Gloeilamp naar de geschiedenisboekjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Gloeilamp naar de geschiedenisboekjes

Australië speelt met het idee de klassieke gloeilamp tegen 2012 te bannen. In Nederland werkt het parlement een voorstel uit waardoor de energiezuinige spaarlamp goedkoper wordt. In vijf jaar tijd moet de gloeilamp bij onze noorderburen tot de geschiedenisboekjes horen.

Zal dus ook wel gevolgen hebben voor onze sector...?
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

yeah lijkt me wel lachen dat zou nog wat geven zo eventjes alle six/fourbaren vol steken met heel sterke spaarlampen...

moet ge ze wel op tijd aansteken anders hebt ge niet tijdig licht
    en flashen zal er ook niet meer bij wezen dan
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Kijk... jullie lichtmensen zijn ook een beetje ouderwets hè? In audio apparatuur zijn ze al jaaaaren geleden met ledjes gaan werken

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Een nederlander heeft een jaar geleden (geloof ik) een spaarlamp uitgevonden die anders werkt dan die er nu zijn.
        1: hij verbruikt minder dan de spaarlampen van nu.
        2: er komt geen "TL" licht van af, maar warm gloeilamp licht.
        3: enorme levensduur.

Dit gaan dus lampen worden die 25 euro gaan kosten.
        Maar wel 30 jaar mee gaan

Philips heeft geloof ik het patent al gekocht. Dus ben benieuwt!

Comment

• deurklink

Soms zie je nog wel speakers met een gloeilamp in de achterkant! :P

Comment

• Dr. Edie
            • May 2003
            • 671

Ja, nu de wereld op het randje van 'Fucked up' is moeten wij plots ff vanalles eraan doen gaan, Fuck U zeg ik dan
            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• eddie
              • Nov 2004
              • 169

hallo, de led lampen zijn de toekomst, zoals je weet wordt bij gloeilampen de
              meest energie omgezet in warmte, led lampen worden haast niet warm, hebben een veel langere levensduur, zijn haast schok-ongevoelig, en hebben
              dus uiteraard een veel lager energie gebruik
              mvg eddie

Comment

• GoTMoRe
                • Aug 2005
                • 350

Originally posted by eddie
                hallo, de led lampen zijn de toekomst, zoals je weet wordt bij gloeilampen de
                meest energie omgezet in warmte, led lampen worden haast niet warm, hebben een veel langere levensduur, zijn haast schok-ongevoelig, en hebben
                dus uiteraard een veel lager energie gebruik
                mvg eddie
                Maar een op het moment een véél hoger kostenplaatje dan de bovengenoemde nieuwe generatie spaarlampen.

En dat is ook de reden dat philips er brood in zag
                lala..

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

Minister van Leefmilieu Tobback is gewonnen voor het Australische idee om gloeilampen te verbieden. Australië wil een geleidelijk verbod op de verkoop van gloeilampen.
                  Die maatregel moet de uitstoot van broeikasgassen in 2012 met vier miljoen ton per jaar verminderen. Het ziet er naar uit dat Europa snel zal volgen.

De Australische regering maakte haar plannen om de gloeilamp te verbieden, ten gunste van de spaarlamp, gisteren bekend. Als de rest van de wereld het voorbeeld van Australië volgt, zal dat tot een enorme vermindering van het stroomverbruik leiden.

Federaal minister van Leefmilieu Bruno Tobback is het Australische idee alvast genegen.
                  “Wat mij betreft moet de geleidelijke verbanning van de gloeilamp mee worden opgenomen in de lijst van de Kyotomaatregelen die bij de volgende regeringsonderhandelingen op tafel zullen liggen,” zegt hij.

De gloeilamp verbruikt onnodig veel stroom doordat de meeste energie niet wordt omgezet in licht, maar in warmte. Spaarlampen gebruiken slechts 20 procent van de energie die een gloeilamp gebruikt.

bron: hBvL
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• HR Soundproductions
                    • Oct 2005
                    • 649

Op zich wel heel vreemd dat een land zoals Australie ( overigens GEEN deelnemer van het kyotoverdrag ) deze stap neemt. Maar goed, alle beetjes helpen nietwaar??

De led's doen langzaam aan hun intrede en zullen over enige tijd weleens voor heel veel toepassingen geschikt kunnen zijn of geoptimaliseerd worden.

Comment

• axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

Originally posted by HR Soundproductions
                      Op zich wel heel vreemd dat een land zoals Australie ( overigens GEEN deelnemer van het kyotoverdrag ) deze stap neemt. Maar goed, alle beetjes helpen nietwaar??
                      Je toch maar even beter informeren...
                      Australie heeft het Kyoto-light charter ondertekend, dat speciaal is herschreven voor de 'dwarsliggende' landen.

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1086

Originally posted by Mathijs
                        Een nederlander heeft een jaar geleden (geloof ik) een spaarlamp uitgevonden die anders werkt dan die er nu zijn.
                        1: hij verbruikt minder dan de spaarlampen van nu.
                        2: er komt geen "TL" licht van af, maar warm gloeilamp licht.
                        3: enorme levensduur.

Dit gaan dus lampen worden die 25 euro gaan kosten.
                        Maar wel 30 jaar mee gaan

Philips heeft geloof ik het patent al gekocht. Dus ben benieuwt!
                        Gaat dus zeer waarschijnlijk nog erg lang duren. Bedrijven kopen dat soort uitvindingen meestal op met het motief het juist uit de markt te houden én uit handen van de concurrent. Zolans de gloeilamp nog mag zal Philips graag de inkomsten uit de gloeilamp ontvangen (wereldwijd betalen producenten nog steeds aan Philips om de gloeilamp te mogen produceren). Ik denk niet dat ze met deze innovatie de markt op gaan voor de gloeilamp verboden wordt en ik denk ook niet dat dat al in 2012 zal gebeuren.

@lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• som
                          • Nov 2002
                          • 787

Ik probeer uit te vinden welke lampen onder het verbodsbesluit gaan vallen,
                          Zijn het alleen de gloeilampen of vallen hti en hmi en meer andere lampen hier ook onder?
                          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Originally posted by som
                            Ik probeer uit te vinden welke lampen onder het verbodsbesluit gaan vallen,
                            Zijn het alleen de gloeilampen of vallen hti en hmi en meer andere lampen hier ook onder?
                            Dat zijn, net zoals spaarlampen en TL-verlichting, gasontladingslampen. Als ze die hele klasse zouden verbieden dan gooien ze een beetje hun eigen glazen in

Bovendien hebben gasontladers (MSD, HTI, HMI) veel meer lichtopbrengst (lumen per Watt) dan een gloeilamp. Er komt nog steeds warmte vanaf, maar in verhouding zijn de lampen een stuk efficienter, simpel gezegd: Feller voor hetzelfde wattage.
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Thompson
                              • May 2005
                              • 24

Ik denk dat ik binnekort maar PAR lampen ga inslaan van 500 en 1000W, vind dat licht toch echt wel het mooiste wat er is.

Comment

Working...