Open source software lichttafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • taxfree
    • May 2004
    • 21

Open source software lichttafel

Crew,

Naar aanleiding van mijn werk voor een musical voor het goede doel (waarover ik eerder al postte en waarbij DeeJ van Station 13 uit Rotterdam enorm heeft geholpen (alsnog dank voor de tip, Rudy!)) ben ik weer eens met wat licht-dingen bezig geweest.

In samenwerking met Nicolas Moreau van www.enttec.com heb ik een gratis softwarematige 16-kanaals mixer geschreven voor theaterdoeleinden. Deze werkt samen met de Open DMX USB interface, een apparaatje dat je voor 45 dollar online vanuit Australië kan kopen (of zelf in elkaar kan solderen, schema is gratis beschikbaar, onderdelen bij de lokale electronicaboer). Dit apparaatje plug je in de USB poort van je PC en aan de andere kant komt er DMX uit.

Je kan de software ook uitproberen zonder de interface. Ik heb de software onder de GNU GPL licentie vrijgegeven (wat gewoon betekent dat het gratis is en dat de broncode erbij zit) als dank voor de hulp vanuit de licht-scene.

Check het op http://dmxtheater.plekkie.net

Ik hoor het graag als je nog tips en opmerkingen hebt. Sowieso is een van de volgende stappen: opnemen&weer afspelen van programma's.

Groet,
    Michiel
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

Mooie software, ik denk dat ik in de toekomst es zo'n printje ga bestellen.

In welke taal heb je dit programma geschreven ? ik ben zelf redelijk bekend met c++ en java dus zou eventueel wel willen helpen met het ontwerpen van toekomstige software.
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• taxfree
      • May 2004
      • 21

De software is geschreven in BCB6

Comment

• Rock On
        • Jan 2004
        • 250

Dit is erg veelbelovend! Dit betekent dat ik zupersimpel een movinghead kan testen op lokatie, of als de Hogs verhuurd zijn...
        Ik ga zeker op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.

Veel succes hiermee
        "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Rudy Vorstenbosch
          • Jun 2001
          • 1429

Mischien een hele domme vragen:

Is het niet mogelijk een soort van patch utility in te bouwen?
          En een paar "Preset Buttons" waar je makkelijk een compleet ingeschoven stand mee op kan roepen.?
          (makkelijk bij het testen van headjes ed.)

Comment

• Van_Diemen
            • Oct 2001
            • 189

Hey Michiel,

Ziet er heel veelbelovend uit moet ik zeggen.
            Ik ben zelf ook al enige tijd bezig met het maken van software voor licht-doeleinden. Het probleem is volgens mij nog altijd de User Interface. Als je gaat kijken naar paketten zoals LightJockey, SUNlight, etc. dan heb ik altijd het idee dat die niet werkbaar zijn. (geen hands-on ervaring) Slechts na uitbreiding met een hardware fader panel of touchscreen-achtige zaken lijkt het mij werkbaar.

Ik ben benieuwd hoe jij tegen dit soort zaken aan kijkt!
            Is jouw insteek (theater) puur gericht op 'dom' licht of wil je ook de stap naar intelli maken?

De site van het dmx dongletje geeft helaas geen informatie over de hoeveelheid kanalen in en uit gebruikt worden? Weet jij hier de aantallen van? Dmx IN zou natuurlijk mooi zijn, dan is er nog makkelijk een simpel fader paneltje aan te hangen!

Ik zou het leuk vinden als je je bevindingen en vooruitgang mbt het project hier op het forum met ons zou willen delen. Dit omdat ik enerzijds ook bezig ben met dergelijke software en anderzijds omdat ik een tik heb voor licht en deze graag combineer met mijn werk: software engineer.

Met vriendelijke Groet,

Chris van Diemen
            Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)

Comment

• Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

Met DMX-in mogelijkheid ben ik inderdaad ook wel geinteresseerd... vaak genoeg dat je bijvoorbeeld de sfeerverlichting op dimmers hebt zitten, en dat die constant aan moet blijven op 30% ofzo...
              Zou ideaal zijn om in dat geval je DMX signaal door een laptop heen te halen, wat alle signalen gewoon 1-op-1 doorstuurd maar alleen dat ene signaal gewoon constant 30% maakt. Ik noem maar een voorbeeldje, maar dat soort dingen zou opzich best welkom zijn; en (volgens mij?) nog niet eens zo heel moeilijk.
              Wat mij betrefd starten we in C++ een OO project met een aantal programmeurs, en gaan we leuke dingen doen... weet alleen niet of ik daar nog tijd voor vrijgemaakt krijg. Als er meer interesse is moeten we misschien even een keer afspreken op de chat?

Comment

• Van_Diemen
                • Oct 2001
                • 189

@TaxFree

Heb net je programma al even bekenen en heb even wat puntjes:
                - Tijdens het faden tussen A en B hangt 't programma. Mijn gok is dat de while lus teveel tijd krijgt. Wat je zou kunnen doen om dit te verhelpen is je x-fade in minder stappen te doen of in de lus een ProcessMessages(C++ functie call moet ik even opzoeken) te gebruiken die alle applicatie niveau messages (windows veschuiven, etc...) afhandelt.
                - De x-fade time werkt na het instellen van A en B niet meer (bij mij)! Blijft denk ik elke keer op 5 sec hangen!
                -Verder...mooi hoor! heb nog geen code bekeken...maar ziet er hoopvol uit!

Groeten,

Chris van Diemen
                Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Nog een interessante optie: als je dit op je laptop met WiFi hebt staan en je schrijft nog een klein stukje code; heb je ineens geen focushand meer nodig (vervangen door PDA met WiFi)

Comment

• taxfree
                    • May 2004
                    • 21

citaat:Geplaatst door Showtechniek

Mischien een hele domme vragen:

Is het niet mogelijk een soort van patch utility in te bouwen?
                    En een paar "Preset Buttons" waar je makkelijk een compleet ingeschoven stand mee op kan roepen.?
                    (makkelijk bij het testen van headjes ed.)
                    Dat is zelf een heel goed idee. We zijn nu bezig met een voglende versie waarbij je een programma kan opnemen, op je HD op kan slaan, en vervolgens weer kan inladen en afspelen. Ik denk dat je daar een heel eind mee komt.

Overigens komen er voor headjes, scans e.d. speciale sliders straks, waar je met tiptoetsen de gobo's, kleur, shutter e.d. kan regelen: dan hoef je niet met de schuif te zoeken naar de juiste positie

Groet,
                    Michiel

Comment

• taxfree
                      • May 2004
                      • 21

citaat:Geplaatst door Van_Diemen

Hey Michiel,

Ik ben benieuwd hoe jij tegen dit soort zaken aan kijkt (over hardware faders, red.)!
                      Ik ken het probleem van de afwezigheid van hardware faders. Het plan is om met een simultane DMX-in en uit (DMX-in op pin 4-5) besturing met een paneeltje te regelen. Ik ben ook aan het zoeken naar een betere manier om de sliders te regelen, want met de hand pak je er zo een paar tegelijk, maar met de muis kan dat niet: een tegelijk. Maar daar vind ik wel wat op!

citaat:
                      Is jouw insteek (theater) puur gericht op 'dom' licht of wil je ook de stap naar intelli maken?
                      Intelligent licht wordt straks nog intelligenter! Geef me de tijd en het wordt straks supersimpel om de beste head-moves en scan-acties te maken, op te nemen en te delen met je collega's.

citaat:
                      De site van het dmx dongletje geeft helaas geen informatie over de hoeveelheid kanalen in en uit gebruikt worden? Weet jij hier de aantallen van? Dmx IN zou natuurlijk mooi zijn, dan is er nog makkelijk een simpel fader paneltje aan te hangen!
                      512 kanalen, en er wordt gewerkt aan een versie met simultane dmx-in en uit.

citaat:
                      Ik zou het leuk vinden als je je bevindingen en vooruitgang mbt het project hier op het forum met ons zou willen delen.
                      Ik kan niet beloven dat we hier up-to-date info kunnen geven. Ik stel voor dat je de site in je bookmarks/favorieten mikt en nog eens terug komt.

Comment

• taxfree
                        • May 2004
                        • 21

citaat:Geplaatst door (iCe)

Met DMX-in mogelijkheid ben ik inderdaad ook wel geinteresseerd... vaak genoeg dat je bijvoorbeeld de sfeerverlichting op dimmers hebt zitten, en dat die constant aan moet blijven op 30% ofzo...
                        Dat valt onder de 'tools'sectie, dat is wel programmeerbaar als het systeem simultane DMX-in ondersteunt, maar daar moeten we nog even op wachten. Ik heb wel al schema's voorbij zien komen, dus misschien dat ik het zelf soldeer als het niet uit Aussie komt.

Comment

• Merijndj
                          • Mar 2001
                          • 660

misschien een id om een lichttafel dmv een midi aansluiting op het geheel aan te sluiten?

een simpele showmaster heeft al midi in-uit-through, zou dat een mogelijkheid zijn, dan houd je de dmx in vrij voor andere dingen.....

Comment

• taxfree
                            • May 2004
                            • 21

citaat:Geplaatst door Van_Diemen

@TaxFree
                            Heb net je programma al even bekenen en heb even wat puntjes:
                            - Tijdens het faden tussen A en B hangt 't programma. Mijn gok is dat de while lus teveel tijd krijgt. Wat je zou kunnen doen om dit te verhelpen is je x-fade in minder stappen te doen of in de lus een ProcessMessages(C++ functie call moet ik even opzoeken) te gebruiken die alle applicatie niveau messages (windows veschuiven, etc...) afhandelt.
                            Dit is de open-source versie, ik had geen zin om daar met threads te gaan werken. De volgende versie wordt niet meer open-source, maar wel gratis. Die wordt op threads gebaseerd, waardoor de faders ook tijdens het automatisch faden nog te veranderen zijn.

citaat:
                            - De x-fade time werkt na het instellen van A en B niet meer (bij mij)! Blijft denk ik elke keer op 5 sec hangen!
                            Ga ik checken en wordt vanavond indien nodig gefixed!

Comment

• taxfree
                              • May 2004
                              • 21

citaat:Geplaatst door (iCe)

Nog een interessante optie: als je dit op je laptop met WiFi hebt staan en je schrijft nog een klein stukje code; heb je ineens geen focushand meer nodig (vervangen door PDA met WiFi)
                              Hmmm, rigger zeker? Klink wel leuk, maarreh... communicatie met een PDA heb ik nog geen ervaring mee. Ik kan me wel iets indenken met TCP communicatie tussen je laptop en je PDA, en dan daar een .NEt tooltje op met een paar faders. Komt wel op de wishlist (ver onderaan).

Comment

Working...