Aansturing analoge dimmer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jurrie
    • Nov 2002
    • 402

Aansturing analoge dimmer

Ik heb een oudere analoge dimmer liggen die werkt op een stuurspanning van 0-5 V.

Dit zou opzich geen probleem zijn, is het niet dat deze spanning negatief moet zijn.

Kan iemand me helpen en vertellen hoe ik een 'normaal' positief signaal negatief maak?
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Op elk kanaal een inverterende opamp met een spanningsversterking van 0,5.

Nogal weinig info.
    Alle oudere dimmers zijn bij mijn weten 0-10V, zelfs JB-systems hield zich eraan.
    Wat bedoel je nu juist met negatief? Er zijn ook dimmers die bij 0V alles uitsturen en bij 5V alles uithebben, is dat wat je bedoelt met negatief? of is het bij -5V dat alles aan is?

Comment

• Jurrie
      • Nov 2002
      • 402

Écht oude dimmers

Zijn oude dynacords (DPB4), o volt is geheel uit en -5 volt is vol aan.

Nu heb ik dus een zero 88, 0-10V sturing.

Moet dus sowieso de spanning verlagen én omzetten naar negatief.

Werking dimmer is getest door 1 kanaal te nemen en om te draaien met de 0.

Comment

• -Aart-
        • Jul 2001
        • 801

het simpelste is idd een zooi inverterende -0.5x versterkers met opamp's. Ik zou dan kiezen voor de overbekende en goedkope 4-voudige LM324.

(+)-In aan gnd, ingangssingnaal via een R van 10 k aan de (-) en terugkoppeling via R van 5 k vanaf de uitgang ook naar de (-).
        Waarden eventueel experimenteel iets aanpassen om er zeker van te zijn dat je de lampen uit en vol aan krijgt.

Je moet ze ivm de negatieve uitgangsspanningen symmetrisch voeden, bijvoorbeeld met een PC voeding (+ en - 12 V).

Ik ben wel eens een set installatiedimmers tegengekomen die werkten met stuurspanningen van 3 V (0%) tot 27 V (100%). Ook heel apart.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

klinkt als een amerikaans systeem, massa op de + en signaal op de -.

Kan gewoon omgekeerd worden, met een 1:1 spanningsdelertje ertussen...

Comment

• -Aart-
            • Jul 2001
            • 801

Dat gaat alleen goed voor 1 kanaal lijkt me ..

Comment

• SjoerdOptLand
              • Jul 2003
              • 261

citaat:Geplaatst door **************

klinkt als een amerikaans systeem, massa op de + en signaal op de -.

Kan gewoon omgekeerd worden, met een 1:1 spanningsdelertje ertussen...
              Ehm, zoals ik me dat voorstel, gaat dat fout, omdat de analoge uitgangen niet zwevend zijn van de massa. Je zult dus wel iets anders bedoelen; kun je dit nog wat verder uitleggen?

Groetjes,
              Sjoerd

Comment

• Jurrie
                • Nov 2002
                • 402

Gewoon omkeren gaat niet... ik heb namelijk 8x een + en 1 gezamelijke 0.

Denk dat het alleen gaat lukken met een opamp schakeling.

Comment

• -Aart-
                  • Jul 2001
                  • 801

-Aart- heeft het schema gemailed.

Als iemand anders hem nog wil hebben.. heb 'm nu toch al getekend.

Comment

Working...