dans voorstelling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daantje
    • Aug 2004
    • 265

dans voorstelling

hallo,

ik heb een vraag:

hebben jullie nog ideeen voor een dansvoorstelling qua licht?
    doe dit nu 3 jaar en het steeds een beetje hetzelfde. hebben jullie maybe nog leuke ideeen?

materialen lijst: -12 pebble 500 watt
    -6 fresnel 500 watt
    -4 bouwlampen 500 watt
    -3 profielen 1000 watt
    -2 profielen 500 watt
    -3 blacklights

er hangt vrij wel overal grid

ik zou het relax vinden als jullie me ff zouden kunnen helpen

greatz daniel
    can you feel the light [:)]
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Misschien dat je ook wat foto's kunt posten, of een lichtplannetje... want met zo'n lijstje kun je natuurlijk al een hele hoop verschillende combinaties maken. Waarom vraag je dit trouwens? Ben je er zelf nu niet meer tevreden over? Meer variatie nodig? Had de klant andere wensen dan afgelopen jaren? Leg uit!

Comment

• LuxProDeo
      • Feb 2003
      • 245

Beste,

Het is nogal een vage vraag zo. Enkel een materiaallijst, en de gegevens dat er een grid is en dat het om dans gaat is nogal summier, qua info.

Wat voor dans? Ballet? Modern? Showdans? Hiphopbreakstreetdance? Folkloristische klompendans? Heeft de voorstelling een verhaal, c.q. rode draad, of is het volledig abstract? Hoe ziet de rest van het toneelbeeld eruit? Zwarte doos, of is er een decor etc.? Muziek? Wensen van de choreograaf?

Karakteristiek voor dans is de beweging, en de lichamelijkheid. Waar je bij toneel alles uit kunt halen zo lang de gezichten maar te zien zijn (kort door de bocht) daar is het bij dans vooral belangrijk dat de contouren van de dansers te zien zijn.

In het geval van (moderne) dans wordt daarom relatief veel (laag!) zijlicht en toplicht gebruikt, ten opzichte van front en tegenlicht. Posities zijn iets waar je mee kunt experimenteren. Je schrijft dat je bijna overal grid hebt, maar misschien dat je met een rits vloerstatieven of ballet-torentjes (worden niet voor niets zo genoemd ) een het grootste deel van de vloer of uit de coulissen kunt halen.

Ga vooral eens wat voorstellingen kijken. Er wordt ontzettend veel mooi licht gemaakt voor dansvoorstellingen. Eigenlijk te veel om op te noemen, maar toch 1 speciale aanrader: de ontwerpen die Henk Danner voor Emio Greco & PC maakt, vaak ronduit spectaculair.

Probeer bijvoorbeeld eens aan de hand van de vragen hierboven vast te stellen wat je randvoorwaarden zijn. En binnen dat kader kan vervolgens alles, dat is een van de leuke dingen van (theater)licht! Kleuren, invalshoeken, timing, er zijn zoveel dingen waar je oneindig mee kunt 'spelen' ook al heb je maar een bescheiden plan tot je beschikking. En afhankelijk van de voorstelling kan het ook wel eens interessant zijn om iets totaal anders te doen dan de andere elementen van een voorstelling. Fijne roze sprookjesplaatjes voor een dans op keiharde punkmuziek, of een desolate koude metal wash voor een intiem duet. (mits verantwoord natuurlijk )

Groet!

LuxProDeo

Comment

• daantje
        • Aug 2004
        • 265

ik vond de lichtplannen die ik heb gemaakt zo langezamerhand saai worden maybe jullie nog leuke ideeen te hebben dus...

lichtplan ga ik proberen hier naar toe te krijgen.
        jullie horen van me!!

Comment

• daantje
          • Aug 2004
          • 265

breakdance show muziek streatdance dus..

Comment

• Martin Hoogeind
            • Sep 2003
            • 60

Oke, het allereerste wat in je op moet komen zodra je uberhaupt begint aan dans is ZIJLICHT!

Probeer zoveel mogelijk zijlicht te creeren. Vooral laag zijlicht is erg belangrijk, hiermee bereik je dat dansers als het ware "los" komen van de vloer! Probeer ook vooral verschil te maken links en rechts, hiermee kun je de choreografie heftig versterken! En zoals al eerder genoemd, ga ook voorstellingen zien! Een dansvoorstelling belichting (= weergeven vanuit een emotie) is lastig, maar kan een voorstelling breken of maken!

Succes!

Je kleurkeuze is bij dans altijd lastig, meestal hebben de choreografen hier al uitgesproken ideeen over, zoniet probeer dan te letten op kleding, en sfeer van de dans. Wees niet bevreesd op (dans)geschiedenisboeken in te duiken om de bedoeling van het uitgevoerde

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Heren...ik vind het commentaar prachtig en zeker ook waar, maar deze jongen is 13, en moet voor zijn schooltje een gezellig dansavondje organiseren...KOM OP zeg... Ga dan niet beginnen over choreografen, contrasten van lichamen etc. Hoe waar ook; in dit geval lichtelijk overdreven...

Daan; Zorg voor zichtbaarheid (frontlicht) in een niet al te felle kleur, breakdance-scene is beetje vaag nie'waar Verder maak je een neutraal (blauw) tegenlichtje met bijv. 4 fresnells. Dan heb je een plaatje met diepte, en kun je effecten gaan toevoegen... Hang bijv. 4 banen wit laken achterop je podium naar beneden, bouwlamp eronder, kleurtje ervoor; knipperen !!! Je profielen; break-up gobo (is een gobo met willekeurig eenvoudig patroon) erin, open wit en vanuit gekke invalshoeken richting publiek, of over het podium richten (met beetje rook/haze ziet dat er zeker geil uit). Blacklight; in geval van TL; 2 op voorrand, 1 in het dak. Houd rekening met het feit dat kijken naar blacklight vermoeiend is; houd ze dus niet constant aan.

Succes !
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• daantje
                • Aug 2004
                • 265

nou uh AJB vind het leuk dat je het voor me op neemt maar het is geen dans avondje hoor 500 mensen met 210 dansers das heel wat!!! dus ik ben er al flink trots op :-)
                verder bedankt voor jullie mee denken.
                Ik heb al gemerkt dat zijlicht dus het belangrijkst is.
                super bedankt

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Ik zie een niet geweldig aantal spotjes, maar ben wel heel benieuwd naar de oppervlakte die je moet gaan uitlichten...
                  Verder zal het nog een hele kunt worden om een redelijk podium te voorzien van en aantal kleurtjes, naast het frontlicht

Heb je plaatje van een voorgaande editie?

Comment

• daantje
                    • Aug 2004
                    • 265

jawel een verwijzing naar de site van mijn school.
                    als je die site wil zien dan is het goed.
                    Het Farel College is een school voor iedereen; een wereldschool! Dit geldt in meerdere opzichten, wij bieden een wereld van mogelijkheden.

klik dan op farel amersfoort (links)
                    f wachten
                    klik op actueel
                    op fotoboek
                    je ziet dan een blauw blok met recht onderin de verwijzing naar de voorstelling!
                    eerst nog wat mensjes enz.
                    dan onderaan 4 foto's oid van de uitvoering

alsjeblieft!

Comment

• ralph
                      Banned
                      • Aug 2000
                      • 2649

Gezien je beperkte aantal spots een dicht front maken,
                      met die pebble's kan je leuk kleurtjes maken boven je dansers
                      zou voor niet meer dan 3 kleuren gaan

tegenlichtje en klaar

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

citaat:Geplaatst door daantje

500 mensen met 210 dansers das heel wat!!!
                        Die 210 passen nooit op dat podiumpje, dus ik neem aan voor diverse acts...Moeten ze tegelijk vraag ik me af of je uberhaubt wel aan decoratie zou moeten. Zoals ik je aangaf, zijn witte banieren met een kleurtje leuk, omdat je een stukje beweging, en kleur in je plaatje brengt... Verder zijn profiels met gobo leuk om geheel in eigen stijl, niet zozeer disco-like, zonder kleur veel effect te geven... Da's mijn advies in dit geval, en gezien je podium is dat redelijk haalbaar... Bouwlampen kosten geen drol, dus koop er 4 bij, en je kunt elk banier in 2 kleuren uitlichten (dus leuke loopjes maken)

Je creativiteit is de enige limiet die bestaat; alles kan...
                        Arvid Buit

Comment

• Martin Hoogeind
                          • Sep 2003
                          • 60

Willekeurige witte Banieren met een kleurtje......?

NOOIT DOEN BIJ DANS!

Als er iets een dansvoorstelling om zeep kan helpen is het wel een verkeerd gekozen achterwand! Ik geef toe er wordt vaak gebruik gemaakt van een achterwand bij dans maar daar is duidelijk een keuze voor gemaakt, als je iets met je achterwand wilt doen adviseer ik je een horizon in the hangen met de welgekende RGB, kun je alle keuren inhagen en zelfs meerdere kleuren op de achterwand zetten. Probeer als het mogelijk is ook een changeerbaar achterdoek (fond) in te hangen als je een volledig zwart toneel nodig hebt! Naar mijn idee moet je proberen zo flexibel mogelijk te blijven, hang jezelf dus niet meteen op door je achterwand een vaste betekenis te geven! Wordt na 2 actjes DOODSAAI!

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Niet geheel met je eens, dit is namelijk sterk afhankelijk van kleur en intergratie in het toneelbeeld...STEL... een bouwlampie L181, die prachtig wegvalt in het geheel, en een L126 die knalt van de achterkant... Both of best worlds... Ik vind het zo makkelijk om te zeggen dat IETS absoluut NIET kan... Da´s niet de juiste instelling, en al helemaal niet in een creatief vak... We praten hier over een jeugdploegje dat gaat breakdancen; show dus ! Banieren...okeej, 't is een optie, maar wat kun je nog meer doen met wat witte lakens ! You name it...
                            Arvid Buit

Comment

• Martin Hoogeind
                              • Sep 2003
                              • 60

Wat is er zo creatief aan 4 witte lakens en waar komen die opeens vandaan?
                              Je spreekt over een bouwlampie...L181, die prachtig wegvalt in het geheel...knallen van de achterkant.....
                              Ik vind dat je eerst zorg moet dragen voor een goede basis, Voor dans is dat

Zijlicht - Accentueren bewegingen
                              Tegenlicht - Zorgen voor diepte
                              Als je dit hebt gerealiseerd, hoef je bijna geen frontlicht meer te gebruiken, bij dans hoef je de mimiek van de gezichten niet te benadrukken, dus een dekkend plan voorlicht waarmee je de zichtbaarheid helpt is genoeg!

Als ik naar het beschikbare materialenlijstje kijk zijn alle materialen dan al in gebruik!
                              Moraal van mijn verhaal:
                              Zorg voor een goede sterke basis, ga dan pas nadenken over blitse effecten, het gaat om de DANS!

Comment

Working...