Discotheek verlichting, wanneer gevaarlijk?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gsus
    • Apr 2006
    • 2

Discotheek verlichting, wanneer gevaarlijk?

ik moet iets onderzoeken over de maximale lichtsterkte waarbij je ogen geen schade oplopen. Weten jullie misschien een site waar meer informatie op staat over lichtsterkte of over wetten van licht of discotheken?

alvast bedankt
  • deloitte
    • Sep 2005
    • 135

ik denk als je schade op kan lopen van licht zou het met een flinke laser moeten zijn... bij google kan je denk ik wel wat vinden,

gr bram
    voor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

je hoeft idd niet te kijken bij gewone lampen in discotheken. deze kunnen hooguit veroorzaken dat je even sterretjes ziet. ik zou voor wat meet sprectakel eens kijken op een site over laser zoals bram hier zojuist al aangeeft. er is genoeg over te vinden via google en hier op deze site zul je met de zoekfunctie ook al het een en ander tegen gaan komen
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Originally posted by Gsus
        ik moet iets onderzoeken over de maximale lichtsterkte waarbij je ogen geen schade oplopen.
        alvast bedankt
        WAT is je onderzoeksopdracht?
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Ha heren,

Inderdaad zoals Mod stelt is het wel handig in kaart te brengen wat nu exact het doel van de opdracht is.
          Daarbij vergelijk ik licht even voor het gemak met geluid, iriterende stoffen, blootstelling aan enige andere voor de gezondheid minder bevordelijke zaken waarbij (maximale) intensiteit en blootstellingsduur (tijd) altijd aan elkaar zijn gerelateerd.

Bij geluid gaat is dat bijv. 80dB SPL (A) gedurende 8 uur; voor licht zou dat bijvoorbeeld 5000 ANSI Lumen (of Lux of whatever) per uur kunnen zijn, afhankelijk van de kleurtemperatuur oid. Hier weten anderen vast meer van dan ik ... 't-is maar ter voorbeeld.

Groeten en succes !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by Koen van der K

Bij geluid gaat is dat bijv. 80dB SPL (A) gedurende 8 uur; voor licht zou dat bijvoorbeeld 5000 ANSI Lumen (of Lux of whatever) per uur kunnen zijn, afhankelijk van de kleurtemperatuur oid. Hier weten anderen vast meer van dan ik ... 't-is maar ter voorbeeld.

Groeten en succes !
            Neem een voorbeeld aan de allergrootste volgspot allertijden, (zie de heren lichtbouwers het m nog niet nadoen dat je er binnen een paar maanden huid****** van krijgt...) ---> de Zon.

En volgens goed europees communistisch gebruik mag je er per dag maximaal maar 20 uur in zitten (in de zomer dan) , omdat de andere paar uur voor de bewoners van de andere kant van deze aardbol zijn...
            En heb je al Bosjesmannen met Ray-Ban's op hun snikkel zien lopen? die waren er 100 jaar geleen nog niet eens....

Heb wel een andere leuke : wat is de Minimale verlichting die je in een discotheek MOET hebben.
            Last edited by Gast1401081; 25-04-06, 20:08.

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

... haha ! wat kun je je weer heerlijk plastisch uitdrukken heer Mac ;-)

Maar goed; ik heb ook geen idee maar kan me voorstellen dat er richtlijnen zijn oid mbt lichtintensiteit, je netvlies kan tenslotte ook niet alles verdragen (het vrouwelijk schoon / bloot in die discotheken buiten beschouwing gelaten ;-)

Hmmm ... maar vreemde stelling idd, ik haak effe af en zie wel wie er met leuke ideeen komt.

Groetos !
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• arjanb
                • Feb 2005
                • 2

Neem eens een kijkje in de manual van de spooky blue, staat een heleboel over dit in.

Comment

• badboyscrew
                  • Aug 2000
                  • 304

Heb wel een andere leuke : wat is de Minimale verlichting die je in een discotheek MOET hebben.
                  de nooduitgang verlichtingsbordjes de rest is vogens mij optioneel en zeker niet verplicht.
                  groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• Joost van Ens
                    • Jan 2001
                    • 628

Als een discotheek onder "normale"horeca valt is het zover ik weet een minumum van 1 lux, gemeten op 1 meter boven vloeroppervlak in alle door mensen betreedbare ruimten.

joost

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by Joost van Ens
                      Als een discotheek onder "normale"horeca valt is het zover ik weet een minumum van 1 lux, gemeten op 1 meter boven vloeroppervlak in alle door mensen betreedbare ruimten.

joost
                      en trappen, enzo? Norm??

Comment

• Joost van Ens
                        • Jan 2001
                        • 628

Mac. ik heb een 17/18 jaar terug mijn horeca papiertjes gehaald (was toen nog nodig). Bij de verplichte inrichtingseisen van een horeca pand zat toen deze waarde. Vorige week de uitslag van een soort veiligheidsscan gehad over ons pand. En daarin stond deze regel nog steeds bij de algemene voorwaarden voor horeca vermeld. Trappen lijkt mij de zelfde regeling, en een norm weet ik al helemaal niet. zal ongetwijfeld te vinden zijn. Maar ik heb het even te druk om er naar op zoek te gaan.

Trouwens wanneer wordt licht schadelijk? Misschien een met een lasser overleggen. Lasogen schijnen erg hinderlijk te kunnen zijn.

Joost

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Lasogen hebben niets met zichtbaar licht te maken maar wel met de enorme hoop UV-straling die vrijkomt.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

Licht is idd niet de oorzaak van lasogen.
                            eigenlijk is het zo dat lasogen gewoon het verbranden van je oog. net zoals je huid.
                            dit is een UV kwestie.
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

slotje totdat ik iets van sus verneem....verder reageren znder enige richting is leuke tiepvaardigheidstraining, maar verder nutteloos.

27-04-2006 udate: nog niets mogen vernemen...
                              Last edited by moderator; 27-04-06, 14:24.
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...