Dan gaat er even iets heel hard mis!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeterZwart
    • Jan 2008
    • 402

Dan gaat er even iets heel hard mis!!!

Woensdag 27 Augustus:
    -------------------------------------------------------------------------
    De foarstelling Lân by Kimswert is tiisdei troch in technykse steuring oergien. Trije kertier foar it begjin kaam der 600 volt troch de apparatuer. Fersterkers en beamers gongen dêrtroch stikken. Neidat technisy de apparatuer besjoen hiene, is besletten om de foarstelling net trochgean te litten. Der wiene doe sawat hûndert besikers.

De foarstelling spilet him ôf yn ´e greide. Op fjouwer skermen binne bylden fan Herman Zeilstra te sjen ûnder muzyk fan Sytze Pruiksma.

NL Vertaling voor de niet-friezen :

De voorstelling land bij kimswert (lân by kimswert) is dinsdag door technische storing niet door gegaan. 3 kwartier voor 't begin kwam er 600 volt op de apparatuur. Versterkers & Beamers gingen hierdoor kappot. Nadat de technici de apparatuur bekekn hadden, hadden ze besloten de voorstelling niet door te laten gaan. Er waren ongeveer 100 bezoekers.

De voorstelling speelt zich af op de heide. Op 4 schermen zijn beelden van Herman Zeilstra te zien met muziek van Sytze Pruiksma.

Mijn vraag:

Hoe krijg je in vredesnaam 600 volt op de apparatuur?
    Groeten fan 'n gek ut Fryslan
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

fase draaiing ofzo of iets deftig mis met generator
    wie zal het zeggen buiten de aanwezige techniekers...

the law of murphy ...
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

Dan alsnog: een generator komt niet over de 400 volt (Tenzij een ladingkje condensator dr achter hing).
      Misschien een overdreven weergave van de werkelijkheid (600 volt ipv 400 volt?)
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• badboyscrew
        • Aug 2000
        • 304

Een generator kan leveren wat jij wil meestal staan ze op 380/400 volt.
        Ooit een generator van de luchtmacht gehad draaide 1000 volt schijnt nodig te zijn om die vliegtuigen aan te zwengelen..
        Zeevaart draai alles op 420 vraag me niet waarom....
        In de binnenvaart heb ik op een schip gezeten hadden we 2 600 kva generatoren op 500 volt draaien voor de lospompen.

Dus er zijn vele varianten op de generators en iets mis in de aansturing en de voltjes vliegen omhoog...
        groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
          Dan alsnog: een generator komt niet over de 400 volt (Tenzij een ladingkje condensator dr achter hing).
          Misschien een overdreven weergave van de werkelijkheid (600 volt ipv 400 volt?)
          Een generator *hoort* niet over de 400 volt te draaien. Als er ergens een storing in het aggregaat is waardoor er een ontregeling optreedt kan er best 600 volt uitkomen hoor... bijvoorbeeld als het ding meer toeren gaat draaien. De frequentie gaat dan ook nog eens een partij omhoog, wat bijzonder destructief is voor de meeste apparatuur.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Meeste gensets hebben dan ook een over/under-voltage en over/under-frequency alarm en gaan gewoon plat. Tenzij je iets voor een bouwwerf neemt, daar steekt het meestal niet zo nauw...
            Last edited by Dikke Foaf; 29-08-08, 18:06.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

Ok, foutief bericht dus, mijn excuses

Hiervoor lees is dus dit forum hea, leren leren leren
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• ruurd
                • Sep 2005
                • 95

Jammer van al die spullen...

Waarschijnlijk gaat dit om een zwevend sterpunt. In de meeste gevallen komt dat omdat er geen nul draad meer is. Je hebt dan 600 volt over je apparatuur staan, maar geen vermogen.

Wel bijzonder dat dit "ineens" gebeurd. Kijk dat je voor het opbouwen/inprikken 400 volt meet is tot daar aan toe, maar dat dit "ineens" optreed... Ergens een aders losgeschoten.

Misschien ergens een brak RST blokje gestoken ofzo.
                Last edited by ruurd; 30-08-08, 10:32.

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2138

Ten eerste moet je wel zeker zijn van waar deze info komt en als deze ook betrouwbaar is. Het ziet er mij uit als een krantenartikel. Lijkt me dat de meeste journalisten niets weten over elektriciteit en ze schrijven maar wat neer. Hoe groter de getalletjes, hoe spectaculairder het overkomt.

En 600V is toch niet zo raar. De amplitude van de 230V uit het stopcontact is al 325V... . De top tot top spanning is dus ook al 650V... .
                  Het is maar hoe je het bekijkt he
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• ruurd
                    • Sep 2005
                    • 95

Ja, daar heb je ook wel weer een punt. Lijkt me wel een gegeven waar een journalist dan weer snel mee aan de haal gaat.

Maarja gissen heb je helemaal niets aan. Wat je wel kunt bewaren uit het verhaal is dat je gewoon moet oppassen met krachtstroom. Heb al vele verhalen gehoord van versterkerrackjes die er uit branden. Ook heb ik zo nu en dan een gesmolten 63A cee stekker in handen...

Comment

• PeterZwart
                      • Jan 2008
                      • 402

1 van de technici zelf zei het op een omrop fryslan.
                      Geen idee wie het was en of ie er verstand van heeft.
                      Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Hmmm... afgelopen weekend een 3x 125A Breedenoord aggegraatje bekabelt. Vreemde is echter wel dat we na dikke 400 meter (en 4 verdelers + steeds iets dunnere kabel) over de belasting (3 kW) een dikke 247 volt gemeten hebben.

RaRa wat was de spanning die door de aggegraat op de eerste paddestoel gezet werd.
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Afgelopen week precies hetzelfde meegemaakt, alleen dan met een vaste aansluiting op een veld na pakweg 300m kabel (63A/32A/16A).

Volgens een electroman die ook rondliep kwam dat door de afstand. De stroomsterkte wordt iets minder door de lengte en om het vermogen te blijven leveren gaat de spanning iets omhoog (Want vermogen = spanning x stroomsterkte).
                          Of dat nou inderdaad klopt durf ik niet te zeggen (ik had m'n twijfels), maar het klinkt wel aannemelijk.
                          Last edited by renevanh; 01-09-08, 09:33.
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• jerre
                            • Jun 2003
                            • 286

LOL, misschien dat je tegen die "electroman" even kan gaan zeggen dat ie in 't vervolg best met z'n handjes van de "electro" afblijft en terug naar 't school gaat om nog wat basisregeltjes bij te leren.

Heel simpel: bekijk even je kabel als een weerstand, wat hij ook is anders zou je één of andere supergeleider hebben, deze staat in serie met je verbruiker (2x). Wat nu één van de grootste basisregels is is dat de stroom door heel dit spel hetzelfde is.
                            Komen we dan uit bij hetvolgende formuletje waarin Rk de weerstandswaarde is van je kabel, Rl de weerstand van je belasting, Ub de spanning aan je generator en I de stroom door de kring: Ub = 2 x Rk x I + Rl x I.
                            Nu mag hij me eens komen uitleggen hoe het kan dat de spanning dan aan de andere kant van de kabel hoger is dan de spanning die je er op zet zonder dan verder te beginnnen te discuscieren over het gebruik van spolen en condensator en tralalala
                            nu gij en dan ikke weer

Comment

• SoundOfSilence
                              • Mar 2007
                              • 766

Originally posted by renevanh
                              Afgelopen week precies hetzelfde meegemaakt, alleen dan met een vaste aansluiting op een veld na pakweg 300m kabel (63A/32A/16A).

Volgens een electroman die ook rondliep kwam dat door de afstand. De stroomsterkte wordt iets minder door de lengte en om het vermogen te blijven leveren gaat de spanning iets omhoog (Want vermogen = spanning x stroomsterkte).
                              Of dat nou inderdaad klopt durf ik niet te zeggen (ik had m'n twijfels), maar het klinkt wel aannemelijk.
                              Heu? Wacht even hoor... ik heb de kabels eraan gehangen, geen sense-draadje gezien. Hoe kan die aggegraat nu weten hoe lang mijn kabel was? En waar de verschillende lasten hingen? Heb een netwerkje uitgerold van ongeveer 600 meter 63 amp, 400 meter 32 amp en 200 meter 16 amp en nog een kilometer 16 schucko. Tel daarbij een stuk of 9 verdeelkasten en de kerstboom is compleet.

Kan die aggegraat nooit weten...
                              Wat wel zo is is dat de lastverdeling niet 100% eerlijk was. L1 liep de meeste last, L2 ongeveer 90% daarvan en L3 85%. Gemeten is op het einde van de langste tak van L1.
                              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

Working...