Leuke ervaringen van vroeger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Verloopje van shucko + 2x banaanstekker naar 16A 3 fase bij gebrek aan multikabel. Op de dimmer fase altijd rechts en op de shucko was het afgesneden nokje de fase.

Altijd goed gegaan, dat waren nog eens tijden!
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• janneman32
      • Dec 2005
      • 65

iets met TL-starters in serie met een persglaslamp om hem te laten knipperen. da's altijd goed gegaan.......

Greetzzz, Jan

Comment

• Companion
        • Dec 2005
        • 86

Mijn eerste "mengpaneel" was een oud sigarendoosje met daarop enkelpolige lampschakelaars. Daaraan 3 polige DIN chasisdelen. Een pick-up met platenwisselaar en een radio met zo'n groen "kattenoog" in het midden...

De knipperende gekleurde gloeilampen met TL-starters komen mij ook nog wel bekend voor.... de draadjes waren zo op de TL starter gesoldeerd isoleren ? wat was dat ? Gelukkig is het altijd goed gegaan.

Of wat te denken van het ontstoren van de schakelklikken met een 40 volt elco gewoon even om de twee polen van een ongeaarde stekker gedraaid

Oh Oh wat een tijd. Summum was wat jaren later...

De hele buurt op stelten want er werden brandweersirenes gehoord....
        Ja als eigenwijze puber met m'n eerste stereoset de luidsprekers in het open raam en van een plaat met geluidseffecten voor film steeds weer dat zelfde fragment afdraaien... een week huisarrest was het gevolg...
        Op naar de volgende beurs....

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

De TL-starters, tja wie is daar niet groot mee geworden
          Weet wel dat ik startervoetjes op een plank had gemaakt (moest van mijn vader) zodat het netjes geïsolleerd was en de starters makkelijk waren te vervangen. En ik had al een flightcase, een veel te grote houten hutkoffer waar alles in kon worden gegooid en dan met 10 man moest tillen om te verplaatsen want wielen waren te duur hoor.

Uiteindelijk is dat hele DJ-en het nooit geworden en ben ik de geluidshoek in gegaan.

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Begonnen met hifi versterkers, en dan per keer 1 versterker gebruiken, en er 6 op voorraad bij je hebben omdat ieder uur wel 1 het loodje legt.

verder verschillende speakerkasten waarvan de speakers zo verdroogd waren dat na ieder feest het geheel met velpon en vloetjes aan elkaar geplakt moest worden.

ook het starterverhaal, de schakelaars op een plank en dit soort zaken.

maar ik ben nog altijd trots op mijn eerste strobe:

dit was een bouwlamp met hierboven een ventilator (groot uitgevallen computerventilator) gemonteerd zeg maar blazend naar het publiek, en hierop hadden we een ronde schijf van hout gemonteerd die voor de lamp draaide, hierin een sleuf gezaagt en klaar was hij..
            werkte nog ook.

verder nog met accu's gesleept voor 12 volt zwaailampen en niet te vergeten ben ik nog een verhuurklusje gedaan met winkelwagentjes als transportmiddel.

gelukkig lang geleden. maar blijft leuk om aan terug te denken
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• deloitte
              • Sep 2005
              • 135

het leukste dat ik heb meegamaakt in mijn "jongere" jaren is tog wel disco meubels bouwen. was altijd een hele klus.

gr bram
              voor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....

Comment

• Companion
                • Dec 2005
                • 86

Om nog even verder aan te vullen...

Geen geld voor grote speakers. Dan maar een houten kast bouwen die twee keer zo groot was en het kleine speakertje er gewoon inzetten.

En het klonk geweldig !
                Op naar de volgende beurs....

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Ja, wat wil je, na al dat werk ga je niet zeggen dat het klote klinkt hahah
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Haha, ja, de mooiste dingen bouwen van het soort audio-srap dat je tegenwoordig niet meer vindt !

Bij mij was het een tweetal in elkaar gevouwen bananendoosjes met drie "willekeurige" speakertjes die "willekeurig" waren aangesloten (who gives a shit about phase) en steevast elke vrijdagmiddag mee naar shool gingen voor de namiddag fuif.
                    TL starters en persglaslampen ... werkt formidabel !
                    Overigens had mijn eerste "drive in show" zeker 1 draaitafel, welliswaar zonder toonarm maar het zag er wel ruig uit ;-)

Groeten,
                    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Roeltej
                      • May 2001
                      • 761

zoiets ?

daarvoor hadden we nog een of ander meubeltje van kinderkamer van broertje, geschroeft op 2 oude philips hifi speakertjes gevult met een discman, cassettedeck, losse cd speler en een walkman...
                      mengpaneel hadden we niet, dus gebruikten de versterker om te schakelen tussen de apparatuur

qua licht, 3 kanaals lichtorgel, 2 ministrobes en een lichtslang... gehangen in de zelfbouwstatieven voor de bouwlampen van me pa

op die foto net wel/niet te zien, ding waar witte lampje op geschroeft is zit vol met schakelaars voor verlichting... en deurbelknoppen... allemaal met speakerdraad aan elkaar geknoopt en 220 erop :|

en dat voor 2 zakken snoep op een avond
                      Last edited by Roeltej; 08-03-06, 20:46.
                      Vitality Show

Comment

• daanjo
                        • Jul 2003
                        • 23

Ik heb zo ook in de beginjaren een lichteffect gemaakt.
                        Ik had een ruitewissermotor met aanhangsel genomen ,en in plaats van de ruitwissers ,had ik 2 autolampen gebruikt .Ik had er dan een trafo van 12 volt /100watt bij geplaatst . Zo had ik een zelfgemaakte dubbele zwenkspot.
                        Mijn eerste discobar ,was een kartonnen doos ,met een cassetterecorder erachter . (En een micro die niet werkte)
                        Heb er gelukkig alleen maar thuis mee gewerkt .
                        Waar is die tijd ? (was begin jaren 80)

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

In het jongerencentrum destijds begonnen met 'n 4-kanaals lichtorgel en 12 spotjes met gekleurde 60W lampen. Strookjes hout gezaagd om spotjes aan te bevestigen en zo in het systeemplafond te rammen. We hadden al we stopcontacten op het plafond zitten. Verbonden met 2x 0.75mm in de kleur wit...

Thuis begonnen met 'n Alecto met alleen schuiven, 'n cassettedeck (weet de jeugd nog wat dit is?) en een Technics cd-speler. Het goedkoopste type van die tijd ('91).

M'n broer was toen al JAREN bezig en heb (gelukkig) van hem kunnen leren hoe het absoluut NIET moet. Hij doet het nu al zo'n 20 jaar en als de verhalen uit zijn begintijd hoort...

Comment

• Baszza91
                            • Oct 2005
                            • 476

Het is niet echt een vroeger iets. Maar echt een beginner fout.
                            Laatst had ik een klus (bandje uitlichten). We hadden een parrenset gehuurd (voor maar 3 kratjes Amstel bier). Er zat een los dimmerpack bij (Zero88) voor de parren. De parren werden doormiddel van 8 x 20 meter snoer van 3 x 2,5mm² aangesloten. Heb die dag me een breuk gesjouwt. En het mooie was, ik had alles full on staan omdat ik met het geluid bezig was opbouwen. Toen alles klaar stond voor morgen. Alles uitgezet. Dimmerpack kon niet uit op het pack zelf. Dan maar de stekker eruit. De stekker van het dim pack zat in zo'n (bekend) huis tuin en keuken verdeeldoos (zo'n een waar je snoer kon inrollen). Ik stekker eruit halen, ik voelde aan het snoer van de verdeeldoos. Jeetje wat was die warm zeg.
                            Ik had namelijk 2,4 KW op een 2 KW verdeel doos gezet . Gelukkig heb ik het op tijd ontdekt. Maar het is wel blijven hangen. En ik zal er altijd aan denken aan voldoende dik snoer.

Greetzz en cheerss
                            Ps: welke dikte heb je nodig voor 2,4 KW continu aan stroom? 3 x 2,5mm²?
                            Last edited by Baszza91; 08-07-06, 18:42. Reason: Vraagteken vergeten
                            I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                              • Nov 2005
                              • 950

Originally posted by Baszza91
                              Het is niet echt een vroeger iets. Maar echt een beginner fout.
                              Laatst had ik een klus (bandje uitlichten). We hadden een parrenset gehuurd (voor maar 3 kratjes Amstel bier). Er zat een los dimmerpack bij (Zero88) voor de parren. De parren werden doormiddel van 8 x 20 meter snoer van 3 x 2,5mm² aangesloten. Heb die dag me een breuk gesjouwt. En het mooie was, ik had alles full on staan omdat ik met het geluid bezig was opbouwen. Toen alles klaar stond voor morgen. Alles uitgezet. Dimmerpack kon niet uit op het pack zelf. Dan maar de stekker eruit. De stekker van het dim pack zat in zo'n (bekend) huis tuin en keuken verdeeldoos (zo'n een waar je snoer kon inrollen). Ik stekker eruit halen, ik voelde aan het snoer van de verdeeldoos. Jeetje wat was die warm zeg.
                              Ik had namelijk 2,4 KW op een 2 KW verdeel doos gezet . Gelukkig heb ik het op tijd ontdekt. Maar het is wel blijven hangen. En ik zal er altijd aan denken aan voldoende dik snoer.

Greetzz en cheerss
                              Ps: welke dikte heb je nodig voor 2,4 KW continu aan stroom? 3 x 2,5mm²?
                              3x 2,5mm2 is meer dan voldoende (2,5mm2 is gemaakt voor 16a = 3,680 KW)
                              Last edited by MEEO Licht en Geluid; 08-07-06, 21:13.
                              MEEO Audio Licht Rigging,
                              Mark van der Werff
                              Groningen

Comment

• jakkes72
                                • Dec 2003
                                • 1015

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                                3x 2,5mm2 is meer dan voldoende (2,5mm2 is gemaakt voor 16a =3.680 KW)
                                Moet een komma in plaats van een punt zijn....?
                                anders is het wel erg veel

Comment

Working...