ISO norm ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ST
    • May 2005
    • 32

ISO norm ?

Heeft een ISO norm voor een verhuurbedrijf wel nut ?

Ik kwam een site tegen, van een bedrijf uit Veldhoven, dat trots prijkt met een VCA certificaat ISO norm 9001.

Is dit een patserig marketingtruukje van dit bedrijf of zijn er meer verhuurjongens die met een ISO norm werken ?

Moet dat nou ?
  • LichtNichtje
    • Nov 2004
    • 220

Dit hoort misschien in de "newbies" sectie, maar wat houd een ISO 9001 norm in??

Comment

• LJ Tom
      • Nov 2003
      • 202

De isonormen houden in standarisatie, en zo kwalitatief en volgens standaards werken.

Deze kunnen ook in de licht en geluidswereld voorkomen.... ofze er al zijn weet ik niet.

veel info op : http://www.iso.org
      ISO brings together global experts to develop International Standards that help solve problems and drive innovation.

bv. er worden normen opgesteld die de iso norm vertegenwoordigen.
      Een bedrijf dat aan die normen voldoet kan dus die certificaten krijgen, wat een uithangbord is voor dat bedrijf. Vooral naar buitenlands contacten is dit een groot plus punt. (denk maar aan transportbedrijven, bouwbedrijven ect...) Het bedrijf krijg die norm, maar moet deze ook zien te behouden, door het product dat ze afleveren steeds met de zelfde kwaliteit te produceren. Hier voor zal men de de iso steekproeven uitvoeren of ze het certificaat morgen behouden.

Zou perfect in de licht en geluidswereld passen moest het nog niet zijn.

In de toekomst zal er steeds meer naar deze normen gestrefd worden. bv voor overheden werken, die deze normen eisen.

citaat:Geplaatst door LichtNichtje

Dit hoort misschien in de "newbies" sectie, maar wat houd een ISO 9001 norm in??
      Groeten

Tom Venken

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Volgens mij is Heuvelman ook iso 9001 gecertificeerd. Ze zijn onder andere huisleverancier van AV techniek voor Shell Nederland. Als "onderaannemer" van Shell zijn ze verplicht VCA gecertificeerd personeel te leveren, niet alleen bij werkzaamheden op bedrijfsterreinen van Shell, maar ook als er een bijeenkomst is in een hotel of congrescentrum.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Naar mijn weten is Rombouts in Veldhoven inderdaad ISO 9001 gecertificeerd.

ISO = International Standarisation Organisation
          (internationale normerings organisatie)
          de 9000 normenreeks is opgezet om de kwaliteit van producten en/of diensten in documentatie te kunnen vastleggen (PAPIER!).
          Maar zegt helmaal NIET over het niveau van die kwaliteit.
          Zowel RollsRoyce als Lada kunnen ISO 9001 behalen voor "het fabriceren van automobielen"!
          En kunnen zowel Alzheimerpatienten als politici ISO 9000 verkrijgen voor het "vertonen van geheugenstoornissen"
          Alleen is de suggestie van ISO 9001, dat je er hoge kwaliteit mee levert.
          Een uitstekend marketing instrument,
          en we weten allemaal heel goed dat alles wat met marketing te maken heeft, tenminste voor 50% is gelogen.

Overigens heeft VCA hier weer helemaal niks mee te maken...
          ook al is dat inmiddels eigenlijk ook volkomen zijn doel voorbij geschoten.
          Als je dat al te serieus neemt mag ik nu schoonmaken bij Prolyte,
          en mogen de schoonmaaksters bij Prolyte nu riggen.

Maar het feit blijft dat bedrijven met ISO 9000 een ander (en meestal beter!)
          klantenbestand krijgen dan daarvoor.
          Want inkopers en ambtenaren zijn ook veel te vaak mensen zonder echte vakkennis..
          .... pennenlikkers die vertrouwen op de papierbergen van anderen.

Een wereld die alleen maar draait bij de gratie van veel papier,
          zal ten onder gaan door het volkomen verdwijnen van de bossen.

En een samenleving die accepteert dat politici glashard liegen en bedriegen,
          vertrouwt ook die papierbergen niet meer die door die leugenaars worden bedacht.
          Zwendel en bedrog is namelijk het best uit te voeren op basis van papier.

De ISO norm voor het vastleggen van transparantie, eerlijkheid en openheid zal nog lang op zich laten wachten.

Overigens vind ik dat Rombouts (en ook Heuvelman en Expotech zijn er heel ver mee of ermee bezig) zeker lof verdient om zo zijn nek uit te steken, want in dit malle wereldje is elke kwaliteitsimpuls een dankbare aanvulling.
          We horen helaas nog steeds veel meer over prutsers en knoeiers en prijsverziekers dan over de klasbakken en de topcompanies.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

VCA= Veiligheids Certificaat Aannemers.
            En houdt in dat iemand die binnen een bepaald bedrijf een bepaalde taak heeft, deze taak veilig kan doen.
            De Timmerman is opgeleid in Veilig Timmeren, de Schilder in Veilig Schilderen, etc.

In de praktijk komt het erop neer dat voor de Mensen een opleiding in veilig werken wordt gegeven van 3 of 5 dagen, terwijl de Materiaalman van dat bedrijf zorgt voor Veilige Ladders, etc. En de Mensen moeten dus eerst kijken of de Materiaalman wel veilig Materiaal heeft meegegeven.

Is ooit voor de Petrochemische industrie ontworpen, en hield niet veel meer in dan een werkvergunning aanvragen bij de afdelingschef waar je aan t werk ging. Deze Chef keek dan of je je veiligheidsschoenen aanhad, je boormachine en ladder recent gekeurd waren, en of er eventueel brandweer of brandwerende maatregelen nodig waren.
            Vooral in de petrochemie een must, bleek gisteren maar weer...

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Maar daar in Warffum hadden die schoonmaaksters van Prolyte dus ook aan de gang kunnen gaan.
              En dus is die steiger in de Amercentrale gebouwd door mensen zonder VCA....
              Het giert elke ochtend en middag echt van de aannemers-busjes op de snelweg met dat VCA logo achterop...

Hoe komen we dan toch nog steeds aan die grote aantallen arbeidsongevallen?

De waarde van papier bewijst zich vooral voor bepaalde momenten voor toepassingen voor de bips.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

niet helemaal, die schoonmaker kan veilig schoonmaken. Enn las maken of een gat boren is weer een andere tak van sport... en wordt dus eigenlijk door de VCA uitgesloten.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

Maar ik leerde bij die VCA ook van alles over chemicalien enzo.
                  (al lang vergeten natuurlijk!)
                  En de schoonmaaksters hadden ook een hoofdstukje veilig hijsen in hun leerstof.
                  en dat zullen ze ook wel vergeten zijn ....
                  Er stonden trouwens behoorlijk verouderde gegevens over hijsen in mijn leerboek.
                  En toen de docent uitlegde hoe - en over welke schijven - het traject liep om dat aan te passen,
                  wist ik meteen weer waar dit ook weer voor bedacht was: de burokraatsie en het grote indekken.

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

VCA is inderdaad kort door de bocht genomen het verschuiven van verandwoordelijkheden aan de andere kant kan een werknemer zich nu ook ergens op beroepen.
                    Dit wil niet zeggen dat een schoonmaker mag riggen het gaat ook zeker over competenties. Ik ben met je eens dat er veel info verstrekt wordt die je nooit meer gebruikt en dat er wel van je verwacht wordt dat je het weet. Iemand die hier serieus mee omgaat weet echter dat hij over zaken waar hij/zij geen verstand van heeft deskundigheid moet raadplegen.
                    Een BHV'r is ook geeen EHBO'r.

Off Topic,
                    Zolang we nog niets weten over de oorzaak in Warffum laten we hier dan ook niet over speculeren. Wel zo netjes voor de nabestaanden. Het zou kunnen zijn dat er een familielid dit forum leest. En ja ik ben er redelijk dichtbij betrokken.
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5429

Zolang we instanties hebben die er na 5 jaar nog niet achter hebben kunnen komen wat er nou precies in Enschede mis is gegaan....
                      en die de balkonnetjes van Sittard over het hoofd hebben gezien, e
                      n de Toneeltoren van Hoorn,
                      en nog steeds OH-en over wat er in de Amercentrale met de steigers misging,

en wat er aan de hand was met het denken van de Nederlandse bevolking over de Europese grondwet
                      enz enz enz...
                      zolang zullen we onze mond dus moeten houden = eeuwig zwijgen?
                      Ja dat is precies wat de overduidelijk incompetente papierverplaatsers heel graag willen.

Op papier zal het in Warffum allemaal prima in orde zijn geweest, maar......................?
                      het is weer een bewijs dat papier geen kl*te zeggemn als het er echt op aan komt.
                      Ik heb in 20 jaar hele reeksen van certificaten vol met fouten, knoeiwerk en regelrechte leugens voorbij zien komen.

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Zolang veroorzakers van ongevallen blijven zwijgen of niet de waarheid vertellen of zelf niet meer bij machte zijn dit te doen,is het verdomd moeilijk de werkelijke oorzaak te achterhalen. Het is vanzelfsprekend niet netjes om met waarschijnlijkheden naar buiten te treden als was het alleen maar uit respect voor eventule nabestaanden.
                        Natuurlijk verdwijnen er zaken in de doofpot en dat is obsoluut niet goed te praten. Als er menselijke fouten zijn gemaakt dan kun je alleen hopen dat dit niet opzettelijk is gebeurd. Vaak is het onwetendheid, gebrek aan competentie. Het enige wat daar aan te doen is is mensen instrueren.
                        De intentie van VVA en VCA certificaten is het mensen bewust maken van veilig werken en ze laten weten dat ze een onveilige situatie niet hoeven te accepteren.. Natuurlijk is het ook een verschuiving van verandwoordelijkheden maar of dat per defenitie onjuist is?

Lui de [u]bewust</u> anderen in gevaar brengen mogen ze van mij achter slot en grendel stoppen, zwaardere straffen kent onze rechtstaat wat dat betreft helaas niet.

Maar volgens mij ging de topic over de ISO norm. In ben hier geen deskundige in maar volgens mij komt het er op neer dat je vastlegd hoe je iets doet en hoe je jezelf controleerd dat je het ook daadwerkelijk zo doet. Kortom papierwerk.
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• LJ Tom
                          • Nov 2003
                          • 202

Zeer veel waarheid hierboven... Maar toch zullen deze normen nog sterker opkomen, en naar de verdere toekomst, zullen enkel bedrijven die deze certificaten kunnen voorleggen, kunnen meedingen naar een bepaalde job.

Ok ja, fouten en blunders zullen er in voorkomen, hoe erg ook. Maar denk dat het idee achter de ISO wel goed zit. En spijtig genoeg zal je overal rotte appels hebben die al dan niet bewust fouten maken.

Plaatsen waar iets is mis gegaan, ben ik overtuigd van dat ze weten wat er is fout gegaan. Dat dit niet publiek wordt gemaakt, dat is iets anders. Daar zal het nodige "handjes boven het hoofd" houden en corupt gedoe wel voor iets tussen zitten. Ook die zitten overal...
                          Groeten

Tom Venken

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

citaat:Geplaatst door jans
                            Lui de [u]bewust</u> anderen in gevaar brengen mogen ze van mij achter slot en grendel stoppen, zwaardere straffen kent onze rechtstaat wat dat betreft helaas niet.
                            Lui die ca. 20 doden en honderden miljoenen schade op hun geweten hebben krijgen toch al gauw een jaar of anderhalf (voorwaardelijk?).
                            Kijk ..... en dat schrikt natuurlijk alle andere bewust of onbewuste prutsers echt heel erg af...
                            en
                            brengt het besef op dit soort personen dwingend over om zich beter in de materie te scholen.....

not

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

handicap van geld: iemand heeft het , en iemand anders wil het hebben. En gaat er dan dingen voor doen, bouwen, ontwikkelen, verkopen, of anderszins ondernemen.

En ja, mijn allereerste echte geluidsklus reed ik ook op een vrachtwagen, maar nog (net) zonder groot rijbewijs. Was ff een foutje in de planning, maar alla.
                              Later wel weer goed gemaakt, maar toch....

probleem 2 : dan zou, om echte veiligheid van schijnveiligheid te onderscheiden, op iedere arbeider een controleur moeten worden geplaatst. En die moet op zijn beurt ook weer gecontroleerd worden. En die laatste moet ook onder controle staan, enzovoort...

We hebben echter bewust gekozen voor een meetmethode, gebaseerd op de statistiek, en daarmee een soort van bijna veiligheid gecreeerd. 100% veilig was de sovjetunie, ergens in de jaren 70, waar het controlesysteem gebaseerd was op de meedenkende partijleden. (tipgevers, etc).
                              Maar daar werd niet gewerkt, want je moest een dag in de rij staan voor een brood.

Mensen die echter willens en wetens naar de overheid stappen voor een vergunning voor 150.000 kg explosieven midden in een woonwijk mogen echter van mij standrechtelijk gemolesteerd worden. En diegene die die vergunning verleent idem dito.

Comment

Working...