoorbescherming,
              nu is de vraag, die hier al wel meer gesteld zal zijn;
              Lopen we allemaal rond met oordopjes en de muziek loeihard?
              Kunnen we dan niet beter de muziek een streepje lager zetten en allemaal
              de oordopjes uit?

Greetzz

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by Funmaker
                heb hier al eindeloze en oeverloze discussies gezien van dj's en hun favo kleurtje rood ooit (en nee dit is niet bedoelt op alle dj's)
                Hard is een kwestie van geld. Voor veel geld kun je ontzettend hard. Dat heeft niets met vakmanschap of zo te maken. Helaas zien de mensen die veelvuldig (te) hard draaien niet in, dat ze hun eigen graf aan het graven zijn. In steeds meer vergunningen, komen eisen te staan voor wat betreft het volume. Hele woonwijken klagen over geluidsoverlast en gemeentes worden geacht daaraan wat te doen. Het ergste zijn dan nog de lage tonen, die zijn het meest hinderlijk, omdat ze ver dragen en nauwelijks te isoleren zijn.

De verhoudingen zijn ook helemaal zoek. Ik zie sets met toppen van twee kilowatt terwijl in het laag vaak 10 kilowatt of meer gepompt wordt.
                Dan heb ik het nog niet over eventuele gehoorbeschadiging die je oploopt bij een stevig concert. Als je ontdekt dat er iets mis is met het gehoor, is het kwaad allang geschied en genezing is niet meer mogelijk.

Het lijkt wel of tegenwoordig iedereen doof is, getuige de boomcars, brommers met verschrikkelijk knetterende uitlaten en dito motoren. Het is schijnbaar niet leuk als het niet hard gaat, hinder of niet.

Wees op zijn tijd slim, als de overheid ingrijpt, zit je op een geluidsniveau wat je beslist niet wil (minder dan 85 dB SPL ofzo)

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• ljanton
                  • Sep 2003
                  • 373

En ja speakertech, als je voor je beroep slechts geringe gehoorbeschadiging
                  mag hebben, heb je echt een probleem als je dat overschrijd.
                  Collega's die vaak naar discotheken gaan, kunnen na 5 jaar hun getuigschrift
                  weer afgeven en omscholen omdat ze niet meer door de medische keuring
                  komen, ... zonde denk ik dan

greetzz

Comment

• gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

Je staat in een tent vol met bezopen boeren. Deze zijn nogal uitbundig bezig met kakelen. Dat levert al een behoorlijk kabaal op waar je bovenuit moet. Bovendien krijg je als artiest het gevoel dat je muziek niet aankomt bij het publiek, want deze vind het kennelijk dusdanig oninteressant dat ze maar gaan praten. Een tikkeltje gas erbij zal vast wonderen doen.

De DJ staat zich uit de naad te draaien om het publiek te amuseren met zijn muziek. Helaas staat er maar een select groepje mensen echt te dansen, en de rest staat bij de barren en praat met elkaar. Nu krijg je van zo'n line array ook al niet echt veel kabaal terug, dus jij denkt als DJ: misschien moet het wat harder. Helaas zijn de mensen nog steeds liever met elkaar in gesprek, dan het luisteren naar de muziek. Nog wat harder dan maar...

Mensen komen vaak niet alleen voor de muziek. Ze willen ook gewoon zuipen, lullen, en vooral heel hard "tudududuuu whoohooohooo" liedjes zingen met z'n allen. De artiest komt juist wel met een muzikale boodschap en wil dat overbrengen op het publiek. Als je het dan maar gewoon bikkelhard door ieders strotje douwt, heb je er in ieder geval alles aan gedaan.

En dan ga je een keer naar een concert van The Gathering. Da's harde, stevige metal. Maar je dB meter komt niet veel verder dan 97 dBa. Hee, da's gek. En als een liedje is afgelopen, applaudiseert men eventjes, en vervolgens is men muisstil, in afwachting van het volgende stuk wat de muzikanten gaan brengen.

Muzikanten komen om te spelen, maar het publiek komt dikwijls niet om te luisteren. Dan maar gas erop. Zonde.

Mijn hoogtepunten dit jaar waren optredens in platenwinkels en op de hoek van de straat. Plekken waar je met een Spirit SX en twee X-actjes op een paaltje nog geen 85 dBa staat te maken, maar de mensen die komen luisteren, zijn oprecht geïnteresseerd in de muziek en hebben er alle aandacht voor. Op die plekken worden er meer CD's verkocht dan in menig feesttent.

Muzikanten willen hun publiek raken met hun muziek, en dat hoeft niet hard. Zolang jij je verhaal kunt vertellen op 80 dBa en de mensen aandachtig luisteren en genieten, heb jij je doel bereikt. En als engineer zit je in precies hetzelfde schuitje. Het gaat om de muziek. Liever twee X-actjes op een paaltje en 85 dBa, dan V-Dosc in een tent waar men drukker is met bier gooien dan luisteren naar de artiesten.

Ik geef technici van coverbands die in biertenten staan te zwoegen groot gelijk. Gas erop. Als de mensen niet willen luisteren, dan is het oorlog.

Voor het genieten van muziek blijf ik thuis, of ik ga naar een plek waar muziek nog de belangrijkste factor is bij een avondje uit. Als ik wil zuipen en lullen, ga ik naar de kroeg waar de muziek ondergeschikt is en zachtjes op de achtergrond speelt. Kennelijk denken vele mensen hier anders over.

Veel luisterplezier. En vergeet je oordoppen niet!

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Originally posted by ljanton
                      ...maar horen jullie
                      zelf niet dat het te hard staat?...
                      Met juist dit zinnetje kan ik dus helemaal niks!! Heb zo af en toe wel eens mensen bij m'n FOH hut gehad met een dergelijke opmerking, of iets anders op dezelfde wijze geformuleerd.
                      Als je het zo formuleert ben je er dus helemaal van overtuigd dat jij gelijk hebt en de techneut niet... of er nu (goede) redenen zijn om iets harder te draaien, of het feit dat jij nu eigenlijk vrijwel de enige bezoeker bent die deze mening deelt doet blijkbaar niet ter zake, al dan niet terecht.

Ik ben ooit begonnen met zo'n typisch disco/soul coverband... en in veel gevallen is jouw master-schuif een soort dans-schuif. Tuurlijk, je moet er een beetje gevoel voor ontwikkelen... maar ik merkte het direct aan de reacties van het publiek als ik niet genoeg gas stond te geven... iets erbij en de dansvloer stond opeens vol.

Je moet gewoon een goed gevoel voor gepast volume ontwikkelen. Echter zul je in bepaalde situaties zachter of juist harder dan dit gepaste volume moeten draaien, om de combinatie met zaal/hal optimaal te laten werken.

Gelukkig heb ik vrijwel niks met DJ's en discotheken te maken, alles wat ik zeg gaat dus over bandjes.

Ik blijf er wel bij dat iedereen gewoon gehoorbescherming moet dragen... en 'gehoorbescherming uit en volumeknop zachter' werkt gewoon niet. Zoals Gert al aangaf: het gaat om de verhoudingen... ik wil best mijn best doen om op een buitenfestival 90 dB op FOH te spelen, maar als iedereen gezellig staat te keuvelen, moet ik echt wel meer geven om uberhaupt er boven uit te komen, laat staan dat ik fatsoenlijk kan horen wat ik ben aan het doen.

Maar goed, er zijn hier al verschillende threads over... misschien eerst eens de zoekfunctie gebruiken?

Ajoo!
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Draad
                        • Apr 2001
                        • 122

Lekker dat als de zaal niet wil luisteren, dat het oorlog wordt.
                        Hier in de buurt zijn we er klaar mee, er wordt een Db norm gesteld!
                        Soms zal het aan geboekte artiest(en) liggen (verkeerde keuze) waardoor een zaal het niet veel uitmaakt, maar ook de betere bands gaan steeds vaker veel te hard!
                        Als er veel bezoekers de volgende dag het een superband vonden, maar het geluid veel te hard, (en dat meerdere jaren) kun lekker zo door doen totdat er niemand meer komt, of zeggen tot hier en niet verder!

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Ik onderschrijf de mening van Gert en Berlios. Het komt voor, dat de meute al meer dB''s produceert dan de vergunning als max stelt.
                          Typisch voorbeeld: de kermisterrassen, en dan laat op de avond. Laatst gemeten: 94 dBa op het moment dat de discotheek even een plaatje wisselde...
                          De gemeente had een vergunning afgegeven van max. 96dBa ....Op 1meter van de boxen...!!!

Maar de ts heeft ook wel gelijk. Maak ook mee dat de meute in het geheel niet komt voor de muziek, en dan steeds maar harder wordt gedraaid. Binnen het uur van 94dB naar 108!! Wel.. dan ben ik echt blij met m'n doppen, maar het nut ontgaat me dan geheel. Driekwart van het publiek staat op zo'n moment dan ook buiten bij de frietkar en de hang-rooktafels...

Da's ook zo iets.. ben benieuwd hoe dat straks in de novemberstormen en regen zal gaan. Nu staat er meer volk buiten de feestent/sporthal dan binnen...
                          Maar dat is off-topic natuurlijk.

Paul
                          Last edited by SPS; 09-09-08, 19:45.
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Draad
                            • Apr 2001
                            • 122

Nu praat ik niet over onder de 100Db. Ergens tussen de 100 en 105 vindt ik mooi.
                            Maar als ze richting 120-130 gaan, tjsa dan loopt een tent een keer leeg!
                            (BZB heeft dit gepresteerd, met dank aan het geluidverhuurbedrijf van toen (heeft nu een andere naam, failliet gegaan!))
                            Last edited by Draad; 09-09-08, 20:33.

Comment

• jaksev
                              • Jul 2007
                              • 365

Bij mij kan het altijd niet hard genoeg, hoe harder hoe beter! Maar laatst vond ik het voor de eerste keer echt te hard gaan! Ik moest op een feestje geluid neer zetten, een gedeelte van de set binnen en een gedeelte buiten, 160 / 180 man, ong 2Kw aan geluid. mijn zelfbouw setje, crown`s erop en gas geven. Ik stond wat te praten met mensen buiten, en de dj schroefde het geluid maar langzamerhand op. Op een bepaald moment ging het gewoon echt te hard, begon gewoon pijn te doen, ik stond wel is waar recht voor de boxen.

Ik heb eigelijk nooit gehoorbescherming bij, ik moet het nog een keertje goed aanlaten meten, misschien iemand bekend met een goed bedrijf in regio Venlo?

Comment

Working...