Showcontroll's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masterblaster

Showcontroll's

De vraag is als je showcontroll gebruikt welke gebruik je dan (fabricant), en wat zijn jullie ervaringen ermee.
    Last edited by Guest; 27-04-06, 19:35.
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

even zoeken wat showcontrol is... zoekfunctie brengt raad.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

De eerste vraag zou moeten zijn: waar gebruik je het voor!
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• masterblaster

Ik weet hoe het werkt ik weet welke bedrijven er zijn en ik weet dat een hoop mensen het gebruiken alleen niet wie wat waarvoor gebruikt.

Dus vraag ik om de ervaringen van mensen zo weet ik dat de piet piraat show SFX gebruikt maar niet van welke fabricant, aangezien er SFX showcontrolls zijn van (tot nu toe gevonden) 3 fabricanten

En in de zoekfunctie geen topic gevonden die gaat over de meningen en waarvoor gebruikt daarom is het ook in de lounge topic geplaatst

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

SFX kan er maar één zijn.

Verder blijft de vraag: Waar ga je het voor gebruiken. Showcontrol is een begrip dat heel erg breed is. Als er geen specifieke omschrijving is van wat er moet gebeuren, dan is het nutteloos om er een antwoord op te geven.

En over showcontrol bij Piet Piraat:
          Toen je daar was (of eigenlijk zij bij jullie) had je het even aan Dimi kunnen vragen of aan één van de jongens van Flabel, die hadden je vast wel kunnen vertellen wat PWL geleverd heeft en wie het geprogrammeerd heeft. Anders misschien via de site van Gertje uit Schelle, daar staat vast wel een link op.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• masterblaster

Originally posted by kokkie
            SFX kan er maar één zijn.

Verder blijft de vraag: Waar ga je het voor gebruiken. Showcontrol is een begrip dat heel erg breed is. Als er geen specifieke omschrijving is van wat er moet gebeuren, dan is het nutteloos om er een antwoord op te geven.

En over showcontrol bij Piet Piraat:
            Toen je daar was (of eigenlijk zij bij jullie) had je het even aan Dimi kunnen vragen of aan één van de jongens van Flabel, die hadden je vast wel kunnen vertellen wat PWL geleverd heeft en wie het geprogrammeerd heeft. Anders misschien via de site van Gertje uit Schelle, daar staat vast wel een link op.
            Bij piet piraat is alles inhuis gebeurd in studio honderd en de SFX geprogrammeerd door een meerijzende technicus van flashlight/APR.
            Er was namelijk niemand van bovenstaande namen.

Maar voor de derde keer ik stel geen vraag over info erover maar uit interresse wat andere mensen ermee doen.

Dus ga er maar van uit dat ik bedoel dat je licht en geluid aangedreven word door een showcontroll computer.

Ik wil dus weten wat en waarom gebruiken jullie een bepaalde showcontroll en wat is je mening erover

Snappevous??

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

Showcontrol kan nu eenmaal op verschillende manieren verwezelijkt worden.
              Is eigenlijk een triggersignaal voor de verschillende devices (licht, geluid, fx, video, trekkenwand, autocue, muziekinstrumenten, robotica,...)

Als je een eenvoudig showcontrol systeem wil opzetten dan wordt dat gewoon gedaan door de verschillende devices te linken via bv MIDI. Hier worden dan notes en sys ex messages gestuurd naar de verschillende devices pm deze te triggeren.
              Verder kan dit ook via LTC (linear time code) of andere stuursignalen.

Wil je iets meer overzicht over wat er gebeurd, dan kan je er een stukje software zoals een midi-sequencer tussenhangen. Vanuit deze centrale unit krijg je dan een totaal overzicht.

De grote showcontrolsystemen gebruiken dedicated software zoals SFX, medialon,...
              Deze systemen zijn volledig toegespitst op showcontrol en zijn eigenlijk een soort van automatisch draaiboek/stagemanager met toe te wijzen triggerpoints en cuepoints voor de verschillende devices en de nodige feedback van deze devices naar het showcontrol systeem toe.

Meest gebruikt is dus gewoon MIDI en sys excl messages of LTC, eventueel voor de grote systemen getriggerd met SFX van stageresearch (het systeem wat gebruikt wordt voor de studio100-shows) en medialon.

Verder komt buiten de software ook een heel stukje hardware kijken bij showcontrol-systemen.
              De lightdesks, video-apparatuur, audio, blablabla... maar ook zijn er diverse out/en inputmodules te krijgen voor het aansturen van relais of specifieke toepassingen.
              Bij showcontrolsystemen is er namelijk heel wat 'custom-made', maar tegenwoordig kan je natuurlijk wel voor alles een bijna kant-en-klare hardware oplossing vinden.

Voor meer info...
              Last edited by axs; 28-04-06, 08:44.
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

Originally posted by masterblaster
                Bij piet piraat is alles inhuis gebeurd in studio honderd en de SFX geprogrammeerd door een meerijzende technicus van flashlight/APR.
                Er was namelijk niemand van bovenstaande namen.

Maar voor de derde keer ik stel geen vraag over info erover maar uit interresse wat andere mensen ermee doen.

Dus ga er maar van uit dat ik bedoel dat je licht en geluid aangedreven word door een showcontroll computer.

Ik wil dus weten wat en waarom gebruiken jullie een bepaalde showcontroll en wat is je mening erover

Snappevous??
                Nou ik heb Dimi gesproken en ik denk dat jij de Piet Piraat show afgelopen zondag in Roermond heb gezien.
                Als dat zo is dan was Dimi daar ook en heeft Luc Poulli voor Flashlight het showcontrol systeem geoperate, maar is geprogrammeerd door Luc Peulmans en Mario Hofman van Painting with light.

Jij wil dus alleen wat weten voor gebruik in het theater met licht en geluid en dan op kleine shows. Op grote shows bespaar je namelijk vaak geen geld doordat je een mannetje minder neer kan zetten, maar moeten de technici toch aanwezig zijn en is het meer een geavanceerde vorm van tijdcode. In Rides wordt alles geautomatiseerd en heb je dus alleen de ride operator nog maar die eigenlijk niet eens weet dat hij licht en geluid start, maar alleen de knop indrukt dat het karretje mag vertrekken. Er is dan natuurlijk een aardig verschil tussen Villa Volta en Space Mountain aan wat voor showcontrol je gebruikt. Ook zie je in iedere film waar beelden van Las Vegas inzitten altijd van die mooie fonteinen met een lichtshow. Ook dat is showcontrol.

De gebruikte apparatuur erachter, het aantal apparaten en de manier waarop het gebruikt wordt bepaalt wat je kiest. Net als met een lichttafel, je koopt geen GrandMA als het ook op een MA lightcommander 12/2 kan. Hoe meer het apparaat kan, hoe lastiger te programmeren, maar ik heb nog nooit iets in de hoek getrapt, dus dat valt allemaal wel mee. Alles heeft voor en nadelen. Wat betreft de [FONT=Arial]SFX Sound Playback en Show Control software en Echo Audio apparatuur heb ik nooit problemen gehad.[/FONT]

Comment

Working...