waarom geen cursus dan?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

waarom geen cursus dan?

naar aanleiding van o.a. post "Cursus Lightjockey en fingers" en alle laatdunkende posts bij "heeft iemand een handleiding botex T-bar", cursus DMX enz.

Ik vind het raar dat er zo verbaast gereageerd wordt als iemand op een serieuze manier software wil leren gebruiken. En een post plaatst of er een cursus te krijgen is.

Sterker nog. Ik vind het raar dat met al die honderden verkochte softwarepaketten voor audio/licht er geen florerende opleidingsmarkt is voor de kopers ervan.

Het is toch echt niet efficient te noemen om studio of podiumsoftware via "trial and error" te gaan uitvogelen.

Helaas kan ik alleen band, audio, midi cursussen geven. Maar hier op het forum moet in het lege eerste kwartaal toch wel iemand een gaatje hebben om een avond introductiecursus lichtsoftware te geven. Natuurlijk wel met enige didactische opzet Heeft iedereen het zo enorm druk dan in het eerste kwartaal?

Hebben forumbezoekers geen behoefte aan compacte cursussen dan? Hier in het haagje en rotterdam lopen er zat slimme scholieren rond die doorhebben dat je veel sneller verder komt. Als je tijdens het begin een paar banale zaken snel even uitgelegd krijgt.
    lekker belangrijk!
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Ik denk dat het vooral een kwestie is van "je gaat niet je toekomstige concurent opleiden!!"
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Op de eerste plaats: leuk initiatief.

Voor het rigging verhaal , toepassing eenvoudige truss constructie op 2 statieven, 2 takels, het beter disco-drive-in werk....ben ik in samenwerking met Rinus bezig om dit gestalte te geven.
      Een project wat door de hoge prioriteit van andere projecten reeds lang loopt, maar; als we wat aanbieden moet het goed zijn!

Wanneer klanten bij ons iets kopen, kunnen ze reken op support van mensen die van de hoed en de rand weten. Ook voor een T4, scanmastersturinkje etc.

De meeste collega bedrijven verlenen deze service ook.

Waar ontstaat het probleem volens mij:
      Mensen denken dat ze de dag van aanschaf de spullen in het dak kunne knopen, spanning derop en een dikke show neerzetten.
      Jammer van die droom, maar dat is niet meer dan een dikke zeepbel, 100% kans dat die zeepbel al uiteenspat bij het aansluiten.

Ja, we verwijzen heel makkelijk terug naar de handleiding ( RTFM)
      Het uitleggen en begrijpen van die handleidingen blijkt een eerste grote hindernis te zijn.
      * Mensen lezen Nederlands al lastig, laat staan Duits of( meest voorkomend) Engels.
      * De hoeveelheid informatie is enorm, naar mezelf kijkenk, ik ga best met enige regelmaat uit op verschillende lichttafels, maar de manuals heb ik altijd netjes bij me als naslagwerk, tegenwoordig in pdf formaat, dat sjouwt wat fijner.
      * Lezen en uit kunnen voeren zijn twee totaal verschillende zaken.

Handelingen kunnen uitvoeren en kunnen reproduceren is een kwestie van training, een introductie kan een eerste aanzet zijn om de basiskennis op peil te brengen.
      De combinaties die kunnen worden gevormd zijn legio...

Het lijkt me onwijs leuk om precies te weten hoe het zit met het genereren van een dmx signaal, maar na al die jaren die ik onderweg ben weet ik het nog steeds niet.
      Wel weet ik hoe ik moet adresseren, kan ik een beetje binair rekenen, snap ik dat een dmx kanaal is opgebouwd uit de wardes 0-255 en dat een universe dat voor 512 adressen verzend.

Ik merk dat iki nu alweer de neiging heb om te specifiek te worden.
      Mijn punt is dan ook:
      Je kunt mensen niet scholen in ervaring. Wel kan je ze basisvaardigheden aanleren.

Het probleem schuilt erin dat we te snel specifiek worden, P=I*U zou voor niemand die een licht- geluids- beeldsetje aan gaat sluiten een geheim mogen zijn.
      De vertaling naar de specifieke gebruikssituatie dient een cursist/collega/belangstellende zelf te kunnen maken.

Training op apparaten is leuk, als ik een soundweb koop wil ik ook weten wat ik er allemaal me kan. Daarom neem ik dan ook de gelegenheid om voordat ik deze procesor in de praktijk in ga zetten, uitvoerig te testen met de mogelijkheid om vragen te stellen, pre-sets aan te maken, het apparaat mezelf eigen te maken.

Een soundweb aanschaffen op woensdag en er zaterdag mee op klus staan, dat is kortzichtig. Voor die categorie mensen is maar 1 goed advies: huur deskundige hulp in, laat deze vakman de job doen!

Voor die mensen die vakman willen worden: ja, goed initiatief, ja, zie ik wel kans van slagen voor.

edit: tiepduiveltje rechtgezet, met dank aan funmaker
      Last edited by ralph; 23-12-06, 18:12.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

@Beyma

denk je dan niet dat iemand die bijvoorbeeld lightjockey heeft aangeschaft er toch wel mee gaat adverteren? Of hij het al begrijpt of niet.

Ik denk dat voor het concurrentiedeel je het toch alleen gaat winnen op een goed product en ervaring. De nieuwe "bedrijven" die spullen kopen en een euro onder de gangbare laagste prijs gaan zitten hou je toch niet tegen.

Ik denk dat je echter door mensen te behoeden voor simpele zaken als DMX stekers in microfooninputs steken jezelf nou niet echt loopt te beconcureren. Nuts en bolts informatie verzamel je toch wel. Je doet het alleen sneller in een avondje cursus. Sterker nog. Je krijgt een grotere kans dat je later op een veld toffe collega´s kan terugvallen bij grote klussen. Dus je hebt er wel degelijk wat bij te winnen. Ik denk ook niet dat een persoon die meldt "een cursus bij rinus gedaan te hebben" liever gehuurd wordt dan rinus zelf. Een klant die rigging huurt snapt zoiets ook wel.

Even buiten het feit dat je gewoon wat kan verdienen op tijden die je anders stil zou zitten. Er staat nergens dat het altijd gratis moet.

Ik bedoel dus niet alleen cursus voor toekomstige vaklieden. Ook een amateurbandje die hun enkele T/bar wil omzetten naar twee T/bars met sturing, wil gewoon snel weten hoe je het neerzet. En hoe het zit. Dat soort behoefte aan een korte cursus.

Denk maar niet dat je als prof veel klussen gaat verlizen aan een act die 8 keer per jaar met twee paaltjes optreed...
        Last edited by showband; 23-12-06, 15:02.
        lekker belangrijk!

Comment

• Funmaker
          • Jun 2006
          • 922

Wel weet ik hoe ik moet adresseren, kan ik een beetje binair rekenen, snap ik dat een dmx kanaal is opgebouwd uit de wardes 0-155 en dat een universe dat voor 512 adressen verzend.
          heel eventjes mieren neuken is het niet waardes van 0-255 omdat een dmx signaal 512 bytes uitstuurt en 1 byte is 8 bits of 8 1 en en 0 en waardoor je een max waarde van 256 kunt bereiken? of heb ik als toegepast informaticus iets over het hoofd gezien
          als het een typo was mag dit weg
          en op zich denk ik dat zo een cursus wel handig is voor mensen met een beginnende/gevorderde drive in die wat meer klasse en kennis willen leveren als de doorsnee straatjongen met een cd-speler bij wijze van spreken.
          Maar mensen die dan licht technieker willen worden zouden volgens mijn mening ergens een bedrijfje zoeken waar ze de dingen aangeleerd krijgen en vandaar verder werken...
          my 5 cents
          Hold on a second, relax and listen...

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

Verschillende personen hebben mij al paar keer gevraagd om een basiscursus wysiwyg en hog te geven.

Misschien bij deze dan toch maar er eens werk gaan van maken.
            Geinteresseerden mogen zich altijd aanmelden.

PM-ke naar mij en dan maar eens een datum prikken.
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

hé mannen,

Interessante discussie, echter ik denk nog iets toe te kunnen voegen.

Ik denk dat het al mis gaat op het moment dat de handleiding wordt opengeslagen. Wie weet nu eigelijk als je net komt kijken wat cue's scene's, playback, scene's, macro's, fadetijd etc, etc zijn. (bijna) niemand, en je kan het ze niet kwalijk nemen ook.

ik denk dat er een soort handboekje moet worden samengesteld ala het wiskundige Binas of iets dergelijks waarin aan e hand van voorbeelden wordt uitgelegt hoe de thermologie in de lichttechniek in elkaar steekt. dit maakt al een boel duidelijk.

in welke volgorde programeer je, dit soort zaken moeten al duidelijk zijn VOOR je uberhaupt begint te lezen.
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Funmaker
                • Jun 2006
                • 922

ben juist begonnen met een word docje op te stellen met een kleine handleiding in... wordt vervolgd!

Comment

• deurklink

Originally posted by Funmaker
                  ben juist begonnen met een word docje op te stellen met een kleine handleiding in... wordt vervolgd!
                  Misschien leuk als je er dan een soort van "beta" hier op het forum plaatst. Want per lichttafel wil het ook nog wel eens verschillen (bijv. pallets en macro's) Zodat er hier nog over "gediscusieerd" of aangevuld kan worden met commentaren gekoppeld aan specifiek merk!

Comment

• CoenCo
                    • Feb 2005
                    • 230

Originally posted by Upgrading your system
                    ....
                    Ik denk dat het al mis gaat op het moment dat de handleiding wordt opengeslagen. Wie weet nu eigelijk als je net komt kijken wat cue's scene's, playback, scene's, macro's, fadetijd etc, etc zijn. (bijna) niemand, en je kan het ze niet kwalijk nemen ook.
                    ...
                    .
                    Dat valt nog mee. Als je handleiding van een SGM regia leest, dan beginnen ze ineens over "registers". Ik kreeg meteen het gevoel dat ik achter een kerk-orgel zat. (en dat gevoel is helaas ook niet meer verdwenen)
                    Of lightjockey wat in mijn ogen de cue's en sequences een beetje door elkaar haalt. (maar dat kan persoonlijk zijn)

Comment

• Funmaker
                      • Jun 2006
                      • 922

@deurklink : eerder een handleidingkje over de basis van dmx, hoe instellen wat is wat enzo dus niet specifiek lichttafel

Comment

• Frank@highend
                        • Oct 2005
                        • 65

Hallo allemaal,

Heb je intresse in een Cursus Hog II of Hog III ( of wil je van andere High End Systems producten meer weten) stuur me dan even een mailtje, zie profiel
                        en ik zal eens kijken of we wat kunnen opzetten hier in Nederland.

Met vriendelijke Kerst groeten
                        Frank Schotman
                        High End Systems

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

<schaamteloze plugmode>
                          oh ja voor de bands op de site:
                          mijn "fac" staat op artikelen voor de popmuzikant
                          <schaamteloze pugmode uit>

Het is gratis en gaat over zaken die niet voor geld te koop zijn.. dus hoop ik er mee weg te komen
                          lekker belangrijk!

Comment

• alegrandro
                            • Mar 2006
                            • 4

He Frank,

Hog II en Hog III cursus is er al bij Tenfeet. Trouwens je kunt hier nog meer verschillende cursussen volgen. Highend, compulite,avolites... en ook midi, 3d tekenen. Dus volgens mij bestaat het al of bedoelen jullie iets anders?????

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Beste mensen,

Ik geef les op diverse theatertechniek scholen, en geef cursussen door heel het land. Niet alleen op GrandMA, ook op het gebied van lichtontwerp, projectmanagement, 3D tekenen (Wyg, MSD en MA3D) en muziekleer. Mocht je interesse hebben in een bepaalde training geldt hetzelfde aanbod als van mijn collega's: mail gerust naar arvid@ajboperating.nl

Referenties o.a. GrandMA trainingen voor diverse bedrijven, en meest recent een 3 daagse training aan het Media College te Amsterdam.

Ik vind juist niet dat je bang moet zijn om je "concurrenten" op te leiden... Het is belangrijk om onze gehele tak op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen, dus leer elkaar alles wat je weet (zo leer ik ook nog elke dag van mijn collega's).
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...