Scroller bekabeling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DeAl
    • Dec 2003
    • 114

Euh, ik heb absoluut geen ervaring met scrollers (het zijn toch kleurenwisselaars voor PAR's e.d.?), maar die zijn toch ook DMX gestuurd of niet? Dan begrijp ik nog steeds niet dat ze niet synchroon lopen als de lengte van de kabel sterk varieert.
    Kan iemand het (nog) eens uitleggen?[:I]
    The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²

Comment

• vic
      • Jun 2003
      • 93

Een scroller is idd een soort van kleuren wisselaar maar niet persee voor par spots je hebt ze bijv ook voor blinders en dergelijke. een scroller is uiteindelijk wel dmx gestuurd maar je dmx lijn gaat in een scroller voeding en van af je scroller voeding gaat het meestal met xlr 4 pin naar je scroller toe. Ik heb zelf nog nooit gemerkt dat door de lengte van een langere scroller kabel de ene scroller sneller van kleur verandert dan een andere. en ook al zal de een iets sneller zijn dan de andere ik neem aan dat je tijdens een voorstelling toch niet terwijl de spot brand een kleur gaat zoeken
      greetzzz
      vic

Comment

• paul100
        • Jan 2004
        • 33

Het hangt er een beetje vanaf wat voor motoren er in de scroller zitten (stappen motoren of gelijkstroom motoren). bij gelijkstroom motoren is de kabellengte/dia erg belangrijk. Door de hoge stromen onstaat er een spannings val over de kabel(hoe lange en /of dunner de kabel hoe meer spanning er over de kabel staat U=Ix(Kabel)weerstand). dit betekend dat er een lagere spanning staat over de motor.(dus een lagere stroom) hierdoor neemt het motorvermogen af en zal de motor langzamer gaan draaien en dus niet meer gelijk lopen met een scroller die aangesloten is op een langere of kortere kabel.

Bij stappen motoren is het een ander verhaal.
        Deze worden gestuurd door spanning op bepaalde poolparen te zetten door. hierdoor word ook de snelheid bepaald. de draai snelheid is dus niet (spanningsxstroom=)vermogen afhankelijk.
        Bij een te lage spanning zal hij gewoon niet meer ronddraaien.

En voor de mensen die denken dat een gewone XLR voor 220V gebruikt mag worden.
        Weleens van KEMA keur gehoord??
        een XLR is niet goed gekeurd voor 220V hiervoor heeft neutriks de powercon ontwikkeld.

Comment

• Rock On
          • Jan 2004
          • 250

Een stappenmotor zal bij een te lage spanning ook minder koppel hebben, en daardoor niet genoeg snelheid kunnen maken.
          "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• elmer
            • Jul 2003
            • 139

knippen en plakken van de website van neutrik, hieronder de specs van een 4polige male kabeldeel.

Electrical
            Number of contacts: 4
            Contact resistance: ¡Â 3 m
            Insulation resistance
            - initial: > 2 G
            - after damp heat test: > 1 G
            Dielectric strength: 1500 V dc
            Rated current: 10 A
            AWG: 1.5 mm©÷/16 AWG
            Capacitance between contacts: ¡Â 7 pF

Comment

• DJEM
              • Jul 2004
              • 254

Goed ik weet niet hoe een scroller intern in elkaar zit, doch lijkt het me sterk dat ze niet evensnel / synchroom draaien als de kabel lengtes tussen 2 srollers, welk hetzelfde adres hebben.

Een beetje fabrikant lost dit met een eenvoudig trucje op. Bv ingans spanning 220vac. Travo zet dit om naar 30vac. Spanningsregelaar regelt het af op 24vdc.

Oftewel als de ingans spanning 215vac is zet de trafo dit om naar 25vac, De spanningsregelaar regelt dit nog steeds naar 24vdc. Oftewel in beide gevallen is de voltage gelijk[?]

Of heb ik nu teveel droge-rum-worst op?[8]

"ps de waarde van de voltages ed heb ik zo even uit de duim gehaald slechts als voorbeeld, val mij niet aan dat ik de verkeerde spanningen hier vermeld, welk niet voorkomen in de aandrijving circuit vd scroller" {<zo ff verzekerd}
              Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• paul100
                • Jan 2004
                • 33

citaat:Een stappenmotor zal bij een te lage spanning ook minder koppel hebben, en daardoor niet genoeg snelheid kunnen maken
                Dat een stappenmotor minderkopel heeft bij een lagere stroom klopt inderdaad. maar de snelheid blijft gelijk.
                Als hij minder snel zou gaan draaien betekend het dat hij stappen overslaat. en dus van positie af raakt.(krijg je bij een scrollen bijvoorbeeld groen met een streepje rood).
                maar aangezien de meeste stappen motoren met pwm werken op een hele lage poolweerstand zal het koppel bij een lagere spanning niet of nauwelijks afnemen. bovendien is het makelijk te bij te regelen door de pwm.

spanning terug brengen van 30 naar 24V word inderdaad toegepast bij gelijkstroom motoren, maar sluit maar eens een motor van 2ampere aan op een kabel 1,5mm 50M aan en zie wat er gebeurd.

Comment

• paul100
                  • Jan 2004
                  • 33

citaat:Een beetje fabrikant lost dit met een eenvoudig trucje op. Bv ingans spanning 220vac. Travo zet dit om naar 30vac. Spanningsregelaar regelt het af op 24vdc.

Oftewel als de ingans spanning 215vac is zet de trafo dit om naar 25vac, De spanningsregelaar regelt dit nog steeds naar 24vdc. Oftewel in beide gevallen is de voltage gelijk
                  Dit doen ze dus al. maar sluit even 50M 1,5mm aan tussen de voeding en de scroller en meet de spanning bij de scroller even.

Comment

• DJEM
                    • Jul 2004
                    • 254

citaat:spanning terug brengen van 30 naar 24V word inderdaad toegepast bij gelijkstroom motoren, maar sluit maar eens een motor van 2ampere aan op een kabel 1,5mm 50M aan en zie wat er gebeurd.
                    Lees bericht goed, er staat onder vermeld:

"ps de waarde van de voltages ed heb ik zo even uit de duim gehaald slechts als voorbeeld, val mij niet aan dat ik de verkeerde spanningen hier vermeld, welk niet voorkomen in de aandrijving circuit vd scroller" {<zo ff verzekerd}"

citaat:.. maar sluit maar eens een motor van 2ampere aan op een kabel 1,5mm 50M aan en zie wat er gebeurd.
                    Ik zei al dat ik niet helemaal weet hoe zo'n kreng inelkaar zit. Maybe word de uiteindelijke spanning wel pas terug gebracht in de scroller. Tot 3amp kan dit heel compact zelfs.

{220vac --> 30 vac} {50m kabel} {30vas --> 24 vdc}

Enfin blijf erbij dat het een sterk verhaal lijkt. Blijkt het wel te kloppen, dan zullen de beste fabrikanten in mijn post maybe een oplossing zien[)]
                    Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• DeAl
                      • Dec 2003
                      • 114

@Elmer

citaat:knippen en plakken van de website van neutrik, hieronder de specs van een 4polige male kabeldeel...
                      So what?
                      Het is niet omdat er staat "Dielectric strength: 1500 V dc" dat deze stekker ook goedgekeurd is voor 230 V AC! Diëlektrische sterkte is de spanning waarbij het isolatiemateriaal tussen de onderlinge contacten "doorslaat" en je dus een kortstondige geleiding krijgt tussen contacten onderling. verder zegt dit niets over een veilige of goedgekeurde werkspanning.
                      Aangezien XLR connectoren voornamelijk voor audiosignalen van microfoon tot luidspreker gebruikt worden, lijkt het mij uit den boze deze ook voor 230 V AC te gebruiken.

Verder: een eventuele 230 V AC voedingspanning voor een scroller via een DMX lijn: vergeet het. Je mag geen verschillende spanningen (< 50 V, > 50 V) op dezelfde kabel zetten.

@paul100
                      OK, als het gaat om DC motor gestuurde scrollers snap ik waarom ze niet synchroon kunnen lopen vanwege afwijkende kabellengtes.
                      Bedankt.
                      The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²

Comment

Working...