Volgspot

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Volgspot

Beste mede-forumleden,

Aan jullie de volgende vraag.
    We zijn van plan onze volgspot, 1000W, te vervangen door een 2kW. Hier zit een 2kW halogeen lamp in(GY16 voet).
    Nu kan ik een 2e hands volgspot kopen met een 250W MSD lamp erin compleet met alles erop en eraan.Hoeven we zelf geen kissie bouwen.

Wie heeft ervaring met een dergelijke lamp in een volgspot.
    Wat is volgens jullie lichttechneuten een betere keus.

Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen
  • VERVALLEN

Beste,

Ik zou de volgspot met de MSD lamp je aanraden. Zeker dat je deze incl. case aan een mooie prijs kunt aankopen.
    Halogeenlampen die al een paar uren gebrand hebben bevatten broos geworden wolframdraden (draden die licht afgeven bij stroomdoorgang). Bij schokken dan ga je zeer dikwijls merken dat de lamp stuk is gegaan.
    Een MSD lamp bevat geen gloeidraden. Dus is deze lamp "in koude toestand" wel schokbestendig.
    Een MSD lamp gaat zeer feller wit licht geven, wat niet van halogeen gezegd kan worden aangezien dat licht geel zal lijken tov een MSD lamp. Geeft de MSD lamp echter ook meer een geelachtig licht, dan dient deze vervangen te worden. Een MSD gaat geler licht geven naargelang de branduren dat deze lamp heeft gehad.

Maar een MSD lamp heeft ook enkele nadelen:
    - ze moet enkele minuten opwarmen voor ze haar lichtsterkte bereikt
    - ze ontsteekt niet vlak na het uitschakelen v/d lamp (eerst volledig laten afkoelen)

Maar de voordelen zij beter en meer:
    - lange levenduur
    - weinig onderhoud
    - minder warmteafgave
    - betere lichtkleur (feller licht)
    - minder stroomopname (dus weinig verbruik aangezien het om gasontlading gaat)

Hopenlijk ben je met deze technische uitleg wat.

MVG,

Frank

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

citaat:Geplaatst door LJ-Martin
      - betere lichtkleur (feller licht)
      Is dat zo? We maken hier wel het vergelijk tussen een 250MSD en een 2kW Halogeen pit he!

Ik zou zeker geen 250 gebruiken, MSD is wel leuk om bovengenoemde redenen, maar 250 lampen zijn nu ook weer niet zo onwijs heftig, denk dat je die op een afstandje tussen je tegenlicht en frontlicht binnen no-time kwijt bent, en dat is toch niet de bedoeling van je volgspot neem ik aan.
      Ga 'm uitproberen, hang licht in wat je normaal gebruikt en kijk wat het effect is. Misschien mag je 'm op een klusje meenemen om te proberen, dat zou helemaal goed zijn natuurlijk. Ik zou deze zeker niet zomaar kopen!

Comment

• VERVALLEN

Van lichtkleur blijft halogeen min of meer hetzelfde he.
        Trouwens, een halogeenpit van 2kW zal nauwelijks groter zijn dan een halogeenpit van 1kW. Dus met andere woorden:

de halogeen van 2kW zal dubbel zoveel wolfram bevatten in hetzelfde volume van inwenig glasoppervlak.
        De warmte die deze lampen geven, is zo snel af te voeren in de lamp, waardoor je levensduur drastisch gaat verlagen.
        Laat je niet wijsmaken dat 2kW lampen 1000h branden he!!! Dat is niet het geval!
        Test de MSD 250W.
        Een gasontlading mag je makkelijk X8 doen tov gloeilampenlicht.
        Dus een MSD 250W zal zeker licht geven als 2kW gloeilamplicht. En aangezien halogeen ook gloeilamplicht is.
        De kleurtemperatuur van MSD is feller. Een MSD lichbron verlies je niet zomaar tussen halogeen par cans en dergelijke hoor!

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

LJ-Martin

Weet jij wat de maximale afstand van een dergelijke volgspot tot het podium mag zijn.
          Wij gebruiken hem hoofdzakelijk om de aandacht oppresentatoren en solisten te vestigen.

Comment

• Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

Vrees dat je met een MSD250 volgspot niet veel gaat kunnen doen, zeker niet als er nog een hoop PAR's bij aan zijn. Afstanden tot 10 a 15 m misschien nog, maar verder zie je je bundel toch ook niet meer.
            Voor volgspots gebruik ik meestal toch minimum 1200 W MSR (of heel soms eens een MSR 575), maar vanaf je afstanden te overbruggen hebt van 20 a 25 m, wat toch redelijk standaard is voor PA's, heb je, zeker als aanvulling op een volledige podiumlichtset, toch een 1200 W nodig.

De halogeenspot zou ik inderdaad, zoals al gezegd, helemaal afblijven.

Welke fabrikant maakt er trouwens MSD250 volgspotjes ?
            --- watt ever you want ---

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

firma: LDR
              type: Canto

Wegens vakanties heb ik nog geen verdere relevante info gekregen.
              Heb ook nog nooit van deze firma gehoord. Maar goed weet weer meer van geluid.

Heb hun site gevonden hieronder de link naar de bedoelde spot

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

Ik heb de specs even bekeken en denk dat dit niets wordt, afstand maximaal 10m.

Wat de halogeen lamp betreft, onze huidige volgspot heeft ook een halogeen lamp maar deze is niet extreem vaak stuk. Moet erbij zeggen dat we hem altijd zelf bedienen en goed laten afkoelen natijd.
                Ik zit te denken aan een spot als de tono 8/22. Ook wat prijs betreft qwant een 12ooW HMI is nogal duurder weet ik inmiddels

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door jans

LJ-Martin

Weet jij wat de maximale afstand van een dergelijke volgspot tot het podium mag zijn.
                  Wij gebruiken hem hoofdzakelijk om de aandacht oppresentatoren en solisten te vestigen.
                  Normaal zou dat max +/- een 30-tal meter mogen zijn.

Comment

• VANEENBERGEN
                    • Sep 2003
                    • 187

Het optisch systeem (lenzen) van een volgspot is zeker so belangrijk. ik heb een robert-juliat pixie met een 575 HMI en deze blaast een cheapo 700MSR (en zelfs 1200) er uit.
                    Joost van Eenbergen
                    ELC lighting

Comment

• Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

Dus altijd proberen... ik denk dat je ze best een keertje kunt lenen, of vraag anders of ze 'm nog een keer gebruiken zodat je kunt komen kijken. Er bestaan een hoop verschillen tussen lamp, optiek, maar ook mogelijkheden qua dimming, kleuren, focus/zoom/etc. Die kun je van papier af wel lezen, maar zoals we allemaal weten staan in de foldertjes meestal door de fabrikant extra positief gemaakte getallen.

Ga in ieder geval uit van 30m spotafstand, dan kun je een hoop standaard klusjes met gemak aan, groter inhuren kan altijd nog.

Comment

Working...