Ik heb 8 robocolors 2 van martin hierin zitten osram lampjes type enh 120v/250watt deze hebben een geweldige!!! levensduur van 50 uur.De lampjes staan in serie.Over het algemeen halen ze de 50 uur bijlange niet ze kosten per stuk ongeveer €16,-.Daarom wil deze lampen eigenlijk graag vervangen door andere lampjes met een langere levensduur.Heeft iemand zoiets al eens gedaan?
Martin robocolor 2
Collapse
X
-
Amaai, dan moet dat al een oud type zijn.
Want tegenwoordig zijn de robocollors ook met HTI of MSD gasontladingslamp.
Zeer raar dat deze in serie worden gezet. Want dan kan je 1 toestel nooit appart gebruiken.
Probeer een lamp van zelfde vorm, wattage en voltage. Normaal als deze overeenkomen zie ik niet in wat er een probleem zou kunnen zijn.
Comment
-
Bij mijn weten is de levenduur van de lampen afhankelijk van de kwaliteit van de voeding die er aan gemonteerd staat. Werken lampen bijv. op 24 Volt, en de uitgang van de transfo geeft 28 a 30V, dan zullen de lampen niet op 5min kapot zijn. Ze gaan harder branden, met verkorte levensduur tot gevolg.
Lever de voeding darentegen 20 a 22V, dan zal de lamp nauwelijks minder branden, en toch een lange levensduur genieten.
Indien er geen voeding is, zoek lampjes van zelfde voltage en wattage en socketvorm, spiegelvorm, ...
Ge zult zien dat sommige merken identieke lampen maken, die misschien aan een 1/2 prijs tov een ander merk te verkrijgen zijn. Ook al is dan de levensduur nog niet echt gigantisch lang, dan doe je toch al een uitsparing omdat ge telkens wanneer ge een goedkope lamp gebruikt maar kan "denken" van... ik heb nu 1 lamp gartis de volgende als deze de levensduur haalt tov de duurste lamp.
In de tijd heb ik ook die problemen gehad met de ELC lampjes.
Comment
-
[...]
Heb net even gekeken, wij hebben de oudste RC2-versie, alleen martin protocol met een losse DMX-converter er bij.
Er gaan nu Philips ENH 120 V / 250 W lampjes in, en volgens mij halen die de 500 uur gemakkelijk.
Wel heb ik de gewoonte om beide lampjes die in serie staan altijd samen te vervangen als ze op voorraad zijn. En heb ik ook wel eens een keer pech gehad met een lampje, die deed het maar krap een uur ofzo
Let er goed op dat je niet met vingers etc. aan het glas van het eigenlijke halogeenlampje zit, dat is ook funest voor de levensduur van die dingen.Comment
-
Bedankt voor die laatste tip ik wil ze binnenkort toch eens onder handen nemen (nieuw t-barretje maken enzo) dan zal ik gelijk de zaak eens open gooien want het is me opgevallen dat bij de ene controller bij lamp off de lampen helemaal uit gaan,bij de andere controller staan de lampen te gloeien dus inderdaad misschien een triac die doorlaat.Tevens gaan ze in een flightcase tegen het schokkenmaster-qsc en de restComment
-
Robocolors verkopen en Martin Pro 400 aanschaffen.
Meer kleuren, mooiere kleuren, animatiegobo's, strobo-effect en natuurlijk een gasontladingslamp met langere levensduur én veel hogere lichtoutput. (kwikwit)Grtz
X-Plosion Events
DJ's - Parties - KaraokéComment
-
Mee eens, Martin Colour changer pro 400 is perfect.
Ik werk zelf in een club met die robocolour changers.
En het is op zich wel perfect licht. Wij gebruiken het als zaalverlichting.
Wat betekend dat we die bijvoorbeeld op bogen boven in de zaak schijnen. Of op witte doeken.
Erg mooi. Dus het is niet echt nodig om te apart te bedienen.
En als effect gebruik ik wel eens strobo waardoor de hele zaak mee knald. Of op de maat van de beat (martin light jockey met sound inout) kleuren laten wisselen.
Maar qua lampjes is het een ramp. Ik geloof dat wij osram hebben die prijzig zijn.
En de ramp is dat ze per 4 geschakeld zijn. Dat betekend dat er als 1 kapot is het hele groepje ermee nokt. Dus alles doormeten. Wij hebben er ook nog eens een dimmer tussen gegooid, wel aan te raden.
First lights, than musicComment
-
citaat:Geplaatst door Ramses
Mee eens, Martin Colour changer pro 400 is perfect.
Ik werk zelf in een club met die robocolour changers.
En het is op zich wel perfect licht. Wij gebruiken het als zaalverlichting.
Wat betekend dat we die bijvoorbeeld op bogen boven in de zaak schijnen. Of op witte doeken.
Erg mooi. Dus het is niet echt nodig om te apart te bedienen.
En als effect gebruik ik wel eens strobo waardoor de hele zaak mee knald. Of op de maat van de beat (martin light jockey met sound inout) kleuren laten wisselen.
Maar qua lampjes is het een ramp. Ik geloof dat wij osram hebben die prijzig zijn.
En de ramp is dat ze per 4 geschakeld zijn. Dat betekend dat er als 1 kapot is het hele groepje ermee nokt. Dus alles doormeten. Wij hebben er ook nog eens een dimmer tussen gegooid, wel aan te raden.
Een dimmer aan de pro 400's ??? Ben je nu helemaal knetter gewordenDie toestellen MOETEN de 230V volledig hebben!! Zijn voorzien van mechanische dimmer en lampen gaan zeer lang mee en geven immens veel licht! (gastontlading van 200W )
Comment
-
Beste Fou, het is mischien niet helemaal duidelijk geschreven, maar een Robocolor is geen Martin Pro 400. Ik ga toch geen dimmer op een apperaat zetten die al een dimmer meganische ingebouwd heeft! Nee de robocolortjes, daar hebben we een dimmer opgezet.
Zelf heb ik thuis ook een Pro 400. Heerlijk voor op je kamer.First lights, than musicComment
Comment