Huis opblazen met geluidsgolven

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuurKE
    • Jan 2005
    • 252

Huis opblazen met geluidsgolven

Hey allemaal.

in het Belgisch Limburgse Genk wil Mark Bain (amerikaans "kunstenaar") aanstaande zaterdag een huis gaan opblazen met geluidsgolven. Zijn bedoeling is om met lage frequentie's het huis aan het scheuren te krijgen en dan deze seismische trillingen opnieuw versterkt terug te sturen en op die manier een kettingreacte te veroorzaken.
    Ben eens benieuwd.

PROGRAMMA:
    Mark Bain Genk 13/5, 19u
    Opening 'PowerPlays’, met performance ‘Soundhouse’ door Mark Bain, gevolgd door debat en feest. Genk, Hasseltweg ter hoogte van kruispunt Landwaartslaan.
    Na de performance: Debat met Willy Miermans (directeur Instituut Verkeerskunde), Wim Dries (Schepen Stad Genk), Tom Vleugels (Ingenieur Wegen en Verkeer) en Mark Bain. Moderator is Liesbeth Huybrechts.

Op de site van Z33 vind je ook nog iets info.

Als ik zelf meer vind zal ik het ook plaatsen.

greetz Tuurke
    Last edited by tuurKE; 09-05-06, 19:14.
    Maar wij hebben.......
    .......chamsys!!
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

het opblazen van een glas met hoge tonen is al heel moeilijk, dus een heel huis???.

Maar ik ga het programma zeker kijken
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 649

Opblazen, als in instorten? Ik ben jaren geleden ( 1989 )bij Pink Floyd in Venetie geweest. Daar stond gigantisch veel vermogen opgesteld en die kwamen niet verder dan hier en daar wat afbrokkelende stenen. Ik kan hier geen natuurkundige onderbouwing van geven, maar mijn onderbuik zegt dat dit heel moeilijk zal worden om dit voor elkaar te krijgen.

Mocht het wel lukken dan opent dit misschien wel perspectieven! Heren uitbaters en zaaleigenaren, U bent gewaarschuwd.

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

ik denk dat als je het allemaal een beetje ala mythbusters style aanpakt, dat het dan wel zou lukken (mythbusters deden toch leuke experimenten met Meyer sound??)
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Robert H
          • Jan 2006
          • 377

Originally posted by shure-fan
          ik denk dat als je het allemaal een beetje ala mythbusters style aanpakt, dat het dan wel zou lukken (mythbusters deden toch leuke experimenten met Meyer sound??)
          Dat was een mooi stukje inderdaad. John Meyer zélf was ook aanwezig om een oogje in het zeil te houden. Leuk experiment en een fijn stapeltje speakers :-)

By the way, als ze nu Ali B. uitnodigen voor dit experiment, dan weten ze zeker dat er in ieder geval iets kapot gaat

Comment

• DJ.T
            • Nov 2002
            • 1502

Het ligt allemaal aan welke frequentie gebruikt, niet eens zo zeer om hoeveel vermogen je hebt.
            Zoals vermeld moet je een eigenfrequentie zien te vinden.
            Een wijnglas kun je nog zeer gemakkelijk laten knappen, als je maar de juiste frequentie te pakken krijgt.
            Voor het bouwen van een huis worden verschillende materialen gebruikt en worden minder fijna vormen gebruikt om het zomaar in te laten storten.
            Een huis wordt immers zo stevig mogelijk gebouwt.
            Ik ben benieuwd wat dit op gaat leveren.
            We're ready to party, are you?

Comment

• masterblaster

Dit noemen wij resonantie zoals Caspar en DjT. al melden moet je een frecquentie hebben Die even snel trilt als de muur van het huis want dan werk de muur zelf vertsterkend.

op den duur zullen de muren zo hard schommelen/schudden dat het steen het niet meer houd en dan stort het in elkaar

Comment

• .Jo
                • Mar 2006
                • 14

Dit is trouwens ook de reden dat legers nooit in de pas over een brug lopen (ze zou wel eens kunnen instorten)

Comment

• masterblaster

Originally posted by .Jo
                  Dit is trouwens ook de reden dat legers nooit in de pas over een brug lopen (ze zou wel eens kunnen instorten)
                  heb je ook naar mythbusters zitten kijken

Comment

• Drive inn tnt
                    • Sep 2003
                    • 1082

Je moet de natuurlijke eigen frequentie van het huis (materiaal) zien te vinden. Alleen een huis betaat uit zoveel verschillende materialen en links en rechts geplaatste muren en draagbalken etc dat dit vrij lastig zal worden. Ook nog een punt, zijn alle ramen en deuren gesloten of niet.
                    Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• tomv
                      • Jun 2003
                      • 331

Morgen moeten wij daar geluid voorzien, dus kan ik zondag meer vertellen over hoe dit te werk gaat. En tussendoor ga ik proberen foto's te maken.
                      Tom

Comment

• tomv
                        • Jun 2003
                        • 331

Helaas geen foto's kunnen maken. Heb het te druk gehad met alles afdekken voor de regen.

In het huis was op 4 plaatsen een trilmotor geplaatst. Deze was bevestigd aan een hoek in elkaar gelast staal. Aan de buitenkant van het huis zaten ook 2 staalplaten en iedere set was door de muur bevestigd met 4 bouten.

Nu was het plan om deze motoren via frequentieregelingen te laten draaien om zo het huis te doen daveren.

In het huis waren dan een 8-tal sensoren geplaatst die dan versterkt werden en zo kon de toeschouwer horen wat er in het huis gebeurde.

Na een tijdje schudden begonnen de bouten los te komen en de motoren te verbranden. Toen alle 4 de systemen het loodje hadden gelegd heeft de kunstenaar zijn poging gestaakt en heeft een graafmachine de klus geklaard.

Gisteravond is het nog op het VRT en VTM-nieuws geweest, maar het fragment heb ik nog niet gevonden.
                        Tom

Comment

• Rookie
                          • Nov 2004
                          • 104

voilla se hier 15,26 min daar begint stukje over huis in genk.
                          Er is altijd iets wat je kan bij leren

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

Hmmm ... klinkt niet helemaal doordacht. Met lucht als medium iets dat lastig in resonantie gebracht kan worden proberen "op te blazen" leek me al niet erg waarschijnlijk; nu blijkt dat het met staal (platen) als medium ook al niet lukt ... verkeerde berekening, verkeerde RPM's, verkeerde aandrijfpunten ?!?

Enfin, 't heeft voor weer wat onnodig spectakel gezorgd en da's altijd meegenomen voor een "kunstenaar".

Groetos !
                            Meer is minder, minder is meer

Comment

• tomv
                              • Jun 2003
                              • 331

Pas op Koen,

Denk dat als die stalen platen wat langer waren blijven zitten, door bijvoorbeeld gebruik van borgmoeren of lassen ofzo, had het toch enige kans tot slagen gehad.

Wat mij wel is opgevallen, en staat volledig los van dit experiment, is dat de menselijke stem vervormbaar is door serieuze lage-tonen-weergave. Tijdens de "soundcheck" van de sensoren in het huis begon iedereen heel anders te praten, gewoon door het feit dat de FOH-set diep in het laag aan het blazen was. Echt vreemd.

Ochja, nog eens op tv geweest he
                              Last edited by tomv; 14-05-06, 16:37.
                              Tom

Comment

Working...