Het blijft een leuk poppie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Ben ik even blij voor die jongen dat hij zo snel veranderd is, tot niet zo lang geleden kwam er nog uit zijn keel: ''Cause I'm a mother fucking P I M P''
    Ik weet dat ik erg generaliseer nu, maar zo komt het hele hip-hop/rap gebeuren op mij over, en ik ben lang niet de enige.
    Ik probeer er ook de andere kant van te zien maar het blijft lastig.
    We're ready to party, are you?

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

citaat:Geplaatst door SM
      Gut wat lekker, zo'n ongezouten mening.
      Rap kan troep zijn en soms je reinste rotzooi, maar het is een KUNST-vorm die eigen stijlfiguren kent, en waarbij je het letterlijke en figuurlijke wel uit elkaar moet kunnen houden. MC Battles zijn van die leuke wedstrijdjes waarbij mensen elkaar totaal verrot schelden, maar degeen die dat het beste kan netjes gerespecteert wordt door degenen die verslagen zijn, waarna ze een biertje gaan drinken. Over vechten met woorden in plaats van vuisten gesproken.

Rap gaat veelal over misstanden in de maatschappij, maar wel gezien vanuit het dagelijkse leven in de straat. Dat vele NL-rappers daarbij grootspraak uit de Bronx gebruiken: ach, dat doen metalheads ook met hun voorbeelden. De sociale gevoeligheid van deze mensen is echter een genot in vergelijking met de popmuziek die totaal niet meer ge-engageerd is.
      O.k. laat ik eerlijk zijn. Ik weet er stiekem wel wat vanaf. In musicon behoor ik tot de sessieband die in het begin van de hiphopsessies daar de boel muzikaal mocht begeleiden. Ik KEN dus het verhaal wat jij hierboven zo vrolijk als "zo is het nu eenmaal" nakauwd. Ik zie het echter anders. Er is een groep goede rappers die razendknappe teksten maakt over het leven hier. Die NIET over guns en ho's rappen maar over grafitti-tochten e.d. Echter de NORM in dat wereldje is extreem geweld prediken. "natuurlijk niet gemeend" maar op raadselachtige wijze lopen de geweldsincidenten op dit soort avonden op. (houd er iemand hier wel eens zijn oog op de wereld? Ik woon tussen 4 schietincidenten in twee jaar.)

Ik meen het dus bloedserieus dat ik niet snap dat DHC veroordeeld wordt voor hetzelfde waar ali-B €10.000 voor krijgt. Leg DAT eens uit. Geen respect voor rappers die domme taal praten. Als zeggen ze het nog zo ad-rem of mooi.
      lekker belangrijk!

Comment

• SM
        • Oct 2004
        • 129

citaat:Geplaatst door showband
        Ik meen het dus bloedserieus dat ik niet snap dat DHC veroordeeld wordt voor hetzelfde waar ali-B €10.000 voor krijgt. Leg DAT eens uit. Geen respect voor rappers die domme taal praten. Als zeggen ze het nog zo ad-rem of mooi.
        Als je die tekst goed leest zie je dat hij door de vorm te overdrijven en daar in de refreinen op te reflecteren eigenlijk zegt dat hij dat soort dingen dus geen rap vindt.

Maar goed, de enige plek waar ik ooit een pistool op me gericht heb gekregen was bij een hardcore concert nota bene waar de mensen juist prat gaan op veganistisch eten en het hebben van een politiek juiste attitude. Bleek toch een tourmanager aan de coke tussen te zitten. Beetje jammer. Onder bedreiging monitors moeten doen is niet zo gezellig. En da's een understatement.

S.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

citaat:Geplaatst door DJ.T

Sm:
          Ali B, dan heb je het ook wel over de knuffelturk van Nederland
          Als we het in het Juiste Nieuw-Nederlands willen zeggen dan hebben we het over: Knuffel-koerd, Troetel-turk, Mats-marokkaan, Schlemiel-somalier, Graai-ghanees en Aai-antilliaan.
          En voor alle andere etnische en of sociaal/economische goepen (inclusief de autochtonen, die zijn in te delen naar stedelijke regio of omvang en ligging van hun woonplaats) zijn vast ook wel leuke woorden bedacht.
          Maar die mogen nu niet meer van de scheidsrechters... dus komt er vast weer wat nieuws.
          Taal leeft, zelfs hier in het land van 'het Groene Boekje' (bluerhk).
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

[\quote]

[M.b.t. de heer Ali B.: ooit nog eens klusje gedaan vlak voor hij doorbrak met twee handen in de lucht voor Warchild. 2 back-up rappers en zangeres, plus DJ. En dat was ontstellend goed. Jongen werd uitgedaagd door de zaal (met 'echte' rappers, dus underground-types) om freestyle-dingetjes en dingen in z'n moerstaal (Marokkaans) te doen. Zonder blikken of blozen spuugt hij er zo hele goede raps uit, en daar had hij heen back-up van DJ of crew voor nodig. Ali B. weet donders goed waar hij mee bezig is, is maatschappelijk betrokken, legt de vinger op enkele zere plekken in de samenleving en verenigd ook nog eens Marokkanen en autochtonen.

S.
            [/quote]

als mens vond ik'm niet zoveel,maar das persoonlijk[:I]
            however heb ik met een optreden uit de word-on tour een soortgelijk iets meegemaakt,
            ali kan het echt wel, en probeert op zijn manier wat aan de cultuurverschillen te doen.
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

van een topic als "leuk poppie"
              kan je toch maar flink verdwaald raken in "de cultuurverschillen".

Comment

• DJ.T
                • Nov 2002
                • 1502

Dat is ook niet zo moeilijk, het is (en zal nog wel een tijd blijven) een heel actueel onderwerp. Dan brengt iets je al snel tot dat onderwerp.
                Op de foto's valt ook niet ontzettend veel te zien dus daar over discussieren schiet ook niet echt op, anders denk ik dat er tussendoor wel iemand met opmerkingen over de foto's was geweest.
                Ik vind het persoonlijk ook een hele interessante discussie, maar het is dan inderdaad niet de bedoeling om die in iemand anders zijn topic te gaan voeren.
                Mijn excuses voor de aanzet.
                We're ready to party, are you?

Comment

• mark_b
                  • Feb 2005
                  • 75

Ik heb een paar weken gelden ook een rapgroepje moeten uitversterken. Maar dat is dus alleen maar geschreeuw door de mics en als je voor elke keer dat ze mothafuckuh of nigga zeggen een euro zou krijgen dan was ik bijna miljoenair. Slaat echt helemaal nergens op. En dat is dan kunst??? En een ego dat die lui hebben. Wel een cdtje van ze gekregen aan het einde van hun optreden, gelijk maar als onderzetter gebruikt!! Hehehe, zo zijn we dan ook weer!
                  speaker re-cone-er

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

Wie zegt dat rap kunst is? of cabaret? of opera? of marsmuziek? of kamermuziek?
                    Het halve kabinet dat jaarlijks ettelijke miljoenen uitgaf aan subsidies voor kamermuziek viel bij de uitvoering van dat soort muziek (opening van de nieuwe terminal van Schiphol een jaar of acht geleden)
                    prompt in slaap - midden op de dag. Inclusief naar ik meen onze 'uitgestelde exhibitionistische zelfverrijker'... Absoluut weerzinwekkend en beschamend.
                    Maar als de Koningin het mooi vindt, is het Kunst.
                    (En als ik het mooi vind is het dus K*t, dat is tenslotte ook met een K, net als Knap, Knetterhard, Keigaaf en Knoeiwerk....)
                    De hoop is dus gevestigd op Koningin Maxima of Koningin Amalia.

Of liever helemaal geen anachronistisch elitaire flauwekul meer.
                    Kunst is allang een vergaarbak geworden van echte kunstenaars, kunstenmakers, bluffers, blaters, shockeerders, brownarms, uitdelende ambbtenaren en politieke konkelefoesers....
                    En het giert daarnaast van de mensen die allerlei artistieke uitingen als hobby hebben - maar niet de goeie connecties, managers, pr-mannen of sponsors. Of net op het verkeerde moment de verkeerde soort kunst maken, die danb FF net niet in de mode is. Of niet shocking of afstotelijk genoeg.
                    En helaas is de gangsta-rap nou niet direct een uiting van een hoog intellectueel niveau,
                    maar platte commerciele intelligentie kun je veel van die mannen weer niet ontzeggen.
                    Ook zonder de staatsruif vol subsidies als ongeleide projectielen om uit te eten, kun je in de Kunst een heel eind komen.

Comment

• Sietse
                      • Sep 2004
                      • 62

Het zal je dan ook niet verbazen dat de wiskundige complexiteit van rapmuziek ruwweg overeenkomt met het abstract beredeneringsvermogen dat nodig is om modaal te scoren op een iq test...
                      Vrij veilig, neuk een appel!

Comment

• SM
                        • Oct 2004
                        • 129

citaat:Geplaatst door Sietse

Het zal je dan ook niet verbazen dat de wiskundige complexiteit van rapmuziek ruwweg overeenkomt met het abstract beredeneringsvermogen dat nodig is om modaal te scoren op een iq test...
                        Als je dan toch probeert intelligent over te komen: modaal is momenteel 102 op de IQ-test. (Laatste info die ik kreeg van soc. psych. test persoon.) Bij dit IQ niveau behoor je "de meeste imaginair visualiseerbare oplossingen in het reele domein wel op de kunnen lossen" (citaat zelfde persoon). Wat je dus eigenlijk zegt is dat de wiskundige complexiteit van rapmuziek (whatever that may be, maar het zal wel iets met ritmes van doen hebben, vermoed ik zo.) overeenkomt met het gemiddelde vermogen om abstracte problemen te beredeneren. Voor zover je complexiteit en vermogen al kunt vergelijken vraag ik mij toch af wat er mis is met het gemiddelde niveau van de Nederlandsche medemensch in jouw ogen.

Kortom: leuk hoor, van je af pissen. Als deze muziek je niet aanstaat moet je het uitzetten. Zelfde kan gezegd worden over het volgende hardcore bandje, de volgende I-admire-the-devil-death-cult-campaign-metal-act, of wat mij betreft de volgende carnavalshit. (En ja, je kunt dit laatste woord op twee manieren uitspreken) Feit blijft dat hetgeen je aan de bovenkant ziet vaak een uitgroeisel is van een creatieve onderstroom of subcultuur waar WEL vernieuwende en spannende dingen gebeuren. Die dingen zijn vaak onzichtbaar als je radio luistert en zo. Maar ze zijn er wel. Als je niet begrijpt dat kunst begint met een origineel idee op een ongesubsidieerde zolderkamer zul je de grillen van de muziekindustrie moeten blijven volgen en alleen de commerciele uitwassen te horen krijgen.

S. (en dan te bedenken dat ik nooit een rap-CD op zou zetten thuis)

Comment

• Sietse
                          • Sep 2004
                          • 62

Ik hou ervan om mensen te zien happen Je vat het allemaal wat te overdreven op.
                          Vrij veilig, neuk een appel!

Comment

• LSD
                            • Jul 2002
                            • 152

hiphop ??
                            r&b ??
                            Pffff, : yow nigga, blablabal, slut, blablabla, fuckshitwhore, blabla....
                            en ondertussen maar loops en grooves jatten van wat ooit een goed nummr was[}][}]

----------------------------------------------
                            Tja... een uit de hand gelopen hobby is ook een hobby
                            ----------------------------------------------

Comment

• Niels1987
                              • Oct 2004
                              • 57

TWEE vingers in je reet kom op kom op!

En r&b/hip-hop?! een pot nat en beetje schelden enz... blablabla
                              lijmklem rigging :S

Comment

Working...