Reverse pan/tilt vraagje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

Nu zie ik de foto's wel (?)

Wat is eigenlijk de stand van de beugel in de opstartpositie? Parallel aan de lange rand van de case waar ze op staan, of aan de korte kant?

citaat:hij maakt van 255 0 en van 0 255 maar omdat de lens niet in het midden zit krijg je dus geen goede spiegeling.
    Noem mij maar eigenwijs, maar de lens zit wel in het midden van het horizontale vlak. En als het dan gaat over een pan-invert (dus omkeren van de waardes op de horizontale as) krijg je een perfecte spiegeling.

Ik heb dit trouwens PRECIES DIT afgelopen koninginnenach nog gedaan met EXACT deze spotjes.

Robert

Comment

• Fritz
      • Oct 2001
      • 621

citaat:Geplaatst door Robert

Ik heb dit trouwens PRECIES DIT afgelopen koninginnenach nog gedaan met EXACT deze spotjes.
      Daaruit maak ik dus op dat het kan, ik ga er straks nog even mee verder en dan zal ik verder op je berichten ingaan, maar moet dadelijk eerst even weg

Comment

• Overdrive
        • Feb 2002
        • 717

Ik blijf lekker eigenwijs doen [], maar als je naar de foto's kijkt dan gebeurd er toch precies wat ik verteld had (op het voor/achter = links/recht stand na...)?

Hoe het verder op de tafel geregeld wordt een pan reverse geeft zou ik eigenlijk niet weten omdat ik dat nooit gebruik, maar bedoel je dat je een symmetrisch beeld kan creeren door ALLEEN een pan invert te geven op de tafel of op de fixture (misschien dat we op dat punt langs elkaar heen praten?)?

Misschien zit ik er weer naast, maar ik probeer ook maar de boel te verduidelijken en eventueel nog iets te leren

citaat:Maar laat het duidelijk zijn dat de oplossing van dit probleem niet te vinden is op de fixtures zelfs. Zoals johan en anderen al aangaven.
        Geeft de laatste foto niet het bewijs dat het wel degelijk kan? Als je maar 2 spots hebt, maakt het toch niet uit of je 1 andersom zet?

Groeten Joost

Comment

• Robert
          • Aug 2000
          • 630

Precies, lekker eigenwijs blijven doen doe ik ook.

Laten we even zeggen dat het pan-kanaal geen 256, maar 540 waardes / stappen heeft. Om mijn voorbeeld te verduidelijken.

In de home-positie is de pan waarde van dat spotje 270. Hij kan dus even ver naar links als naar rechts. Als dat niet het geval is geef ik ruiterlijk toe dat het mijn fout is.

Als je de pan invert wordt de nieuwe dmx-waarde 540 - 270 = 270: Er gebeurt dus niets. Als je dan wat aan je lichttafel-wielen draait wordt de waarde die je uitstuurt bijvoorbeeld 300. De lamp met de pan-invert maakt daar dan 540 - 300 = 240 van. De ene lamp draait nu dus 30 graden naar rechts, en de andere 30 graden naar links. Vanuit de home-positie. Symmetrische plaatjes dus.

Robert

P.S. Ik hoop niet dat iemand geirriteerd raakt (moderator of zo, zie zijn post hierboven), dat is namelijk niet mijn bedoeling. Ik vind iedereen nog steeds heeeeeeeel aardig.

Comment

• Overdrive
            • Feb 2002
            • 717

Nu heb je het dus over een pan invert via de tafel?
            Want dan heb ik niets gezegt [8D]

Comment

• Robert
              • Aug 2000
              • 630

Nee op de spot!

Als je op de tafel niets doet en als pan-waarde 300 uitstuurt, maakt de spot met de pan invert daar dus 540 - 300 = 240 van.

Het effect is uiteraard hetzelfde btw. Of de tafel nou zegt: Ik draai 0 - 225 om tot 255 - 0 (of zoals ik het hierboven even noemde voor de gradenaanduiding: van 0 - 540 maak ik 540 - 0), of dat de spot dat doet... het effect is hetzelfde. Er gebeurt namelijk ook precies hetzelfde, alleen de ene keer gebeurt de omdraaing ("invert") in de tafel en de andere keer op de spot. Kan dus allebei en maakt voor het effect niet uit.

Ik geloof alleen niet dat alle lichttafel dat kunnen, en deze spot kan het dus wel.

Groet! Robert

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

Jep ik sluit me toch 100% bij Robert aan. Maar aangezien ik noch tafel, noch spot ooit bediend heb kijk ik wel passief mee in dit topic

Comment

• Overdrive
                  • Feb 2002
                  • 717

Nu ik even nadenk over jullie theorie (wat erg logisch is) moet ik toch constateren dat jullie gelijk hebben [8D]

Nu nog even de uitleg waarom ik hier anders over dacht:
                  Op de foto's gebeurd eigenlijk precies wat ik verwacht heb. Het eerste plaatje met alleen een pan invert zie je precies wat ik verwacht had. Het enige wat nog moest gebeuren is de spotjes nog even 90 graden te draaien en je heb je symmetrisch beeldje al! Hier had ik nog nooit zo over nagedacht aangezien onze g-haken van de spotjes zo zitten dat ze alleen met de displays naar voren of naar achteren opgehangen kunnen worden (wat dus niet het symmetrische beeld geeft zoals op de foto's hier).

Is me weer wat duidelijk geworden [8D]

Zo leer je ook weer eens wat bij

Groeten Joost

Comment

• Fritz
                    • Oct 2001
                    • 621

Eeeeuh ik volg het alleen nog niet helemaal [:I] Krijg ik het nou wel of niet voor elkaar en hoe precies?

Comment

• Overdrive
                      • Feb 2002
                      • 717

Fritz, zoals het op de 1e foto ingesteld staat is het al goed. Het enige wat je nu nog moet doen is beide spotjes een kwartslag draaien zodat de handvaten naar je toe komen.

Als dat het niet is wordt ik gek!

Groeten Joost

Comment

• Fritz
                        • Oct 2001
                        • 621

citaat:Geplaatst door Overdrive

Fritz, zoals het op de 1e foto ingesteld staat is het al goed. Het enige wat je nu nog moet doen is beide spotjes een kwartslag draaien zodat de handvaten naar je toe komen.

Als dat het niet is wordt ik gek!

Groeten Joost
                        Jongens, net ff uitgeprobeerd en dat is het inderdaad! Top! Bedankt voor het meedenken! Ik wist wel dat het simpel moest kunnen, maarja de vraag is dan hoe...
                        Ik kon me niet voorstellen dat je de heads allebei anders zou moeten ophangen, maar dat is dus ook niet het geval.

Bedankt!

Comment

• Overdrive
                          • Feb 2002
                          • 717

Nog even een beetje flauw doen
                          citaat:Maar laat het duidelijk zijn dat de oplossing van dit probleem niet te vinden is op de fixtures zelfs. Zoals johan en anderen al aangaven.
                          Zo zie je maar dat zelfs de mods hier soms nog wat bijleren

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

?
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jasper-Lichtbron
                              • Jun 2001
                              • 2155

Kijk toch maar goed dat het topic niet afgesloten bleef... anders had ik het alsnog zelf uitgeprobeerd maar nu zijn we het er over eens dat het dus gewoon werkt zoals Robert en ik al aangaven.

Comment

• Fritz
                                • Oct 2001
                                • 621

citaat:Geplaatst door Overdrive

Nog even een beetje flauw doen
                                Zo zie je maar dat zelfs de mods hier soms nog wat bijleren
                                Die opmerking was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik dus merkte dat het wel zo kon Maarja ik dacht, ik zal het niet zeggen...

Comment

Working...